Permalänk
Medlem

Klassificeras detta som OCD?

Hallå där!

Skulle vilja höra era åsikter kring ett beteende och vare sig detta är en sjukdom eller inte.Gäller en väldigt nära vän till dig, och har själv försökt ändra beteendet men ingenting jag har gjort har hjälpt honom. Skriver ner ett par sympton:

Personen ifråga stör sig otroligt mycket på smått felaktiga beslut/inställningar som han gjort, resulterar i att personen måste skapa nytt tex konto, email, telefonnummer. Exempel. Råkar han ändra en inställning som är främmande, så räcker det inte med att ändra tillbaka inställningen, utan finns alltid en bakomliggande tanke att han gjort något mer, och då måste han skapa helt nytt konto. Samma sak gäller det med vad som helst, abonnemang och han råkar pilla med något, email, och han råkar pilla med något osv osv.

Köper han en pryl, och känner sedan att någon annan rört prylen eller varit och pillat inne i inställningarna , så måste han formatera om produkten.

Har läst en hel del på nätet, och inte lyckats hitta vare sig man klassificerar detta. som OCD eller inte?

Permalänk
Medlem

Han är ju definitivt på spektrumet... Finns så otroligt många varianter dock

Permalänk
Medlem

Det känns ju rätt tvångsmässigt och ångestladdat att leva så iaf..

En sån person kan ju fördärva en hel arbetsplats om de har såna idéer / kontrollbehov och det är ju rätt allvarligt.
Om han nu inte kan släppa allt som gäller jobbet, men det känns ju mindre troligt.

Min helt amatörmässiga tanke är ju att man försöker kompensera för någon annan avsaknad av kontroll i livet genom att överkontrollera sånt man upplever att man kan kontrollera.

Verkar personen må bra i övrigt ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Min helt amatörmässiga tanke är ju att man försöker kompensera för någon annan avsaknad av kontroll i livet genom att överkontrollera sånt man upplever att man kan kontrollera.

Verkar personen må bra i övrigt ?

Den meningen stämmer såååååå 100% in på honom skulle ja säga, men ja haha, han mår bra i övrigt. En av mina närmaste vänner som ja känt sedan barndomen och någon ja själv ser upp till, och då är det inte många .

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du läser igenom 1177:s sida om detta:
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-...

Där finns det dels information som beskriver syndromet och även tips till närstående.

Permalänk
Medlem

För många psykiska störningar är ett av grundkriterierna att tillståndet eller beteendet ska orsaka social eller yrkesmässig dysfunktion. Eller att det tar orimligt mycket av din tid i anspråk vid tex tvång.

Så om tvångsbeteendet kostar dig x timmar om dagen är det sjukligt. Om ditt beteende, vad det nu är, gör att du förlorar vänner eller jobb är det sjukligt.