Permalänk

Server eller NAS

Hej alla!
Jag har en HP Microserver Gen8 som funkat väl i några år. Den står bara och tuggar och agerar enbart som filserver. Har 4diskar i den som är kör RAID parvis. Min tanke var från början att familjemedlemmar skulle ha varsin profil och logga in och få tillgång till privata mappar och sen ha gemensamma mappar för foton osv osv. Dessutom driver jag företag hemifrån med tunga filer för 3D, CAD och video. Men med facit i hand så är det bara jag som använder servern som filserver inget annat. Nu står jag lite i begrepp att uppgradera hårddiskarna och tänker... kanske vore det smidigare och enklare med en NAS? Jag har Server 2012 installerat på servern (en vän hjälpte mig) och jag kan absolut ingenting egentligen om servrar och vågar inte ens logga in på den med rädsla för att "göra ngt dumt".
Tänker jag rätt? Kör som sagt tunga filer mot servern, så kan man likställa en NAS mot en server rent prestandamässigt?

Tacksam för all input!

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem

Idag ska även de minsta NASarna klara av att fylla en 1Gbit kabel.
Klickar du runt på tillverkarens hemsida så ska du nog hitta några tester som de gjort där de berättar vilken hastighet du ska få.

Eftersom du kommer att använda den i jobbet så hade tipset varit att titta på en >4 bay NAS.
Finns modeller där du kan lägga till 10Gbit/s nätverkskort om det inte är inbyggd direkt.

Tänk på att Win2012 slutar få säkerhetsuppdateringar hösten 2023 så ur den aspekten har du ca 1 år på dig att hitta en ny lösning.

En NAS blir nog dyrare på totalen än att köra en egenbyggd server, men det du betalar får du tillbaka genom att det är enklare att sköta den jämfört med att drifta en Windows server som behöver uppdateras varje månad och även om du installerar patcharna så behöver vissa att du även går in i registret och gör ändringar där.

Så jag är för NAS

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa en NAS igen om man har minsta intresse för servrar. Enda positiva med en NAS är att den är en gullig liten låda, men den kostar ofta fasen som en halv server, en hel server om man ska ha större (8-12bays+) och du får sällan bra komponenter (celeron/atom dynga eller något ARM mähä). Även om de ofta går att slänga in TrueNas eller liknande så bara nej.

Permalänk
Medlem

Jag skulle behållt servern men slängt in Truenas scale eller core på den om du inte har behov av fler diskar.
Din server har även ECC minnen så perfekt för NAS.

Visst du får väll läsa på vilken raidz konfiguration du vill använda när du skapar poolen. Annars så är det ju typ inget man behöver gör efter det förutom att skapa shares/users.

Skulle aldrig kört windows som OS på en NAS burk dock

Skulle inte säga att en dedikerad NAS skulle bli smidigare på nätt sätt framför den hårdvaran du har med dedikerat NAS OS..

Permalänk

Tack för era input´s! Om man nu leker med tanken att jag behåller Servern... Vad ska jag köra för mjukvara? Helst vill jag kasta ut Windows server och köra Vanliga Windows istället för det har jag mkt mer koll på. Linux och annat har jag noll koll på

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem

Funderar på om typ TrueNAS skulle fungera? Men jag kan inte riktigt skillnaden mellan en server och NAS om det nu är någon direkt. och jag är inte specielt haj på detta ämnet häller så

Edit: Alltså som nytt operativsystem till den redan befintliga hårdvaran.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Hur kan ni rekommendera TrueNAS när TS skriver att han inte ens vågar logga på Windowskärran pga. rädsla att förstöra något?
Jag är allt annat än en förespråkare för NAS'ar när jag diskuterar med likasinnade då det är bättre/billigare/roligare att bygga en server själv för att lösa lagringsfrågan.

För TS känns dock en Synology NAS som det optimala valet, det kommer vara dyrt och oprisvärt om man ser till prestanda, men otroligt lättskött och fungerar direkt out of the box. Däremot så verkar exempelvis Inet inte sälja NAS'ar med fler än fem hårddiskplatser, så det blir ju inte mycket till expansion trots en dyr peng. Går säkert att hitta större via andra återförsäljare, men kommer bli dyrt om sagt.

Skrivet av Massemannen:

Tack för era input´s! Om man nu leker med tanken att jag behåller Servern... Vad ska jag köra för mjukvara? Helst vill jag kasta ut Windows server och köra Vanliga Windows istället för det har jag mkt mer koll på. Linux och annat har jag noll koll på

Saknar du kunskap så är Windows Server som du kör nu den bästa lösningen om du har en Gen 8, Windows 10 är inte lämpligt att köra som server av flera skäl. Dock så skulle jag rekommendera att du köper en färdig lösning som jag skriver ovan om du ska lagra data för ditt arbete, då är det inte läge att labba och lära sig nytt.

Är det inte enklare att bara köpa tjänsten av Google/Dropbox/One Drive?

Permalänk
Entusiast

Vad gäller server OS har jag inte funnit något mer lättanvänt än Unraid. Det är verkligen ett simpelt gränssnitt med stora möjligheter. Tyvärr kostar den billigaste licensen ca 500 kr, men det är en engångsavgift.

Truenas är skoj, men i mitt tyckte en hög inlärningströskel.
OMV helt okej, fortfarande inte lika lätt som unraid.

Jag hade nog rekommenderat en Synology 4 bay NAS för trådskaparen.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att förespråka en server med unraid då det tillslut är min lösning efter 4 försök med NAS.

Jag började försöka med synology NAS för kanske 10år sen. Problemet har alltid varit att jag vill ha enkel tillgång till mina filer vart jag än är. Så har alltid försökt få igång nånting som syncthing, owncloud, nextcloud, resilio-sync osv. problemet med synology NAS som kör någon av dessa är att den blir totalt oresponsiv i dagar eller veckor så fort den ska göra något, indexera filer, ladda ner nya filer...

Det är även sant för nuvarande då jag satte upp en ny åt mina föräldrar som inte vill spara sina bilder online, och om man stänger av search index och antivirus så blir den bara extremt seg att göra något med samtidigt som den jobbar. Tar ca 10-20 sekunder för den att svara men den gör det i alla fall. Men att sätta in någon typ av synk till min nuvarande server gör den totalt oresponsiv.

Försökte med bara SMB men det blir inte att jag använder det lika mycket, och jag börjar då snegla på automatiska lösningar igen.

Har nu byggt en server med Proxmox som funkade bra, men folk avrådde att köra TrueNAS som en virtuel maskin(VM). Så testade TrueNAS scale istället, men jag hade problem med att få USB passthrough till min home assistant VM nämligen för att TrueNAS inte stödjer det...

Min senaste lösning är då en server med UnRaid, och det funkar hittills super bra. Har bara kört i 2 veckor än så länge men det såg så bra ut att jag precis köpt en licens. Den klarar av SMB och NFS utan att tappa uppkopplingen som är min erfarenhet med de 3 NASar jag testat. Det går att expandera utrymmet som man vill, SSD cache är enkelt, systemet är byggt på linux så om UIn inte har stöd för något så kan man lösa det i terminalen (oftast för att modifiera en config fil i en VM eller container). VM och container med docker funkar superbra, och det finns massa förgjorda templates i "apps". Det enda är att det kan vara lite överväldigande vid första inblick, och jag har definitivt suttit i timmar för att lösa problem ofta som jag själv skapat, men det är bättre än att sitta i veckor och sen inte kunna lösa det som med NASarna jag testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

...

Jag började försöka med synology NAS för kanske 10år sen. Problemet har alltid varit att jag vill ha enkel tillgång till mina filer vart jag än är. Så har alltid försökt få igång nånting som syncthing, owncloud, nextcloud, resilio-sync osv. problemet med synology NAS som kör någon av dessa är att den blir totalt oresponsiv i dagar eller veckor så fort den ska göra något, indexera filer, ladda ner nya filer...

Vilken modell provade du ? Det är ju naturligt att saker tar lång tid på de billigaste modellerna jämfört med modeller som har 4 kärnors X86 processorer och med kanske dubbelt så mycket minne eller mer.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för TrueNAS också.
Kört det i flera år och det fungerar skitbra, med enormt bättre möjligheter för dataintegritet än vad du kör just nu.

Det är lätt att börjat med och finns massvid med bra guider och dokumentation på nätet.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Vilken modell provade du ? Det är ju naturligt att saker tar lång tid på de billigaste modellerna jämfört med modeller som har 4 kärnors X86 processorer och med kanske dubbelt så mycket minne eller mer.

Det har alltid varit billigare 2 disk modeller, då jag är hyffsat hårdvarukunnig så har jag aldrig varit sugen på att köpa en celeron/atom för 5000kr. Men problemet är inte prestandan utan hur synologys OS inte verkar kunna multitaska. T.ex. den 4 kärniga DS220j som minaföräldrar har är vad synology själva rekommenderar för mina användnings områden (Filserver och synkronisering), de rekommenderar inte ens någon model med x86.

Permalänk

Okej Grabbz and galz... Tack för all er input och kloka råd.
Jag beslöt mig för att behålla servern, har köpt mer RAM (tot 16Gb) och en XEON CPU för att uppgradera den befintliga Celeron G1610T 4GB som är i nu. Så... Steg1 är nu att sätta i RAM och byta CPU (samt 2 nya lagringsdiskar), så till frågan. Trotts att jag byggt mina egna datorer sen 1996 tills nu så har jag nog aldrig uppgraderat CPU utan att ominstallera OS. Men vad säger ni som vet? Fakkar det till sig?

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Entusiast

Kul! Nej det bör gå utmärkt med ny cpu. Enda att säkerställa är att bios har stöd för nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Okej Grabbz and galz... Tack för all er input och kloka råd.
Jag beslöt mig för att behålla servern, har köpt mer RAM (tot 16Gb) och en XEON CPU för att uppgradera den befintliga Celeron G1610T 4GB som är i nu. Så... Steg1 är nu att sätta i RAM och byta CPU (samt 2 nya lagringsdiskar), så till frågan. Trotts att jag byggt mina egna datorer sen 1996 tills nu så har jag nog aldrig uppgraderat CPU utan att ominstallera OS. Men vad säger ni som vet? Fakkar det till sig?

Det ska fungera utan problem. Sen kan du om du vill fundera på att uppgradera OS till 2019 eller 2022.
För dina behov fungerar Windows server och Windows 10 likadant så kan du göra det på W10 så fixar du det på winserver också.
Vid osäkerhet så fråga tex här på forumet

Sen rekommenderar jag alltid backup innan man gör en systemförändring om man har data av värde på burken

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Hade en billig synology NAS, men det tog inte lång tid innan begränsningarna blev ett störningsmoment istället för smidig lagrningsplats, och rök till förmån för en server.

Det är väl i och för sig exakt motsatt till din nuvarande upplevelse men.
Har du bara använt copy paste från utforskaren så ja då duger nog NAS.
Men vill du använda olika överföringssätt, web, streaming, torrent, cloudsynk, eller något alls annat än SMB och kanske FTP, så kör på servern.

Så får du tänka på att även med en NAS så behöver du sätta in dig i det nya systemet till viss grad. Då kanske det till och med är tryggare med din windows-server.

Permalänk

DÅ vare dags igen
XEON installerad och funkar fint, köpte även en extra 8Gb sticka(DDR3-minne, 8 GB serverminne PC3-14900R DDR3 1866 MHz 2R x 4 ECC REG-server) men den används inte av systemet. Det står i aktivitetshanteraren att det är 16Gb men det är bara 8Gb som används. Går in via ILO och ser att det som skiljer stickorna åt är MHz (1600 vs 1833) men även RDIMM och UDIMM. Så inte nog med att man köper ett ECC minne utan man ska även ha en RDIMM beteckning... sjukt störigt.

Vidare, min förra konfiguration var att sätta en SSD där DVD spelaren ska sitta (vanligt förekommande) och sen med det inbyggda RAID chippet fixade jag till dom 4 diskarna så dom vart speglade 2 och 2. Nu ville jag avaktivera RAID chippet och köra dom 4 diskarna som "vanliga" diskar och trixa till det i Server2022, men serru det går inte. Avaktiverar man RAID chippet så går det inte att boota från min SSD utan då väljer datorn den första disken av dom 4 installerade. Många som tänkt att dom skulle göra som jag men icke...

Så tillbaka till ruta 1 och rätt trött på det...

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

DÅ vare dags igen
XEON installerad och funkar fint, köpte även en extra 8Gb sticka(DDR3-minne, 8 GB serverminne PC3-14900R DDR3 1866 MHz 2R x 4 ECC REG-server) men den används inte av systemet. Det står i aktivitetshanteraren att det är 16Gb men det är bara 8Gb som används. Går in via ILO och ser att det som skiljer stickorna åt är MHz (1600 vs 1833) men även RDIMM och UDIMM. Så inte nog med att man köper ett ECC minne utan man ska även ha en RDIMM beteckning... sjukt störigt.

Vidare, min förra konfiguration var att sätta en SSD där DVD spelaren ska sitta (vanligt förekommande) och sen med det inbyggda RAID chippet fixade jag till dom 4 diskarna så dom vart speglade 2 och 2. Nu ville jag avaktivera RAID chippet och köra dom 4 diskarna som "vanliga" diskar och trixa till det i Server2022, men serru det går inte. Avaktiverar man RAID chippet så går det inte att boota från min SSD utan då väljer datorn den första disken av dom 4 installerade. Många som tänkt att dom skulle göra som jag men icke...

Så tillbaka till ruta 1 och rätt trött på det...

De xeons du kan ha i en Gen8 microserver stödjer inte registrerade minnen. Så det du ska ha är UDIMM inte RDIMM.