ASUS router ger fel ipadress och subnet till trådlösa enheter
Har en Asus RT-AC88U som jag skaffade hösten 2022 efter nätverksproblem med en tidigare Asus router, men börjar fundera om det inte är fel på alla Asus routrar då felet "ärvts".
Gjort en ganska diger felsökning efter att jag alltid haft problem med att få internettillgång för Android, Chromebook, samt Chromecast medans mina Apple prylar utan problem kunnat ansluta till mitt Wi-Fi och fått internettillgång.
Android och de andra, de är anslutna - men "Saknar internet".
Kollade i nätverksinställningarna där jag ser att enheten får en annorlunda ipadress både till sig själv och till standard gateway samt en annan subnet mask, än jag får på mina Apple enheter.
Om jag ändrar manuellt på enheterna, så får jag internetåtkomst, - men sen om nån startar om, eller om en kompis kommer över med sin Android baserade telefon, så får den helt annan ipadress.
Gjorde ett supportärende vid Asus, som rekommenderade mig att slå på Gästnätverk. Ja, då fungerade det för Android baserade enheter att ansluta, liksom Chromebook, Chromecast. Men det är ju inte så jag vill ha det när man ändå köpt en relativt dyr router för dess prestanda.
För en tid sen började även mitt PS4 klaga på "Internetåtkomst saknas". Samma skit där.
Nu strular även vissa av mina Apple - det finns ingen logik i det hela, då jag inte ändrat några andra inställningar på Routern än slagit på Gästnätverket.
Får ingen mer hjälp av Asus, - har senaste Firmware. De sa nu sist att jag kan reklamera den och få pengarna tillbaka. Men det är ju exakt samma problem jag hade med den tidigare Asus RT-AC58U. Jag har skickat in loggar till dem, flera gånger då de frågat efter dem.
Blir galen på detta. Ibland och ibland inte fungerar min windowsbaserade arbetsdator.
Visst, stänger jag av routern och väntar ett tag, så då fungerar det i någon dag eller så...
Min standard ip adress är 192.168.1.1 för routern, subnet 255.255.255.0
DHCP aktiverat i spannet 192.168.1.2 - 192.168.1.254
Ansluter jag en enhet så kan den få
Ip-adress: 192.168.202.46
Subnet: 255.255.0.0
Gateway: 192.168.202.38
Det svåra är att se en röd tråd.
Kör jag en gammal Dovado router; inga problem alls. Alla klienter ansluter utan problem.