AMD: "Radeon RX 7900 XTX har ångkammare med för lite vätska"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Radeon RX 7900 XTX har ångkammare med för lite vätska"

När AMD gått till botten med kylarproblemen hos Radeon RX 7900 XTX är slutsatsen att kedjans svagaste länk är ångkammaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"väldigt liten procentuell andel" folk pratar tusentals i Europa med en batch på 30k kort...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Så typ en tredjedel av de sålda korten är "en väldigt liten andel? Enligt Der8auers undersökning var det ju typ 30% som hade problem. AMD tjänar inte på att ljuga i det här läget så det borde de låta bli.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

hur lång tid tar det innan vätskan som finns i vaporchambern dunstar bort och då har man mer eller mindre en useless kylare? kan man refilla på något sett?

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag tycker om svaret, för det första så känns det som att problemet är lite nedspelat. Enligt rykten så fanns det runt 30k MBA kort vid launch, och enligt debauer så hade hundratals användare hört av sig, och i samtliga forum jag sett så är det användare som rapporterat att dom har felet på sina kort. Tycker det ser ut som att det är iaf några tusen kort påverkade, det är ganska hög felmarginal, och inte "very few users".

Sen kanske det rent praktiskt är svårt med en bra lösning, men personligen känns det fel att kunder ska behöva felsöka sina kort med tredjepartsprogram och göra RMAs.

Permalänk
Medlem

hur kommer detta förbi deras QA ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så typ en tredjedel av de sålda korten är "en väldigt liten andel? Enligt Der8auers undersökning var det ju typ 30% som hade problem. AMD tjänar inte på att ljuga i det här läget så det borde de låta bli.

Hur gick den undersökningen till? Frågar man de som intresserat sig för problematiken kommer man rimligtvis redan från början ha en kraftig överrepresentation av de som faktiskt har problem med sina kort. Givetvis dock korkat av AMD att över huvud taget kommentera omfattningen, det som efterfrågas av kunderna är en lösning - ursäkter brukar inte vara så relevanta.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Skönt med ett officiellt svar från AMD även om journalisterna får gräva efter det. Att AMD försöker tona ner det som några andra varit inne på redan är inte så konstigt, vi vet redan att det inte är "Small performance delta" och "very small percentage". Korten klockar ner till 70% och bara på sweclockers finns en handfull med problem så visst AMD, "Small"......

Synd att han inte vågade eller kunda ställa dom mest intressanta frågorna.
Varför är power tables låsta och är kort som inte throttlar nu i riskzonen att börja strula efter en viss tid har gått?
Samt naturligtvis hur fångades inte detta upp av kvalitetskontrollen och varför svarade AMD först att 110 grader var "normalt" även fast det är kortets absoluta säkerhets limit?

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se hur svenska ÅF hanterar detta. Ersättningskort, om de finns ens, lär ju vara garanterat fria från problemet. "Här, ta en Red Devil!"

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

hur lång tid tar det innan vätskan som finns i vaporchambern dunstar bort och då har man mer eller mindre en useless kylare? kan man refilla på något sett?

Ångkammaren är ett slutet system som är igenlött/svetsad så den tar aldrig slut så länge det inte blir punkterat av nått. Men som det verkar vara i AMD fall så har det blivit fel i produktionen som gjort att ångkammaren inte har fått rätt mängd vätska i sig innan förslutningen.

Då är det bara för AMD och återkalla alla fel kort för det här inget vanlig svensson gör att skruva dän hela kylaren för att kunna byta ångkammaren samt måst man byta/sätta dit ny kylpasta på kortet när man tar bort ångkammaren från kortet?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

hur lång tid tar det innan vätskan som finns i vaporchambern dunstar bort och då har man mer eller mindre en useless kylare? kan man refilla på något sett?

Fungerar inte så, stort sett en sluten metallburk, finns inget sätt för vätskan att dunsta bort. Om du inte är vansinnigt dum och gör hål på den så kommer vätskan vara kvar för alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

"väldigt liten procentuell andel" folk pratar tusentals i Europa med en batch på 30k kort...

Skrivet av Ozzed:

Så typ en tredjedel av de sålda korten är "en väldigt liten andel? Enligt Der8auers undersökning var det ju typ 30% som hade problem. AMD tjänar inte på att ljuga i det här läget så det borde de låta bli.

Sådär skriver alla företag. Det skulle kunna vara 100% men företaget hade fortfarande skrivit att det var en lite andel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så typ en tredjedel av de sålda korten är "en väldigt liten andel? Enligt Der8auers undersökning var det ju typ 30% som hade problem. AMD tjänar inte på att ljuga i det här läget så det borde de låta bli.

Kan vara så att den batch som blivit defekt skickats främst till Europa och huvudsakligen till Tyskland? Inte helt orimligt att de felaktiga produkterna koncentreras till en region om det var ett parti som blivit defekt redan i fabrik.

Det märkliga är att han hävdar att de kan fastställa vilka enheter som blivit felkonstruerade, jag antar via serienummer, men de går inte ut med vilka serienummer. Då hade kunderna själv kunnat undersöka om de är drabbade eller ej. Det är lite suspekt och gör att man kan misstänka att de vill mörka hur många kunder som är påverkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

"väldigt liten procentuell andel" folk pratar tusentals i Europa med en batch på 30k kort...

Jag vet inte exakt vad han svarade på för fråga, men det kanske är en liten del av alla 7900XTX, då dom flesta inte är referens och är absolut inte påverkade.

Permalänk
Medlem

Skönt ändå att få det svart på vitt, och ett klart öppet svar från AMD själva. Ibland går det åt skogen, då är det bra att de erkänner i alla fall

Permalänk
Medlem

amd being amd

Permalänk
Medlem
Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skönt ändå att få det svart på vitt, och ett klart öppet svar från AMD själva. Ibland går det åt skogen, då är det bra att de erkänner i alla fall

kallar du detta för ett erkännande? några andra kommer på att du gjort fel och man är tvungen o säga som det är är knappast att erkänna

Permalänk
Medlem

skönt med ett svar från AMD, då jag har funderat väldigt mycket. jag har bara ett XT kort, och inte XTX, samt inte haft några direkta problem, nu efter att ha loggat 12 timmar speltid så toppa jag en gång 89°C det var när jag hade stängt dörren till kontors rummet och kört 2 timmar med stängd dörr, mycket varmt i rummet.

Rent generellt ligger jag och pendlar mellan 71°C och 78°C, men eftersom man sett så mycket video´s på problemet så har man ändå blivit en aningen orolig och funderat. jag har letat fel, men inte hittat något. så det är skönt att få det bekräftat att XT korten inte har de här felet. vilket även verifierar min egen "felsökning".

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

är förvisso sugen på en RX 7900 XTX men då vill jag ha en fabriksmonterad vatten kylblock på den såna till bra pris är inte ute än vad jag har sett .. Så jag väntar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

hur lång tid tar det innan vätskan som finns i vaporchambern dunstar bort och då har man mer eller mindre en useless kylare? kan man refilla på något sett?

Längre än vad man kan använda kortet eftersom ångkammaren är sluten. Med andra ord.. vatten har ingenstans att avdunsta.

Skrivet av aki04:

amd being amd

Du skulle bli förvånad hur ofta företag kommer med just ursäkten att det handlar om en minoritet av X produkt ur deras sortiment. Så det är inte så mycket AMD being AMD som det är företag being företag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de inte återkallar samtliga kort och åtgärdar problemet? Kan biltillverkare göra det så borde det vara möjligt även för AMD.

Visa signatur

“All cruelty springs from weakness.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

We have identified this, you spent a lot of money if you bought this XTX made by AMD, we want to fix it for you, we have the fix, we are ready to fix it for you, just call tech support if you bought it from AMD.com or bought it from an AMD AIB Partner. They have units, we know how to identify that they are good the units and make sure that we ship it to you.

Detta ser nästan ut som ett Trump-citat. Svårt att inte läsa det med hans röst.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finwë:

Förstår inte varför de inte återkallar samtliga kort och åtgärdar problemet? Kan biltillverkare göra det så borde det vara möjligt även för AMD.

Om bara en bråkdel av korten har problem är det ju idiotiskt med ett sånt tilltag. Massa kostnader i onödan, och folk som är av med kort i veckor i onödan. Biltillverkare gör det för att de har ett tillverkaransvar och liv kan stå på spel. Ett grafikkort som underpresterar är inte en fråga om liv eller död.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

kallar du detta för ett erkännande? några andra kommer på att du gjort fel och man är tvungen o säga som det är är knappast att erkänna

Jämför man vad både Intel, Nvidia tidigare har gjort eller snarare inte gjort / sagt historiskt sätt när det varit HW fail, så är det ett erkännande.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finwë:

Förstår inte varför de inte återkallar samtliga kort och åtgärdar problemet? Kan biltillverkare göra det så borde det vara möjligt även för AMD.

Frågan är varför dom skulle göra det om dom nu vet vilka serienummer som är drabbade?

Kan vara en maskin på fabriken som varit fel kalibrerad en dag när dom gjorde dessa.. Varför ta tillbaka alla andra kort då?
Så det skall drabba andra kunder som inte är drabbade?
Dom har nog redan identifierat problemet, kontrollerar andra batcher och ser nog till att fabriken som gjort detta misstag får stå för kostnaden.

Volvo återkallade min firmabil för bältet kunde lossna vid krock.. Kollegans bil som var 2månader nyare vart inte återkallad..

Kan biltillverkare återkalla bilar som är drabbade av problem, borde väl även tillverkare av hårdvara kunna göra detsamma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Detta ser nästan ut som ett Trump-citat. Svårt att inte läsa det med hans röst.

Det är så mediatränade amerikaner pratar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om bara en bråkdel av korten har problem är det ju idiotiskt med ett sånt tilltag. Massa kostnader i onödan, och folk som är av med kort i veckor i onödan. Biltillverkare gör det för att de har ett tillverkaransvar och liv kan stå på spel. Ett grafikkort som underpresterar är inte en fråga om liv eller död.

Jo det är frågan om liv och död för folk här på Sweclockers.. Se bara hur alla dårar whinear över priserna på grafikkort och dom inte kan köpa det senaste för det är för dyrt.

Låter som hela världen går under när det på andra sidan havet står Europa på gränsen till ett fullskaligt världskrig.

Permalänk
Avstängd

Jag förväntar mig att tillverkningsprocesser kan gå fel ibland, men mest av allt så ogillar jag starkt att man fortfarande får leksakskylare även med high-end kort som kostar skjortan.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Andrahandsmarknaden på dessa kort blir ju lite komplicerat i framtiden om man inte enkelt kan kolla serienummer och bocka av att allt är okej?

Vem vågar annars köpa ett 7900 XTX (MBA) beggat om ett år?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO