Noctua försenar prestandafläkt i 140-millimetersformat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fesen:

Aldrig sett en tjockare fläkt i en persondator, kring mitten på 00-talet så var Typhoon, Nexus och Noiseblocker fläktarna poppis och dom var standard, vet att jag hade en massa orangea Nexusfläktar i mitt chassi.

Du verkar inte ha tittat särskilt noga. Fläkttillverkare som YS Tech och Delta hade (har fortfarande) mycket sådana modeller. Färdigbyggd-tillverkare likt Dell hade också många burkar med 38mm fläktar. Jag ägde själv två sådana Dell under 00-talet.

Fördelen med 25mm fläktar är att de är tystare - efter "hårtorks-eran" bland fläktar kom ett allt större fokus på ljudnivå, så det var en stor del av anledningen till att 25mm tog över. Problemet är ju dock att den lägre ljudnivån kommer sig av ett lägre luftflöde, vilket blir ett problem när en topputrustad dator drar sisådär 700W. Så det går inte att både ha kakan och äta den...

Skrivet av Laddin:

Och när väl en gör det, så följer hela flocken med och bryter mönstret. Det är därför vi inte har mobiltelefoner med 3,5 mm jack, bytbara batterier i telefonen lägre osv. Är det bra att t ex hela europa har olika strömkontakter? Nej, jag tycker att vi ska hålla en standard inom datornvärlden snarare än att börja använda speciallösningar och proprietära datordelar etc.

Motsägelsefullt resonemang. Du lägger fram ett påstående om att "flocken" blint anammar något nytt, bara för att direkt själv tala emot det redan i nästa mening om Europas skog av elkontakter... Bytbara mobilbatterier ska vi väl inte gå in på för djupt då det är OT, men de försvann för att de flesta har inte behov av det, och för att det strular till vattentätning också. Skaffa dig en påwerbank, eller låt bli att fippla med telefonen så mycket så batteriet håller hela dan, typ. Det finns lösningar på allt.

Förstår inte riktigt vad du har emot valmöjligheter. Alla människor har inte samma behov som du, är det verkligen en så svår tanke? Och som sagt - dessa fläktar är inte "special" eller proprietära. De har existerat i decennier - kanske gott och väl innan du själv ens var född.

Citat:

Du får absolut ha din smak i datorchassin, men denna modell ser ut som ett kylskåp för energidricka. Och det är absolut svullet, 269 mm på bredden.

Några centimeter i bredd bekommer mig inte jämfört med Fractal Torrent som är som en hel vägg i jämförelse - jättebamsing större både på längden och på höjden. Svårt att ha en sådan gigant på skrivbordet, den måste i princip stå på golvet och sörpla in damm.

Och jag köper bara ASUS PC-hårdvara (korkat kanske, men så är det), inte haft Sapphire GPU sedan Radeon HD 6000-serien, men tack ändå.

Citat:

Vi röstar med plånboken, och jag tycker det är en trist trend med att allt ska bli större, varmare och kräva mer och mer kylning.

Så du är bara en motvalls i största allmänhet då alltså? Någon som irriterar sig över sånt som i grund och botten inte påverkar dig - för vem är det som tvingar dig att köpa det snabbaste och det hetaste? Det finns andra grafikkort än 4-platsers fläskmackor att köpa, var är problemet? Du kan få GPU som är en-plats halvhöjd, om du vill ha något riktigt kompakt.

"Röstar med plånboken" förresten, budgetalternativen som drar betydligt lägre ström än toppalternativen säljer i drivor större upplagor. Var ju fram tills helt häromdan bara som Geforce 1060 eller vaddetnuvar var det vanligaste grafikkortet på Steam, till exempel.

Se där ett konkret exempel på varför att ha valmöjligheter är något bra snarare än något dåligt. De som vill ha stort och snabbt och törstigt kan få det, och du kan få ditt också. Köp en raspberry pi vetja, du kan få plats med den i plånboken och driva den i en vecka på ett ficklampsbatteri... Inga fläktar alls behövs. *axelryck*

Permalänk

Härligt

Skrivet av FiftyFifty:

Phanteks planerar släppa sina T30 140mm Q3 2023.

Perfekt 👌🏻😃
Det har jag längtat efter.
Det blir en sådan för mig ✅

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Snusfri

Kommer de även med bruna leds?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Men attan, lika bra att sluta vänta, får kolla upp alternativen.

En annan produkt de kontinuerligt skjutit på är skrivbordsfläkten, Desk Fan tror jag att de rätt och slätt kallat den. Skulle väl ha kommit för två år sen nu, senast påstods den väl komma i början av 2023 men efter deras senaste roadmapuppdatering så finns den inte ens med längre.

Ursäkta, men nu får de fan ta och skärpa sig.

Visa signatur

5950X, 3090