Permalänk
Medlem

Egenbygge fryser utan felkod

Byggde ihop en dator men den fryser (bild, ljud, input) sporadiskt utan BSOD eller felkod i Event Viewer. Det har skett i olika applikationer (spel, browser) vid olika tillfällen (efter startup, efter wake up, efter den har varit på ett tag). Ibland startar den om sig själv automatiskt efter att den fryst men oftast måste jag hålla inne strömknappen. Kan inte skicka något input till datorn när den fryst (ctrl + shift + delete, alt + f4, etc) ljudet fryser också (låter bara samma ton konstant).

Jag undrar om det kan vara RAM-minnet som är felkonfigurerat, det RAM minne jag köpte överskrider standard-hastighet för moderkortet, jag testade först med XMP men då fryste datorn hela tiden, liknande som nu om jag minns rätt. Jag överklockade sedan minnet manuellt till "rätt" hastighet i BIOS och datorn blev mycket mer stabil men dessa krascher sker ca 1 gång om dagen vid lätt användning.

Jag har också på gränsen till för svagt nätagg om man ska lita på diverse webbsidor, enligt inet som jag köpte delarna av skulle det dock vara okej. Däremot har jag erfarenhet av hur datorn beter sig vid en power spike utöver nätaggregatets kapacitet och den brukar bara stänga av sig då, inte frysa som nu. Så jag gissar att det inte är problemet?

Operativsystem: Microsoft Windows 11 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7-13700K
Processorkylare: EK-AIO 240 D-RGB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI
Minne: 2x 16 GB ADATA XPG 16GB (1x16GB) DDR5 5200MHz CL38 Lancer
Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 (LHR)
Hårddisk: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB (OS + program), Kingston NV1 M.2 1TB (oanvänd, bara formaterad)
Nätaggregat: Corsair SF750 / 750W / SFX / 80+ Platinum
Temperaturer: 40-60C processor med normal belastning, 80C vid tung belastning (ITX chassi med begränsad kylningskapacitet)

Permalänk

Säger eventviewern något om krascharna? Du kan kolla det via loggboken/event viewer och se vad som hände vid tiden för omstarten, kan ge någon ledtråd att gå på.

Permalänk
Medlem

Koppla ur grafikkortet och kör på det inbyggda i processorn. Om felen försvinner är det förmodligen nätagget som inte pallar med.

Nätagg i SF format har mindre komponenter som inte klarar av de strömspikar som uppstår med t.ex. toppkortet i RTX 3000-serien.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av matrimLOL:

Säger eventviewern något om krascharna? Du kan kolla det via loggboken/event viewer och se vad som hände vid tiden för omstarten, kan ge någon ledtråd att gå på.

Inte vad jag kan se, ser bara “unexpected restart”

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Koppla ur grafikkortet och kör på det inbyggda i processorn. Om felen försvinner är det förmodligen nätagget som inte pallar med.

Nätagg i SF format har mindre komponenter som inte klarar av de strömspikar som uppstår med t.ex. toppkortet i RTX 3000-serien.

Jag ska testa, än så länge har jag bara lyckats krascha datorn någon enstaka gång utan att jag spelar, kan det tyda på att nätaggregatet antagligen är problemet?