Intel lanserar Core i9-13900KS – först ut på 6,0 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

"Allt är påhitt för att jag personligen inte varit med om det!" Är i stort sett det enda du säger.

Har haft en Kraken, har haft en h80i och en h100i och alla 3 hade surrande ljud. Där 80i också hade ett klickande.
Men det är såklart lögner och FUD för att du aldrig haft besvär

Rent fysiskt tar en radiator mer plats än en tornkylare i chassit. Inte över moderkortet, men i chassit som helhet. Det är ett faktum om vi inte pratar om en radiator på 120.

Att en AIO tar mer plats stämmer ju helt enkelt inte. Är en stor anledning till att jag inte väljer luft, tar en hel***s plats. Lite konstigt att du inte nämner vilket område i chassit som upptas, en luftkylare sitter smack mitt i ett system, man kan ju inte ens ta ut gpu'n utan att skära sönder händerna. Man kan inte använda vilka minnen man vill tex. Sen ska man inte glömma den massiva vikten ett moderkort utsätts för med luftkylare. Har sett moderkort som totalt demolerats av långvarig användning av tung luftkylare (alla moderkort har inte massiva backplates).

Sen kan jag förstå din åsikt då du uppenbarligen tillhör dom 0,5% som har problem med aio system. Att du sen har haft 3 system med problem kylare borde sätta dig i promille gruppen. Att ha strul med 3 system på raken måste vara något typ av rekord.🤔

Permalänk
Avstängd
Skrivet av itkoll:

snart är pc spelandet helt dött om ca 5 år . e det GG om det inte blir ändringar på dessa priser

Hur kan det vara 14st pers som gillar detta inlägget.. haha, sedan när behöver man en ultra-end i9 för att spela spel..

Du vet om att en PS5 har en mid-range prolle i sig? (3700x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Monterade i ett define chassi samt ett gammalt coolermaster för längesedan. Provade 2 konfig där ja körde h80i bak. Monterad i den ordning corsair bad en göra. De andra två i toppen. Gick ej montera fram ej löstagbar hdd bur på de chassin. De i toppen lät mest och skapade nån form av resonans där de surrade. Lite som att ha en aningen tyst mygga i bostaden.

Vart fick jesus sin % ifrån? Vet du det? Är det från ett enda företag? Eller hans personliga erfarenhet? (Som ju är fakta i dag för han säger aå. Lite som när digitalfoundry var spelkonsol tech gudar utan bias och sedan visar det sig inte vara så längre)

Faktum att aio har ett större fotavtryck i ett chassi. Du kan inte montera vilken aio som helst i alla chassin beroende på chassits möjligheter. Har den 1. 2 eller 3 utblås i toppen? Kan du ta bort hårddiskburen fram om chassit har ett? Behöver du använda hårddiskar och därmed dolda hårddiskburen under psu shroud som du kanske behöver ta bort för en 360 rad?

Luftkylaren tar ju bara upp platsen runt cpu. Medans aio har slangarna och radiator + fläktar som du vet men enligt dig inte tar plats någonstans utan förvinner som om de inte existerar. Monterar jag ett 240 i fronten på mitt meshify 2c så kan jag bara använda gpu upp till ca 30cm om man vill kunna stoppa i det utan att bråka. Vilket eliminerar typ allt inom highend. Då även kort med korta pcber har långa kylare som ökar längden på ca 10cm. Och vill man köra ett 360 så blir det byebye på hdd buren. Ja jag använder fortfarande två till lagring.

Jag vet inte vlken ordning Corsair bad om, om om slangarna var i toppen så förklarar det oljudet.

Vad gäller monteringen i toppen så vet jag inte. Det är svårt att lösa problem på en setup som inte längre är kvar. Men det jag skulle provat där är först att kolla var oljudet kommer ifrån.

Är det radiatorn som vibrerar mot chassit? Prova att byta plats på fläktarna så att de sitter på andra sidan om radiatorn.
Är det fläktarna som vibrerar mot radiatorn? Kolla så de sitter ordentligt, kanske köp vibrationsdämpande kuddar.
Är det motorerna i fläktarna? RMA, funkar inte det så köp andra fläktar.
Är det pumpen trots montering i toppen? Experimentera med olika pumphastigheter. Hjälper inte det så RMA. Är det inga bubblor i pumpen så ska den inte surra eller vina.

Felfrekvensen kommer härifrån:

Ja, det är en GN video. Men du kan väl inte rimligen tro att han har sådan utstrålning att även folk han pratar med bara säger vad han vill höra? Han pratar alltså med någon på Asetek, som informerar om deras felfrekvens på pumparna.

Både AIO och luftkylare tar plats, på olika ställen- Om det är ett problem eller inte beror som sagt på vilket chassi man har så det kan inte användas som argument för eller emot det ena eller det andra. Har man plats för en AIO så är det inget argument att den "tar plats", och har man inte det så blir det ändå meningslöst eftersom man ändå inte kan köpa en. Man köper ju inte en produkt som inte passar i ens chassi, eller hur?

Citat:

Mer ödmjukhet? Killen kallar en lögnare och folk dumma i huvudet.

Nu var det inte jag som påstod att jag var ödmjuk, även om jag såklart håller med Men jag vill påpeka att jag motiverade varför jag tycker folk är dumma i huvudet, och att jag lugnt och pedagogiskt gick igenom dina citat som var lögner. Sen får folk göra vad de vill med den informationen. Håller de med så har de grundläggande läsförståelse. Håller de inte med så får de lära sig att läsa

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maaxan:

Att en AIO tar mer plats stämmer ju helt enkelt inte. Är en stor anledning till att jag inte väljer luft, tar en hel***s plats. Lite konstigt att du inte nämner vilket område i chassit som upptas, en luftkylare sitter smack mitt i ett system, man kan ju inte ens ta ut gpu'n utan att skära sönder händerna. Man kan inte använda vilka minnen man vill tex. Sen ska man inte glömma den massiva vikten ett moderkort utsätts för med luftkylare. Har sett moderkort som totalt demolerats av långvarig användning av tung luftkylare (alla moderkort har inte massiva backplates).

Sen kan jag förstå din åsikt då du uppenbarligen tillhör dom 0,5% som har problem med aio system. Att du sen har haft 3 system med problem kylare borde sätta dig i promille gruppen. Att ha strul med 3 system på raken måste vara något typ av rekord.🤔

Varför skulle dina händer skäras sönder? Finns linjal man kan använda eller numera knapp på moderkortet vid USB-C/24pin headern.
Vilka minnen menar du? En D15 behöver inte mer än en fläkt så du kan ha vad du vill egentligen.

Alla moderkort har inte massiva backplates? Nej, de kommer ju med kylaren och inte moderkortet. Så rätt uppenbart. Och vet inte vart du vill komma där.

Jobbar ni för ett företag som säljer AIO eller något med tanke på hur "Men det är helt omöjligt att du haft problem! Det är ju bara 0.0001% failure rates!" Lite som när folk försvarade Nvidias nya kablar "Men det är bara hittepå, säkert bara 1 av 100000 som haft besväret." "Varför ska de byta kablar, är ju bara user error!" "Det är struntprat!" Eller som när folk köper en logitech mus och den börjar dubbelklicka så de returnerar den och får en ny.. Tiden går och de har haft 5st olika logitech möss alla med samma bekymmer och de skriver en tråd på reddit där en del håller med men andra är hellbent på att försvara och säga att det är user error eller påhitt

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Om du läser vad han har skrivit så har han aldrig kallat dig för dum i huvudet.
Han har sagt att människor är dumma i huvudet om de köper en produkt som är sämre och dyrare i tron att den är bättre än andra produkter, som i verkligheten är bättre, för att det finns en produkt av samma tillverkare, som den de köper, som rankas som bäst. (Jävligt rörigt där)
Helt enkelt blir förblindade av ett märke tex AMD, Nvidia eller Intel. För det finns exempel på detta från alla märken.

Jag håller helt med honom i detta argument för det är ganska puckat att tro att man tjänar på att köpa en 12700K bara för att tex Intel har sin 13900KS just nu.
Jag köpte en 12700K när den kom och var ej intelligent nog att välja 12600K som jag hade sparat massor av kronor på. Det var jävligt puckat av mig.

Sen far du med osanningar och halv lögner kring AIO:s. Det är inte en åsikt. Det är ett faktum som du själv hade insett om du tagit dig tid att läsa vad han skriver.

Sen att olika lösningar passar olika människor är lika uppenbart som att vi har olika fingeravtryck!
Vilket han (jag har i detta glömt ”hans” (Ozzed) namn här på SC, men alla vet vem jag syftar på.) även tydligt upprepar, om och om igen!
Men du fortsätter fäktas med alla väderkvarnar du kan finna!

Visa signatur

NZXT H710i Elit
Intel I7 12700K
32GB Team Group T-Force Xtreem ARGB White 4000MHz
ASUS ROG Strix 2080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag vet inte vlken ordning Corsair bad om, om om slangarna var i toppen så förklarar det oljudet.

Vad gäller monteringen i toppen så vet jag inte. Det är svårt att lösa problem på en setup som inte längre är kvar. Men det jag skulle provat där är först att kolla var oljudet kommer ifrån.

Är det radiatorn som vibrerar mot chassit? Prova att byta plats på fläktarna så att de sitter på andra sidan om radiatorn.
Är det fläktarna som vibrerar mot radiatorn? Kolla så de sitter ordentligt, kanske köp vibrationsdämpande kuddar.
Är det motorerna i fläktarna? RMA, funkar inte det så köp andra fläktar.
Är det pumpen trots montering i toppen? Experimentera med olika pumphastigheter. Hjälper inte det så RMA. Är det inga bubblor i pumpen så ska den inte surra eller vina.

Felfrekvensen kommer härifrån:

https://www.youtube.com/watch?v=yaV3PNquqb8

Ja, det är en GN video. Men du kan väl inte rimligen tro att han har sådan utstrålning att även folk han pratar med bara säger vad han vill höra? Han pratar alltså med någon på Asetek, som informerar om deras felfrekvens på pumparna.

Både AIO och luftkylare tar plats, på olika ställen- Om det är ett problem eller inte beror som sagt på vilket chassi man har så det kan inte användas som argument för eller emot det ena eller det andra. Har man plats för en AIO så är det inget argument att den "tar plats", och har man inte det så blir det ändå meningslöst eftersom man ändå inte kan köpa en. Man köper ju inte en produkt som inte passar i ens chassi, eller hur?

Nu var det inte jag som påstod att jag var ödmjuk, även om jag såklart håller med Men jag vill påpeka att jag motiverade varför jag tycker folk är dumma i huvudet, och att jag lugnt och pedagogiskt gick igenom dina citat som var lögner. Sen får folk göra vad de vill med den informationen. Håller de med så har de grundläggande läsförståelse. Håller de inte med så får de lära sig att läsa

Provade på två sätt, första var att montera radiatorn direkt på chassit i toppen och fläktarna under. Surr. Och det lät även när fläktarna pushade luft igenom radiatorn pga motståndet antagligen och tunna smala springor, vilket orsakade bra mycket mer ljud än att ha chassi fläktarna på max.
Bytte sedan till fläktar mot chassit och radiatorn under. Samma sak fast utan ljudet från fläktarna.

Sedan hur pålitliga är asateks siffror? De tillverkar ju prylarna. Det är ju inte så att de skulle vara brutalt ärliga liksom. Det skulle ju kanske sabba för deras egna ekonomi, Asatek tillverkar, vad är det, pumpar eller hela kitten åt andra företag som Corsair osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Monterade i ett define chassi samt ett gammalt coolermaster för längesedan. Provade 2 konfig där ja körde h80i bak. Monterad i den ordning corsair bad en göra. De andra två i toppen. Gick ej montera fram ej löstagbar hdd bur på de chassin. De i toppen lät mest och skapade nån form av resonans där de surrade. Lite som att ha en aningen tyst mygga i bostaden.

Vart fick jesus sin % ifrån? Vet du det? Är det från ett enda företag? Eller hans personliga erfarenhet? (Som ju är fakta i dag för han säger aå. Lite som när digitalfoundry var spelkonsol tech gudar utan bias och sedan visar det sig inte vara så längre)

Faktum att aio har ett större fotavtryck i ett chassi. Du kan inte montera vilken aio som helst i alla chassin beroende på chassits möjligheter. Har den 1. 2 eller 3 utblås i toppen? Kan du ta bort hårddiskburen fram om chassit har ett? Behöver du använda hårddiskar och därmed dolda hårddiskburen under psu shroud som du kanske behöver ta bort för en 360 rad?

Luftkylaren tar ju bara upp platsen runt cpu. Medans aio har slangarna och radiator + fläktar som du vet men enligt dig inte tar plats någonstans utan förvinner som om de inte existerar. Monterar jag ett 240 i fronten på mitt meshify 2c så kan jag bara använda gpu upp till ca 30cm om man vill kunna stoppa i det utan att bråka. Vilket eliminerar typ allt inom highend. Då även kort med korta pcber har långa kylare som ökar längden på ca 10cm. Och vill man köra ett 360 så blir det byebye på hdd buren. Ja jag använder fortfarande två till lagring.

Kritiken mot att man inte kan montera i alla chassin köper jag inte riktigt. Finns chassin där man inte får in de största lufykylarna heller. Köper man och bygger själv får man ju planera lite.

Tar man ett litet chassi där en en 240/280/360 osv AIO eller custom loop gör att man inte får plats med ett stort grafikkort eller kan trycka in massa HDDs så får man ju skylla sig själv lite för att man inte köpte ett ordentligt chassi eller?

En stor anledning att köpa AIO är för att den inte är i vägen kring cpu sockeln och de anslutningar som är där för fläktar, dimms osv. Sen är det väll en personlig smaksak men jag tycker det ser bättre ut en den fula metallklumpen med påhängda fläktar.

Har aldrig haft en situation där slangar eller AIO är ivägen även när jag kört push/pull konfig i fronten. Tror man sig behöva mycket plats för fläktar, aio eller custom loop, hdd och gpu så köper man inte ett litet chassi. Köper man sen ett grafikkort som är 36cm långt och inte tänkte på det innan så är det ju inte något fel på din AIO.

Angående felfrekvens så har jag haft 2st AIO som gått sönder. En fläktkanal på en h110i v2 som pajja nästan direkt så det var väll ett så kallat DOA exemplar. En h115i som fick något problem med flödet så vet inte om det var pump eller blockage.

Aldrig haft en luftkylare som fallerat så antar att AIO har högre felfrekvens pga att det är en pump som kan gå sönder, det kan bli blockage i slang, för lite vätska osv. Har ingen koll alls på hur hög failurerate där är på heatpipes och sånt i luftkylare pga kass tillverkning men antar att det existerar.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alfons183:

Sen far du med osanningar och halv lögner kring AIO:s. Det är inte en åsikt. Det är ett faktum som du själv hade insett om du tagit dig tid att läsa vad han skriver.

Sen att olika lösningar passar olika människor är lika uppenbart som att vi har olika fingeravtryck!
Vilket han (jag har i detta glömt ”hans” namn här på SC, men alla vet vem jag syftar på.) även tydligt upprepar, om och om igen!
Men du fortsätter fäktas med alla väderkvarnar du kan finna!

Osanningar och halvlögner? Personliga erfarenheter är alltså lögner. Och bilder tagna från ozzeds egna videor är också såklart lögner. Men personlgia erfarenheter från Tech Jesus är något man ska svälja med stora skedar och ej ifrågasätta. När man ställer en person på pedestal så är man själv lite av en lögnare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smd:

En stor anledning att köpa AIO är för att den inte är i vägen kring cpu sockeln och de anslutningar som är där för fläktar, dimms osv. Sen är det väll en personlig smaksak men jag tycker det ser bättre ut en den fula metallklumpen med påhängda fläktar.

Har aldrig haft en situation där slangar eller AIO är ivägen även när jag kört push/pull konfig i fronten. Tror man sig behöva mycket plats för fläktar, aio eller custom loop, hdd och gpu så köper man inte ett litet chassi. Köper man sen ett grafikkort som är 36cm långt och inte tänkte på det innan så är det ju inte något fel på din AIO.

Kommer åt allting runt min D15 så köper inte detta argument om du nu inte sitter på någon ITX bräda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kommer åt allting runt min D15 så köper inte detta argument om du nu inte sitter på någon ITX bräda.

Jag beskrev det inte som en universal sanning då det såklar varierar mellan moderkort osv. När jag började köpa AIO för många år sen en h80i var min första faktiskt så var det sanningen för mig. Behövde köra lågprofil ram för att de förbaskade klumparna blockade första ram sloten så kunde tex inte köpa dominator minnen eller andra ram som tog större plats.

Men allt du skriver är ju "SANNINGEN" för hela universum för att det är DIN upplevelse uppenbarligen.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

ja många av dom bra luftkylarna som är enormt stora får inte ens plats på dagens moderkort då dom tar i kylflänsarna på många moderkort. d15 fungerade inte på mitt asus maximus z690 apex moderkort pga av det, dark rock 4pro gick precis, aio inga problem och fick ner temp inne i chassit då inte hela luftkylaren bromsar upp luftlödet i burken så även mitt 4090 blev svalare med aio.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

I deras egna test lyckas dom bara nå hastigheten på två kärnor, vilket skämt.
Intel är gamla AMD just nu, äter ström och det är lycka till att hålla 253w under 70c.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Osanningar och halvlögner? Personliga erfarenheter är alltså lögner. Och bilder tagna från ozzeds egna videor är också såklart lögner. Men personlgia erfarenheter från Tech Jesus är något man ska svälja med stora skedar och ej ifrågasätta. När man ställer en person på pedestal så är man själv lite av en lögnare.

Personliga erfarenheter är inte sanningar i detta fall i alla fall!
Att jag har haft problem med 2 grafikkort från AMD gör inte att AMD:s grafikkort är något som jag avråder ifrån. Däremot har det gjort att JAG köpt Nvidia sedan dess. Men det är MIN personliga preferens och det har absolut inget i en diskussion kring grafikkortens funktion eller liknande att göra!

Du verkar inte kunna läsa eller ta in informationen från en video på rätt sätt utan väljer att lägga till dina egna åsikter kring informationen som tillhandahålls.
Bara för att DU har en upplevelse så är inte det sanningen!
Bara för att DU har ett chassi så gör inte det att alla har det chassit eller gör de valen som DU gör.

Du anklagar andra för att vurma för AIO:s när det egentligen är du som gör det motsatta!
Projicering kallas det…

Visa signatur

NZXT H710i Elit
Intel I7 12700K
ASUS ROG Strix 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Se allra längst ner.

Mitt inlägg var stöd för det du säger. Och nej, den satt inte felmonterad. Efter nio år av konstant drift började ett lager i pumpen ge upp, ljudet kom inte från något annat. Nio år är rätt respektabelt kan jag tycka.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Varför skulle dina händer skäras sönder? Finns linjal man kan använda eller numera knapp på moderkortet vid USB-C/24pin headern.
Vilka minnen menar du? En D15 behöver inte mer än en fläkt så du kan ha vad du vill egentligen.

Alla moderkort har inte massiva backplates? Nej, de kommer ju med kylaren och inte moderkortet. Så rätt uppenbart. Och vet inte vart du vill komma där.

Jobbar ni för ett företag som säljer AIO eller något med tanke på hur "Men det är helt omöjligt att du haft problem! Det är ju bara 0.0001% failure rates!" Lite som när folk försvarade Nvidias nya kablar "Men det är bara hittepå, säkert bara 1 av 100000 som haft besväret." "Varför ska de byta kablar, är ju bara user error!" "Det är struntprat!" Eller som när folk köper en logitech mus och den börjar dubbelklicka så de returnerar den och får en ny.. Tiden går och de har haft 5st olika logitech möss alla med samma bekymmer och de skriver en tråd på reddit där en del håller med men andra är hellbent på att försvara och säga att det är user error eller påhitt

Ingår linjal när man köper kylaren, kan man skicka tilllbaka fläktarna man inte kan använda? Med backplate menar jag såna som täcker stora delar av baksidan på ett kort, tex Formula etc. Det som kommer med kylaren är INTE vad jag kallar backplate och hjälper uppenbarligen inte i dom fallen jag sett.

En fråga dock, varför är vissa luftkylare så stora att dom tar upp 1/4 av ett midi tower om dom nu är så bra?

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Alfons183:

Personliga erfarenheter är inte sanningar i detta fall i alla fall!
Att jag har haft problem med 2 grafikkort från AMD gör inte att AMD:s grafikkort är något som jag avråder ifrån. Däremot har det gjort att JAG köpt Nvidia sedan dess. Men det är MIN personliga preferens och det har absolut inget i en diskussion kring grafikkortens funktion eller liknande att göra!

Du verkar inte kunna läsa eller ta in informationen från en video på rätt sätt utan väljer att lägga till dina egna åsikter kring informationen som tillhandahålls.
Bara för att DU har en upplevelse så är inte det sanningen!
Bara för att DU har ett chassi så gör inte det att alla har det chassit eller gör de valen som DU gör.

Du anklagar andra för att vurma för AIO:s när det egentligen är du som gör det motsatta!
Projicering kallas det…

Alla lägger sin egna åsikt i allting man gör. Ingen är är perfekt i det anseendet.
Däremot kan man göra sitt bästa för att vara så objektiv som möjligt i sitt eget handlande av en situation.

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Mitt inlägg var stöd för det du säger. Och nej, den satt inte felmonterad. Efter nio år av konstant drift började ett lager i pumpen ge upp, ljudet kom inte från något annat. Nio år är rätt respektabelt kan jag tycka.

Det är en jävligt bra tid för en AIO! 😊
Jag har en gammal H50 som fungerar än idag.
En vän använder den till en härlig fin Core 2 quad 9650 som jag försett honom med. Den kylaren måste vara äldre tror jag… Men som sagt, de kan funka i evigheter och sen kan man ha oflyt att skitet dör efter en dag!

Personligen har jag bara byggt datorer med AIO:s sedan Corsair:s H60 kom ut.
Haft alla Corsair:s kylare och nu nyligen bytt till en NZXT X73. Inte en enda kylare jag haft kan mäta sig med den.
Har även haft alla Noctua:s kylare genom åren.
De har fortfarande inte en suck mot X73:an enligt de siffror jag får ut.

Men det är fortfarande personliga upplevelser.
Inga universala sanningar.
Detta säger jag ej till den jag citerar utan till en självutnämnd Don Quijote här i tråden! 😉

Ändrat beteckning på
Visa signatur

NZXT H710i Elit
Intel I7 12700K
ASUS ROG Strix 2080 Ti

Permalänk
Skrivet av Grabbengrå:

Alla lägger sin egna åsikt i allting man gör. Ingen är är perfekt i det anseendet.
Däremot kan man göra sitt bästa för att vara så objektiv som möjligt i sitt eget handlande av en situation.

Bra sagt! 🤙

Visa signatur

NZXT H710i Elit
Intel I7 12700K
ASUS ROG Strix 2080 Ti

Permalänk

Det är så spännande med kommentarer nu för tiden!
Man går in på en tråd kring Intels nya flaggskepp och slutar med att prata om NZXTs och Noctuas kylningslösningar… 😂
Å inte bara nog med det! Det är dessutom de egna upplevelserna kring dessa kylare som diskuteras!
Jag är ju absolut en del av det… Men det är underhållande att man glider så långt från ämnet… 🤙

Visa signatur

NZXT H710i Elit
Intel I7 12700K
ASUS ROG Strix 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Provade på två sätt, första var att montera radiatorn direkt på chassit i toppen och fläktarna under. Surr. Och det lät även när fläktarna pushade luft igenom radiatorn pga motståndet antagligen och tunna smala springor, vilket orsakade bra mycket mer ljud än att ha chassi fläktarna på max.
Bytte sedan till fläktar mot chassit och radiatorn under. Samma sak fast utan ljudet från fläktarna.

Sedan hur pålitliga är asateks siffror? De tillverkar ju prylarna. Det är ju inte så att de skulle vara brutalt ärliga liksom. Det skulle ju kanske sabba för deras egna ekonomi, Asatek tillverkar, vad är det, pumpar eller hela kitten åt andra företag som Corsair osv?

Asetek tillverkar vad jag förstår pump och pumphus, samt tillhörande kylblock. Alltså hela enheten man monterar på processorn. Tyvärr har de patent på lösningen med kombinerad pump och kylblock. Helt knäppt. Men det är så det är så de har i princip monopol på hela AIO-marknaden. Sen kan de som beställer såklart lägga till eget lull-lull, design på kylplattan, sensorer, RGB etc, men själva pumpen och kylblocket är Asetek som står för.

OK, så man ska inte lita på Asetek vad gäller felfrekvens? Vem ska man lita på då, dig? Det skulle ju innebära en felfrekvens på 100% vilket inte känns rimligt. Men eftersom du verkar veta bättre än Asetek, GN, och vanligt sunt förnuft så får jag väl helt enkelt fråga dig då: Vad är felfrekvenen på AIO's? Hur många procent har problem med oljud? Hur många år kan man i snitt räkna med att en AIO håller? Att de går sönder fortare än en fläkt på en luftkylare är ju rätt uppenbart. Men eftersom du verkar sitta på hårda fakta som ingen annan har vore det direkt oansvarigt av dig att inte dela med dig av din kunskap. Kom igen nu. Få höra!

Lukas är allergisk mot jordnötter. Om man äter jordnötter smäller hans luftvägar igen. Det har hänt alla tre gånger han har provat att äta jordnötter. Han har också läst om andra som är allergiska mot jordnötter. Detta tycker Lukas bekräftar att jordnötter är farliga och han avråder därför alla från att äta jordnötter, även fast de flesta inte är allergiska. När folk försöker påpeka att de inte är allergiska mot jordnötter och att de tycker jordnötter är gott så tror Lukas inte på dem. Han tror bara de har haft tur, eller att de jobbar på ett jordnötsföretag, så Lukas hävdar bestämt att det bara är en tidsfråga innan de också får en anafylaktisk chock. Han är ju själv allergisk, och har läst massor av berättelser om andra som är det, så då måste det vara sant!

Tycker du att Lukas beter sig vuxet och rimligt?

Skrivet av Alphahanne:

Ja, jag tolkade inte ditt inlägg som ett motargument mot det jag sa, utan tänkte bara att ifall det var så att monteringen inte var optimal så är det ju bra att dela med sig av tips på hur det kan förbättras. Men du har ju stenkoll

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

13900K/KS kräver Custom Loop för att nå sin fulla prestanda under längre tid, i mitt fall kyler jag en 13900K med D15 och har hela bunten fläktar på 65% i chassit, det jag kommit fram till är att min 13900K kan köra 253W i max 40 sec innan den börjar throttla vid 100c och då har jag undervoltat den en del.

Jag kör den stock och så länge den inte går över 237W (100% speed på kylarens 2 fläktar) så throttlar den inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ja för att skillnaden är så enorm. Tänka sig en AIO som behöver 2400RPM x 3 för att få ner tempen såpass. Lol.
https://i.imgur.com/U8RZNyx.png

10 grader är en rejäl skillnad. Det är också en dåligt optimerad kylare i fråga om prestanda och ljudnivå.
Du får en Liquid Freezer II 360mm AIO för ungefär samma pris som en NH-D15. Det är en av de absolut bästa kylarna på marknaden.

Permalänk
Medlem

Haha, Intel Bulldozer. Vilken onödig produkt!

Hot 'n' Loud.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

I deras egna test lyckas dom bara nå hastigheten på två kärnor, vilket skämt.
Intel är gamla AMD just nu, äter ström och det är lycka till att hålla 253w under 70c.

Maxfrekvens har länge varit för enstaka kärnor. Inget konstigt med det. Det är en vettig design.
Många laster är korta och belastar endast ett fåtal kärnor. I dessa fall kommer en hög boost vara snabbare och kännas mer responsiv.
Hög frekvens på enstaka kärnor jagar inte heller upp temperaturen så mycket. Det som verkligen ger hög värmeutveckling är när alla kärnor körs på max. Det är inte direkt ett vanligt användningsområde utan syns främst i tester.

Spelar du är det inte så många kärnor som belastas, så effekt/värmeutveckling kommer hålla sig till rimliga nivåer. Vill du sen hålla den nere… ptja, köp inte en i9.

Permalänk
Skrivet av Neroth:

Haha, Intel Bulldozer. Vilken onödig produkt!

Hot 'n' Loud.

Vi får ju se då om den inte presterar i testerna.
Om så är fallet så är det verkligen en återupprepning… Men jag tror inte denna arkitekturen kommer faila som Bulldozer gjorde!
Det var ändå den arkitekturen som skulle rädda AMD men gjorde nästan så att de gick under istället… 😔

Om man kollar på gen 12 så tycker jag det ser ut som att denna CPU (å 13900/13700 kanske 13600) är svaret för att inget annat ska flaska 4090 kortet.

Men vi får se när testerna kommer vem som har rätt! 😊😁🤙

Visa signatur

NZXT H710i Elit
Intel I7 12700K
ASUS ROG Strix 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Bara för att ha på papper de är först ut med processor på 6GHz, som FX-9590 var med 5GHz. Onödig produkt men "måste" finnas.

Någon måste vara först.. men det är ju *bara* på turbo frekvensen.
Hellre 6GHz i normalfrekvens.. men den skulle väl gå att steka ägg på isåfall ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker snarare att de som sprider FUD ska skärpa sig.

Men vicket jävla trams alltså. FUD, vafan skulle jag få ut av det? Detta är ju rena paranoian. Har inget emot AIO, bara säger att de är krångligare, dyrare och med fler felkällor än luftkylare (fullständigt sant, inte alls någe jävla FUD.)

Om du ska hålla på med rent hittepå så får du sluta svara på mina inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Men vicket jävla trams alltså. FUD, vafan skulle jag få ut av det? Detta är ju rena paranoian. Har inget emot AIO, bara säger att de är krångligare, dyrare och med fler felkällor än luftkylare (fullständigt sant, inte alls någe jävla FUD.)

Om du ska hålla på med rent hittepå så får du sluta svara på mina inlägg!

Verkligen. Var det "bara" det du skrev?

Vem skrev det här då? Din onda tvillingbror? För den som skrev nedanstående sprider nämligen FUD, det står jag fast vid.

"så slipper man en pump som väsnas och som slits ut, vätska som förångas, risk för intern korrosion och/eller läckage osv."

Sluta kasta sten i glashus. Den som på eget bevåg bränner sig i rumpan får snällt sitta på blåsorna sen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kan du byta minnet på den som är närmast CPUn?

Kan du byta M.2 som sitter mellan GFX-kortet och CPUn?

Isf skiljer sig din D15+mobo väldigt mycket emot min.

Klart att en "bra" AIO är bättre än tom D15 luft om man bar ser ur kylningsförmåga. Sen finns det såklart en massa andra parametrar eller att man helt enkelt inte vill ha vätska i datorn.

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Skrivet av Neldor:

Kan du byta minnet på den som är närmast CPUn?

Kan du byta M.2 som sitter mellan GFX-kortet och CPUn?

Isf skiljer sig din D15+mobo väldigt mycket emot min.

Klart att en "bra" AIO är bättre än tom D15 luft om man bar ser ur kylningsförmåga. Sen finns det såklart en massa andra parametrar eller att man helt enkelt inte vill ha vätska i datorn.

Du (Nozomi) kan la skicka en bild på hur det ser ut i burken? Så kan vi ju se om du har all plats du påstår att du har. Många av oss tycker det låter konstigt då D15 är en såpass stor pjäs att den tagit upp större delen av våra MoBo:s när vi byggt med dem. Så det låter konstigt när du påstår det motsatta.

Jag skickar med en bild på mitt bygge med min NZXT Kraken Z73 så får du se vad de flesta av oss menar med att de tar upp mindre plats än en D15 i chassit. Det blir till och med snyggt med en AIO i jämförelse med en towerkylare. 😊
(Nu har jag monterat den på det viset att den blockar en DDR port. Jag kan ändra på det men har inget behov av att göra det just nu då jag bara använder två stickor!) 🤙

Visa signatur

NZXT H710i Elit
Intel I7 12700K
ASUS ROG Strix 2080 Ti