Hur kan jag bekräfta att min CPU är för varm pga dåligt applicerade kylpasta?

Permalänk
Medlem

Hur kan jag bekräfta att min CPU är för varm pga dåligt applicerade kylpasta?

Jag har precis satt ihop min nya dator och testat runt lite över helgen. Men jag är nu orolig att kylpastan inte sitter ordentligt, för CPUn går upp till 70 grader med bara några % belastning när jag spelar. Jag vill inte försöka på mer krävande spel för att inte riskera att den överhettas.

Idag spelade jag Immortals Fenyx Rising med högsta inställningar, och det verkar mest ligga på GPUn för jag ser inte mer än 8-9% på CPUn. Men ibland går temperaturen upp till 70 grader, och nu är min fråga hur normal det är. När jag bara surfar så ligger temperaturen på 40-55 grader. Men jag har läst på vissa ställen att optimal temperatur för CPUn i "idle" är 30-40 grader.

Jag har en AMD Ryzen 5 5600 med inkluderad fläkt, och sitter i ett Lian Li Lancool 216 chassi tillsammans med standardfläktar och ett AMD Radeon RX 6800 XT. Chassit ska vara bra för luftflöde, så jag kan inte tänka mig att det är problemet.

Finns det något jag kan göra för att kontrollera om det är kylpastan som är problemet? Jag har i alla fall beställt ny kylpasta Arctic MX-6 men det dröjer några dagar.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker du även skulle köpa en ordentlig kylare till din processor. Den medföljande är inte mycket att hurra för.

Personligen gillar jag Noctua.
https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s

Annars finns även Hyper 212 Evo, en klassiker som är billigare men fortfarande bra.
https://www.inet.se/produkt/5323900/cooler-master-hyper-212-e...

Se till att kolla så att de inte är för stora för ditt chassi.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kan nästan direkt peka ut stock coolern som är problemet utan att ens tänka efter.

Du bör nog skaffa en lite biffigare kylare. 😛 Behöver inte alls vara nåt dyrt, utan bara nåt större som kan kyla bättre än den klena stock-kylaren.

Och som Patrick säger här nere 👇, du kommer minska både tempen och ljudnivån avsevärt ifall du skaffar en ordentlig kylare än den som följer med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melothe:

Jag har precis satt ihop min nya dator och testat runt lite över helgen. Men jag är nu orolig att kylpastan inte sitter ordentligt, för CPUn går upp till 70 grader med bara några % belastning när jag spelar. Jag vill inte försöka på mer krävande spel för att inte riskera att den överhettas.

Idag spelade jag Immortals Fenyx Rising med högsta inställningar, och det verkar mest ligga på GPUn för jag ser inte mer än 8-9% på CPUn. Men ibland går temperaturen upp till 70 grader, och nu är min fråga hur normal det är. När jag bara surfar så ligger temperaturen på 40-55 grader. Men jag har läst på vissa ställen att optimal temperatur för CPUn i "idle" är 30-40 grader.

Jag har en AMD Ryzen 5 5600 med inkluderad fläkt, och sitter i ett Lian Li Lancool 216 chassi tillsammans med standardfläktar och ett AMD Radeon RX 6800 XT. Chassit ska vara bra för luftflöde, så jag kan inte tänka mig att det är problemet.

Finns det något jag kan göra för att kontrollera om det är kylpastan som är problemet? Jag har i alla fall beställt ny kylpasta Arctic MX-6 men det dröjer några dagar.

Tack för hjälpen!

Kylpastan på kylaren som ingår när man köper en Ryzen 5600 är väl förapplicerad med ett tunt lager, så det finns inte så mycket (tänker jag?) som kan ha gått fel, mer än att du möjligen inte har skruvat åt kylaren tillräckligt hårt. 70 grader är inte på några sätt konstigt under spel med en Wraith Stealth, det är ju trots allt en väldigt liten kylare med en hyfsat liten fläkt. Den kan inte mäta sig med rejäla eftermarknadskylare, och inte ens med lite billigare eftermarknadskylare. En enkel tornkylare med en 120 mm fläkt kommer sänka temperaturen (och ljudnivån) markant skulle jag säga

Permalänk
Medlem

Jag hade en 3600X med stockkylaren ett tag, och det där låter ungefär som mina temperaturer. 70+ under spel (och ett rejält oljud). Bytte ut den till en Pure Rock 2 som jag nöp för priset av två pizzor och då sjönk temperaturen med 4-5 grader och ljudnivån med en hel del. Det är sannolikt inget fel på ditt kylpastakladd. Det är bara en klen kylare.

Om du är orolig, prova att stresstesta lite. Det räcker nog med att du kör en Test & Apply på någon av profilerna i Ryzen Master, om du inte har nåt annat program. Så länge inte temperaturen blir bisarrt hög, så kan du lägga tid på googla processorkylare istället för att oroas över det.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Det blir en ny kylare då. När jag planerade köpet sa många att kylaren till cpun räcker, eftersom det inte är någon "högpresterande" cpu.

Jag bor just nu i Tyskland så priser och tillgängliga fläktar skiljer sig något från Sverige. Coolermaster 212 Evo kostar här runt 400kr. Noctua kostar här drygt 900kr, lite väl dyrt.

Innan fungerade jag på en Thermalright Peerless Assassin 120 SE. Den kostar lite mer än coolermastern, runt 550-600 kr här, men verkar också vara en rejäl uppgradering med två fläktar och billigare än Noctuan.

Här är hemsidan, hittade den inte online i Sverige:
https://thermalright.com/en/product/peerless-assassin-120-se/

Jag har sett många rekommendationer för den och priset är ok så länge prestandan är bra, vilket jag antar eftersom den har två kylare.

Det står på hemsidan att den också är kompatibel med am5 socket, så kan också användas igen i en framtida uppgradering.

Är det en bra alternativ. Eftersom jag gillar att ha lite lampor i chassit, påverkar det prestandan nämnvärt om jag väljer rgb varianten istället för den enkla? Enligt hemsidan för Thermalright fläkten ska lufttrycket vara samma.

Om Thermalright inte är bra, vilka andra tillverkare ska jag framförallt koncentrera mig på? Noctua har jag hört har väldigt bra prestanda, men också högt pris. Hur är det t.ex med Arctic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melothe:

Det blir en ny kylare då. När jag planerade köpet sa många att kylaren till cpun räcker, eftersom det inte är någon "högpresterande" cpu.

Jag bor just nu i Tyskland så priser och tillgängliga fläktar skiljer sig något från Sverige. Coolermaster 212 Evo kostar här runt 400kr. Noctua kostar här drygt 900kr, lite väl dyrt.

Innan fungerade jag på en Thermalright Peerless Assassin 120 SE. Den kostar lite mer än coolermastern, runt 550-600 kr här, men verkar också vara en rejäl uppgradering med två fläktar och billigare än Noctuan.

Här är hemsidan, hittade den inte online i Sverige:
https://thermalright.com/en/product/peerless-assassin-120-se/

Jag har sett många rekommendationer för den och priset är ok så länge prestandan är bra, vilket jag antar eftersom den har två kylare.

Det står på hemsidan att den också är kompatibel med am5 socket, så kan också användas igen i en framtida uppgradering.

Är det en bra alternativ. Eftersom jag gillar att ha lite lampor i chassit, påverkar det prestandan nämnvärt om jag väljer rgb varianten istället för den enkla? Enligt hemsidan för Thermalright fläkten ska lufttrycket vara samma.

Om Thermalright inte är bra, vilka andra tillverkare ska jag framförallt koncentrera mig på? Noctua har jag hört har väldigt bra prestanda, men också högt pris. Hur är det t.ex med Arctic?

Ja, de hade rätt också. 70 grader är ingen fara alls.

Permalänk
Medlem

En billig tornkylare i Tyskland
https://www.mindfactory.de/product_info.php/be-quiet--Pure-Ro...

Finns fler du kan bläddra fram där...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Är det inte 70 grader i komplett idle så är dina temperaturer helt normala oavsett vilken kylare du har.
70 grader är svalt för en cpu i spel.

Men ja, det är värt det att investera i en stor tornkylare som kan hänga med i flera datorer.
Svalt och tyst i jämförelse blir det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

70c vid load är väl normala temperaturer?

Vid 85-90c är varningstecknet för AMD's äldre plattform.

Permalänk
Medlem

Är verkligen 70 grader vid låg load, under 10% normalt? Om jag har 80-100 load måste temperaturen gå rätt mycket över 80 grader i så fall antar jag, eller är det inte så enkelt?

Lika bra att investera i en ny fläkt, åtminstone för att slippa tänka på det. Och om ljudnivån sjunker något, är det bara ett plus

Är det något fel på https://thermalright.com/en/product/peerless-assassin-120-se/

Och är det någon märkbar skillnad om jag köper en rgb version av en fläkt. Jag antar man måste ändra på konstruktionen något för att rgbn ska passa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tycker du även skulle köpa en ordentlig kylare till din processor. Den medföljande är inte mycket att hurra för.

Håller inte alls med, den medföljande kylaren är det bästa som AMD gjort.
För en 5600 duger den mer än väl, typ 10 gånger bättre än Intels grejer.
(min 12400f har fått en uppgradering, men Intel har aldrig klarat av kylning som AMD)

TIll TS
Tog du bort plastfilmen i botten av kylaren?

edit: Ska du göra en repaste, passa dig noga när du tar av kylaren, den har en stor tendens att fastna hårt på CPUn, med risk att den lossnar strax därefter, med böjda pinnar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melothe:

Jag har precis satt ihop min nya dator och testat runt lite över helgen. Men jag är nu orolig att kylpastan inte sitter ordentligt, för CPUn går upp till 70 grader med bara några % belastning när jag spelar. Jag vill inte försöka på mer krävande spel för att inte riskera att den överhettas.

Idag spelade jag Immortals Fenyx Rising med högsta inställningar, och det verkar mest ligga på GPUn för jag ser inte mer än 8-9% på CPUn. Men ibland går temperaturen upp till 70 grader, och nu är min fråga hur normal det är. När jag bara surfar så ligger temperaturen på 40-55 grader. Men jag har läst på vissa ställen att optimal temperatur för CPUn i "idle" är 30-40 grader.

Jag har en AMD Ryzen 5 5600 med inkluderad fläkt, och sitter i ett Lian Li Lancool 216 chassi tillsammans med standardfläktar och ett AMD Radeon RX 6800 XT. Chassit ska vara bra för luftflöde, så jag kan inte tänka mig att det är problemet.

Finns det något jag kan göra för att kontrollera om det är kylpastan som är problemet? Jag har i alla fall beställt ny kylpasta Arctic MX-6 men det dröjer några dagar.

Tack för hjälpen!

När jag byggde ihop en dator kontrollerade jag inte att CPU-fläkten satt ordentligt, och då låg jag konstant på 70 grader när CPUn i praktiken inte gjorde någonting. Så jag rev hela bygget och började om. Efter det så låg den vid låg processorlast runt 30 grader och direkt efter spel runt 60 grader. Hade förvisso en BeQuiet fläkttorn och inte den som följde med processorn.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melothe:

Är verkligen 70 grader vid låg load, under 10% normalt? Om jag har 80-100 load måste temperaturen gå rätt mycket över 80 grader i så fall antar jag, eller är det inte så enkelt?

Lika bra att investera i en ny fläkt, åtminstone för att slippa tänka på det. Och om ljudnivån sjunker något, är det bara ett plus

Är det något fel på https://thermalright.com/en/product/peerless-assassin-120-se/

Och är det någon märkbar skillnad om jag köper en rgb version av en fläkt. Jag antar man måste ändra på konstruktionen något för att rgbn ska passa?

70c är ingenting.
Kör en Cinebench, 4-5 rundor och återkom med maxtemp.
(ditt grafikkort blir säkert bortåt 90c+)
Du behöver inte vara orolig, om CPUn blir för varm, så kommer den throttla d.v.s. stänga av sig själv
(dra ner på spänning, drar ner på frekvens och i slutändan kommer det synas på prestandatest)

Jag tycker 70c låter helt normalt.

Permalänk
Skrivet av Melothe:

Noctua kostar här drygt 900kr, lite väl dyrt.

Noctuas kylare kostar ungefär lika mycket här i Sverige, men jag kan inte annat än rekommendera att lägga de pengarna om jag skall vara ärlig. Kvalitet och prestanda är top notch, och Noctuas efter-köp-support är fenomenal då de stödjer nya socketar och erbjuder monteringskit utan extra kostnad. Min nuvarande kylare (NH-D14) har hängt med i ett par byggen genom åren.

Sen är har jag väl någon sorts virus i hjärnan som gillar deras beige-bruna färgschema, men det får stå för mig.

I övrigt kan jag bara hålla med resten av kören, köp en hygglig tredjepartskylare. Även om den medföljande gör jobbet gör den det knappast bra vare sig man ser till temperaturer eller ljudnivå.

Tjing!

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Rekordmedlem

Desto varmare desto tystare, det är bara dumt att överkyla så det är inte så intressant att veta nått annat än om cpun kan överhetta så att den sänker frekvensen för under den tempen så önskar man väl alltid ha lägsta möjliga varvtal på fläktarna för att få det så tyst som möjligt.
Temp vid tomgång är alltså helt ointressant om inte cpun överhettar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melothe:

Är verkligen 70 grader vid låg load, under 10% normalt? Om jag har 80-100 load måste temperaturen gå rätt mycket över 80 grader i så fall antar jag, eller är det inte så enkelt?

Lika bra att investera i en ny fläkt, åtminstone för att slippa tänka på det. Och om ljudnivån sjunker något, är det bara ett plus

Är det något fel på https://thermalright.com/en/product/peerless-assassin-120-se/

Och är det någon märkbar skillnad om jag köper en rgb version av en fläkt. Jag antar man måste ändra på konstruktionen något för att rgbn ska passa?

Det vet vi ju inte riktigt förrän du har provat. Jag tycker verkligen att du ska stresstesta din processor ordentligt, till att börja med. Det är ju inte så att datorn kommer smälla i luften eller sätta igång att brinna bara för att du stresstestar lite. Det finns system och funktioner som kommer att kicka in om någonting är akut fel (vilket det med största sannolikhet inte är), så det behöver du inte oroa dig över. Min processor blir gärna 80 grader i dylika tester för övrigt, och det är helt i sin ordning. Vi vet ju inte att det är något fel på din processorkylning än, och även om en tornkylare sänker ljudnivå och temperatur, så är inte en sexkärnig Ryzen något särskilt glöthett monster till att börja med. Du kan slänga på en svindyr Noctuakylare om du vill, och det sänker absolut temperaturen, men i praktiken behöver det inte betyda någonting för prestandan. En fem grader svalare processor är bara just fem grader svalare - om du inte har katastrofala temperaturer i dagsläget, vilket vi inte vet förrän du provar att stresstesta.

Och nej, RGB är bara estetiskt lull - det har noll inverkan på prestanda, även om det blivit ett seglivat skämt. Det är motsvarande att måla eldflammor på en bil och tro att den ska gå snabbare. Det som skänker RGB tlll en tornkylare är oftast (eller alltid?) den fläkt som följer med, och den monteras sannolikt på precis på samma sätt som en vanlig, RGB-lös fläkt.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melothe:

Är verkligen 70 grader vid låg load, under 10% normalt? Om jag har 80-100 load måste temperaturen gå rätt mycket över 80 grader i så fall antar jag, eller är det inte så enkelt?

Lika bra att investera i en ny fläkt, åtminstone för att slippa tänka på det. Och om ljudnivån sjunker något, är det bara ett plus

Är det något fel på https://thermalright.com/en/product/peerless-assassin-120-se/

Och är det någon märkbar skillnad om jag köper en rgb version av en fläkt. Jag antar man måste ändra på konstruktionen något för att rgbn ska passa?

70 grader låter inte högt även vid lätt spelande, som sagt. Kolla hur varmt det blir vid tungt spelande och om det blir uppåt 90 grader eller låter för mycket om fläktarna, kan du fundera på värre grejer.

Jag ligger runt 60 grader med min 5600X när jag spelar Hearthstone som bara drar 10-15% CPU. Då har jag en sån här också (den röda nedre är min):

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U12A borde göra under för dig.

Kostar en slant, men du får två sjukt bra fläktar + Noctuas legendariska support. Jag hade tappat bort ett tillbehör till en av mina äldre D15-kylare (4-5 år gammal), som supporten erbjöd sig att skicka till mig gratis.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag körde precis genom ett stress test med Ryzen master under 2 minuter. CPU load går direkt upp till 100% och temperaturen också snabbt upp till 70 grader. Efter en stund så går frekvensen från 4.4 GHz till 3.3 GHz, och då går temperaturen ner igen till 55-60 grader och även frekvensen upp igen till 4.4 GHz. Det verkar som att fläkten kan hantera det, men jag ska nog titta på en bättre fläkt ändå. Kanske stressar jag inte och väntar tills jag ser några bra erbjudanden för Noctua.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Håller inte alls med, den medföljande kylaren är det bästa som AMD gjort.
För en 5600 duger den mer än väl, typ 10 gånger bättre än Intels grejer.
(min 12400f har fått en uppgradering, men Intel har aldrig klarat av kylning som AMD)

TIll TS
Tog du bort plastfilmen i botten av kylaren?

edit: Ska du göra en repaste, passa dig noga när du tar av kylaren, den har en stor tendens att fastna hårt på CPUn, med risk att den lossnar strax därefter, med böjda pinnar...

deras gamla stockkylare var bättre, fanns både kopparkärna och ångkammare i wraith spire-modellen då.
En 5600 är OK med nya standardkylaren och klart bättre för den än den 3600 jag hade. Men det är fortfarande värt köpa ny fläkt.

En wraith prism däremot är perfekt för denna cpu om du får tag i en sån billigt nog, den är inte värd mer än 200-250kr för då närmar man sig bättre tornkylare eller åtminstone tystare tornkylare. Det är dess heatpipes som gör den så mkt bättre, 90mm-fläkten är OK på en 6-kärnig för heatpipes är mkt bättre kvitta sig med värmen än ostbiten som är wraith stealth.

Wraith spire är något bättre än wraith stealth, men inte värd bryet.. för 50kr kanske värt testa den istället för stealth-skiten.

till OP: 70c är ingenting på de här. Handlar mest om vilken ljudnivå du orkar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melothe:

Är verkligen 70 grader vid låg load, under 10% normalt? Om jag har 80-100 load måste temperaturen gå rätt mycket över 80 grader i så fall antar jag, eller är det inte så enkelt?

Lika bra att investera i en ny fläkt, åtminstone för att slippa tänka på det. Och om ljudnivån sjunker något, är det bara ett plus

Är det något fel på https://thermalright.com/en/product/peerless-assassin-120-se/

Och är det någon märkbar skillnad om jag köper en rgb version av en fläkt. Jag antar man måste ändra på konstruktionen något för att rgbn ska passa?

mja, är såklart lite olika med låg total load innebär oftast en eller få cores med hög clock vilket innebär högre spänning, när du får högre load går clocken ner och även spänningen för att balansera cpun inom "tempraturspannet".

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

I slutändan köpte jag en Thermalright Peerless Assassin 120 SE och körde samma stress test i Ryzen master (ska kolla Cinebench ikväll). I idle ligger CPUn på 30-40 grader utan problem, i stress test inte ens över 60 grader och klockfrekvensen throttlas aldrig utan behåller Max frekvensen 4.4 GHz.

Jag tror inte datorn blivit tystare men helt klart bättre kylning. Kanske satt kylpastan inte så bra förut, eller så var AMDs fläkt helt enkelt inte så bra. I slutändan åtminstone en bra investering!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

70c är ingenting.
Kör en Cinebench, 4-5 rundor och återkom med maxtemp.
(ditt grafikkort blir säkert bortåt 90c+)
Du behöver inte vara orolig, om CPUn blir för varm, så kommer den throttla d.v.s. stänga av sig själv
(dra ner på spänning, drar ner på frekvens och i slutändan kommer det synas på prestandatest)

Jag tycker 70c låter helt normalt.

Cinebench rör väl inte grafikkortet alls?

Permalänk
Medlem

Köpte och monterade samma prolle med stockkylare häromveckan hos svärfar och hade samma problem. Så kan nästan garantera dig att det är kylaren.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Cinebench rör väl inte grafikkortet alls?

Nej det gör det inte. Visst lite last på gpun brukar det generera men vi snackar nån procent på sin höjd och är troligen bara lasten för att rendera gui't.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melothe:

I slutändan köpte jag en Thermalright Peerless Assassin 120 SE och körde samma stress test i Ryzen master (ska kolla Cinebench ikväll). I idle ligger CPUn på 30-40 grader utan problem, i stress test inte ens över 60 grader och klockfrekvensen throttlas aldrig utan behåller Max frekvensen 4.4 GHz.

Jag tror inte datorn blivit tystare men helt klart bättre kylning. Kanske satt kylpastan inte så bra förut, eller så var AMDs fläkt helt enkelt inte så bra. I slutändan åtminstone en bra investering!

Du har lite väl högljudda chassifläktar och grafikkort om du inte hör någon skillnad med en gigantisk tornkylare ;). Den behöver ju knappt snurr på fläkten.

Justera chassifläktarna i bios till närmast ljudlöshet i vanlig desktop o enkelt bruk vetja? Den e nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melothe:

Jag har precis satt ihop min nya dator och testat runt lite över helgen. Men jag är nu orolig att kylpastan inte sitter ordentligt, för CPUn går upp till 70 grader med bara några % belastning när jag spelar. Jag vill inte försöka på mer krävande spel för att inte riskera att den överhettas.

Idag spelade jag Immortals Fenyx Rising med högsta inställningar, och det verkar mest ligga på GPUn för jag ser inte mer än 8-9% på CPUn. Men ibland går temperaturen upp till 70 grader, och nu är min fråga hur normal det är. När jag bara surfar så ligger temperaturen på 40-55 grader. Men jag har läst på vissa ställen att optimal temperatur för CPUn i "idle" är 30-40 grader.

Jag har en AMD Ryzen 5 5600 med inkluderad fläkt, och sitter i ett Lian Li Lancool 216 chassi tillsammans med standardfläktar och ett AMD Radeon RX 6800 XT. Chassit ska vara bra för luftflöde, så jag kan inte tänka mig att det är problemet.

Finns det något jag kan göra för att kontrollera om det är kylpastan som är problemet? Jag har i alla fall beställt ny kylpasta Arctic MX-6 men det dröjer några dagar.

Tack för hjälpen!

Mycket okunskap i tråden, det är helt normalt beteende med din CPU och stockkylare.
Tror du kommer tjäna ytterst lite på ny pasta.

AMDs 5xxx serie är extremt svajiga i temperatur.
Att ligga i 30c idle och sen hoppa till 70c med "lite load" är helt normalt.
95c är maxtemp och når du det kommer din CPU att strypas hårt för att hindra ytligare värmeökning.

Skruva upp fläktkurvan i bios och du bör klara dig galant med stockkylare.
Kan rekommendera HWinfo för att se hur varmt det går när du spelar (starta och minimera det).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Cinebench rör väl inte grafikkortet alls?

Nä? Var väl processorn som eventuellt TS tyckte blev varm...
(Jag skrev bara som allmän info att grafikkort blir bra mycket varmare på sitt varmaste ställe) så 70c är lugnt.