Permalänk
Medlem

VPN och videosamtal

Om jag vill testa hur det funkar med latens i videosamtal globalt.. Kan jag ha ett testsamtal till min vän (här i Sverige) och ha VPN till ex Singapore på min enhet (jag är också i Sverige). Bör det göra så videosamtalet går via Singapore då? Genom ex Zoom eller annan video app.

Gäller videosamtal i jobb, så lite känsligt med latens etc. Vill bara se hur det faktiskt upplevs från så långt iväg.

Tack för svar på konstiga frågor 🙈☺️

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir inte som att köra det på riktigt (utan vpn) för du får ju dubbla avståndslatensen och även latens från vpntjänsten i sig så latensen blir högre än i verkligheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir inte som att köra det på riktigt (utan vpn) för du får ju dubbla avståndslatensen och även latens från vpntjänsten i sig så latensen blir högre än i verkligheten.

Ah, jag förstår, såklart. Tack!
Kommer videosamtal per automatik gå via VPN:en om man har VPN igågn - dvs blir det att all traffik går via VPN:en för den enheten som har VPN? Även om videosamtalsappen är svensk och båda enheter är i Sverige.. ☺️🙏

Permalänk
Medlem

Om det inte finns någon anledning att köra via företagets uppkoppling (du sitter på cafe med wifi) kan man ju skippa vpn.
Samtalen är krypterade ändå.
Men skulle inte tro det blir värst mycket mer latens om inte alla sitter på dåliga anslutningar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tert:

Ah, jag förstår, såklart. Tack!
Kommer videosamtal per automatik gå via VPN:en om man har VPN igågn - dvs blir det att all traffik går via VPN:en för den enheten som har VPN? Även om videosamtalsappen är svensk och båda enheter är i Sverige.. ☺️🙏

Exakt hur din vpn fungerar får du kolla med den men det vanliga är nog att de tar hand om all trafik.
Min dödar i vart fall all övrig kommunikation (även inom lanet) så man måste göra en undantagslista för sånt som inte ska gå genom vpnen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som mrqaffe blir det dubbla, om du tex vill simulera just Singapore. Men du kan ju välja något som ligger halv-vägs. Om du vet server-adressen till tjänsten kan man mäta latensen med ping och då testa hur det upplevs vid just den ping-tiden.

Vet inte om det finns någon service-meny i tex zoom där man kan se saker som tex ping mot servern.

För att svara på din ursprungliga fråga så om vpn-klienten skickar all trafik över tunnel så måste den gå visa servern som geografiskt befinner sig på andra sidan jorden. Annars försvinner poängen med anonymiseringstjänsterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Om det inte finns någon anledning att köra via företagets uppkoppling (du sitter på cafe med wifi) kan man ju skippa vpn.
Samtalen är krypterade ändå.
Men skulle inte tro det blir värst mycket mer latens om inte alla sitter på dåliga anslutningar.

Tack för svaren! Inte kryptering jag vill åt, utan vill bara se hur videosamtal funkar från så långt iväg. ☺️🙏
Jag ska testa och se så videosamtalet går via VPN.