Cpu trottlar till 0,4 Ghz och blir super seg när nätadaptern är inkopplad (full fart på batteri)

Permalänk

Cpu trottlar till 0,4 Ghz och blir super seg när nätadaptern är inkopplad (full fart på batteri)

Jag har en HP Pavillion 15 (AMD 5 4600U) bärbar dator med windows 11. Igår märkte jag att den plötsligt var väldigt seg och den fortsatte att vara det även efter omstart. Trodde först någon process ballat ur och tog all cpu men cpun men gick gick på max 13%. Men såg sedan i "task manager" att cpu bara gick på 0,4 GHz när bas är 3 GHz och man såga all graferna för kärnorn var helt kapade och var bara ett rakt sträck istället för en berg och dalbana som vanligt. Så någon trottling sker,

Först trodde jag det var fläkten som kanske var paj då jag inte hörde den (brukar surra väldigt tyst normlat). Men då den bara gick på 0,4 GHZ blir det ju ingen värme så det var bara därför den inte snurrade. Men den vet jag nu funkar.

Upptäckt sedan att när man kopplar ur nätadaptern så funkar datorn normalt, men direkt när man kopplar in den trottlar den ner till 0,4 GHz och den blir super seg igen och processorn går aldrig över 13% heller.

Några ideer vad som kan vara fel och hur man kan fixa det?

Det jag testat:
- Kört dessa 2 kommandon utan resultat.
powercfg -restoredefaultschemes
msdt.exe /id PowerDiagnostic
- kollat CPU temp och den är bara dryga 40 grader och fläkten funkar.
- Startat om i felsäkert läge. Där säger den hastigheten är 3GHz så trodde först det funkade där, men den visar bara bas hastigheten, inte riktiga hastigheten i felsäker läge och det är samma problem där och den är lika seg.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej! Det behöver inte finnas någon hönan/ägget-problematik här. Normalt trottlar en CPU ner när temperaturen överskrider ett maxvärde för att undvika att skada CPU:n. Du kan prova att använda ett övervakningsverktyg som t.ex. Hwinfo64 för att kolla dina CPU-temperaturer och se om det faktiskt är det som händer.

Att problemet inte uppstår på batteri kan bero på att ett mer energivänligt läge används, vilket leder till att CPU:n aldrig överhettas, vilket i sin tur leder till att den inte trottlas ner. Det kan också bero på att värme alstras i datorn vid batteriladdning som är tillräckligt för att få det hela att tippa över.

Jag hade börjat med att kolla CPU-temperaturerna, är det verkligen så att den överhettas?

Om det nu är överhettning som är problemet så bör nästa steg vara att försöka åtgärda orsaken till dessa.

1. Rensa bort damm som kan ha hamnat i fläktarna.
2. Använd alltid datorn på ett platt underlag (inte i en soffa eller dylikt) så att fläktarna kan få luft.
3. Kontrollera fläktarna, och om de fungerar ordentligt, byt kylpasta i datorn.

I första hand bör du om du har garanti- eller reklamationsrätt kvar på datorn, reklamera datorn där du köpt den för att få problemet åtgärat, snarare än att skruva på saker själv. Du ska förvänta dig att din dator fungerar med normal prestanda när du använder den, allt annat är ett reklamerbart fel - givet att fläktarna inte är igensatta förstås.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem för några år sedan med en bärbar Intel-burk och det var sannolikt buggig mjukvara i det fallet. Jag har för mig att det bara var med vissa inställningar som den betedde sig på aktuellt vis. Men det kan finnas andra skäl till beteendet också.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Hej! Det behöver inte finnas någon hönan/ägget-problematik här. Normalt trottlar en CPU ner när temperaturen överskrider ett maxvärde för att undvika att skada CPU:n. Du kan prova att använda ett övervakningsverktyg som t.ex. Hwinfo64 för att kolla dina CPU-temperaturer och se om det faktiskt är det som händer.

Att problemet inte uppstår på batteri kan bero på att ett mer energivänligt läge används, vilket leder till att CPU:n aldrig överhettas, vilket i sin tur leder till att den inte trottlas ner. Det kan också bero på att värme alstras i datorn vid batteriladdning som är tillräckligt för att få det hela att tippa över.

Jag hade börjat med att kolla CPU-temperaturerna, är det verkligen så att den överhettas?

Om det nu är överhettning som är problemet så bör nästa steg vara att försöka åtgärda orsaken till dessa.

1. Rensa bort damm som kan ha hamnat i fläktarna.
2. Använd alltid datorn på ett platt underlag (inte i en soffa eller dylikt) så att fläktarna kan få luft.
3. Kontrollera fläktarna, och om de fungerar ordentligt, byt kylpasta i datorn.

I första hand bör du om du har garanti- eller reklamationsrätt kvar på datorn, reklamera datorn där du köpt den för att få problemet åtgärat, snarare än att skruva på saker själv. Du ska förvänta dig att din dator fungerar med normal prestanda när du använder den, allt annat är ett reklamerbart fel.

Ok, jag uttryckte mig dumt med hönan ägget liknelsen, det missupffatades vad jag menade, sorry. Men har kollat temperaturen och den är ok (glömde skriva det) och fläkten funkar. Jag har uteslutit det. [uppdaterar mitt första inlägg och förtydligar lite].
Datorn är mindre än ett år och används bara som "stationär" dator vid skrivbortet, så det får luft för kylning som den ska.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av temptesting:

Ok, jag uttryckte mig dumt med hönan ägget liknelsen, det missupffatades vad jag menade, sorry. Men har kollat temperaturen och den är ok (glömde skriva det) och fläkten funkar. Jag har uteslutit det. [uppdaterar mitt första inlägg och förtydligar om det går].

I så fall hade jag fortsatt felsökningen med att undersöka om felet även uppstår på annat än din nuvarande operativsystem. Du skriver att det händer i felsäkert läge, men du kan prova att skapa ett USB-minne med någon bootbar Linuxdist och köra lite stresstester med eller utan laddare, då vet du om problemet ligger inuti din Windows-installation eller i hårdvara.

Om problemet inte uppstår i Linux så är det inuti Windows man behöver leta. Uppstår det även i Linux så är det värt att prova att göra en fabriksåterställning på ditt BIOS, eller kolla om det finns några firmware eller BIOS-uppdateringar på din dator. OBS: Om du kör bitlocker på din dator eller annat som beror på TPM-chip så kan det vara så att du behöver mata in lite lösenord efter en BIOS-reset på en modern dator.

Permalänk

Har du kollat i energiinställningarna så max cpui te är neddrageen till typ 1% i energiprofilen du använder med kabeln i?

Det brukar ju generellt på craptops byta till en mer strömbesparande profil men om den fortfarande låter cpu köra max så förklarar det ju att de funkar bättre utan kabeln.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Haft samma problem, likt det @ztenlund är inne på.

En stor del av HP's laptop sortiment verkar "defaulta" till 0,4GHz när diverse olika "problem" uppstår. I mitt fall var det ett trasigt moderkort som gjorde att fläkten inte gick vilket resulterade i att CPU:n aldrig gick över 0,4GHz.

Kör alla inbyggda BIOS tester, samt återställ och uppdatera BIOS till att börja med.

Permalänk
Medlem

Vet inte om HP kör på samma sätt som Dell, men där har jag sett samma sak, visade sig så att Dell har i sina laddare byggt in så att datorn får veta att det är en Dell-laddare, tar man en tredjeparts så får man exakt samma fel du får nu, den laddar inte batteriet heller, håller bara liv i datorn och hela skiten klockar ner sig till att bli lika snabb som en miniräknare.

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem med min Surface Pro 6 och fixen blev detta har jag för mig.

https://www.reddit.com/r/Surface/comments/8fvsji/surface_book...
"disabling BD Prochot via Throttlestop works around the issue with zero negative side effects and has been working for about a year."

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av N.:

Vet inte om HP kör på samma sätt som Dell, men där har jag sett samma sak, visade sig så att Dell har i sina laddare byggt in så att datorn får veta att det är en Dell-laddare, tar man en tredjeparts så får man exakt samma fel du får nu, den laddar inte batteriet heller, håller bara liv i datorn och hela skiten klockar ner sig till att bli lika snabb som en miniräknare.

Skitsnack. Självklart kan du använda vilken laddare du vill

Har använt massor av olika laddare till både HP och Dell utan att den klockat ner sig

Permalänk
Medlem

Fick detta problemet när min alienware laptops interna kablar hade smält..
Gick att kringgå med olika throttlestop program men blev reparationsförsök av dell.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av N.:

Vet inte om HP kör på samma sätt som Dell, men där har jag sett samma sak, visade sig så att Dell har i sina laddare byggt in så att datorn får veta att det är en Dell-laddare, tar man en tredjeparts så får man exakt samma fel du får nu, den laddar inte batteriet heller, håller bara liv i datorn och hela skiten klockar ner sig till att bli lika snabb som en miniräknare.

Skrivet av niclasc:

Skitsnack. Självklart kan du använda vilken laddare du vill

Har använt massor av olika laddare till både HP och Dell utan att den klockat ner sig

Skitsnack är det inte. Dell har kört Tre-pols laddare under rätt lång tid där den kan detektera om det är en originalladdare eller ej. Däremot bör det inte påverka hastigheten om det inte är en CAD-dator eller något som kräver mycket energi.

Jag har god erfarenhet att använda tredjepartsladdare till Dell tidigare.
Kör man USB-PD så ska såklart inte datorn veta skillnad då USB-PD är en standard.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Haft samma problem med jobbdatorn, en Dell Lattitude 5400.
It bytte moderkort och uppdaterade BIOS m.m men inget verkar lösa problemet helt.
För mig uppstår problemet absolut inte när processorn är hårt belastad utan snarare när den varit lågt belastad en längre tid.

Enda lösningen som funkar för mig är att rycka ut strömkabeln och sätta i den igen så hoppar frekvensen upp håller sig där.

*Edit* Kan lägga till att detta varit med orginal laddaren direkt ansluten till datorn dvs. ingen docka mellan.