Min granne ofredar mig, vart ska jag vända mig? Hyresnämnden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_bevisf%C3%B6ring

Det är inte något som framkommit i denna tråd att det är vad som gäller. Hoppas du kände att du fick ur dig nåt vettigt med ditt inlägg. För mig gav det ingenting.

Jag förstår ju och tycker att man bör ta hänsyn till sina medmänniskor, men i vissa fall så håller man inte med varann. Då får man gå tillbaka till vad för regler o lagar som gäller i det specifika fallet. Inte var du bodde för några år sedan eller hur det kan vara nån annanstans.

Min poäng var att bara för att det är tillåtet med något så betyder det inte i vilken utsträckning som helst, vilket du får det att låta som. Vidare kan jag nog göra en ganska bra gissning att det finns någonstans i villkoren "Du ska uppföra dig på ett sådant sätt att du inte stör dina grannar", men vem vet, någon lallare kanske skrev villkoren och det bara står "Du får röka på balkongen" och inget mer.

EDIT: Vi kan ju använda din Wikipedia-artikel till ditt påstående, "Är det tillåtet så är det", med min anekdotiska bevisföring av att "Det kan vara tillåtet, men inte så att det stör".

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Sen kan folk lägga ner snacket om hur långt lukten når och hur känsliga de är, en människa har inte förmåga att känna en svag doft på längre avstånd. Så snacket om att ni känner tobaksrök 50 meter bort och efter hemkomst flera veckor senare.. .Det kan ni stoppa långt upp där det luktar som sämst...

Bara för att du eventuellt har bristfälligt luktsinne betyder det inte att andra lider av samma sak.

När jag är ute med båten känner jag ofta röklukt från land flera hundra meter ut. 300-400 meter är inte ovanligt. 50 meter är ingenting i sammanhanget.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

För de är pissjobbigt med folk som röker helt enkelt.
Det suger att ha en granne som röker på balkongen.
Det suger att åka kollektivt och få en nyrökt människa brevid sig, och ha halva högerarmen stinka rök ända fram till lunch om inte längre.
Det suger att gå på stan och behöva gasa om, eller sicksacka för att slippa bli dränkt av rök av någon som går framför.
Det suger att hooka upp med en snygg tjej på klubben, sen smakar det rök som fan när man får tungbrottas.

Rökning är sjukt störande för alla andra helt enkelt,
Det är nog därför.

Listan kan göra lång, summasumarum, börja snusa istället, sen kör nikotion påsar för undivika problem med sista punkten på listan.

Håller helt med om att rökare ska visa hänsyn, men det måste icke-rökare också göra. Rökare kan hålla avstånd när de röker t.ex. och icke-rökare kan låta bli att kränka och generalisera som vissa gör här. Det sista är inte menat till dig personligen, men det vore *otroligt* skönt om världen kunde bli lite snällare någon gång.

Skrivet av slipbit:

Jag som ickerökare med två småbarn ogillar rökare. Speciellt de som sitter bredvid mig på en parkbänk och tänder en cigg. Respekt är att inte störa... jag ogillar inte alls snusare för jag blir inte störd. Du borde ha jobbat i en restaurang på 90-talet när det inte var förbjudet att röka inne.

Till TS. FLYTTA. Det är helt värdelöst att spendera sin tid på att kriga med en granne liksom. I mitt förra boende så eldade de i hissen och porten och hyresvärden sket i att göra underhåll.

Ja det kan säkert låta som om jag röker själv men det gör jag inte. Håller helt med om att man inte ska störa varandra eller utsätta varandra för obehagliga saker. Jag hoppas dock att du inte ogillar de rökare som visar faktiskt visar hänsyn.

Skrivet av jorgen69:

"Allt ont har ett slut" betyder problem och att saker och ting löser sig inom en tid.

Jag förstår. Tyckte bara din första kommentar lät lite som om att din granne förtjänade att hamna på sjukhus. Vet inte om jag missuppfattade dig. Rökare ska såklart visa hänsyn till andra som inte röker och röka på avstånd. Det vore väldigt skönt om vi alla bara kunde visa vänlighet och hänsyn till varandra, på alla sätt.

Skrivet av firstofmay:

Skön granne ändå, rökare är riktigt vidrigt att behöva stå ut med.

Sånt där snack fattar jag inte alls. Menar du att det är ett bra beteende att aktivt hämnas och trakassera sin granne på det viset som TS beskriver? Hämnd är destruktivt och leder till hat och våld och i extrema fall med dödlig utgång. Vad är det för "skönt" med sånt?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Håller helt med om att rökare ska visa hänsyn, men det måste icke-rökare också göra. Rökare kan hålla avstånd när de röker t.ex. och icke-rökare kan låta bli att kränka och generalisera som vissa gör här. Det sista är inte menat till dig personligen, men det vore *otroligt* skönt om världen kunde bli lite snällare någon gång.

Ja det kan säkert låta som om jag röker själv men det gör jag inte. Håller helt med om att man inte ska störa varandra eller utsätta varandra för obehagliga saker. Jag hoppas dock att du inte ogillar de rökare som visar faktiskt visar hänsyn.

Jag förstår. Tyckte bara din första kommentar lät lite som om att din granne förtjänade att hamna på sjukhus. Vet inte om jag missuppfattade dig. Rökare ska såklart visa hänsyn till andra som inte röker och röka på avstånd. Det vore väldigt skönt om vi alla bara kunde visa vänlighet och hänsyn till varandra, på alla sätt.

Sånt där snack fattar jag inte alls. Menar du att det är ett bra beteende att aktivt hämnas och trakassera sin granne på det viset som TS beskriver? Hämnd är destruktivt och leder till hat och våld och i extrema fall med dödlig utgång. Vad är det för "skönt" med sånt?

Många troll här och det är lite underhållande att läsa allt. Ni har liksom inte fattat. Det finns ingen rök hos grannen. Jag har självklart gjort allt jag kan och allt som Hyresgästföreningen föreslagit men utan resultat. Allt finns noga antecknat/inspelat men vad hjälper det när ingen verkar bry sig? Jag kan byta ut ordet "rök" till ..snus? Jag gillar inte hur snus luktar jag måste klaga.... Ingen ska tala om för mig hur jag väljer att leva mitt liv. Ja som så många andra så röker jag och INGEN ska tala om för mig att sluta röka, detta är ett val bara jag själv kan göra jag kan inte sluta röka för att någon annan säger åt mig, ni som röker vet precis vad jag menar. Du bestämmer själv över din kropp och hur du vill leva. Att folk röker en en gammal tradition som är accepterad i samhället men vi rökare är ständigt diskriminerade och påhoppade. Ni kan ju trösta er med att vi antagligen dör fortare än er.

Permalänk

Som jag fattat det.
Grannen stör sig på att du är på balkongen och röker. Du fortsätter röka på balkongen. Ingen ändrar sitt beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Många troll här och det är lite underhållande att läsa allt. Ni har liksom inte fattat. Det finns ingen rök hos grannen. Jag har självklart gjort allt jag kan och allt som Hyresgästföreningen föreslagit men utan resultat. Allt finns noga antecknat/inspelat men vad hjälper det när ingen verkar bry sig? Jag kan byta ut ordet "rök" till ..snus? Jag gillar inte hur snus luktar jag måste klaga.... Ingen ska tala om för mig hur jag väljer att leva mitt liv. Ja som så många andra så röker jag och INGEN ska tala om för mi att sliuta röka, detta är ett val bara jag själv kan göra jag aslutar intwe röka för att någon annan söger åt mig, ni som ä'r röker vet prexcis vad jkag mernar. Du bestämmer själv övertdein kropp och hur du vill leva. Att folök röker en en gammal traditoon som åär accepetar i samhället men

Det är skillnad att ha rätt och få rätt. Vem är det som lider nu? Det är bara du som drabbas. Anekdoten att visst borde man som tjej kunna springa runt i en neglige klockan 3 på natten utanför nattklubben, utan att bli antastade av äckliga män. Det är fullt lagligt, men är det lämpligt? Vem är det som blir drabbad? Det många säger här är att man ska undvika sådana situationer, alltså inte röka i balkongen för det blir en triggar för den sjuka grannen.

Den smarta flyttar givetvis därifrån, vem vet vad grannen kan hitta på när det har pågått tillräckligt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag har självklart gjort allt jag kan

Vad säger polisen när du polisanmäler? Jag antar att du anmäler efter varje inträffat ofredande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Bara för att du eventuellt har bristfälligt luktsinne betyder det inte att andra lider av samma sak.

När jag är ute med båten känner jag ofta röklukt från land flera hundra meter ut. 300-400 meter är inte ovanligt. 50 meter är ingenting i sammanhanget.

Du är säker på att inte någon annan i båten tjuvröker? För det låter rätt extremt att känna den lukten så långt. Sen beror det förstås på vinden och så, och öppet vatten är ju ganska idealt för att sprida lukter och ljud och så, men ändå.

Inom 50 meter från min lägenhet är det ungefär 50 lägenheter, inom 400 meter är det flera hundra lägenheter. Av dessa är det säkert ett antal som röker ut genom fönstret, på balkongen eller liknande, men det är ju inget som känns till mig. Grannen mittemot över gården (25 meter bort kanske) brukar hänga ut genom fönstret och röka exempelvis, vilket lägenheterna ovanför kanske känner men det är inget vi någonsin känt av, inte ens på sommarkvällar med alla fönsterna öppna eller så. Däremot känner jag av fjortisarna som röker nedanför på gården, och emellanåt är det en del gräsrökare bakom huset precis nedanför vilket också känns upp till mig, men bara om det är rätt så vindstilla. Jag är kanske inte superkänslig för sånt men min tjej är väldigt känslig och hon stör sig också bara när det är någon precis nedanför oss och det inte blåser.

Sen är det ju en ganska stor skillnad på att känna röklukt och att andas in rök liksom. Passiv rökning är inte när du kan känna en hint av tobaksrök. Röklukt kan absolut vara störande, men det är inte en hälsofråga som många verkar vilja få det till utan precis samma som att man kan störas av en grannes rökelse, parfym, kattbajslukt, stekning av bacon eller liknande.

Permalänk
Medlem

Hade en granne för många år sedan som bodde i lägenheten under mig i ett hyreshus och han var verkligen i dåligt skick bland annat satt han i rullstol och det enda nöjet han hade i livet var att röka, när han gjorde det så stank det i min lägenhet och trapphuset. Det gick inte ha fönstren öppet för att vädra det var verkligen hemskt. Problemet var att alla andra i hyreshuset tyckte så synd om han så ingen ville klaga. Många gånger så sket han på sig också och när hemtjänsten kom hem till han då tändes en cigg på en gång och lägenhetsdörren var öppen för att "luftas" ni kan tänka er lukten av skit och cigarettrök ute i trapphuset som sen gick in i alla lägenheter. Han dog efter några år.

Permalänk
Medlem

Hyresvärden sa att det finns en man som jobbar här och bruka gå ut vid husknuten och röka precis nedanför grannens balkong. Inget hon noterade då hon är sinnessjuk tyvärr så jag får all skit. För inte att tala om alla andra här som röker. Det är mig hon hatar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du är säker på att inte någon annan i båten tjuvröker? För det låter rätt extremt att känna den lukten så långt. Sen beror det förstås på vinden och så, och öppet vatten är ju ganska idealt för att sprida lukter och ljud och så, men ändå.

Inom 50 meter från min lägenhet är det ungefär 50 lägenheter, inom 400 meter är det flera hundra lägenheter. Av dessa är det säkert ett antal som röker ut genom fönstret, på balkongen eller liknande, men det är ju inget som känns till mig. Grannen mittemot över gården (25 meter bort kanske) brukar hänga ut genom fönstret och röka exempelvis, vilket lägenheterna ovanför kanske känner men det är inget vi någonsin känt av, inte ens på sommarkvällar med alla fönsterna öppna eller så. Däremot känner jag av fjortisarna som röker nedanför på gården, och emellanåt är det en del gräsrökare bakom huset precis nedanför vilket också känns upp till mig, men bara om det är rätt så vindstilla. Jag är kanske inte superkänslig för sånt men min tjej är väldigt känslig och hon stör sig också bara när det är någon precis nedanför oss och det inte blåser.

Sen är det ju en ganska stor skillnad på att känna röklukt och att andas in rök liksom. Passiv rökning är inte när du kan känna en hint av tobaksrök. Röklukt kan absolut vara störande, men det är inte en hälsofråga som många verkar vilja få det till utan precis samma som att man kan störas av en grannes rökelse, parfym, kattbajslukt, stekning av bacon eller liknande.

Jag bor i villaområde och har en granne som röker på sin uteplats. Ligger vinden rätt kan jag lätt känna cigarettrök 25 m bort. Stör det mig? Nej inte direkt då det är så utspätt. Katter däremot som brukar tömma tarmen i mitt trädgårdsland, det är irriterande på riktigt då kattbajs är direkt onyttigt att odla i. Kanske skulle låta min hund bajsa på kattägarens tomt? Han är liten och skulle nog producera en liknande storlek på korv

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Jag bor i villaområde och har en granne som röker på sin uteplats. Ligger vinden rätt kan jag lätt känna cigarettrök 25 m bort. Stör det mig? Nej inte direkt då det är så utspätt. Katter däremot som brukar tömma tarmen i mitt trädgårdsland, det är irriterande på riktigt då kattbajs är direkt onyttigt att odla i. Kanske skulle låta min hund bajsa på kattägarens tomt? Han är liten och skulle nog producera en liknande storlek på korv

Jo. Kattbajs i sandlådan på gården är inte så kul heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Kattbajs i sandlådan på gården är inte så kul heller.

Hittar barnet på 1,5 år nafsandes i en korv i sandlådan

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad säger polisen när du polisanmäler? Jag antar att du anmäler efter varje inträffat ofredande.

Vad ska Polisen göra åt saken?

Ska grannen avhysas och sägas upp behöver det tas med störningsjouren så fastighetsägaren får underlag.

Brott ska polisanmälas, men det ska ju lite till för att det ska vara relevant att anmäla en störning till de.

Permalänk
Medlem

Det kanske redan nämnts men om polisen inte vill göra något går det inte att stämma personen själv? Antagligen förknippat med en risk om du skulle förlora men om du vinner kanske det kan få personen att sluta alternativt en motivation för hyresvärden att agera om det fortsätter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Hittar barnet på 1,5 år nafsandes i en korv i sandlådan

Precis. Min hyresvärd kör sedan rätt många år med nät över sandlådorna. Men de är tunga så barnen kan ju inte lägga tillbaka dem själva, och många föräldrar verkar inte bry sig heller, så de är inte direkt effektiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad ska Polisen göra åt saken?

TS har blivit ofredad under lång tid och det är väl ett brott som bör anmälas.

Permalänk
Medlem

Har en fråga. Hur vet man att det inte luktar hos grannen?
Att bara säga att så är fallet är inte ett bevis. Har du varit inne hos grannen när någon röker på din balkong?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ska grannen avhysas och sägas upp behöver det tas med störningsjouren så fastighetsägaren får underlag.

Beror helt på vad det är för hyresvärd. Långt ifrån alla har en störningsjour och olika hyresvärdar har olika regler och rutiner, de allra flesta rycker enbart på akuta störningar under kvällar och helger (=99% fester som spårat eller högljudda gräl i lägenheter). Finns exempelvis en bosocial kontakt är det snarare den man ska kontakta vid långvariga problem av denna typ. Då görs en bosocial utredning. Hos vissa hyresvärdar så är det kundvärd/bovärd eller liknande som reder i detta.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd låst*

Det kom fram några bra råd och sen spårade det ur lite.
Jag tror inte vidare diskussion kommer mynna ut i något mer konkret än vad som redan sagts.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord