Permalänk
Medlem

Hjälp med chassifläkt på fullvarv

Hej! Jag undrar ifall någon kan hjälpa mig att svara på frågan om jag kan styra min chassifläkt. Den går konstant på 2700 rpm och väsnas en hel del. Har testat programmet fancontrol men där verkar jag inte kunna styra den och inte i bios heller om jag fattar rätt. Bytte nyligen moderkort till ett ASRock B550M-HDV och satte då fläkten på CHA_FAN1 kontakten. Har jag gjort rätt och alternativet att styra fläkten inte finns?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Ofta finns lösningen på problemet på youtube.
Kolla på denna videon och se om du du får info som kan lösa ditt problem:

Spontant kan jag tänka mig att du bland annat behöver ställa in om det är PWM eller DC-styrning i bios för fläkten/fläktarna.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Ofta finns lösningen på problemet på youtube.
Kolla på denna videon och se om du du får info som kan lösa ditt problem:
https://www.youtube.com/watch?v=srQMr6wIoD8

Spontant kan jag tänka mig att du bland annat behöver ställa in om det är PWM eller DC-styrning i bios för fläkten/fläktarna.

Ja den där videon har jag kollat men jag tror jag har hittat problemet. Min cassifläkt har en 3 pin kontakt och moderkortet har 4 pin kontakt och då används inte stiftet märkt fan speed control. Men ett nytt chassi är beställt så jag gissar att problemet löser sig då.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Ja den där videon har jag kollat men jag tror jag har hittat problemet. Min cassifläkt har en 3 pin kontakt och moderkortet har 4 pin kontakt och då används inte stiftet märkt fan speed control. Men ett nytt chassi är beställt så jag gissar att problemet löser sig då.

Isf borde det kunna fungera om du just väljer DC istället för PWM i den fläktkontaktens inställningar, förutsatt att det finns ett sådant val. (precis som föreslogs tidigare)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Isf borde det kunna fungera om du just väljer DC istället för PWM i den fläktkontaktens inställningar, förutsatt att det finns ett sådant val. (precis som föreslogs tidigare)

Nej det valet har jag inte i bios. Däremot kan jag välja mellan DC och PWM på chassi fan 2 men där har jag ingen fläkt inkopplad. Ska jag sätta min fläkt i den kontakten istället då?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Nej det valet har jag inte i bios. Däremot kan jag välja mellan DC och PWM på chassi fan 2 men där har jag ingen fläkt inkopplad. Ska jag sätta min fläkt i den kontakten istället då?

Det låter väl som en bra idé?
Värt att prova i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Nej det valet har jag inte i bios. Däremot kan jag välja mellan DC och PWM på chassi fan 2 men där har jag ingen fläkt inkopplad. Ska jag sätta min fläkt i den kontakten istället då?

Skrivet av Erik_T:

Det låter väl som en bra idé?
Värt att prova i alla fall.

Ja, precis. Om det finns olika inställningar för de olika kontakterna så kan det ju absolut vara värt att använda den andra kontakten istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Problemet löst! Nu sitter fläkten i chassi fan 2 och jag har möjlighet att styra den! Jag utgick ifrån att min enda fläkt skulle sitta i nr 1 men nu har jag lärt mig att inte ta det för givet! Vi får väll se till nästa vecka när nya chassit kommer, jag kanske hör av mig igen...

Trevlig helg och tack för hjälpen!

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz