Netflix siktar på betald kontodelning innan slutet av mars

Permalänk
Melding Plague

Netflix siktar på betald kontodelning innan slutet av mars

I ny kvartalsrapport delar Netflix planerna för betald kontodelning och avslöjar att reklamfinansierade prenumerationen går över förväntan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanon, sen är det klart med höjningar då…

Permalänk

Aldrig ångrat min uppsägning av Netflix.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

Jag har inte tid med Netflix då bakloggen för obetalda sändningar är inte slut än.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasmann1:

Aldrig ångrat min uppsägning av Netflix.

Delar du konto med någon du inte bor med?

Permalänk
Medlem

Jösses, efter dom höjt från 100 till 150sek. Så kommer 4/5 av användarna betala 30 kr månaden.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Detta blir jättebra. Folk bruket gärna betala för sådant de kunde göra gratis innan. Så jag ser inte att detta kommer orsaka irritation eller att någon skulle få för sig att försöka kringgå det. Kunderna får betala mer, vilket de älskar, och Netflix kommer tjäna mer. Win win

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag förstår inte problemet. Tex. Standard-kontot à 129 kr/mån tillåter 2 streams samtidigt. Delar man standard-kontot på fler än 2 hushåll blir det alltså någon som inte får titta, givet att två redan tittar. Då får man väl skylla sig själv. Är det så att Netflix går med förlust om två hushåll tittar samtidigt får de väl höja priserna då.

Har jag missförstått något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

Jag förstår inte problemet. Tex. Standard-kontot à 129 kr/mån tillåter 2 streams samtidigt. Delar man standard-kontot på fler än 2 hushåll blir det alltså någon som inte får titta, givet att två redan tittar. Då får man väl skylla sig själv. Är det så att Netflix går med förlust om två hushåll tittar samtidigt får de väl höja priserna då.

Har jag missförstått något?

Ja, dom två som kollar samtidigt ska bo i samma hushåll.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Ja, dom två som kollar samtidigt ska bo i samma hushåll.

Javisst, men det är omöjligt för Netflix att kontrollera. De får helt enkelt anta att folk kommer "tänja" på definitionen av "hushåll", och anpassa prissättningen därefter. Ska det vara så svårt att ta betalt efter antal parallella streams man vill kunna använda istället för någon vag definition av "hushåll"?

Permalänk
Medlem

Roligt det här, ett techföretag som försöker styra vart du får använda din tjänst som du betalar för.
Ska jag inte kunna logga in på en släktings TV och kolla på min favoritserie under semestern?
Hur kan det här vara ett problem överhuvudtaget? Det är ju redan en begränsning på antalet aktiva streams samtidigt.

Netflix själva ser inte problemet här eller vad? Hur kan de inte förstå att de kommer sluta i förlorad inkomst för dem det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

Javisst, men det är omöjligt för Netflix att kontrollera. De får helt enkelt anta att folk kommer "tänja" på definitionen av "hushåll", och anpassa prissättningen därefter. Ska det vara så svårt att ta betalt efter antal parallella streams man vill kunna använda istället för någon vag definition av "hushåll"?

Ja jag håller med, ska inte spela någon roll om man bor på samma adress eller inte. Bara man betalar för ex. antal streams borde man få utnyttja dom hur man vill.

Men så svårt är det nog inte för dom att kontrollera om man delar konto utan för ett hushåll.
Bara för dom att hålla koll på vilka IP-adresser som använder ett konto.
Dock kan det ha en fråga med GDPR att göra, eftersom dom måste logga vart anslutningarna kommer ifrån under en längre period.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av highwaystar:

Javisst, men det är omöjligt för Netflix att kontrollera. De får helt enkelt anta att folk kommer "tänja" på definitionen av "hushåll", och anpassa prissättningen därefter. Ska det vara så svårt att ta betalt efter antal parallella streams man vill kunna använda istället för någon vag definition av "hushåll"?

Går väl hålla koll på ip?

Roligt att folk är upprörda äver detta. Ni får i stort sett film o serier för 75 kr i månaden (2 pers) och en extra avgift på 15 kr var är nejnujävlarsägerviupp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeifSandvik:

Roligt det här, ett techföretag som försöker styra vart du får använda din tjänst som du betalar för.
Ska jag inte kunna logga in på en släktings TV och kolla på min favoritserie under semestern?
Hur kan det här vara ett problem överhuvudtaget? Det är ju redan en begränsning på antalet aktiva streams samtidigt.

Netflix själva ser inte problemet här eller vad? Hur kan de inte förstå att de kommer sluta i förlorad inkomst för dem det här?

Går väl kolla 2st samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Går väl kolla 2st samtidigt?

Har du 4k så kan du i dagsläget kolla på 4 enheter samtidigt.

Grejen är att om du delar på kontot idag på låt oss säga 4 pers så är de i runda slängar 45:- per skalle.
Efter att de gör om nu så lär de hamna på i runda slängar 80 kronor per månad per skalle vilket gör att höjningen blir kanske lite väl hög.

Sen som de skrivit tidigare så kommer netflix bli kinkiga ifall du är ute nån annanstans t.e.x utomlands, hos en kompis osv osv vilket verkligen kan göra att netflix tappar en väldigt stor del av sina användare.

Kan ärligt säga att när detta kommer så blir de bye bye netflix från mitt håll åtminstonde

Visa signatur

Gaming Rigg: Intel i9 12900k, Mobo: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 GPU:Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB AORUS MASTER, RAM: Kingston Fury 32GB (2x16GB) 3200 Mhz CL16, SSD: Samsung 980 PRO 1TB, Kingston NV1 2tb, PSU: Corsair AX860i 80+ Platinum, Case Coolermaster CM700P
Skärmar: Samsung Odyssey C49G95, Mission SG MF34144UWQHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Går väl hålla koll på ip?

Roligt att folk är upprörda äver detta. Ni får i stort sett film o serier för 75 kr i månaden (2 pers) och en extra avgift på 15 kr var är nejnujävlarsägerviupp?

Förutom att det troligen är emot GDPR att använda IP adresser som är en personuppgift på det sättet, helst om inte kunden ger ett utryckligt stöd för det. Sedan om det tar någon annans IP adress som inte är en kund blir det ännu värre för dem.

Netflix måste sänka priserna om de skall tro att folk kommer gå med på detta på något sätt de blöder premunanter i USA detta kan bli deras undergång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta blir jättebra. Folk bruket gärna betala för sådant de kunde göra gratis innan.

Ja vi gick ju från att i princip alla fultankade till att i princip ingen gör det, så jag skulle säga att vi betalar för det vi vill ha, och är ganska lata.

Skrivet av Gandir:

Förutom att det troligen är emot GDPR att använda IP adresser som är en personuppgift på det sättet, helst om inte kunden ger ett utryckligt stöd för det.

GDPR gör det ju inte olagligt att spara personuppgifter. Har man en pågående affärsrelation så är det helt i sin ordning, och läser du dom allmänna villkoren för tjänsten skulle jag tror att du har godkänt det där.

Permalänk

Vad är det som skiljer denna situation från andra köpsituationer? Ni kan välja att

  • A) Köpa en tjänst - och då betala det pris säljaren sätter och följa de villkor säljaren sätter upp för tjänsten

  • B) Inte köpa tjänsten.

Att gnälla över att det är för dyrt i detta forum kommer inte att sänka priset.

Passar det inte, låt bli att köpa tjänsten. Det är det enda sättet att visa ert missnöje.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GameTeQ:

Har du 4k så kan du i dagsläget kolla på 4 enheter samtidigt.

Grejen är att om du delar på kontot idag på låt oss säga 4 pers så är de i runda slängar 45:- per skalle.
Efter att de gör om nu så lär de hamna på i runda slängar 80 kronor per månad per skalle vilket gör att höjningen blir kanske lite väl hög.

Sen som de skrivit tidigare så kommer netflix bli kinkiga ifall du är ute nån annanstans t.e.x utomlands, hos en kompis osv osv vilket verkligen kan göra att netflix tappar en väldigt stor del av sina användare.

Kan ärligt säga att när detta kommer så blir de bye bye netflix från mitt håll åtminstonde

80 kr per skalle är ju svinbilligt med tanke på vad du får?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Vad är det som skiljer denna situation från andra köpsituationer? Ni kan välja att

  • A) Köpa en tjänst - och då betala det pris säljaren sätter och följa de villkor säljaren sätter upp för tjänsten

  • B) Inte köpa tjänsten.

Att gnälla över att det är för dyrt i detta forum kommer inte att sänka priset.

Passar det inte, låt bli att köpa tjänsten. Det är det enda sättet att visa ert missnöje.

Håller med detta fullständigt. Alltid detta gnäll som bortskämda barn. Rösta med plånboken och var tyst. Inte så mycket snack om att det är trist men Netflix får göra som de vill likadant med Apple osv som tar hutlösa priser för sina produkter så vi får välja själv om vi tycker det är värt eller inte.

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Går väl hålla koll på ip?

Roligt att folk är upprörda äver detta. Ni får i stort sett film o serier för 75 kr i månaden (2 pers) och en extra avgift på 15 kr var är nejnujävlarsägerviupp?

Nej, det räcker inte att titta på IP. Tex om mamma & pappa tittar på TV:n i vardagsrummet via fiber, samtidigt som minderåriga sonen och dottern båda tittar via telefon på skilda IP-adresser - alla i samma hushåll men olika IP-adresser.

Det enda vettiga är att ta betalt för antal parallella streams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Ja vi gick ju från att i princip alla fultankade till att i princip ingen gör det, så jag skulle säga att vi betalar för det vi vill ha, och är ganska lata.

Mja, lägger man till "ful" innan tanka så har man hela tiden tyckt att man egentligen gjort "fel" och köper bolagens narrativ, och för den gruppen så räcker det väl med att bolagen säger att man gör fel när man delar konto och man riktigt längtar efter att de ska ta ännu mer betalt av en så att man kan göra rätt och vara duktig igen, så ja där har du en poäng. Den gruppen finns, och de kommer tjäna mer pengar på dem. Så jag kan i så fall förstå deras logik även om jag tycker det är fel på hela systemet.

Men det finns också folk som kommer hitta sätt att inte betala för att de tycker att detta blir för mycket, så vi får se om de går plus, minus eller om det blir ett nollsummespel av det hela.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag tror att mitt hushåll åker på detta, något som känns fel då det är jag och min tjej i hushållet. Vi har dock en övernattningslägenhet för tjejens jobb 25-30 mil bort och egentligen är det bara hon som tittar på Netflix. Men lär ju vara Ort1 på Mån-Torsdag och Ort2 Fre-Sön.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Vad är det som skiljer denna situation från andra köpsituationer? Ni kan välja att

  • A) Köpa en tjänst - och då betala det pris säljaren sätter och följa de villkor säljaren sätter upp för tjänsten

  • B) Inte köpa tjänsten.

Att gnälla över att det är för dyrt i detta forum kommer inte att sänka priset.

Passar det inte, låt bli att köpa tjänsten. Det är det enda sättet att visa ert missnöje.

Man kan ju också försöka påverka andra och sänka förtroendet eller på andra sätt förändra bilden för en tjänst och på så sätt göra mer än att bara inte köpa

Sen är väl ett diskussionsforum just för att bemöta olika världsuppfattningar och faktiskt diskutera åsikter och ställningstagande

Menar inte alls att rent gnäll hjälper, men att folk får så mycket medhåll tyder ju ändå på att dessa åsikter delas av andra

Permalänk
Medlem

Får se om det här blir spiken i kistan för vår del, vi delar inom familjen som numera är utflyttade men det är få som tittar (tror jag). Utbudet är förvisso stort men jag tycker det är svårt att hitta något man vill titta på och det mesta som Netflix själva producerar är bedrövligt. Tror inte jag tittat på något där sedan Better Call Saul sändes.

HBO och Disney+ däremot går varmt, och även AppleTv+ har en hel del lite okända guldkorn.

Permalänk
Medlem

Vi har cmore, apple tv+, viaplay, netlifx, dplay, a-prime, hbo max och disney. Dvs en massa.

Vi betalar för 3 av dessa, samt ger bort en del. MEN börjar man bli giriga och bara göra "woke" saker så är det klart att man kommer förlora på detta (netflix).

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem

Då säger man adjö till Netflix i mars då.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Har ett konto som jag låter min bror och mor använda (alla olika hushåll). Om jag i dagsläget skulle vara ensam med att använda Netflix så skulle jag ta bort det.
Så om ändringer går igenom, samt att det inte går att ta sig runt det på något lätt sätt, så kommer definitivt det bli ett avslut från min del.

Rätt så synd, hitta och se på koreanska serier har nog varit det jag använt Netflix till mest

Permalänk
Medlem

Reser mycket runt i Norden samt jag betalar för 4 användare för det är det ända paket som erbjuder 4K. Så jag delar mitt konto med anhöriga där jag brukar stanna upp när jag reser men ska Netflix börjar strula för mig för att jag reser runt så är det ajöss Netflix.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

Jag förstår inte problemet. Tex. Standard-kontot à 129 kr/mån tillåter 2 streams samtidigt. Delar man standard-kontot på fler än 2 hushåll blir det alltså någon som inte får titta, givet att två redan tittar. Då får man väl skylla sig själv. Är det så att Netflix går med förlust om två hushåll tittar samtidigt får de väl höja priserna då.

Har jag missförstått något?

Du kanske inte har någon dotter som står inloggad då hon är på bussen. Inloggning aktiv. Sedan om TVn är igång så ja har vi 2st inloggningar varav en byter IP baserat på telefon operatör.
Nu verkar inte Netflix vara så grinigt men du ser problemet. Blir även värre ur statistisk grund om VPNer är på.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.