Netflix siktar på betald kontodelning innan slutet av mars

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Går väl hålla koll på ip?

Roligt att folk är upprörda äver detta. Ni får i stort sett film o serier för 75 kr i månaden (2 pers) och en extra avgift på 15 kr var är nejnujävlarsägerviupp?

Ok jag har en sommarstuga i Skåne skall jag inte få titta där eftersom det är en annan Ip, menar du det på fullaste allvar?
För jag en enda fråga från Netflix om detta så säger upp abonnemanget , är inte road av Stasi 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Hur ska Netflix lösa det tekniskt?

Ja det är knappast mitt problem!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bael:

Men hon & du är skrivna på samma hushåll, det verkar vara det viktiga för Netflix sen var ni tittar på Netflix är en annan sak!?

Jag står för 3st bredband som står på olika adresser kollar man IP-adresserna är dom skrivna på samma hushåll dvs. mitt, undrar hur Netflix resonerar i en sådan situation då streamingen går via mitt bredband?

Hur menar du att vi är skrivna på samma hushåll?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Ok jag har en sommarstuga i Skåne skall jag inte få titta där eftersom det är en annan Ip, menar du det på fullaste allvar?
För jag en enda fråga från Netflix om detta så säger upp abonnemanget , är inte road av Stasi 2.0

Hört talats om att verifiera enheter? Du vet så man gör när man loggar in i vissa spelklienter som uplay?
Man får tom ett mail med bekräftelse på var man loggat in.

Tror även gmail kör med sådant.

Då kan de hålla koll på var man är inloggad och du kan därmed grönlista ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

80 kr per skalle är ju svinbilligt med tanke på vad du får?

de e en princip sak 80% prisökning när de faktiskt skyltat för att dela tidigare.
Men jag kör även HBO så får väll bojkotta netflix och gå över på heltid till HBO då de ännu inte flaggat för något liknande

Visa signatur

Gaming Rigg: Intel i9 12900k, Mobo: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 GPU:Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB AORUS MASTER, RAM: Kingston Fury 32GB (2x16GB) 3200 Mhz CL16, SSD: Samsung 980 PRO 1TB, Kingston NV1 2tb, PSU: Corsair AX860i 80+ Platinum, Case Coolermaster CM700P
Skärmar: Samsung Odyssey C49G95, Mission SG MF34144UWQHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Ok jag har en sommarstuga i Skåne skall jag inte få titta där eftersom det är en annan Ip, menar du det på fullaste allvar?
För jag en enda fråga från Netflix om detta så säger upp abonnemanget , är inte road av Stasi 2.0

Skillnaden är att du kommer förmodligen inte titta samtidigt i din stuga i Skåne och hemma, 365 dagar om året.

Jag är inte oroad för legitima användare. Visst några kanske blir avstängda felaktigt, men tror nog deras algoritmer är bra nog.

T ex så kommer mitt eget konto säkert flaggas.
Vi är 3 som delar, och har 5 olika profiler.
Det som kommer se suspekt ut är att 2+2+1 av profilerna alltid kommer från olika IP, och att profilerna aldrig används på varandras IP.

Bor man i samma hushåll så bör ju man används samma enheter/ip iaf ibland….
(Och jo, sen kan man säkert komma på edge cases står Stina bara tittar på sin Apple TV i sovrummet samtidigt som brorsan Pelle vägrar använda Wi-Fi och bara surfar 4G, men överlag tror jag ändå att det är rätt enkelt att se skillnad på legitima hushåll och delning)

————

Med det sagt kommer jag säga upp om vi blir blockade, Netflix har tappat så mycket och det är så fattigt inflöde på bra nya serier att det inte är värt fullpris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GameTeQ:

de e en princip sak 80% prisökning när de faktiskt skyltat för att dela tidigare.
Men jag kör även HBO så får väll bojkotta netflix och gå över på heltid till HBO då de ännu inte flaggat för något liknande

80%? 30 kr av 150 är bäl inte 80%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Men hon & du är skrivna på samma hushåll, det verkar vara det viktiga för Netflix sen var ni tittar på Netflix är en annan sak!?

Jag står för 3st bredband som står på olika adresser kollar man IP-adresserna är dom skrivna på samma hushåll dvs. mitt, undrar hur Netflix resonerar i en sådan situation då streamingen går via mitt bredband?

Kör vpn på en hemmaserver och routa alla som delar konton mellan samma vpn? 🤔

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

80%? 30 kr av 150 är bäl inte 80%?

Om du e 4 på Netflix blir de 44,75:- per skalle
Efter om de nu är 35:- extra så är de runt 80% prisökning

Visa signatur

Gaming Rigg: Intel i9 12900k, Mobo: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 GPU:Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB AORUS MASTER, RAM: Kingston Fury 32GB (2x16GB) 3200 Mhz CL16, SSD: Samsung 980 PRO 1TB, Kingston NV1 2tb, PSU: Corsair AX860i 80+ Platinum, Case Coolermaster CM700P
Skärmar: Samsung Odyssey C49G95, Mission SG MF34144UWQHD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GameTeQ:

Om du e 4 på Netflix blir de 44,75:- per skalle
Efter om de nu är 35:- extra så är de runt 80% prisökning

Men det är väl om man är fler än vad standardabonnemanget redan ger?

Ändå 4 pers på 70-80 kr st är ju svinbilligt. Det är en pizza liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Med Steam family sharing kommer väl bara en person i taget åt steambiblioteket? Hur är det bättre?

Har man tillgång till typ 4-5 olika tjänster så är det inte så ofta det krockar.

Så kör hellre master slave som med steam. Där den som då äger kontot är master och de andra är slave.
Dvs när master tittar så kan inte slave titta och master har prioritet.

På så sätt kan jag dela mitt hbo till en i familjen om hen vill se en serie och jag kan kika på en film på Netflix. För min del så har det väl på sistone blivit typ att jag tittar på Netflix en gång i månaden. Men väldigt fint när man kan dela konton med familjemedlemmar som har det lite sämre ställt.

De kan då ta betalt för hur många simultana visningar man vill ha möjlighet till istället. Så kollar man sällan så räcker 1 men kollar man ofta och samtidigt så kan man betala lite extra.

Permalänk
Medlem

Jag fick i alla fall nog av prishöjningarna och avslutade mitt Netflix idag, får räcka med HBO så länge.

Visa signatur

GameMachine: AMD Ryzen 9 58003DX - Gigabyte X570 Aorus Master - 32GB G.SKill Trident Z Neo RGB 3600MHz CL16 - Corsair iCUE H150i RGB PRO XT - ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC - Acer Predator X34P - Corsair Force MP600 M.2 NVMe 1TB, Intel 660p M.2 NVMe 1TB, Corsair MP600 Core XT M.2 NVMe 4TB - Seasonic SS-1000XP 1000W - Fractal Design Meshify S2 Blackout

Permalänk
Medlem

Då blev det uppsägning

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man byter ju ip-adress typ varje gång man byter mast i 4g nätet, definitivt många gånger om dagen för de som pendlar. Det kan omöjligt bestämmas på det sättet

Tror snarare det är enheternas position över tid och att de ansluter mot samma wifi åtminstone ibland och sådana saker

Förstår inte hur Netflix ska kunna hålla reda på detta för tusentals kunder? Förstår faktiskt inte alls hur detta ska kunna efterlevas. Jag tänker inte betala mer för att jag tittar på Netflix på landet och någon från mitt hushåll tittar hemma samtidigt. Sen är det ju en fråga om integritet också. Ska Netflix logga tusentals abonnenters rörelsemönster samt vilka Wi-Fi de kopplar upp sig mot? Känns ju som Netflix behöver anställa en väldig massa folk bara för att se till att detta efterlevs. De kan ju anställa de numera avskedade "TV-pejlarna" från Radiotjänst 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hur menar du att vi är skrivna på samma hushåll?

Om ni är skrivna på samma adress så kan hon titta på netflix var hon vill, eller hur?

Skrivet av Baxtex:

Kör vpn på en hemmaserver och routa alla som delar konton mellan samma vpn? 🤔

Tanken finns. Fast det drabbar inte mig då jag betalar netflix själv får inte en spänn i "donation" så att säga!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bael:

Om ni är skrivna på samma adress så kan hon titta på netflix var hon vill, eller hur?

Tanken finns. Fast det drabbar inte mig då jag betalar netflix själv får inte en spänn i "donation" så att säga!

Vi är inte skrivna på samma adress och även om vi skulle vara det så är ju det inget som Netflix har kännedom om. Det Netflix kan se är att vi ibland är på samma IP men det hjälper ju inte när det är en smart-TV och en Chromecast som aldrig delar nätverk som används för att spela upp Netflix.

(Enligt skatteverket så ska hon vara folkbokförd på den adress huvudsaklig vila sker på, dvs 4-5/nätter per vecka i övernattningslägenheten).

Om du inte menar folkbokförd när du skriver "skriven på" så får du förtydliga eller utveckla.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Förstår inte vad folk klagar på. Att man ser att man ska kunna dela sitt abbonemang hur som helst som en rättighet.
Det är ju en tjänst man själv skriver upp sig på, att dom ens erbjuder den tjänsten dom gör istället för att stänga av delning helt är ju bra.
Dom andra kommer snart efter.
När mina barn flyttar ut så betalar dom sin egen mobil, internet och allt annat, varför ska det vara skillnad på streaming-innehåll?
Sedan hur dom ska lösa det tekniskt och det inte bara är på eget samvete är en annan sak.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Känns som att folk mest är arga för att de inte längre kan utnyttja polarnas Netflix Tycker ändå kvalitén på filmer / serier håller hög nivå, vad jämför vi med? Typ The Sopranos, The Wire eller andra populära serier?

Skillnaden idag är ju att folk kollar klart en hel säsong av en AAA serie på en helg medans man för ett par år sedan fick vänta till Måndag 22:00 på TV6(?) för att se senaste Prison Break avsnittet. Imo så är de inte Netflix som gått ner sig, det är användarnas konstanta dopaminkick som höjts där man bara vill ha mer mer mer framför TV-Soffan, blivit allför lättillgängligt och grinigt när man inte får samma kick.

Inte så konstigt när man har alla storserier lättillgängligt och tror att varje serie därefter ska nå samma kvalité

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vi är inte skrivna på samma adress och även om vi skulle vara det så är ju det inget som Netflix har kännedom om. Det Netflix kan se är att vi ibland är på samma IP men det hjälper ju inte när det är en smart-TV och en Chromecast som aldrig delar nätverk som används för att spela upp Netflix.

(Enligt skatteverket så ska hon vara folkbokförd på den adress huvudsaklig vila sker på, dvs 4-5/nätter per vecka i övernattningslägenheten).

Om du inte menar folkbokförd när du skriver "skriven på" så får du förtydliga eller utveckla.

Menar folkbokförd då!

Det är det som blir problem för Netflix om olika IP-adresser används av människor som är folkbokförda på samma adress men tittar på netflix på olika platser.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur väl deras geografiska del av ip-adresser är kommer det bli kaos

Jag har gett min mor tillgång till mitt konto, min tv visar rätt bra vart den befinner sig... men nu när jag kikar inne på netflix står tydligen min mors tv i Ö-vik, hennes padda i almunge runt uppsala och en windowsdator någonstans i dalarna.

Ingen av de tre är korrekt, den närmsta är Uppsala, men rätt långt ifrån ändå Så hur de skall kunna se något med hjälp av ip-adresser har jag extremt svårt att se då de tycks visa väldigt skumma platser ha ha ha

Edit:
Sedan har Netflix lyckats dra pengar från ett gammalt bankkort jag hade som gick ut för över två-tre år sedan, var ett sabla gissel att få åtkomst till mitt konto när jag angav det kort jag uppdaterade med då de inte kunde se det i sina register. Men det utmärkt att streama från alla inloggade enheter, men lösenord hade blivit resettat så man kunde inte logga in på något nytt. Tydligen måste alla betalningsuppgiftger blivit resettade till något gammalt... men hur de lyckats dra pengar från ett utgånget kort kunde varken de eller jag svara på

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

har själv valt att inte ha Netflix pga utav deras priser, men att folk tycker att det är nån slags rättighet att få ha alla tjänster för typ inga pengar är ju bara korkat. Gammal hederlig kabel tv var väl inga problem alls att ligga på en 6-700kr/mån för ett par abonnemang. Man får ju en del streaming tjänster för det idag, sen tror jag att marknaden för dessa kommer att få kämpa framöver av olika anledningar

Permalänk
Medlem

Förstår att dom vill göra något åt detta.

Delar själv ett abonnemang med 3 hushåll.
Tycker dock Netflix blivit mkt sämre när det gäller innehåll.

Senaste serie jag kollade på var Alice in Borderland

Skaffar nog iptv när detta blir ändrat.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GSXswe:

Jag fick i alla fall nog av prishöjningarna och avslutade mitt Netflix idag, får räcka med HBO så länge.

Hbo ska väl sägas upp och gå till discoveryolus eller paramountplus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

Javisst, men det är omöjligt för Netflix att kontrollera. De får helt enkelt anta att folk kommer "tänja" på definitionen av "hushåll", och anpassa prissättningen därefter. Ska det vara så svårt att ta betalt efter antal parallella streams man vill kunna använda istället för någon vag definition av "hushåll"?

Skrivet av {SWEC}Rool82:

Ja jag håller med, ska inte spela någon roll om man bor på samma adress eller inte. Bara man betalar för ex. antal streams borde man få utnyttja dom hur man vill.

Mja, det där lär väl inte fungera...? Säg att alla kunder världen över skulle gå ihop som ett kollektiv, köpa en bunt abonnemang, skriva ihop en tjänst för att enkelt kunna välja ett konto som inte används för tillfället, osv. Hur många konton skulle då behövas om varje person nöjer sig med en tillgänglighet på 99,99% de tillfällen de vill kolla på Netflix? Antagligen skulle det räcka med 1 konto per 10 användare, om inte ännu mindre. Netflix hade konkat direkt om det hade hänt, om inte priset hade ökat med det motsvarande.

En alternativ betalningsmodell som hade varit mer rättvis hade varit att man betalar per timme man tittar. Eller kanske betalar per avsnitt/film, med olika priser per avsnitt/film beroende på produktionskostnaden. Gärna med en rabatt (eller gratis) för de du har tittat på tidigare. Hm... Nu är vi tillbaka till där vi började med köpfilm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hbo ska väl sägas upp och gå till discoveryolus eller paramountplus?

https://www.vulture.com/article/is-hbo-max-going-away-warner-...

Nja, dom gör om lite bara tydligen.

Visa signatur

GameMachine: AMD Ryzen 9 58003DX - Gigabyte X570 Aorus Master - 32GB G.SKill Trident Z Neo RGB 3600MHz CL16 - Corsair iCUE H150i RGB PRO XT - ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC - Acer Predator X34P - Corsair Force MP600 M.2 NVMe 1TB, Intel 660p M.2 NVMe 1TB, Corsair MP600 Core XT M.2 NVMe 4TB - Seasonic SS-1000XP 1000W - Fractal Design Meshify S2 Blackout

Permalänk
Medlem

Mycket svammel här om rättigheter och annat barnsligt.

Så här är det: det finns människor som inte har ekonomi för att själva betala för Netflix. Min föräldrar exempelvis. Jag tycker att jag har ekonomi att göra det men tittar för sällan för att det ska vara värt det för mig. Men eftersom mina föräldrar uppskattar det så betalar jag för det.

Kan dom inte längre titta så kommer jag heller inte betala. Netflix förlorar en kund och får inte heller någon ny.

Pratar jag med mina vänner så är detta upplägg rätt så vanligt.

Och precis som någon var inne på här så kommer det bli utmaningar för Netflix att få till en teknisk lösning som fungerar och inte begränsar när man ofta byter IP.

Permalänk

Betalar ju typ 200kr redan för netflix,så är ändå billigare med 30kr extra än om frugans syster skulle skaffa eget Netflix.
Sen tycker jag Netflix är lite väl dyrt, skulle jag bott själv hade jag nog sagt upp det.
Har andra streamingtjänster också.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Mycket svammel här om rättigheter och annat barnsligt.

Så här är det: det finns människor som inte har ekonomi för att själva betala för Netflix. Min föräldrar exempelvis. Jag tycker att jag har ekonomi att göra det men tittar för sällan för att det ska vara värt det för mig. Men eftersom mina föräldrar uppskattar det så betalar jag för det.

Kan dom inte längre titta så kommer jag heller inte betala. Netflix förlorar en kund och får inte heller någon ny.

Pratar jag med mina vänner så är detta upplägg rätt så vanligt.

Och precis som någon var inne på här så kommer det bli utmaningar för Netflix att få till en teknisk lösning som fungerar och inte begränsar när man ofta byter IP.

Ja det är ju absolut inte barnsligt att nyttja en tjänst man inte har råd med, som dessutom inte är livsnödvändig på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja det är ju absolut inte barnsligt att nyttja en tjänst man inte har råd med, som dessutom inte är livsnödvändig på något sätt.

Det sa jag aldrig heller. Däremot är det väldigt barnsligt att skapa halmgubbar och låtsas-argument (dessutom springer du företagets ärenden och blir en nyttig-idiot) genom att säga att folk tror dom har "rättigheter" i samband med att man uttrycker sin åsikt gällande ett utbud/produkt.

Exempelvis skulle du själv med största sannolikhet reagera ifall någon sa att Sweclockers kommer börja ta betalt för varje inlägg du läser. Trots att Sweclockers för dig inte är livskritiskt. Då är det inte alls märkligt om du uttrycker ditt missnöje.

Det är många genom åren som klagat åt dig och gjort ditt liv bättre. Det är en fundamental rättighet, även om inte Netflix är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns bra argument om hur filmtjänsterna utvecklas. Som att de bara blir dyrare, får sämre utbud och man behöver ha flera tjänster etc.

Men argument som att det är skit att man inte får dela på gymkort, busskort och andra tjänster som filmtjänster med hela sin bekantskapskrets tycker jag är dåligt.
Man kan argumentera hur mycket som helst att gymmen bara blir dyrare, man är inte själv på gymmet 24h/dygnet 7 dagar i veckan och man ska ha rätt att dela sitt gymkort med folk så man kommer upp i denna nyttjandenivå.

Problemet med resonemanget är att då skulle gymkort typ behöva kosta 3 gånger så mycket och det stänger ute för folk som bara har ett själv.
Samma är det med filmtjänster.

Nå det finns inget bra sätt för filmtjänsterna att lösa detta på idag. Jag tänker mig att de bara har få konton samtidigt och betrodda enheter så minskar de problemet.
Netflex skjuter sig lite själv i foton med att deras 4k abonnemang har 4st användare samtidigt.

Fast problemet här är ju att gymkortet är för 1 person och kostar därefter. Netflix 4k är för 4 användare och det dyraste de erbjuder. Då med din logik så skulle den kostnaden bli 1/4 om bara jag vill använda det sedan då +20:- (? per extra användare i familjen). Nu betalar jag för att få 4 användare och då borde Netflix skita i vart jag använder de 4. Om vi tänker då tex Gymkort Family där upp till 4 användare på samma kort tillåts så blir det en mer jämförbar liknelse.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧