Permalänk
Medlem

POE med platt nätverkskabel?

Är i färd med att dra lite nätverkskablar för bl.a. kameror. Funderar på om POE fungerar bra med långa platta nätverkskablar (10-15m)?

Eller ”måste” man ha de vanliga mer runda kablarna?

Permalänk
Medlem

Det är inga problem,
däremot lär en riktig installation ha dolda kablar och metallrör där de exponeras så det finns sällan skäl att fuska.

Vill man bara klämma ut en temporär kabel genom en fönster springa funkar det (tills uvljuset tar kål på den)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det är inga problem,
däremot lär en riktig installation ha dolda kablar och metallrör där de exponeras så det finns sällan skäl att fuska.

Vill man bara klämma ut en temporär kabel genom en fönster springa funkar det (tills uvljuset tar kål på den)

Anledningen till att jag gärna använder platt kabel är att kontakterna inte är så långa. De vanliga runda kablarna har ganska långa kontakter. Det är trångt i kameran och för att slippa böja/knäcka kabeln är en liten kontakt att föredra.

Men om POE blir ostabilt måste jag kanske tänka om?

Permalänk
Medlem

Ett skäl till att använda runda kablar kan vara att gummipackningen för tätningen sluter bättre då,
på mina kameror tycker jag snarare att en stabil kontakt gör det lättare att koppla in den i ett trångt utrymme, men det går förstås inte att böja lika mycket.
För proffs gissar jag att man alltid har anpassade kablar och krimpar på kontakten och då får man inte samma klump med plast runtomkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Ett skäl till att använda runda kablar kan vara att gummipackningen för tätningen sluter bättre då,
på mina kameror tycker jag snarare att en stabil kontakt gör det lättare att koppla in den i ett trångt utrymme, men det går förstås inte att böja lika mycket.
För proffs gissar jag att man alltid har anpassade kablar och krimpar på kontakten och då får man inte samma klump med plast runtomkring.

Proffs gör som du säger egna kontakteringar, men jag har inte verktygen som behövs.

Får prova med platta kablar, annars får jag prova en annan lösning.

Permalänk
Medlem

Men varför i teorin är runda (vanliga) kablar säkrare för POE? Grövre dimensioner?

Permalänk
Medlem

Antagligen för mindre störningar när sladdarna är tvinnade på annat sätt i runda kablar.
Antar jag.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 7mangan6:

Men varför i teorin är runda (vanliga) kablar säkrare för POE? Grövre dimensioner?

Det har egentligen inte så mycket med poe att göra utan beror på att platta kablar inte klarar kraven för att kunna bli en "cat-kabel", möjligen kan även en platt kabel ha väldigt tunna ledare så att det blir hög resistans och därmed spänningsfall i den, platta kablar är ju främst tänkta att vara "snygga" snarare än fungera elektriskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I "Runda" nätverkskablar är ledarna i kabeln tvinnade i par (Twisted pair) för att minska kabelns känslighet mot externa magnetfält
exempelvis strömkablar och liknande.

I fallet med POE i kabeln är fördelen med runda twisted pair att kabeln genererar ett mindre magnetfält än flata kablar där man inte använder twisted pair. Runda kablar kan även skärmas då ledarna kläs in i en mantel av aluminiumfolie.

I Princip kan man resonera såhär.

*Om två eller fler flata kablar med POE går parallellt med varandra kan störningar uppstå.
*Om en Flat nätverkskabel dras parallellt med en strömkabel kommer störningar uppstå.
Hur mycket störningar som kommer uppstå är svårt att säga, dock bör TCP/IP hantera packetloss och likande, men man vet ej.

Permalänk
Medlem

Ja jag kommer inte dra de platta ethernetkablarna parallellt med strömkabel, så risken för bortfall är kanske minimalt?

Men om man säger så här. Inget kul att krypa runt på vinden och dra kablar om man sen får problem med att de platta kablarna inte håller måttet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Ja jag kommer inte dra de platta ethernetkablarna parallellt med strömkabel, så risken för bortfall är kanske minimalt?

Men om man säger så här. Inget kul att krypa runt på vinden och dra kablar om man sen får problem med att de platta kablarna inte håller måttet.

Nä bättre o dra riktig CAT6 kabel om du ändå ska upp på vinden.
Skaffa verktyg för att kontaktera o lär dig det oxå. Kan du nog få mer använding för. Så kommer du slippa ha rullar med kablar hängande vid switchen som va för långa. Du kan kapa där du finner lämplig längd.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros