3080ti låg fps
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Pro och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core 3.60 GHz
Processorkylare: ASUS TUF Gaming LC 240
Moderkort: ASUS Rog Strix B450f-Gaming
Minne: 2x 8GB Corsair Vengeance LPX Black 3200 mHz, även testat med ytterligare 2x8GB. Tot 32 GB
Grafikkort: Evga Ftw3 Ultra RTX 3080ti
Hårddisk: M2 Kingston A2000 1TB
Nätaggregat: Corsair RM750X
Övrig kylning: 2x140mm insug och 1x120mm utblås
Övriga komponenter: Asus PCE-AC51 (används ej hemma)
Temperaturer: 50c processor med full belastning, 80c GPU full belastning.
Skärm: MSI Optix MAG342CQR
Hej! Jag har nyligen införskaffat mig ett 3080ti men upplever inte den prestanda jag förväntat mig. Någonting är tokigt då inte ens de lägsta inställningar på diverse spel ger mig annorlunda resultat, oavsett skärm/kabel/upplösning. FPS kan ligga så lågt som 50 i vissa situationer på PUBG. Vanligt lir på GoW med ultra-settings är det 60-110 FPS, med lagspikes.
Jag har testat att undervolta kortet utan någon förändring. BIOS är uppdaterat. Vidare har jag stängt av overlay på GeForce Experience, kopplat ur alla onödiga USB-grejer och monitorerat hårdvaran under spelandet men inte sett några spikes någonstans. Tidigare ägaren hade inga problem med kortet. PUBG, God of War, Battlefield och Dayz uppvisar samma beteende. Hårddisken är formaterad idag utan någon skillnad. Jag har testat med en 144hz 1080p skärm men får samma resultat där. När jag lirar brukar CPU:n ligga på runt 50-70% Usage och GPU ligger runt 90-100.
Med Bright Memory Infinite Ray Tracing Benchmark fick jag 93 FPS på balanserade inställningar. Här är CSV:n
https://www.dropbox.com/s/zvafey5l3lr9jk6/BMI_BenchMark_Score...
Nån som har några idéer? Jag trodde jag skulle kunna köra det mesta i Ultra eller High och få ut 144hz, men nu får jag inte det ens med lägsta inställningar.
Mvh
Sebastian