Samsung 990 Pro drabbas av snabbt sjunkande hälsostatus

Permalänk
Melding Plague

Samsung 990 Pro drabbas av snabbt sjunkande hälsostatus

Sedan december lyfter användare på flera forum att Samsung-märkta SSD-enheter på bara några dagar tappar åtskilliga procent i hälsostatus utan uppenbar förklaring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Allt blir bara dyrare och dyrare men sämre och sämre uppenbarligen, heja

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Samsung har verkligen gått från bäst i klassen till katastrof på SSD-fronten på några år. Att kalla dessa diskar för Pro är ett skämt

Förr fick man ju i alla fall MLC/TLC, nu känns det mer som vanliga konsumentdiskar med ett nytt klistermärke

De ser helt enkelt snabba pengar i att leva på gamla meriter, snart blir de omsprungna

Permalänk
Medlem

Den är så snabb att den förflyttar tiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Samsung har verkligen gått från bäst i klassen till katastrof på SSD-fronten på några år. Att kalla dessa diskar för Pro är ett skämt

Förr fick man ju i alla fall MLC/TLC, nu känns det mer som vanliga konsumentdiskar med ett nytt klistermärke

De ser helt enkelt snabba pengar i att leva på gamla meriter, snart blir de omsprungna

De ökar priserna och för att motivera det lite så skriver de "PRO". xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Jag var nära att rekommendera 990pro mot sn850x pga ryktet samsungs pro diskar haft (annorlunda klass, ja)

Efter reviews föll det på WD pris kontra prestanda. Det kanske var rätt beslut att gå på mag känsla? Vi får se om det är en bugg som inte påverkar något eller om det är något allvarligt.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av medbor:

Samsung har verkligen gått från bäst i klassen till katastrof på SSD-fronten på några år. Att kalla dessa diskar för Pro är ett skämt

Förr fick man ju i alla fall MLC/TLC, nu känns det mer som vanliga konsumentdiskar med ett nytt klistermärke

De ser helt enkelt snabba pengar i att leva på gamla meriter, snart blir de omsprungna

Kan acceptera att de kör TLC minnen med SLC-cache så länge ger mer prestanda med vanligt användande. Detta är något som förstör Samsungs mantra att vara bäst i klassen. Deras support ville inte ens godkänna RMA:et.

Permalänk
Medlem

Detta låter som ett riktigt fail av Samsung, hoppas det går att lösa med ny FW och att det inte är någon komponent med hårdvarufel.

Alla mina 3 senaste NVMe-SSD-diskar ligger på 100% fortfarande, den äldsta är snart 3 år, en ~18 månader och den sista något år. Min nyaste är Kingston Renegade Fury 2TB PCIe 4.0 som ger utmärkt prestanda för ett bra pris, dessutom sval även den belastas hårt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Allt blir bara dyrare och dyrare men sämre och sämre uppenbarligen, heja

Dyrare och dyrare och sämre och sämre, det är ju ingen kvalitet på nånting. Det går inte att höra på TV, och det går inte att se på’an.

Försök att få det som har varit gammalt att fungera först innan ni ger er in på alla såna här jävla internethelveten!

Permalänk
Snusfri

Kör med Kingston KC3000 som sysdisk och är nöjd so far.

Verkar tyvärr som att Samsung inte är vad de en gång varit.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Samsung tappat så mycket kvalitet. Jag minns när det var de enda som gällde för att få riktigt bra prestanda. Numera rekommenderar jag nästintill bara Kingson, Corsair och WD.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

990 har jag inte hunnit skaffa ännu men vad det gäller tidigare modeller så har jag aldrig upplevt något liknande med enheter från just Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Samsung har verkligen gått från bäst i klassen till katastrof på SSD-fronten på några år. Att kalla dessa diskar för Pro är ett skämt

Förr fick man ju i alla fall MLC/TLC, nu känns det mer som vanliga konsumentdiskar med ett nytt klistermärke

De ser helt enkelt snabba pengar i att leva på gamla meriter, snart blir de omsprungna

Samsung hade problem redan med sina 840-diskar (första TLC?) som tappade läsprestanda ner till 30-40 MB/s efter en tids användning. Sedan dess har jag vägrat Samsungs diskar (och andra prylar överlag).

Däremot har jag en 830-disk som fortfarande tuggar på i samma hastighet som när den var ny.

Permalänk
Medlem

Att disken rapporterar sjunkande status behöver ju inte nödvändigtvis betyda att hälsan faktiskt sjunker.
Buggar finns ju.
Kom ihåg första Ryzen, paniken var stor över "höga temperaturer".
Sen såg AMD till att en -20 graders mod applicerades och helt plötsligt var alla nöjda igen.
Samma temperaturer, men avläsningen var annorlunda.

Permalänk
Medlem

Mest sannolikt att den så kallade hälsostatusen inte är värd att hänga upp sig på. Om inte annat så gäller garantin på 5 år eller 600/1200 TBW helt oavsett detta.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Svensktiger:

Att disken rapporterar sjunkande status behöver ju inte nödvändigtvis betyda att hälsan faktiskt sjunker.
Buggar finns ju.
Kom ihåg första Ryzen, paniken var stor över "höga temperaturer".
Sen såg AMD till att en -20 graders mod applicerades och helt plötsligt var alla nöjda igen.
Samma temperaturer, men avläsningen var annorlunda.

Så är det absolut! Det går helt klart inte att utesluta att det handlar om att det är avläsningen som inte är korrekt. Det kanske blev otydligt i texten, får kika på att göra det tydligare isf

Permalänk
Medlem

Samsung-SSD:er var high-end en gång i tiden, nuförtiden kan de kvalitetsmässigt snarare placeras i samma fack som no-name kinaprodukter.

De verkar nöja sig med att kränga budgetkretsar med ett "Pro"-klistermärke ovanpå där försäljningen enbart lever på gamla meriter.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Samsung-SSD:er var high-end en gång i tiden, nuförtiden kan de kvalitetsmässigt snarare placeras i samma fack som no-name kinaprodukter.

De verkar nöja sig med att kränga budgetkretsar med ett "Pro"-klistermärke ovanpå där försäljningen enbart lever på gamla meriter.

Vilka har tagit över på highend sidan? Jag trodde samsung fortfarande låg högt upp i toppen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Blir att testa min disk ikväll...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Hur pålitlig är mätningen? Kan det vara som batteriprocenten för mobilen. Min mobil kan tappa 5% bara på några minuter för att sen ha ett stabilt tapp.

Permalänk
Medlem

Låter bara som en mjukvarubugg, eftersom det inte finns värden lagrade.

Permalänk
Medlem

Min 950 från släppet hösten 2015 får tugga på ett tag till

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

TLC var illa nog och QLC är tydligen katastrof. Bäst att hålla i de "gamla" enheter man har så länge det är möjligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vilka har tagit över på highend sidan? Jag trodde samsung fortfarande låg högt upp i toppen.

Ärligt talat - high-end "prosumer"-segmentet på konsumentsidan för SSD:er är rätt dött numera. Tillverkarna verkar fokusera på enterprise-sidan när det gäller den biten då lönsamheten är bättre, och bottenskrapet dumpas till konsumenter, ev. med lite LED:s och fräsiga klistermärken för att kunna motivera högre priser.

Vill man ha mer utrymme, MLC, PCIe5 o.s.v. får man betala enterprise-priser och dras med från konsumentperspektiv esoteriska gränssnitt.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Hände nåt likande med min MX500, 84% kvar efter nästan 8TBW. ID AD/173 visade på 244 erases.

Bytte till en EVO 860, 98% efter 11TBW

EVON har ju visserligen nästan dubbel så hög TBW men Crucial disken tappa 1-2% per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

TLC var illa nog och QLC är tydligen katastrof. Bäst att hålla i de "gamla" enheter man har så länge det är möjligt.

Skrivet av medbor:

Samsung har verkligen gått från bäst i klassen till katastrof på SSD-fronten på några år. Att kalla dessa diskar för Pro är ett skämt

Förr fick man ju i alla fall MLC/TLC, nu känns det mer som vanliga konsumentdiskar med ett nytt klistermärke

De ser helt enkelt snabba pengar i att leva på gamla meriter, snart blir de omsprungna

Bara för att vara supertydlig så är ju 990PRO TLC åtminstone. De har inte snålat ner den till QLC än iallafall

Men jag håller i stort med er!
Själva "Pro"-designationen (och premiumpriset) tappade egentligen betydelse redan med 980 pro när de gick från MLC minnen till TLC.
Och att vanliga Samsung 980 numer saknar DRAM är ännu en fulsnålning som få tänker på! (den är väl rätt rapp för att sakna DRAM, men ändå en budgetdisk i slutändan...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Samsung hade problem redan med sina 840-diskar (första TLC?) som tappade läsprestanda ner till 30-40 MB/s efter en tids användning. Sedan dess har jag vägrat Samsungs diskar (och andra prylar överlag).

Däremot har jag en 830-disk som fortfarande tuggar på i samma hastighet som när den var ny.

Jupp hade både 840 och 840EVO plus att päronen hade 840 EVO.
När jag märkte av att mina diskar gjorde 50Mb/sek hittade jag ett UK forum som folk rapporterat felet under en 6 månaders period.
Då hade stora sidor som Swec inte tagit upp det än.

Jag som många undersökte det, folk skrev program osv för att testa och återställa prestandan i väntan på att Samsung skulle göra nåt.
Jag hjälpe Nordichardware med lite reserch för deras artikel, men nåt jag märkte var att all MEDIA var livrädda för att kasta skit på samsung för fick man inte SSD för recension så var man död på SSD artikel fronten.

Oavsett draftande spänning i cellerna var problemet, 840 tog väl 42 veckor på sig att nån 50Mb/sek med 21nm Planar NAND (2D) medans 840 EVO tog ca 8 veckor med 19nm planar NAND.

Samsung precis som folk rapporterar här skickade bara ut "ersättnings" SSDs med samma fel.
Själv kom jag i kontakt direkt med samsung men dom var totalt oförstående och ointresserade.

Sedan när dom efter 2 försök i princip patchat 840 EVO efter över nåt år med strul så att SSD'n bara skriver om gammal data så gick dom också ut och sa att 840 ej var drabbat och det rapporterade sweclockers med okritiskt.

Sedan lagom till allas 840 garanti rökit kom Samsung ut med en Patch som fixade dom med, så dom var drabbade, var ju bara nice att dom väntade 18 jävla månader så dom kunde neka garanti!

Samsungs garanti har värde som skethuspapper, slutade köpa deras SSD's efter 840 EVO, har köpt Toshiba istället och det är enda fabrikatet som inte behövt en Firmware updatering av nån orsak för mig och också enda fabrikatet som aldrig strulat och dessutom gett jämn prestanda.
I dag är Toshiba sålt till Kioxia, blir väl att testa dom.

Kan ju också lägga still att alla OEM versioner av 840 serien aldrig fick en firmware patch så kul för dom drabbade.
Har en Samsung SSD i min laptop, en ganska påkostad dell från 2016 och det är fan den slöaste skiten, även wifi kan nuka 8Gb SLC bufferten sedan är en HDD ljusår snabbare.

Nej Samsung lever på sitt märke, sina benchmarks tycker jag. Jävla skit företag som aldrig brytt sig om kunden ett dugg.

I detta fallet kan det ju vara tal om en bug med S.M.A.R.T datan bara där den rapporterar fel, men det ger sig väl.

Permalänk
Medlem

Köpte den billigaste skiten jag hittade, 570kr 1TB på en personalrea.
1.5år och 109TB skrivet tog 3% av "hälsan" på min system/speldisk.
Får se hur länge den håller men lär nog pensionera den innan den stannar iaf.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Tills någon rett ut om det är ett rapporteringsfel (buggig firmware sett till genereringen av SMART-data?) eller i någon form faktiskt försämrad "hälsa" så är det ju svårt att veta vad man eventuellt ska dra för slutsats av detta...

Jag har ju lite svårt rent principiellt för att de stoppar TLC i en "proffs"-enhet, men så jobbar väl alla numera antar jag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Samsung har verkligen gått från bäst i klassen till katastrof på SSD-fronten på några år. Att kalla dessa diskar för Pro är ett skämt

Förr fick man ju i alla fall MLC/TLC, nu känns det mer som vanliga konsumentdiskar med ett nytt klistermärke

De ser helt enkelt snabba pengar i att leva på gamla meriter, snart blir de omsprungna

Skrivet av Ozzed:

TLC var illa nog och QLC är tydligen katastrof. Bäst att hålla i de "gamla" enheter man har så länge det är möjligt.

Nu har jag ingen erfarenhet av 990 Pro, men de är väl just TLC? (Vilket jag iofs inte hurrar jättemycket över, men det är väl hur alla jobbar nu)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304