Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk

Hej igen, vill bara kolla så jag uppfattat detta rätt.
I detta fall hittade jag uppgifter till en Kia Niro ladd-hybrid.
Snittet låg att man körde 1100 mil om året, och dom räknade att 550 mil
var på bensin o 550 mil på el. Bilen drog 1,59kwh alltså ca 875kwh för 550 mil.
Om man räknar på ett snittpris på 2kr kwh ( område 4 ) så skulle det kosta ca 1750kr
för dessa 550 milen. Räknar jag rätt här ? Låter väldigt billigt för 550 mil tycker jag.

Permalänk
Medlem

Det låter något lite lågt tycker jag spontant, men det beror ju på en hel del faktorer.

Så här har jag räknat ut vad det kostar. Min kalkyl gäller för SE3 och min Tesla (som jag jämför med vår dieselbil), men har matat in 2 kr/kWh och får då en milkostnad för vår M3LR på ungefär 4,5 kr/milen.

Jämförelse drivmedelskostnad 2023-01-22

Elpris (ink. moms och elcertifikatsavg.) [kr/kWh] 2
Elskatt [kr/kWh] 0,45
Nätavgift [kr/kWh] 0,25
Förbrukning elbil [kWh/mil] 1,5
Laddförluster [procent] 9%
Kostnad elbil [kr/mil] 4,41 kr

Dieselpris [kr/liter] 24,01
Förbrukning diesel [liter/mil] 0,5
Kostnad dieselbil [kr/mil] 12,01 kr

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/#/nordic/table
https://www.bensinstation.nu/

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Skrivet av andersgog:

Ok, har du kollat upp ditt uttag innan eller bor du rätt nytt hus ? Vårt hus är från 2002 så elen borde vara ok.
Betalar du för 16 Ah eller 20 Ah ?

Det är helt nyinstallerad elcentral och uttag. Man kan säga att vi hyr av närstående som äger byggnaden och har ordnat elen så jag har inte helt koll där men jag har för mig bilen laddar med 10 ampere via stickkontakten. Jag kommer förmodligen behöva installera en laddbox vid en annan, större elcentral i framtiden om jag ska kunna ladda en ren elbil effektivt.

Permalänk
Skrivet av martinot:

Det låter något lite lågt tycker jag spontant, men det beror ju på en hel del faktorer.

Så här har jag räknat ut vad det kostar. Min kalkyl gäller för SE3 och min Tesla (som jag jämför med vår dieselbil), men har matat in 2 kr/kWh och får då en milkostnad för vår M3LR på ungefär 4,5 kr/milen.

Elskatt [kr/kWh] 0,45
Nätavgift [kr/kWh] 0,25

Då hamnar du på ca 2500 kr för 550 mil, låter nog mer troligt.

Permalänk
Skrivet av fresh_java:

Det är helt nyinstallerad elcentral och uttag. Man kan säga att vi hyr av närstående som äger byggnaden och har ordnat elen så jag har inte helt koll där men jag har för mig bilen laddar med 10 ampere via stickkontakten. Jag kommer förmodligen behöva installera en laddbox vid en annan, större elcentral i framtiden om jag ska kunna ladda en ren elbil effektivt.

Ja, till elbil är ju laddbox det ända rätta. Då har du nya ledningar o allt, så då vågar man ju köra i 220 uttaget fast
det kanske inte är det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Då hamnar du på ca 2500 kr för 550 mil, låter nog mer troligt.

Jo, och för en hybridbil (som oftast har högre laddförluster på vinterhalvåret, och oftast högre förbrukning när man kör jämfört med rena elbilar) så blir det nog ännu högre kostnad skulle jag misstänka (utan att varken ha mätt och räknat på just din modell).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Skrivet av martinot:

Jo, och för en hybridbil (som oftast har högre laddförluster på vinterhalvåret, och oftast högre förbrukning när man kör jämfört med rena elbilar) så blir det nog ännu högre kostnad skulle jag misstänka (utan att varken ha mätt och räknat på just din modell).

Stämmer säkert, finns det inte andra här inne som kan bidra med eran kostnad ?
Främst ladd-hybrid då. Eller om någon tycker hybrid är bättre. Om man inte har möjlighet att kunna ladda hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Hej igen, vill bara kolla så jag uppfattat detta rätt.
I detta fall hittade jag uppgifter till en Kia Niro ladd-hybrid.
Snittet låg att man körde 1100 mil om året, och dom räknade att 550 mil
var på bensin o 550 mil på el. Bilen drog 1,59kwh alltså ca 875kwh för 550 mil.
Om man räknar på ett snittpris på 2kr kwh ( område 4 ) så skulle det kosta ca 1750kr
för dessa 550 milen. Räknar jag rätt här ? Låter väldigt billigt för 550 mil tycker jag.

1,59 kwh/mil låter väldigt optimistiskt såvida man inte räknar in stöd från bensinmotorn, så för att få bästa resultat på uträkningen så räkna på angivna 1100 mil där du får ta med total el och bensin kostnad.

Vet inte hur det är med KIA's laddhybrider om dom kan köra endast på el eller har konstant stöd från bensinmotorn, lika dant har dom väl fortfarande inte någon elvärme utan värmen kommer från bensinmotorn?

Själv har jag en Audi Q3 laddhybrid och om jag uppskattar kommer jag nog inte under 2 kwh/mil när jag kör den endast på el och bensinmotorn dra väl i snitt 0,6 - 0,7 liter/mil som bäst.
Audin kan jag iaf köra endast på el eftersom den även har elvärmare, så bensinmotorn kommer inte in förrän elen är slut eller om man själv väljer att aktivera auto hybrid läge.

Permalänk
Medlem

Hur är det med kvalité på infotainment och mjukvara på olika märken och modeller? En kollega har fått byta infotainment system på sin Kia e-Niro 2 ggr och tydligen är det bara 3 års garanti på den delen. Volvo har väl fått rätt mycket kritik för buggar på deras modeller i USA om jag inte minns fel?

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

1,59 kwh/mil låter väldigt optimistiskt såvida man inte räknar in stöd från bensinmotorn, så för att få bästa resultat på uträkningen så räkna på angivna 1100 mil där du får ta med total el och bensin kostnad.

Vet inte hur det är med KIA's laddhybrider om dom kan köra endast på el eller har konstant stöd från bensinmotorn, lika dant har dom väl fortfarande inte någon elvärme utan värmen kommer från bensinmotorn?

Själv har jag en Audi Q3 laddhybrid och om jag uppskattar kommer jag nog inte under 2 kwh/mil när jag kör den endast på el och bensinmotorn dra väl i snitt 0,6 - 0,7 liter/mil som bäst.
Audin kan jag iaf köra endast på el eftersom den även har elvärmare, så bensinmotorn kommer inte in förrän elen är slut eller om man själv väljer att aktivera auto hybrid läge.

Kia/Hyundai kan du bara köra på el, och dom är nog lite snålare på bensin än din Q3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Det är väl inte en laddhybrid om den inte kan köras på bara el?

Permalänk

dags att sluta följa tråden ett tag tills hybridsnacket försvinner.

Permalänk
Hedersmedlem

Den stora frågan. Vad är detta .... har fått det ett par gånger den senaste veckan. har inte märkt något konstigt när jag kör så antog den "kalibrerade" nästa gång jag körde men dyker som sagt upp igen ... och igen ... (Enyaq Iv80)

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

<Uppladdad bildlänk>

Den stora frågan. Vad är detta .... har fått det ett par gånger den senaste veckan. har inte märkt något konstigt när jag kör så antog den "kalibrerade" nästa gång jag körde men dyker som sagt upp igen ... och igen ... (Enyaq Iv80)

Samma för mig, kollade med Skoda Sverige och fick detta, så inte mycket klokare.

Hej,

Tack för att du kontaktar oss gällande din ŠKODA Enyaq och bilderna du har skickat.

För bästa hjälp att undersöka detta, är du välkommen att prata med din auktoriserade ŠKODA-verkstad.
De har den tekniska supporten och expertisen, det kan vara så att de även behöver få in bilen för att undersöka
det på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

<Uppladdad bildlänk>

https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?p=17623

Googlade snabbt eftersom jag blev nyfiken över vad dom uppdaterat, som blivande ägare. Verkar som att man måste själva leta fram uppdateringen och trycka att installera den, man kunde ju tycka att OK-knappen skulle ta en dit. Man måste ju applådera deras UX...

Spännande att höra vad skillnaden blir.

Permalänk
Inaktiv

Har någon några bra tips om tillförlitliga laddstationer i Götet? Dvs, ställen där det finns nog många stolpar att man kan känna sig säker att få en plats.

Har nött mycket med farsan på snigel-laddarna i P-huset på Skolgatan i Haga, de är många (varenda P-ruta har ladduttag) och då de ger 22kW så funkar de om man ska stanna till en stund, typ käka mat i området eller så (Sjöbaren e kanonfin - särskilt på sommaren - likaså Bombay på första lång), men om man inte ska till just den delen av stan så funkar de ju inte så jätte-jätte tyvärr.

Finns några laddare i ett P-hus nära Världskulturmuseet/Universeum, men de var på hela 3.6kW upptäckte vi... Skulle ju bara ta halva dan att ladda en Zoe där typ. Uck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Hur är det med kvalité på infotainment och mjukvara på olika märken och modeller? En kollega har fått byta infotainment system på sin Kia e-Niro 2 ggr och tydligen är det bara 3 års garanti på den delen. Volvo har väl fått rätt mycket kritik för buggar på deras modeller i USA om jag inte minns fel?

Att det verkar finnas andra menyval på t ex EV6 bara för att du väljer engelska som språk verkar väl vara ett tecken på att tillverkarna inte vet vad dom håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Elskatt [kr/kWh] 0,45
Nätavgift [kr/kWh] 0,25

Vad sjutton räknar ni in elskatt och nätavgift för?! Alla behöver ju ett elavtal oavsett bil.

Räknar ni in sophämtning, vatten och värme samt bredbandet på eran fosilbil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Har någon några bra tips om tillförlitliga laddstationer i Götet? Dvs, ställen där det finns nog många stolpar att man kan känna sig säker att få en plats.

Har nött mycket med farsan på snigel-laddarna i P-huset på Skolgatan i Haga, de är många (varenda P-ruta har ladduttag) och då de ger 22kW så funkar de om man ska stanna till en stund, typ käka mat i området eller så (Sjöbaren e kanonfin - särskilt på sommaren - likaså Bombay på första lång), men om man inte ska till just den delen av stan så funkar de ju inte så jätte-jätte tyvärr.

Finns några laddare i ett P-hus nära Världskulturmuseet/Universeum, men de var på hela 3.6kW upptäckte vi... Skulle ju bara ta halva dan att ladda en Zoe där typ. Uck!

Jag brukar stå på utomhusparkeringen Valhalla, ligger vid Scandinavium och är gångavstånd till Universeum Tror att det är 50st laddare på 22kW. Brukar alltid finnas plats (förutom när det är event på Scandinavium förstås).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

Vad sjutton räknar ni in elskatt och nätavgift för?! Alla behöver ju ett elavtal oavsett bil.

Räknar ni in sophämtning, vatten och värme samt bredbandet på eran fosilbil?

Alla kostnader som beräknas på förbrukade kWh måste ju räknas med. Man har ju en energiskatt per kWh och oftast en elöverföringsavgift till nätägaren, PLUS ett fast nätavtal men det räknar man ju inte i.

Permalänk
Skrivet av BattleGeek:

Ber som hemskt mycket om ursäkt om jag blandade in ladd-hybrid in denna tråd.
Dumt att skita ner elbils-tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Ladda hem chargefinder till telefonen. Den visar alla laddare och om de är upptagna eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

VW sparkade ju sin förra VD pga tillkortakommanden på mjukvarusidan. Som kund kan jag bara säga att jag förstår dem.

VW dras med problem av typen gps-underlag från före 2015 (farthållare extremt oberäknelig som följd), uteblivna mjukvaruuppdateringar (en massa saker som skulle fixats i juni 2021 ska fortfarande lösas "snart"), röststyrning som lever sitt eget liv och aktiveras till synes slumpmässigt av vanliga konversationer, touchknapparna på ratten fattar inte att swipe i samband med tryck alltid är oavsiktligt och borde ignoreras...

Kort sagt en drös irritationsmoment i vardagen på en bil som i övrigt är väldigt trevlig i mitt tycke, vilket såklart är synd.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är väl inte en laddhybrid om den inte kan köras på bara el?

Definitionen av laddhybrid är väl egentligen att batteriet går att ladda via ett uttag och inte endast laddas via fossilmotorn.
Sen vet jag KIA ägare som snackat om att deras fossilmotor alltid är igång, men det kan ju som sagt vara endast för värmen och att den inte ger stöd år elmotorn.

Men vi släpper det och återgår till endast elbil.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lidodido:

https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?p=17623

Googlade snabbt eftersom jag blev nyfiken över vad dom uppdaterat, som blivande ägare. Verkar som att man måste själva leta fram uppdateringen och trycka att installera den, man kunde ju tycka att OK-knappen skulle ta en dit. Man måste ju applådera deras UX...

Spännande att höra vad skillnaden blir.

Tack! Jag började Googla på vad jag trodde var en engelsk översättning men fick inte upp något bra men din Google Fu var bättre :). Jag har ingen oläst notifiering så jag antog också att den redan laddat ner den. men då ska jag gå ner till bilen, ladda ner och sen låta den installera. Jag antar man inte direkt kommer märka något men lite intressant med en uppdatering till motorn

Edit: Hmm, gick ner till bilen och gick in under Inställningar > Systeminformation -> uppdateringar men den sa att det inte fanns några uppdateringar. Antar jag får vänta tills nästa gång den rutan dyker upp.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

MG's elbilar är kanske inte så billiga som dom verkar, iaf inte om den behöver lagas
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20230125/c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

MG's elbilar är kanske inte så billiga som dom verkar, iaf inte om den behöver lagas
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20230125/c...

Är väl inte helt orimligt ändå i tider som dessa, det är väl brist på batterier så då prioriteras nytillverkning av bilar. Sen att sensationsmedia jagar klick är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Är väl inte helt orimligt ändå i tider som dessa, det är väl brist på batterier så då prioriteras nytillverkning av bilar. Sen att sensationsmedia jagar klick är en annan femma.

Blir fina försäkringspremier på dessa bilar om inte priserna går ned. När vagnskadegarantin gått ut då vill säga.

Någon som vet vad det kostar att byta skadat batteri på t.ex M3?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiinis:

Ladda hem chargefinder till telefonen. Den visar alla laddare och om de är upptagna eller inte.

Taxar så mycket för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Stämmer att hybrider inte alla hör hemma i denna tråden (som är endast för rena elbilar).

Kanske någon som är intresserad av hybrider kan starta en tråd om hybrider?

Även om jag inte har något som helst problem med att det kan vara rätt lösning för andra, så är jag själv i grunden totalt ointresserad av det.

Visa signatur