Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är det nåt vi lärt oss av 2022 är att fler saker rör på sig än räntor. Elpris, Matpriser osv. Så jag kan inte svara på vid vilken räntenivå vi får problem, mer än att det största problemen skulle vi få vid långvarig arbetslöshet eller arbetsoförmåga pga sjukdom/olycka.

Ja du har helt rätt, man kanske kan ge en nulägesbild men som inte stämmer imorgon. Men du har förstås rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag är lite nyfiken och jag tror det hör hemma i denna tråd, men hur höga boräntor skulle ni klara av innan ni fick sälja boendet.
Om jag räknar baklänges så hamnar jag på ca 18% ränta innan det blir ohållbart. Och dit upp når vi nog aldrig förhoppningsvis.

Jag har räknat på följande sätt
Lön - genomsnittliga utgifter (ink mat, driftkostnader, fasta osv) * 12 / bolån
Tror jag räknat rätt

Skulle nog teoretiskt klara närmare 50%, men långt tidigare gör räntan lika stor skada som ett kärnvapenangrepp på ekonomin.

Hittade en artikel på Di från förra året:

"Majoriteten av Sveriges bolåntagare klarar sig dock vid en kraftig räntehöjning. 8 procent uppger att de klarar sig bra upp till en 5-procentig ränta, och 6 procent svarar att de kan hantera en ränta upp till 6 procent. Hela 29 procent uppger att de klarar en ränta på 7 procent eller högre"

Det som inte syns när man bara skriver ut vilken ränta folk klarar är hur snabbt konsumtionen (svensk ekonomi har levt på folk lånat upp pengar på bostad eller blanka ett bra tag) kommer falla och dra upp arbetslösheten och så är en dålig spiral skapad.

Tror tyvärr denna lågkonjunktur blir mycket illa för Sverige; Redan höga skatter, en stat som inte kan / vill investera pga risk att driva på inflationen ytterligare, en riksbank som gör allt för att sänka SEK (ökar inflationen) genom att sälja SEK, högst arbetslöshet i EU, lägst tillväxt i EU...

Finns säkert fler men ljust ut ser det inte ut. Har inte funnits några vettiga reformer i landet på mer än 10 år och nu kommer verkligheten ikapp.

Permalänk
Medlem

Hej,

Sitter idag på en bostad värt 2,7kk, lånet ligger strax under 2kk. Vi har delat upp det i 3 delar. Varav dom 2 största på ca 800k/var går ut nu i Mars. Dom var bundna till 1,4% och 1,3%. Erbjudandet vi får från Swedbank är 4,1% för 1-2 år. Vilket kommer ge en ökning på 3600kr~ för våra räntekostnader, surt.

Är 4,1% för 1-2 år okej i dessa tider?
Vad tror ni kommer hända med räntan under Q1-Q2? Kommer det gå ner lite? Kanske värt med rörligt ett tag framöver?

Tar gärna emot lite tips och tricks!

/M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Hej,

Sitter idag på en bostad värt 2,7kk, lånet ligger strax under 2kk. Vi har delat upp det i 3 delar. Varav dom 2 största på ca 800k/var går ut nu i Mars. Dom var bundna till 1,4% och 1,3%. Erbjudandet vi får från Swedbank är 4,1% för 1-2 år. Vilket kommer ge en ökning på 3600kr~ för våra räntekostnader, surt.

Är 4,1% för 1-2 år okej i dessa tider?
Vad tror ni kommer hända med räntan under Q1-Q2? Kommer det gå ner lite? Kanske värt med rörligt ett tag framöver?

Tar gärna emot lite tips och tricks!

/M

Som sagt många gånger tidigare i tråden: dela aldrig upp lånet.

Rekommenderar att köra rörligt tills alla delar är obundna och sen antingen fortsätta så eller binda allting om ni tycker det är värt det.

Ang. bundet vs obundet är det mycket svårt att sia om framtiden atm. Kollar du på bankernas egna prognoser så räknar de med att räntan maxar snart och börjar sjunka igen om 1-2 år och det är väl det som deras priser baseras på. Gör med det vad du vill

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Hej,

Sitter idag på en bostad värt 2,7kk, lånet ligger strax under 2kk. Vi har delat upp det i 3 delar. Varav dom 2 största på ca 800k/var går ut nu i Mars. Dom var bundna till 1,4% och 1,3%. Erbjudandet vi får från Swedbank är 4,1% för 1-2 år. Vilket kommer ge en ökning på 3600kr~ för våra räntekostnader, surt.

Är 4,1% för 1-2 år okej i dessa tider?
Vad tror ni kommer hända med räntan under Q1-Q2? Kommer det gå ner lite? Kanske värt med rörligt ett tag framöver?

Tar gärna emot lite tips och tricks!

/M

Alla prognoser pekar på att räntan toppar i sommar, har ni råd med 5-6% rörligt om det kommer så högt hade jag skippat att binda.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Som sagt många gånger tidigare i tråden: dela aldrig upp lånet.

Rekommenderar att köra rörligt tills alla delar är obundna och sen antingen fortsätta så eller binda allting om ni tycker det är värt det.

Ang. bundet vs obundet är det mycket svårt att sia om framtiden atm. Kollar du på bankernas egna prognoser så räknar de med att räntan maxar snart och börjar sjunka igen om 1-2 år och det är väl det som deras priser baseras på. Gör med det vad du vill

Varför inte dela upp det?

Okej! Så kanske lutar åt bundet 1år. Tack!

/M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Alla prognoser pekar på att räntan toppar i sommar, har ni råd med 5-6% rörligt om det kommer så högt hade jag skippat att binda.

Ja okej, men det kan säkert ta ett tag innan den börjar sjunka, så 1 år kanske inte är helt fel ändå. Tack!

/M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Varför inte dela upp det?

Okej! Så kanske lutar åt bundet 1år. Tack!

/M

Delar du upp det är du fast på din bank och saknar förhandlingsutrymme för de delar som löper ut innan det längst bundna.

Går bra att dela upp ifall du har samma bindningstid... tex 1 år rabatt rörligt och 1 års fast.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Hej,

Sitter idag på en bostad värt 2,7kk, lånet ligger strax under 2kk. Vi har delat upp det i 3 delar. Varav dom 2 största på ca 800k/var går ut nu i Mars. Dom var bundna till 1,4% och 1,3%. Erbjudandet vi får från Swedbank är 4,1% för 1-2 år. Vilket kommer ge en ökning på 3600kr~ för våra räntekostnader, surt.

Är 4,1% för 1-2 år okej i dessa tider?
Vad tror ni kommer hända med räntan under Q1-Q2? Kommer det gå ner lite? Kanske värt med rörligt ett tag framöver?

Tar gärna emot lite tips och tricks!

/M

Förra vecka låste vi våra lån på 4,05% ränta och 1år, också Swedbank. Något längre belopp än dit lån.
Kan också tipsa om denna sida:

byggahus.sehttps://www.byggahus.se › borantorBoräntor - Jämför boräntan med andra - Byggahus.se

Jag ringde också runt till olika banker, fråga vad jag får i ränta om jag flyttar vårt lån. Bankens säger sällan något som avviker från listräntan, men pressade på lite och går att få hintar man som själv kan tolka till sig fördel. Så att du skapar dig själv ett utrymme till förhandling.

Permalänk
Medlem

Jag har ringt runt lite nu, det som de flesta erbjuder på rörligt nu vid 60% belåning och om man flyttar tjänstepension verkar vara typ 3,3 - 3,4% ränta.

Riktigt tråkigt att inte längre ligga kvar på gamla som jag hade på 0,99% Men kommer nog bli obundet framöver då jag är osäker på hur länge jag kommer bo kvar osv.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpazzz:

Jag ringde också runt till olika banker, fråga vad jag får i ränta om jag flyttar vårt lån. Bankens säger sällan något som avviker från listräntan, men pressade på lite och går att få hintar man som själv kan tolka till sig fördel. Så att du skapar dig själv ett utrymme till förhandling.

Det låter lustigt att de skulle säga listräntan när någon fiskar efter att potentiellt bli kund. Ser inte vad de skulle tjäna på att aktivt skrämma bort den potentiella kunden genom att säga en ränta som inte är i närheten av räntesatsen de allra flesta får. Vad är det jag missar?

Får man inte ut ett vettigt svar från dem kan man ju skicka in en låneansökan och se vilken ränta de säger då. Senast jag gjorde det tog de inte ens en kreditkontroll i det steget, men kan säkert skilja mellan de olika långivarna.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Själv har jag alltid kört obundet, det lönar sig i längden och självklart kollar jag ofta runt efter lägsta räntan, jag brukar sen "binda till mig själv" dvs jag sätter undan skillnaden mellan vad jag betalar och listränta för ett 5år bundet på separat konto, så kan man nalla där om man behöver rida ut hög ränta

Nu när inflationen har jag även börjat amortera till mig själv (utöver minsta möjliga på 500kr, jag kan 0 amortera men finns nackdelar) , iom vi har en inflation på ca 10% och min ränta är just nu är 3.4% så har jag ju en real ränta på minus 6.6%, alltså sätter jag in det jag annars hade amorterat på sparkonto och får 2.7% ränta, så får de ligga där till realräntan går över vad jag får för intäktsränta och växer med varje månad + ränta, den dagen realräntan överstiger räntan på spar så gör jag en extraamortering med vad som nu ligger där och börjar amortera mer , (funderar lite på investera delar av det för ytterligare öka på), men detta gör ju att utöver inflationen justnu betalar 6.6 procent på lånet varje år just nu så ökar de antal kronor jag sen amorterar med 2.7 procent per år just nu , det är ju antalet kronor som räknas på lån inte vad värdet är

Edit: sen är det ju såklart 30% skatt på ränteintäckten, det blir ju heller inga astronomiska summor men håller de på ett tag o pengarna läggs på hög o ger ränta så kan de bli några tusenlappar som sen kan amorteras in mer än det blivit om jag amorterat dem direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det låter lustigt att de skulle säga listräntan när någon fiskar efter att potentiellt bli kund. Ser inte vad de skulle tjäna på att aktivt skrämma bort den potentiella kunden genom att säga en ränta som inte är i närheten av räntesatsen de allra flesta får. Vad är det jag missar?

Får man inte ut ett vettigt svar från dem kan man ju skicka in en låneansökan och se vilken ränta de säger då. Senast jag gjorde det tog de inte ens en kreditkontroll i det steget, men kan säkert skilja mellan de olika långivarna.

Bra fråga Blunden, jag håller med dig.
(Jag ringde till Nordea, Handelsbanken, SEB och Länsförsäkringar. Och besökte Swedbank)
Tre av dom erbjud däremot antigen ett telefonbesök eller ett fysiskt besök. På de besöken kan dom säga mer.
Men de besöken var någon dag framåt.
Krukset är att banken säger att de bara kan ”hålla löfte” om en viss ränta över dagen.
Men att de kan ”hålla ett löfte” om en viss rabatt på räntan och lova den löftet några dagar framåt.

Visst jag lärt mig, att i framtiden borde jag ha bättre framförhållning. Avsätta typ en dag för flera olika bankmöten och kunna ta ett beslut innan de stänger för dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpazzz:

Bra fråga Blunden, jag håller med dig.
(Jag ringde till Nordea, Handelsbanken, SEB och Länsförsäkringar. Och besökte Swedbank)
Tre av dom erbjud däremot antigen ett telefonbesök eller ett fysiskt besök. På de besöken kan dom säga mer.
Men de besöken var någon dag framåt.
Krukset är att banken säger att de bara kan ”hålla löfte” om en viss ränta över dagen.
Men att de kan ”hålla ett löfte” om en viss rabatt på räntan och lova den löftet några dagar framåt.

Visst jag lärt mig, att i framtiden borde jag ha bättre framförhållning. Avsätta typ en dag för flera olika bankmöten och kunna ta ett beslut innan de stänger för dagen.

Eftersom räntan fluktuerar varje dag är det inte så konstigt att de inte kan lova att erbjuda samma ränta nästa dag, men det brukar ju inte vara några enorma svängningar. Tänk också på att du kan spela ut bankerna mot varandra. Ta det bästa erbjudandet du fått och fråga din favoritbank om de kan matcha.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpazzz:

Bra fråga Blunden, jag håller med dig.
(Jag ringde till Nordea, Handelsbanken, SEB och Länsförsäkringar. Och besökte Swedbank)
Tre av dom erbjud däremot antigen ett telefonbesök eller ett fysiskt besök. På de besöken kan dom säga mer.
Men de besöken var någon dag framåt.
Krukset är att banken säger att de bara kan ”hålla löfte” om en viss ränta över dagen.
Men att de kan ”hålla ett löfte” om en viss rabatt på räntan och lova den löftet några dagar framåt.

Visst jag lärt mig, att i framtiden borde jag ha bättre framförhållning. Avsätta typ en dag för flera olika bankmöten och kunna ta ett beslut innan de stänger för dagen.

Normalt är det alltid ränterabatten man diskuterar, inte den exakta räntesatsen. Den faktiska räntan sätts sedan baserat på listräntan som gäller när lånet betalas ut. Allt annat vore väldigt riskabelt för banken.

Det låter som att det mest är slöseri av tid att ringa dem med andra ord. Bättre är nog att ta de där mötena, eller att starta processen hos några av de som verkar lovande för att på så sätt få ett riktigt erbjudande. Sedan spelar du ut dem alla mot varandra tills de slutar matcha den lägsta. Uttalanden så som "detta är det lägsta jag kan ge" kan tas med både en och två nypor salt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt månadskostnaden jag får när mina räntor släpps fria snart. Har kollat på flera olika hemsidor men får olika siffror där det skiljer flera tusen. Jag har bolån på 1,65m på en bostad värderad till 2,35m. Hushållets inkomst är ca 63k brutto. Kan någon hjälpa mig med månadskostnaden om bolåneräntan är 4%?

Permalänk
Medlem

Jag behöver "bara" låna 200k i banken för bostadsrätt. Är det dumt eller smart att begära om en högre summa (säg 400k)? Känner att jag inte vill bli nobbad om det är för lite pengar att låna, eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Jag förstår inte riktigt månadskostnaden jag får när mina räntor släpps fria snart. Har kollat på flera olika hemsidor men får olika siffror där det skiljer flera tusen. Jag har bolån på 1,65m på en bostad värderad till 2,35m. Hushållets inkomst är ca 63k brutto. Kan någon hjälpa mig med månadskostnaden om bolåneräntan är 4%?

4% av 1,65M är 66000.
66000 / 12 är 5500.
Vill du räkna med avdrag så är 5500 * 0,7 = 3850.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Så med amortering på 2% blir det 1,65mx0,02/12=2755
Totalt 3850+2755=6600?
Det är mindre än vad jag betalar idag med ca 1,5-2% ränta. Hur är det möjligt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KurtEgon:

Så med amortering på 2% blir det 1,65mx0,02/12=2755
Totalt 3850+2755=6600?
Det är mindre än vad jag betalar idag med ca 1,5-2% ränta. Hur är det möjligt?

Amorterar du mer än 2% idag?

Hur ser det ut om du kollar på banken? Det borde framgå där hur det är fördelat mellan räntekostnad och amortering.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Så med amortering på 2% blir det 1,65mx0,02/12=2755
Totalt 3850+2755=6600?
Det är mindre än vad jag betalar idag med ca 1,5-2% ränta. Hur är det möjligt?

Du ska fortfarande betala 5500 till banken, dom 3850 är efter ränteavdrag. Det får du tillbaka på skatten nästa år eller så jämkar du nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Så med amortering på 2% blir det 1,65mx0,02/12=2755
Totalt 3850+2755=6600?
Det är mindre än vad jag betalar idag med ca 1,5-2% ränta. Hur är det möjligt?

Skrivet av Gainsgoblin:

Du ska fortfarande betala 5500 till banken, dom 3850 är efter ränteavdrag. Det får du tillbaka på skatten nästa år eller så jämkar du nu.

Precis, utan jämkning blir det 8250kr.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Du ska fortfarande betala 5500 till banken, dom 3850 är efter ränteavdrag. Det får du tillbaka på skatten nästa år eller så jämkar du nu.

Skrivet av Json_81:

Precis, utan jämkning blir det 8250kr.

Så ränteavdraget är bara ett skatteavdrag som i princip blir återbäring (om man hamnar +) en gång om året? Då har jag lärt mig något nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Så ränteavdraget är bara ett skatteavdrag som i princip blir återbäring (om man hamnar +) en gång om året? Då har jag lärt mig något nytt

Har inte banken förklarat det för dig när du tog lånet?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Jag behöver "bara" låna 200k i banken för bostadsrätt. Är det dumt eller smart att begära om en högre summa (säg 400k)? Känner att jag inte vill bli nobbad om det är för lite pengar att låna, eller tänker jag fel?

Jag tycker du tänker fel, vad är bostadsrätten värderad till? Och varför ska du låna mer än du behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Så ränteavdraget är bara ett skatteavdrag som i princip blir återbäring (om man hamnar +) en gång om året? Då har jag lärt mig något nytt

Ja, det är ett skatteavdrag som låter dig dra av 30% av räntekostnaderna (upp till 100 000 kr per person, sedan 21% över det). Det brukar resultera i en klump pengar som skatteåterbäring varje år. Vill man inte vänta utan istället få den lägre räntekostnaden direkt kan man jämka.

Banken borde som sagt förmodligen ha upplyst dig om detta som ny lånetagare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Jag behöver "bara" låna 200k i banken för bostadsrätt. Är det dumt eller smart att begära om en högre summa (säg 400k)? Känner att jag inte vill bli nobbad om det är för lite pengar att låna, eller tänker jag fel?

Banken kommer inte neka bara för att lånet är litet men man får oftast sämre ränta vid mindre lån.

Dock så kan det vara smart att låna lite extra så att man har kvar en buffert för ett vanligt hushåll så är en buffert på 2-3 månadslöner vettigt blir ca 60-120K beroende på hur många vuxna det finns i hushållet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, det är ett skatteavdrag som låter dig dra av 30% av räntekostnaderna (upp till 100 000 kr per person, sedan 21% över det). Det brukar resultera i en klump pengar som skatteåterbäring varje år. Vill man inte vänta utan istället få den lägre räntekostnaden direkt kan man jämka.

Banken borde som sagt förmodligen ha upplyst dig om detta som ny lånetagare.

Nja, räntekostnaden är samma. Du får mer i plånboken varje månad bara eftersom ditt skatteavdrag på lönen blir lägre och den skatteåterbäring man får i en klump sprids över året istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Dock så kan det vara smart att låna lite extra

Grejen är det att jag kommer kunna betala av lånet ganska fort oavsett inom max 18 månader, buffert finns ändå för det oförutsedda. En liten röst vill att jag tar ut pengarna ändå för att t.ex. investera och sånt med, tänker att totala lånekostnaden för ett år kommer nog inte vara mer än 8-10k på en 4% ränta. Men jag vet inte om det är klokt. Det kan ju gå åt skogen och jag tvingas betala tillbaka, men jag kan i teorin täcka lånet hursomhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Grejen är det att jag kommer kunna betala av lånet ganska fort oavsett inom max 18 månader, buffert finns ändå för det oförutsedda. En liten röst vill att jag tar ut pengarna ändå för att t.ex. investera och sånt med, tänker att totala lånekostnaden för ett år kommer nog inte vara mer än 8-10k på en 4% ränta. Men jag vet inte om det är klokt. Det kan ju gå åt skogen och jag tvingas betala tillbaka, men jag kan i teorin täcka lånet hursomhelst.

Beror på ifall du verkligen investerar långsiktigt så är det förmodligen smart då börsen i genomsnitt stiger mer än 4% per år men risken är högre och du kan göra stora förluster kortsiktigt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB