VinylClockers - En samlingstråd för allt som gäller vinyl/lp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Discogs.com är den enda jag har erfarenhet av, då får man ändå ett hum om vad det kan vara värt, de visar t.ex lägsta/mellan/högsta priset på sånt som sålts där. Upplever att de flesta som säljer plattor tar snittpriserna därifrån med.
Den finns även som app.

Däremot så lägger väl ofta säljare ofta på en del, de tar sällan Discogs.com priset rakt av? Butiker vill ha lite marginal och privata säljare lägger självklart på en del för frakt etc, även dessa försöker väl även ofta tjäna en liten slant per såld platta.

Mitt intryck är varje fall att ofta (men inte alltid) Discogs ligger relativt lågt i förhållande till "verkligheten".

Tycker att hela LP marknaden är helt bisarr, det är en stor mystisk jäkla vetenskap, störande dyrt också. *gnäll*

Sedan är det lätt förvirrande att helt nypressade ofta är lika dyra eller t.o.m. dyrare än ex från utgivningsåret som kan vara från 60-70 tal. Man skulle kunna tro att man får mer för gamla ex men så är det lååångt ifrån alltid. Men visst har det att göra med skick också samt i synnerhet release samt hur få exemplar en viss release pressats samt artist, album och popularitet.

Sedan det här att olika releaser samt självklart masters kan låta olika bra gör inte saken lättare. Finns väl rätt gott om exempel på nypressat som inte tillför något mervärde alls (kanske tvärtom) förutom möjligen glädjen av att ha en lp skiva.

Att i en butik exakt lista ut vad det är för release man har framför sig är inte heller så jäkla lätt *LoL* Tror väl det är rätt sällsynt med skivbutiker som registrerat varenda platta de säljer med exakt matchande release info i Discogs.com? Men möjligen är det så att det faktiskt är bättre att köpa från säljare via Discogs.com av precis den orsaken, då är det avsevärt lättare att se vilken release man faktiskt köper (jämfört med vissa butiker).

Trots vad jag svamlat om ovan så gillar jag Discogs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Däremot så lägger väl ofta säljare ofta på en del, de tar sällan Discogs.com priset rakt av? Butiker vill ha lite marginal och privata säljare lägger självklart på en del för frakt etc, även dessa försöker väl även ofta tjäna en liten slant per såld platta.

Mitt intryck är varje fall att ofta (men inte alltid) Discogs ligger relativt lågt i förhållande till "verkligheten".

Tycker att hela LP marknaden är helt bisarr, det är en stor mystiskt jäkla vetenskap, störande dyrt också. *gnäll*

Sedan är det lätt förvirrande att helt nypressade ofta är lika dyra eller t.o.m. dyrare än ex från utgivningsåret som kan vara från 60-70 tal. Man skulle kunna tro att man får mer för gamla ex men så är det lååångt ifrån alltid. Men visst har det att göra med skick också samt i synnerhet release samt hur få exemplar en viss release pressats samt artist, album och popularitet.

Sedan det här att olika releaser samt självklart masters kan låta olika bra gör inte saken lättare. Finns väl rätt gott om exempel på nypressat som inte tillför något mervärde alls (kanske tvärtom) förutom möjligen glädjen av att ha en lp skiva.

Att i en butik exakt lista ut vad det är för release man har framför sig är inte heller så jäkla lätt *LoL* Tror väl det är rätt sällsynt med skivbutiker som registrerat varenda platta de säljer med exakt matchande release info i Discogs.com? Men möjligen är det så att det faktiskt är bättre att köpa från säljare via Discogs.com av precis den orsaken, då är det avsevärt lättare att se vilken release man faktiskt köper (jämfört med vissa butiker).

Trots vad jag svamlat om ovan så gillar jag Discogs.

Oja det är inte alls ovanligt att de lägger på lite till, speciellt butiker tycker jag då i det fallet. Finns de privata som tycker de har världens mest ovanliga utgåva osv som försöker kräma på priset med. Det bästa man kan göra är att försöka hålla lite koll på det man är ute efter så ser man snart om en del har lite väl ockerpriser.

Bästa jag upplevt på många köp och sälj sidor på fb så finns det alltid någon/några som hjälper till eller t.o.m säger till säljare/köpare om priset är lite väl galet, vissa har inte så bra koll så är lätt att bli "lurad" på pengar.

Har själv kollat på en del AC/DC det senaste och många förstapressar är billigare än nyare, oftast låter de gamla bäst om jag får säga mitt. Fördelen med nyare är just 180g skivorna som är tåligare, inte svårt att få en gammal platta lite skev vid felförvaring.

O det med att hitta vilken skiva det är, är en jäääävla djungel.... speciellt många 80 tals hårdrocks/metal band då skivorna pressats i 20 olika länder vid release, och knappt en enda siffra skiljer, där är det verkligen nördvarning för att veta vad som är vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Oja det är inte alls ovanligt att de lägger på lite till, speciellt butiker tycker jag då i det fallet. Finns de privata som tycker de har världens mest ovanliga utgåva osv som försöker kräma på priset med. Det bästa man kan göra är att försöka hålla lite koll på det man är ute efter så ser man snart om en del har lite väl ockerpriser.

Bästa jag upplevt på många köp och sälj sidor på fb så finns det alltid någon/några som hjälper till eller t.o.m säger till säljare/köpare om priset är lite väl galet, vissa har inte så bra koll så är lätt att bli "lurad" på pengar.

Har själv kollat på en del AC/DC det senaste och många förstapressar är billigare än nyare, oftast låter de gamla bäst om jag får säga mitt. Fördelen med nyare är just 180g skivorna som är tåligare, inte svårt att få en gammal platta lite skev vid felförvaring.

O det med att hitta vilken skiva det är, är en jäääävla djungel.... speciellt många 80 tals hårdrocks/metal band då skivorna pressats i 20 olika länder vid release, och knappt en enda siffra skiljer, där är det verkligen nördvarning för att veta vad som är vad.

Några speciella tips för köp och sälj sidor på fb?

För att citera dig: "oftast låter de gamla bäst om jag får säga mitt"

Ja, antar att de lärda LP experterna spekulerar om detta ämne men det är nog ofta så? Samtidigt går det nog inte att generalisera eftersom det beror på ex antal faktorer. Men tycker själv det kännas roligare att ha en tidig utgåva. Ja, du har rätt om detta med 180 gram skivor som är vanligt vid nypressat, en mycket bra grej.

Köpte själv för några veckor sedan ett ex av klassiska Motörhead – No Sleep 'til Hammersmith och det kändes roligare än att köpa en nypressad variant, tycker den låter bra också. Priset mellan denna och nypressat var väldigt lika.
https://www.discogs.com/release/1923533-Mot%C3%B6rhead-No-Sle...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Några speciella tips för köp och sälj sidor på fb?

För att citera dig: "oftast låter de gamla bäst om jag får säga mitt"

Ja, antar att de lärda LP experterna spekulerar om detta ämne men det är nog ofta så? Samtidigt går det nog inte att generalisera eftersom det beror på ex antal faktorer. Men tycker själv det kännas roligare att ha en tidig utgåva. Ja, du har rätt om detta med 180 gram skivor som är vanligt vid nypressat, en mycket bra grej.

Köpte själv för några veckor sedan ett ex av klassiska Motörhead – No Sleep 'til Hammersmith och det kändes roligare än att köpa en nypressad variant, tycker den låter bra också. Priset mellan denna och nypressat var väldigt lika.
https://www.discogs.com/release/1923533-Mot%C3%B6rhead-No-Sle...

Metal på Vinyl/Kassett
https://www.facebook.com/groups/Vinylskivor/
https://www.facebook.com/groups/679810235407575/
https://www.facebook.com/groups/212114535626529/
https://www.facebook.com/groups/1411150499185237

Där har du några länkar till grupper, har handlat flertalet gånger från alla och har själv inte råkat ut för problem.
Men man vet aldrig, finns garanterat de som lurar folk på alla sidor förr eller senare tyvärr...

Haha ja det kan jag tänka mig, har några skivor som jag inte är helt hundra på vart de pressats då nummer o diverse markeringar osv är lika på flera. De flesta i min samling är gamla skivor, några enstaka är nyare pressar på gamla album, annars är det mesta helt enkelt nyare album. 110 plattor i samlingen än så länge, 3 till på väg

Se där, har faktiskt ingen med Motörhead alls men finns någon jag kan tänka mig vilja ha.

Permalänk
Medlem

Länk till min Discogs

Provar slänga in en länk till min discogs ifall man vill se vad jag har i min samling hittills

Hade vart kul om fler kanske vill haka på
https://www.discogs.com/user/Krilon90/collection?page=1&sort=artist%2Casc&folder=0

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Tack 🙏 Fick hem grejerna i fredags så vinylspelaren har gått varm sen dess. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men helt klart är att man får ett annat ljud med LP kontra CD/Streaming. Varmare kanske är rätt beskrivning?

Känner att jag skulle vilja prova. Samtidigt tycker det är för mycket jobb bakom. Hört vinyl ca 2 gånger på demo. Ej fastnat. Senast var det Rega RP10 med Rega Phono förstärkare, mins ej modell ihop med Sonus Faber. Gick där ifrån för de spelade på trist och extremt tråkig musik. Gången före var det någon extrem historia med en spelare med Lyra nål och KEF Blade2 lät oerhört bra som sagt kändes ändå nej tack när man hadde gått därifrån. Lirade förut mycket med en Primare CD22 har jag för mig som gick varm sedan dess är det idag mest bara streaming. Kul att någon går all in.

Permalänk
Medlem

Fick en tidig julklapp från tjejen eftersom vi reser iväg till jul. Hon känner mig väl.

Mobys 18 kan vara en av de bättre skivorna genom tiderna. Kontroversiellt kanske. Men vafan. Smaken är som baken.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Känner att jag skulle vilja prova. Samtidigt tycker det är för mycket jobb bakom. Hört vinyl ca 2 gånger på demo. Ej fastnat. Senast var det Rega RP10 med Rega Phono förstärkare, mins ej modell ihop med Sonus Faber. Gick där ifrån för de spelade på trist och extremt tråkig musik. Gången före var det någon extrem historia med en spelare med Lyra nål och KEF Blade2 lät oerhört bra som sagt kändes ändå nej tack när man hadde gått därifrån. Lirade förut mycket med en Primare CD22 har jag för mig som gick varm sedan dess är det idag mest bara streaming. Kul att någon går all in.

Ja alltså rent objektivt låter ju CD bättre. Bättre dynamiskt omfång osv. Men det är nåt med vinyl-ljudet som känns väldigt levande. Sen förutom att olika vinyler låter olika så tycker jag vissa artister gör sig bättre på vinyl än andra. För mig är det mest ett komplement till det jag streamar.
En sak som jag uppskattar lite extra med vinyl är att jag ”tvingas” lyssna på ett album från början till slut. Jag har lätt för att byta låt och artist när jag streamar

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ja alltså rent objektivt låter ju CD bättre. Bättre dynamiskt omfång osv. Men det är nåt med vinyl-ljudet som känns väldigt levande. Sen förutom att olika vinyler låter olika så tycker jag vissa artister gör sig bättre på vinyl än andra. För mig är det mest ett komplement till det jag streamar.
En sak som jag uppskattar lite extra med vinyl är att jag ”tvingas” lyssna på ett album från början till slut. Jag har lätt för att byta låt och artist när jag streamar

Går ju lägga nålen på önskad låt med men vem orkar hålla på så haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ja alltså rent objektivt låter ju CD bättre. Bättre dynamiskt omfång osv. Men det är nåt med vinyl-ljudet som känns väldigt levande. Sen förutom att olika vinyler låter olika så tycker jag vissa artister gör sig bättre på vinyl än andra. För mig är det mest ett komplement till det jag streamar.
En sak som jag uppskattar lite extra med vinyl är att jag ”tvingas” lyssna på ett album från början till slut. Jag har lätt för att byta låt och artist när jag streamar

Finns det egentligen "vettiga" hållbara förklaringar på varför man kan uppleva vinylljudet som bättre eller åtminstone "naturligare" i vissa fall eller är det total placebo och blaha?

När det gäller tex plattor från 60-70 talet (jag har en del), kan det då bero på äldre LP skivor/masters inte är komprimerade på samma sätt som nyare modernare produktioner?

Då kan man också ställa sig motsvarande fråga när när det gäller nyproducerat/nypressat:

Tänker mig att man har en CD, en LP och streamat i hög kvalité, förutsätter att alla utgår från exakt samma master. I detta fall bör ju rimligen skillnad i upplevd ljudkvalité bli avsevärt mindre? Annars blir det väl mera skillnad på hur ens anläggning spelar upp olika typer av format. Möjligen glädjen att betala ca 200-300 kr för att få något i LP formatet men ljudet när man jämför olika format på nypressat med samma master? Jag är klart skeptisk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Finns det egentligen "vettiga" hållbara förklaringar på varför man kan uppleva vinylljudet som bättre eller åtminstone "naturligare" i vissa fall eller är det total placebo och blaha?

När det gäller tex plattor från 60-70 talet (jag har en del), kan det då bero på äldre LP skivor/masters inte är komprimerade på samma sätt som nyare modernare produktioner?

Då kan man också ställa sig motsvarande fråga när när det gäller nyproducerat/nypressat:

Tänker mig att man har en CD, en LP och streamat i hög kvalité, alla utgår från exakt samma master. I detta fall bör ju rimligen skillnad i upplevd ljudkvalité bli avsevärt mindre? Annars blir det väl mera skillnad på hur ens anläggning spelar upp olika typer av format. Annars blir det väl mera glädjen att betala ca 200-300 kr för att få något i LP formatet men ljudet när man jämför olika format på nypressat med samma master? Jag är klart skeptisk.

Vinyl ger mindre dynamik vilket ställer mindre krav på återgivningsanläggninngen, vinyl ger dock även högre dist vilket många upplever som ökad dynamik om disten inte är för hög, vinyl har mono i basen vilket också gör att det ställas mindre krav på rum och återgivningsutrustning. Vinyl har alltså tekniska egenskaper som gör det enklare att spela upp och dist och lägre faktisk dynamik tar till viss del ut varandra.

Olika mastringar är dock inget som egentligen har med formaten att göra för man kan lika gärna mastra bra för cd eller streaming också om man vill och ibland sker det också och då blir det riktigt bra för digitalformaten i sig är väldigt bra, idag är moderna format bättre än hörselns upplösning om de utnyttjas optimalt medan man alltid brukar kunna höra att det är en lp man lyssnar på även de gånger det låter väldigt bra från dem.

vinyl kan låta väldigt bra och behagligt men det låter sällan eller aldrig korrekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nu kommer en teknisk fråga som ni säkert har diskuterat flera gånger tidigare, vinylspelare och brum.
Jag köpte nyligen en Teac 280BT samt en Pro-Ject Head Box S2. Utöver detta använder jag mina Sony WH1000XM3.

Och direkt så råkade jag ut för brum. Utrustningen är ansluten till ett ojordat uttag eftersom det är det enda jag har att tillgå. Jag har provat att polvända transformatorerna för bägge enheterna men det blir ingen förbättring. Om jag jordar mig själv i förstärkaren eller skivspelaren (en skruv på baksidan av skivspelaren) så försvinner brummet direkt.
Är det då en jordkabel mellan enheterna som är lösningen? Jag har kikat på denna.
Varken skivspelaren eller förstärkaren har någon speciell jordanslutning. Men jag kan väl jorda via skruven i skivspelaren som jag petade på när brummet försvann? Den borde ju då leda till jord? Likadant tänkte jag göra med förstärkaren, där finns en skruv på undersidan som håller fast chassit som är gjort av metall.

Detta är min första vinylspelare och som ni förstår är jag tämligen grön på området. Hoppas att ni kan bringa lite klarhet i denna fråga!

Permalänk
Medlem

"Förr" hade förstärkare jordskruv och skivspelare jordkabel för att koppla ihop så prova att koppla ihop chassiet på sktivspelare och förstärkare.

Permalänk
Medlem

Hej

Hittade ett 20tal LP hos morsan som tänkte kasta vilket jag fick stoppa henne från.
Jag blev lite sugen på att spela dem.
Jag tänkte höra om det finns någon spelare som man kan koppla till en soundbar då jag övergett mina tidigare förstärkare och surround system till sonos världen.

Tänker någon casting fuktion? Hdmi kabel via tvn?
Om det är möjligt att göra.

Annars är hörlurar ett alternativ?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SadButTrue:

Nu kommer en teknisk fråga som ni säkert har diskuterat flera gånger tidigare, vinylspelare och brum.
Jag köpte nyligen en Teac 280BT samt en Pro-Ject Head Box S2. Utöver detta använder jag mina Sony WH1000XM3.

Och direkt så råkade jag ut för brum. Utrustningen är ansluten till ett ojordat uttag eftersom det är det enda jag har att tillgå. Jag har provat att polvända transformatorerna för bägge enheterna men det blir ingen förbättring. Om jag jordar mig själv i förstärkaren eller skivspelaren (en skruv på baksidan av skivspelaren) så försvinner brummet direkt.
Är det då en jordkabel mellan enheterna som är lösningen? Jag har kikat på denna.
Varken skivspelaren eller förstärkaren har någon speciell jordanslutning. Men jag kan väl jorda via skruven i skivspelaren som jag petade på när brummet försvann? Den borde ju då leda till jord? Likadant tänkte jag göra med förstärkaren, där finns en skruv på undersidan som håller fast chassit som är gjort av metall.

Detta är min första vinylspelare och som ni förstår är jag tämligen grön på området. Hoppas att ni kan bringa lite klarhet i denna fråga!

Prova med en "hembyggd jordkabel", dvs dra bara en kabelstump mellan apparaterna eller så skaffar du en signalkabel för skivspelare som har en separat jordledare, dvs nått av den här typen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

"Förr" hade förstärkare jordskruv och skivspelare jordkabel för att koppla ihop så prova att koppla ihop chassiet på sktivspelare och förstärkare.

Finns det någon speciell anledning till varför det inte är så idag? Det verkar ju fortfarande behövas.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Prova med en "hembyggd jordkabel", dvs dra bara en kabelstump mellan apparaterna eller så skaffar du en signalkabel för skivspelare som har en separat jordledare, dvs nått av den här typen.
https://img.av-connection.com/2/AVimg_20160.jpg

Tack för tipset. ”Tyvärr” har jag redan hunnit beställa kabeln som jag länkade till i mitt tidigare inlägg.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SadButTrue:

Finns det någon speciell anledning till varför det inte är så idag? Det verkar ju fortfarande behövas.

Många prylar har lättillgängliga jordpunkter idag också om de hanterar signalen direkt från en pickup, grammofonen som länkandes är dock inte en vanlig grammofon utan den har inbyggd riaa och en BT funktion och det inte bara ökar risken för störninngar men det gör även att man troligen anser att man inte ska ansluta den som en vanlig grammofon utan med line ut eller BT.

Skrivet av SadButTrue:

Tack för tipset. ”Tyvärr” har jag redan hunnit beställa kabeln som jag länkade till i mitt tidigare inlägg.

Den funkar, det var bara ett dyrt sätt att köpa en kabelstump som på inget sätt är särskilt speciell, 1 meter enkelledare med 2 kabelskor i änden borde inte kosta mer än 10 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den funkar, det var bara ett dyrt sätt att köpa en kabelstump som på inget sätt är särskilt speciell, 1 meter enkelledare med 2 kabelskor i änden borde inte kosta mer än 10 kr.

Tack för förtydligande!
När jag bestämde mig för denna spelare så såg jag bluetooth som ett bekvämt komplement, inte som det huvudsakliga sättet för att spela upp musik.
Jo jag vet att kabeln är groteskt överprisad. Men människan är av naturen lat, i synnerhet jag.

Permalänk
Medlem

Min Rega 1 behöver inte någon extra jordning, smidigt.

"Does Rega Planar 1 need grounding?
Rega turntables do not have the typical ground system found on many other turntables. Rega actually has a good reason for doing this as they put the ground on the left channel audio cable. They believe doing it this way sounds better and it is hard to argue with their decades of experience."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Hej

Hittade ett 20tal LP hos morsan som tänkte kasta vilket jag fick stoppa henne från.
Jag blev lite sugen på att spela dem.
Jag tänkte höra om det finns någon spelare som man kan koppla till en soundbar då jag övergett mina tidigare förstärkare och surround system till sonos världen.

Tänker någon casting fuktion? Hdmi kabel via tvn?
Om det är möjligt att göra.

Annars är hörlurar ett alternativ?

Det finns ganska många skivspelare nu för tiden som har bluetooth, ex https://www.netonnet.se/art/ljud/hifi/skivspelare/audio-techn.... Denna har dessutom inbyggd riaa-förstärkare ifall du skulle bli taggad på en "riktig" anläggning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twohigh:

Det finns ganska många skivspelare nu för tiden som har bluetooth, ex https://www.netonnet.se/art/ljud/hifi/skivspelare/audio-techn.... Denna har dessutom inbyggd riaa-förstärkare ifall du skulle bli taggad på en "riktig" anläggning

Tackar!

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Ganska mycket bra remasters ute för olika grupper på vinyl nu men man ska verkligen passa sig för beg marknaden eller tradera marknaden när det gäller just nyare remasters/reissues/repress. Folk försöker verkligen (vilket självklart är helt ok) men börjat se en hel del exempel på där man får ett något bättre pris inklusive helt utan frakt på sprillans ex från tex Amazon. Även från andra butiker online men då åker man oftast på frakt men dyrare än Tradera samt begmarknaden blir det väldigt sällan.

Jag har nog börjat svänga lite här, visst är det ett bättre samlingsvärde på äldre ex samt att det känns mera gediget att äga en tidigare utgåva. Är det dock bra ljudkvalité man är ute efter i första hand så låter ofta (inte alltid) en bra remaster bättre samt att oftast vinylen är i ett bättre skick (inte så sällan 180 gram heller).

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag har nog börjat svänga lite här, visst är det ett bättre samlingsvärde på äldre ex samt att det känns mera gediget att äga en tidigare utgåva. Är det dock bra ljudkvalité man är ute efter i första hand så låter ofta (inte alltid) en bra remaster bättre samt att oftast vinylen är i ett bättre skick (inte så sällan 180 gram heller).

Skulle snarare säga tvärtom, remasters låter sällan bättre om det inte är en seriös aktör som gjort den (typ MoFi, Analog productions etc). Nya skivor har, imho, dessutom rätt hög risk att vara ojämna eftersom tillverkningskvaliteten/QC blivit sämre. Märker stor skillnad när jag köpte nya skivor för 15 år sedan jämfört med idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Skulle snarare säga tvärtom, remasters låter sällan bättre om det inte är en seriös aktör som gjort den (typ MoFi, Analog productions etc). Nya skivor har, imho, dessutom rätt hög risk att vara ojämna eftersom tillverkningskvaliteten/QC blivit sämre. Märker stor skillnad när jag köpte nya skivor för 15 år sedan jämfört med idag.

När det gäller remasters så ska man så klart vara försiktig, gäller att försöka välja de som faktiskt är bra. Jag lyssnar ju en del på tex death och black metal, ser jag att en remaster är gjord av tex Swanö så är det oftast bra (inte alltför sällan han också var involverad i den ursprungliga mastern).

Skaffade/fyndade också en Zeppelin remaster rätt nyligen vilken jag tycker ljudmässigt är bra (dvs ett lyft).

Led Zeppelin - Mothership

har även Physical Grafitti remastern, riktigt vass enligt mig:
https://www.youtube.com/watch?v=D2HC0G4T74Y

Judas Priest tycker jag har bra remasters av tex British Steel och Killing Machine.

Sabbath har en bra remaster ute av Heaven and Hell tex.

Metallicas remasters som släppts nyligen ska vara ljudmässigt bra har jag hört men inte lyssnat på dem själv ännu.

Remastern är en sak men om kvalitén på dagens 180 grams vinyler ofta är sämre än förr som du skriver är det så klart riktigt illa. Menar inte att du har fel, mera jag som är lite rookie.

Men som sagt, man ska passa sig rent prismässigt för mera nyutgivna remasters, reissues och repress när folk försöker sälja dessa på beg marknaden (blocket, tradera etc). I väldigt många fall så får man ett bättre eller identiskt pris att köpa exemplaren helt sprillans själv. Jag får intrycket av att många säljare tror att köparna är helt under flötet.

Permalänk
Skrivet av Krilon:

Provar slänga in en länk till min discogs ifall man vill se vad jag har i min samling hittills

Hade vart kul om fler kanske vill haka på
https://www.discogs.com/user/Krilon90/collection?page=1&sort=artist%2Casc&folder=0

Här är min samling:

https://www.discogs.com/user/bengan999/collection

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengan999:

Oj, stor samling. Fråga: Hur gör du när du upptäcker små skillnader/varianter på dina egna exemplar jämfört med de som redan finns i Discogs databas? Syftar på barcodes, matrix/runout etc. Anmäler du eventuella skillnader, skriver en note eller du bryr dig inte?

Permalänk
Skrivet av makatech:

Oj, stor samling. Fråga: Hur gör du när du upptäcker små skillnader/varianter på dina egna exemplar jämfört med de som redan finns i Discogs databas? Syftar på barcodes, matrix/runout etc. Anmäler du eventuella skillnader, skriver en note eller du bryr dig inte?

Jag har för det mesta lyckats (tror jag) prickat rätt version men i det fall det inte stämmer har jag inte rapporterat. Jag har t ex en pressning av en skiva som jag köpte lokalt i Colombia (Catrina and the Waves) som jag inte hittade men jag rapporterade det inte. Lat kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengan999:

Jag har för det mesta lyckats (tror jag) prickat rätt version men i det fall det inte stämmer har jag inte rapporterat. Jag har t ex en pressning av en skiva som jag köpte lokalt i Colombia (Catrina and the Waves) som jag inte hittade men jag rapporterade det inte. Lat kanske?

Imponerande, du menar att i stort varenda jäkla enskild siffra/bokstav/tecken för matrix/runout informationen på dina plattor matchar 100% med Discogs databas för alla dina plattor utom en?

Tycker att denna typ av matchning mot Discogs databas är rätt jobbig att utföra både för CDs och LPs men i synnerhet för LP så klart. Förstoringsglas och en bra lampa behövs annars blir man galen. 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengan999:

De va allt en riktig blandkompott, samlat länge? Själv köpte jag första plattan 2019 och de flesta köptes nog in året där på så vart ganska många väldigt fort. Men bara kommit upp i 115st än... hade jag haft oändligt med pengar så hade jag garanterat vart över 500 strecket för länge sen haha