VinylClockers - En samlingstråd för allt som gäller vinyl/lp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Såg att Ikeas serie Eket har samma mått som Bolias Case men typ 10ggr billigare. Kan ju va ett bra alternativ för vinylerna iaf. Personligen föredrar jag dessa typer av skåp/kuber framför kallax

Ah ok, hur som helst, jag köpte en Kallax och är nöjd. Fick byta plats på min subwoofer men det gick bra (slapp köpa längre sladdar). Ca 150 cm bredd (liggande) är en praktiskt bredd, får plats med laptop (kopplad till stereo via Tidal och en Dragonfly Red DAC), skivspelaren, en lampa samt plats för ett fodral förutom att man självklart får plats med en massa skivor och andra prylar.

Denna liggande:
https://www.ikea.com/se/sv/p/kallax-hylla-svartbrun-20275885/...

Gissar att man får plats med ca 300-400 LP skivor om man vill, nu har jag ett drygt 100 tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ah ok, hur som helst, jag köpte en Kallax och är nöjd. Fick byta plats på min subwoofer men det gick bra (slapp köpa längre sladdar). Ca 150 cm bredd (liggande) är en praktiskt bredd, får plats med laptop (kopplad till stereo via Tidal och en Dragonfly Red DAC), skivspelaren, en lampa samt plats för ett fodral förutom att man självklart får plats med en massa skivor och andra prylar.

Denna liggande:
https://www.ikea.com/se/sv/p/kallax-hylla-svartbrun-20275885/...

Gissar att man får plats med ca 300-400 LP skivor om man vill, nu har jag ett drygt 100 tal.

Perfekt! Ja Kallax är en väldigt populär lösning.
Se till så du monterar den rätt bara, då det bara är ena delen som är bärande. Sett några exempel där folks Kallax brakat ihop pga man monterat den fel.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Perfekt! Ja Kallax är en väldigt populär lösning.
Se till så du monterar den rätt bara, då det bara är ena delen som är bärande. Sett några exempel där folks Kallax brakat ihop pga man monterat den fel.

Ah, ok, hmmm, bra kommentar där.

Har ju min liggande men överst/ovanpå har jag enbart en laptop, en Rega Planar 1 och en lampa, dvs det här väger inte mycket så det känner jag mig lugn över.

Hmmm, men frågan är väl hyllplanen. Tror väl det kan vara onödigt att överbelasta åtminstone den översta hyllraden. Hur många skivor som går att pressa in per plan/fack vet jag inte men jag fördelar ut mina drygt 100 skivor på fyra st plan nu (på översta raden) som inte ens är halvfulla, dvs noll risk. Tar man ca 60 skivor per fack på översta raden blir det tungt så klart men nedersta raden bör man kunna ösa på utan risk (ligger ju mot golvet eller knappt, trät är åtminstone betydligt grövre där). En amatörgissning: Jag tycker den bör palla med ca 240 skivor på nedersta raden (60 per fack) och ca 120 på översta raden (30 per fack) om man vill maximera helt riskfritt.

Här är manualen till just den hyllan i 77x147 jag har:
https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/kallax-hylla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ah, ok, hmmm, bra kommentar där.

Har ju min liggande men överst/ovanpå har jag enbart en laptop, en Rega Planar 1 och en lampa, dvs det här väger inte mycket så det känner jag mig lugn över.

Hmmm, men frågan är väl hyllplanen. Tror väl det kan vara onödigt att överbelasta åtminstone den översta hyllraden. Hur många skivor som går att pressa in per plan/fack vet jag inte men jag fördelar ut mina drygt 100 skivor på fyra st plan nu (på översta raden) som inte ens är halvfulla, dvs noll risk. Tar man ca 60 skivor per plan på översta raden blir det tungt så klart men nedersta raden bör man kunna ösa på utan risk (ligger ju mot golvet). En amatörgissning: Jag tycker den bör palla med ca 240 skivor på nedersta planet (60 per fack) och ca 120 på översta planet (30 per fack) om man vill maximera riskfritt.

Här är manualen till just den hyllan i 77x147 jag har:
https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/kallax-hylla...

Ytterväggarna eller hur man ska säga är nog inga problem att belasta. Men som jag fattat det är bara vissa av innerväggarna bärande och de andra är avdelare. Så man har rätt på rätt plats. Annars orkar dem inte tyngden av ex Vinylskivor.

Edit: Kanske bara va gamla Expedit? Såg ut som alla avdelare va samma i Kallax?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ytterväggarna eller hur man ska säga är nog inga problem att belasta. Men som jag fattat det är bara vissa av innerväggarna bärande och de andra är avdelare. Så man har rätt på rätt plats. Annars orkar dem inte tyngden av ex Vinylskivor.

Ok, tack, jag ska analysera lite men tror nog den setupen jag skrev i mitt tidigare meddelande är totalt riskfri rent viktmässigt annars blir jag extremt förvånad. Som sagt, jag bifogade manualen, det är exakt den jag har bara att jag har den liggande vilket mig veterligen ska gå bra (inte sett någon varning från Ikea, den förekommer på bild både stående och liggande). Kallax finns ju i några olika varianter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, tack, jag ska analysera lite men tror nog den setupen jag skrev i mitt tidigare meddelande är totalt riskfri rent viktmässigt annars blir jag extremt förvånad. Som sagt, jag bifogade manualen, det är exakt den jag har bara att jag har den liggande vilket mig veterligen ska gå bra (inte sett någon varning från Ikea, den förekommer på bild både stående och liggande). Kallax finns ju i några olika varianter också.

Aaa det kan vart Expedit (Kallax föregångare). Sett några vinylsamlare som varnat för Kallax, men det kan vart expedit som hade detta. Såg inget i manualen om detta heller

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

Kan ju varit folk som maxxat sina samlingar i en kallax. (EN TILL GÅR IN)
Monterar du kallax på väggen, så pallar den bara 20kg trots att respektive hyllplan ska tåla 13kg.

"Max. belastning/hyllplan: 13 kg
Max. belastning/väggskåp: 20 kg"

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Hmmm, angående att registrera sin samling på discogs som en collection, det här är klart frustrerande och verkar kunna ta en jäkla tid, lättare sagt än gjort, verkligen. Tveksamt att jag orkar med det pysslet, det är roligare att lyssna.

Har redan fem st fall på de första ca 21 första skrivorna jag försökt lägga upp där jag inte får exakt träff mot befintlig release databas på discogs. Problemet har i varje fall varit att hitta exakt match på siffrorna som är tryckta på vinylens a och b sida, inte själva labeln utan matrix/runout på vinylen.

Ganska tidskrävande också att läsa ut siffrorna och bokstäverna från vinylen i vissa fal, pyttigt och ofta lite svagt/otydligt, vinylen reflekterar i ljuset.

Fastnade nu sist med Deep Purple "Come Taste The Band" plattan och känner att tålamodet nu sinar.

Ganska skumt kan jag tycka för en sådan platta som borde vara extremt väldokumenterad med alla releaser och kombinationer, Deep Purple är ju stora med gott om entusiaster. Att jag har någon sorts variant som inte finns registrerad på discogs är ju klart konstigt (jag har svårt att tro det) men tydligen. Eller annars är inte discogs databas alls så omfattande/bra som jag trodde från början, kanske finns bättre tjänster?

Det här med matrix/runout på vinylen
https://www.discogs.com/release/4120511-Deep-Purple-Come-Tast...
KENDUN 5-1 A TPSA 7515 A-1
KENDUN 5-1 B TPSA 7515 B-1

Den här ovan är mest likt min men är någon sorts "white label" release men min har absolut inte white label. (frustration) Jag har varje fall helt garanterat en KENDUN 5-1 A och KENDUN 5-1 B variant på mina a och b sidor vilket verkar vara klart mera ovanligt. Made in Gt Britain variant.

Undrar också hur vanligt det är att folk som försöker kränga sina gamla vinylsamlingar blir lurade? Det här är ju en otroligt kryptisk diffus vetenskap som inte så många verkar ha koll på (vinyl branschen). Måste vara rätt enkelt för köpare att spela dumma (typ, "öhh... de här kan du får 25 spänn/st för"), säljarna har gissningsvis i rätt många fall noll koll.

Inte för att jag planerar sälja just denna plattan dock, överraskande bra kan jag tycka, rätt skön med kraftig variation på låtarna. Det var väl året innan Tommy Bolin dog av överdos och första plattan utan Ritchie Blackmore. En del verkar vara totalt lyriska och tycker att aldrig Deep Purple låtit bättre medan andra fans föredrar Blackmore, intressanta kommentarer.

Edit:
Fråga: Kan man generellt säga att vinylerna hade jämnare/bättre kvalité förr medan man för mera nyproducerade vinyler har en betydligt kraftigare variation i både ljud samt kvalité på vinylen? Samt också att ljudet kanske i många fall inte låter annorlunda än tex Spotify (beroende både på vilken master som används samt komprission & produktionskvalité/pressning av vinylen)?

Tänkte att jag kanske kan försöka hålla min vinylsamling till just gammalt/äldre musik/exemplar och sedan kör jag med ny musik via streaming som vanligt, minsk risk bli missnöjd då om jag tolkar några trådar rätt på Internet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, angående att registrera sin samling på discogs som en collection, det här är klart frustrerande och verkar kunna ta en jäkla tid, lättare sagt än gjort, verkligen. Tveksamt att jag orkar med det pysslet, det är roligare att lyssna.

Har redan fem st fall på de första ca 21 första skrivorna jag försökt lägga upp där jag inte får exakt träff mot befintlig release databas på discogs. Problemet har i varje fall varit att hitta exakt match på siffrorna som är tryckta på vinylens a och b sida, inte själva labeln utan matrix/runout på vinylen.

Ganska tidskrävande också att läsa ut siffrorna och bokstäverna från vinylen i vissa fal, pyttigt och ofta lite svagt/otydligt, vinylen reflekterar i ljuset.

Fastnade nu sist med Deep Purple "Come Taste The Band" plattan och känner att tålamodet nu sinar.

Ganska skumt kan jag tycka för en sådan platta som borde vara extremt väldokumenterad med alla releaser och kombinationer, Deep Purple är ju stora med gott om entusiaster. Att jag har någon sorts variant som inte finns registrerad på discogs är ju klart konstigt (jag har svårt att tro det) men tydligen. Eller annars är inte discogs databas alls så omfattande/bra som jag trodde från början, kanske finns bättre tjänster?

Det här med matrix/runout på vinylen
https://www.discogs.com/release/4120511-Deep-Purple-Come-Tast...
KENDUN 5-1 A TPSA 7515 A-1
KENDUN 5-1 B TPSA 7515 B-1

Den här ovan är mest likt min men är någon sorts "white label" release men min har absolut inte white label. (frustration) Jag har varje fall helt garanterat en KENDUN 5-1 A och KENDUN 5-1 B variant på mina a och b sidor vilket verkar vara klart mera ovanligt. Made in Gt Britain variant.

Undrar också hur vanligt det är att folk som försöker kränga sina gamla vinylsamlingar blir lurade? Det här är ju en otroligt kryptisk diffus vetenskap som inte så många verkar ha koll på (vinyl branschen). Måste vara rätt enkelt för köpare att spela dumma (typ, "öhh... de här kan du får 25 spänn/st för"), säljarna har gissningsvis i rätt många fall noll koll.

Inte för att jag planerar sälja just denna plattan dock, överraskande bra kan jag tycka, rätt skön med kraftig variation på låtarna. Det var väl året innan Tommy Bolin dog av överdos och första plattan utan Ritchie Blackmore. En del verkar vara totalt lyriska och tycker att aldrig Deep Purple låtit bättre medan andra fans föredrar Blackmore, intressanta kommentarer.
https://youtu.be/Xhg75ranE0o

Edit:
Fråga: Kan man generellt säga att vinylerna hade jämnare/bättre kvalité förr medan man för mera nyproducerade vinyler har en betydligt kraftigare variation i både ljud samt kvalité på vinylen? Samt också att ljudet kanske i många fall inte låter annorlunda än tex Spotify (beroende både på vilken master som används samt komprission & produktionskvalité/pressning av vinylen)?

Tänkte att jag kanske kan försöka hålla min vinylsamling till just gammalt/äldre musik/exemplar och sedan kör jag med ny musik via streaming som vanligt, minsk risk bli missnöjd då om jag tolkar några trådar rätt på Internet.

Surroundkodade vinyler är väldigt ovanlig och ännu ovanligare är det att folk verkligen har utrustning för att spela upp dem (för det var dyrt och mycket ovanlig även bland hififolket) quadrofoni var en ganska snabbt övergående fluga likt 3d tv. (en flopp)

Ljudkvaliten på skivor beror mest på bolaget, de mekaniska begränsningarna gör att de alltid har behövt komprimeras och att basen ska vara i mono och så tillkommer riaa eller om de är riktigt gamla så hade alla skivbolag olika korrektioner och en del försteg har korrigeringsreglage och man brukade skriva på skivorna hur de eqvaliserats, när lp kom så blev det mesta mer standardiserat och det var mer en fråga om mono eller stereo.
Däremot kan man ibland få bättre resultat om man rengör skivorna och använder en spetsigare nål vid uppspelningen för den kan komma åt platser i spåret dom inte är slitet

De vinylnördar som inte redan kollat på Tekniskt magasins besök hor Munthe bör göra det.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Munthe
https://www.svtplay.se/video/28674318/tekniskt-magasin/teknis...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej på er alla!
Jag fick en bunt med vinyler av min farsa som jag gick igenom.
När det plötsligt dök upp en "Dark side of the moon" vinyl som är oöppnad.
Så sökte runt lite men är inte super kunnig på att veta vad värdet är på en sådan.

Kan lika väll vara värt 0 eftersom att det finns så sjukt många vinyler av just den plattan...

Men den är tillverkad av Harvester och har serienummer SMAS11163.
Är det någon som vet om det är utav värde?

Mvh
Gabriel

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Kan ju varit folk som maxxat sina samlingar i en kallax. (EN TILL GÅR IN)
Monterar du kallax på väggen, så pallar den bara 20kg trots att respektive hyllplan ska tåla 13kg.

"Max. belastning/hyllplan: 13 kg
Max. belastning/väggskåp: 20 kg"

https://www.reddit.com/r/vinyl/comments/8wryex/kallax_fail/?u...

Ja det kan ju va en anledning men det verkar som i vart fall expedit kunde kollapsa om man inte va noggrann med instruktionerna då avdelarna skiljde sig från de som skulle bära vikt. Men kan ju ha ändrats med Kallax kanske? Jag vet inte, då jag inte har varken eller

Skrivet av Gabriel Vinyl:

Hej på er alla!
Jag fick en bunt med vinyler av min farsa som jag gick igenom.
När det plötsligt dök upp en "Dark side of the moon" vinyl som är oöppnad.
Så sökte runt lite men är inte super kunnig på att veta vad värdet är på en sådan.

Kan lika väll vara värt 0 eftersom att det finns så sjukt många vinyler av just den plattan...

Men den är tillverkad av Harvester och har serienummer SMAS11163.
Är det någon som vet om det är utav värde?

Mvh
Gabriel

https://www.discogs.com/release/367104-Pink-Floyd-The-Dark-Si...

Inte jättevärdefull. Men grymt album är det ju

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

https://www.discogs.com/release/367104-Pink-Floyd-The-Dark-Si...

Inte jättevärdefull. Men grymt album är det ju
[/quote]

Jag hittar inga oöppnade vinyler till salu dock.
Förhoppningsvis så höjs värdet om den är öoppnad med original plasten på.

Ska leta lite till och hålla tummarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabriel Vinyl:

https://www.discogs.com/release/367104-Pink-Floyd-The-Dark-Si...

Inte jättevärdefull. Men grymt album är det ju
[/quote]

Jag hittar inga oöppnade vinyler till salu dock.
Förhoppningsvis så höjs värdet om den är öoppnad med original plasten på.

Ska leta lite till och hålla tummarna

Tycker den bör vara värdefull om det är en mycket tidig pressning men hur värdefull har jag noll koll på, ring runt till lite olika vinylbutiker men sälj den för i h-vete inte hux flux (butikerna vill tjäna pengar de också). Men kan hjälpa för att få ett hum om värdet. Sedan är det ju en verkligt cool skiva att ha, en klassiker på alla sätt och vis.

Highest 2750 enligt discogs om du nu verkligen hittat exakt rätt matchande release enligt din länk ovan. Viktigt att du matchar matrix / runout numrena också som är tryckta på själva vinylen (åtminstone om du kan få ut skivan så att den inte är omslagen/plomberat på något vis, då ska du så klart inte ta ut den).

Om din är helt oöppnad sprillans kommer du så klart kunna ta maxpris.

Sedan är jag lite förvirrad över discogs ibland, lite osäker på hur väl det matchar prisbilden här i Sverige, kan inte svara på det. Möjligt det är pris innan butikers påslag i så fall (men det är också lite luddigt...).

Med tanke på det enorma antalet Pink Floyd fans och den allmäna LP hajpen måste den ju vara ovanligt lättsåld, absolut inget du behöver ta hjälp av en skivbutik av tror jag men däremot måste du ta reda på värde.

Kan säkert vara så att den i lagom takt kommer öka i värde också, ungefär som en aktie. (om du väljer behålla den)

Permalänk
Skrivet av makatech:

Tycker den bör vara värdefull om det är en mycket tidig pressning men hur värdefull har jag noll koll på, ring runt till lite olika vinylbutiker men sälj den för i h-vete inte hux flux (butikerna vill tjäna pengar de också). Men kan hjälpa för att få ett hum om värdet. Sedan är det ju en verkligt cool skiva att ha, en klassiker på alla sätt och vis.

Highest 2750 enligt discogs om du nu verkligen hittat exakt rätt matchande release enligt din länk ovan. Viktigt att du matchar matrix / runout numrena också som är tryckta på själva vinylen (åtminstone om du kan få ut skivan så att den inte är omslagen/plomberat på något vis, då ska du så klart inte ta ut den).

Om din är helt oöppnad sprillans kommer du så klart kunna ta maxpris.

Sedan är jag lite förvirrad över discogs ibland, lite osäker på hur väl det matchar prisbilden här i Sverige, kan inte svara på det. Möjligt det är pris innan butikers påslag i så fall (men det är också lite luddigt...).

Med tanke på det enorma antalet Pink Floyd fans och den allmäna LP hajpen måste den ju vara ovanligt lättsåld, absolut inget du behöver ta hjälp av en skivbutik av tror jag men däremot måste du ta reda på värde.

Kan säkert vara så att den i lagom takt kommer öka i värde också, ungefär som en aktie. (om du väljer behålla den)

Har också sökt runt lite och hittat allt från 3 000 kr upp till 10 000 kr.
Den är i princip helt ny, plasten är hel så har inget ställe som jag kan få ut skivan ifrån.

Men ska ringa runt lite senare i veckan och se vad dem säger.
Tack så mycket för tipset och håller er uppdaterade om dem säger något roligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabriel Vinyl:

Har också sökt runt lite och hittat allt från 3 000 kr upp till 10 000 kr.
Den är i princip helt ny, plasten är hel så har inget ställe som jag kan få ut skivan ifrån.

Men ska ringa runt lite senare i veckan och se vad dem säger.
Tack så mycket för tipset och håller er uppdaterade om dem säger något roligt

Läser du beskrivningarna på Discogs så ser du att även de dyraste som är till salu är VG+/NM- som är öppnade. Du borde alltså kunna få minst några tusenlappar mer än det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabriel Vinyl:

https://www.discogs.com/release/367104-Pink-Floyd-The-Dark-Si...

Inte jättevärdefull. Men grymt album är det ju
[/quote]

Jag hittar inga oöppnade vinyler till salu dock.
Förhoppningsvis så höjs värdet om den är öoppnad med original plasten på.

Ska leta lite till och hålla tummarna

Ah missade den lilla detaljen att den va oöppnad 😀
Då är den ju definitivt värd en hyfsad slant! Kul!

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Skaffade mig en ny spelare i somras, inget värsting men duger gott och väl för lite lyssning när andan faller på.

Min setup består av:
Spelare: Argon Audio TT, AT 3600L pickup
Receiver: Onkyo TX-NR 676E
Högtalare: Dynavoice Definition DF-5

Senaste spelade platta: Marduk Frontschwein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Skaffade mig en ny spelare i somras, inget värsting men duger gott och väl för lite lyssning när andan faller på.

Min setup består av:
Spelare: Argon Audio TT, AT 3600L pickup
Receiver: Onkyo TX-NR 676E
Högtalare: Dynavoice Definition DF-5
<Uppladdad bildlänk>
Senaste spelade platta: Marduk Frontschwein
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Hur upplever du LP ljudet jämfört med CD och streamat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hur upplever du LP ljudet jämfört med CD och streamat?

CD spelare har jag ingen och kommer troligtvis inte skaffa, då streamar jag hellre eller kör LP.
Tycker båda låter bra, föredrar dock ljudet från LP, tycker det upplevs som mer levande och varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

CD spelare har jag ingen och kommer troligtvis inte skaffa, då streamar jag hellre eller kör LP.
Tycker båda låter bra, föredrar dock ljudet från LP, tycker det upplevs som mer levande och varmt.

Ja, ett intressant samtalsämne kan jag tycka, hur man upplever LP ljudet vs streamat men jag tror väl inte att just den ljudjämförelsen är placebo, jag gillar också LP ljudet.

Att jämföra CD och streaming i bra kvalité är avsevärt svårare/jämnare men sist men inte minst så påverkar själva anläggningen man spelar igenom också vilket gör jämförelsen lite klurigare tror jag. Hur bra som streamat låter genom en stereo anläggning (vs CD) kan bero på den signalkedjan menar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, ett intressant samtalsämne kan jag tycka, hur man upplever LP ljudet vs streamat men jag tror väl inte att just den ljudjämförelsen är placebo, jag gillar också LP ljudet.

Att jämföra CD och streaming i bra kvalité är avsevärt svårare/jämnare men sist men inte minst så påverkar själva anläggningen man spelar igenom också vilket gör jämförelsen lite klurigare tror jag. Hur bra som streamat låter genom en stereo anläggning (vs CD) kan bero på den signalkedjan menar jag.

Absolut, kvalité på streaming/CD lär ju spela stor roll såklart och även anläggningen som spelas igenom.
Sen gör det nog stor skillnad på utformning av rum, vad som finns i rummet. Mitt är relativt fattigt med saker på väggar t.ex och är stora fönster på höger sida med balkongdörr. Hade vart kul och experimentera lite

Är faktiskt rätt så nöjd med hur det låter i övrigt det jag har nu, förvånad över att dessa golvare ändå presterar så pass bra utan en sub för att vara 5.25 stora bas/mellanregister i. Kör Bi-Wire så det är separat till diskanterna och bas/mellanregister, borde egentligen sätta mig en längre stund med detta för att sedan låta någon ändra så allt körs på samma med blecken mellan terminalerna. Tycker man tappar uppfattningen när man får springa fram och tillbaka xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Kör Bi-Wire så det är separat till diskanterna och bas/mellanregister, borde egentligen sätta mig en längre stund med detta för att sedan låta någon ändra så allt körs på samma med blecken mellan terminalerna. Tycker man tappar uppfattningen när man får springa fram och tillbaka xD

Jag kör också bi-wire på mlna fronthögtalare men har inte särskilt bra koll, ville testa och tycker det låter bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, ett intressant samtalsämne kan jag tycka, hur man upplever LP ljudet vs streamat men jag tror väl inte att just den ljudjämförelsen är placebo, jag gillar också LP ljudet.

Att jämföra CD och streaming i bra kvalité är avsevärt svårare/jämnare men sist men inte minst så påverkar själva anläggningen man spelar igenom också vilket gör jämförelsen lite klurigare tror jag. Hur bra som streamat låter genom en stereo anläggning (vs CD) kan bero på den signalkedjan menar jag.

Nä placebo är det absolut inte. Vinyl har ett speciellt ljud. Objektivt är ju CD bättre men jag gillar LP. Det är också en annan känsla att lägga på en platta och lyssna från början till slut utan att hoppa mellan låtar. Tyvärr väntar jag fortfarande på min nya spelare. Köpte en Mofi Ultradeck men lämnade in den för att få pickupen bytt till en Hana SL. Även förstärkeriet verkar ha lång leveranstid
Men setupen kommer vara:
Mofi Ultradeck
Chord Huei RIAA (dock inte helt bestämt mig ännu, då den hyllas av vissa och sågas av andra…och jag har inte hört den)
Naim Uniti Atom HE Streamer/DAC/Preamp
Chord Étude Slutsteg

Totem Tribe Towers och Audioquest Nighthawk är högtalarna/hörlurarna jag kommer lyssna på.

Har dock fått för mig att CD/lokala filer låter bättre än streamat från musiktjänster. Har inget direkt belägg för det men är lite sugen på att testa typ en Innuos, Melco, Naim Core eller liknande och jämföra

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Köpte en Mofi Ultradeck men lämnade in den för att få pickupen bytt till en Hana SL. Även förstärkeriet verkar ha lång leveranstid
Men setupen kommer vara:
Mofi Ultradeck
Chord Huei RIAA (dock inte helt bestämt mig ännu, då den hyllas av vissa och sågas av andra…och jag har inte hört den)
Naim Uniti Atom HE Streamer/DAC/Preamp
Chord Étude Slutsteg

Totem Tribe Towers och Audioquest Nighthawk är högtalarna/hörlurarna jag kommer lyssna på.

Jag läste inte så noga tidigare men jösses vilken setup, grymt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag läste inte så noga tidigare men jösses vilken setup, grymt!

Tack 🙏 Fick hem grejerna i fredags så vinylspelaren har gått varm sen dess. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men helt klart är att man får ett annat ljud med LP kontra CD/Streaming. Varmare kanske är rätt beskrivning?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Tack 🙏 Fick hem grejerna i fredags så vinylspelaren har gått varm sen dess. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men helt klart är att man får ett annat ljud med LP kontra CD/Streaming. Varmare kanske är rätt beskrivning?

Underbar anläggning som sagt, coolt, håller tummen för att du blir nöjd efter en sådan satsning.

Efter att min gamla Marantz CD/DVD spelare blivit för dålig och utom räddning skaffade jag en Marantz ND8006 (ett "skyltex") Nu upplever jag att mina ljudkällor låter jämnare än tidigare (tex CD, streaming & Flac filer eller som ljudkort via datorn). Men ja, LP skivor låter lite annorlunda, kanske liite varmare och mer "äkta" på något svårförklarligt sätt med den signalkedjan går så klart inte via min ND8006 utan direkt mot min ca 16 år gamla 7.1-receiver Marantz SR7500. Får väl se hur jag gör med min gamla multikanal receiver, tycker den låter skönt men skulle nog få ett bättre ljud ur en mer renodlad stereo receiver.

För LP fixade jag som sagt en begagnad Rega Planar 1 med Fono Mini A2D mkII för några veckor sedan. Tycker det är roande men de rent hutlösa priserna på LP skivor stör mig rätt mycket måste jag säga.

LP upplevelsen kan också bero lite på vad man lyssnar på tycker jag. Tex mina gamla Jimi Hendrix plattor låter verkligen Jimi Hendrix, grymt.

För att komplettera min 60-70 tals samling har jag skaffat ett par nypressade mer obskyra death metal plattor men också en nyutgåva/remaster av Pink Floyds The Dark Side of the Moon, låter jättebra men mina öron vet inte om de ger någon extra LP upplevelse i jämförelse mot tex CD, Flac eller streamat, då skulle jag behöva köra lite a och b övningar, jämföra och lyssna koncentrerat verkligen (med samma master/inspelning annars är det självklart det inte låter identiskt).

mer svammel
Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Underbar anläggning som sagt, coolt, håller tummen för att du blir nöjd efter en sådan satsning.

Efter att min gamla Marantz CD/DVD spelare blivit för dålig och utom räddning skaffade jag en Marantz ND8006 (ett "skyltex") Nu upplever jag att mina ljudkällor låter jämnare än tidigare (tex CD, streaming & Flac filer eller som ljudkort via datorn). Men ja, LP skivor låter lite annorlunda, kanske liite varmare och mer "äkta" på något svårförklarligt sätt med den signalkedjan går så klart inte via min ND8006 utan direkt mot min ca 16 år gamla 7.1-receiver Marantz SR7500. Får väl se hur jag gör med min gamla multikanal receiver, tycker den låter skönt men skulle nog få ett bättre ljud ur en mer renodlad stereo receiver.

För LP fixade jag som sagt en begagnad Rega Planar 1 med Fono Mini A2D mkII för några veckor sedan. Tycker det är roande men de rent hutlösa priserna på LP skivor stör mig rätt mycket måste jag säga.

LP upplevelsen kan också bero lite på vad man lyssnar på tycker jag. Tex mina gamla Jimi Hendrix plattor låter verkligen Jimi Hendrix, grymt.

För att komplettera min 60-70 tals samling har jag skaffat ett par nypressade mer obskyra death metal plattor, låter jättebra men vet inte om de ger någon extra LP upplevelse.

Ja, LP är för dyrt det håller jag med om. Ångrar såklart att jag sålde av samlingen ca 2008. Att bygga upp en ny är väldigt kostsamt. Nu har jag ju investerat en rejäl slant i anläggningen så det är väl aningen lättare att motivera dyra LP, samtidigt som du säger så beror det lite på vad det är för album. Det blir mest 60-70-tal och lite 80-tal. Inte för att jag absolut inte lyssnar på nyproducerat men som du säger tycker jag skillnaderna mot CD/streaming minskar på nyare album. Iaf de jag köpt hittills.

Hendrix gör ju sig väldigt bra på vinyl ❤️

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

De bästa Helloween plattorna får snurra idag🤘🏻🤘🏻

Permalänk
Medlem

Nån som känner till app för att veta värdet på LP-skivor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Nån som känner till app för att veta värdet på LP-skivor?

Discogs.com är den enda jag har erfarenhet av, då får man ändå ett hum om vad det kan vara värt, de visar t.ex lägsta/mellan/högsta priset på sånt som sålts där. Upplever att de flesta som säljer plattor tar snittpriserna därifrån med.
Den finns även som app.