VinylClockers - En samlingstråd för allt som gäller vinyl/lp.

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Uj trist Men annars kan det väll vara rätt värt att få hem vinylen ändå? De brukar ju skicka med nedladdningskod så du kan få ner låtarna i lite bättre kvalitet, och så lite kul att äga skivan? Dock tråkigt att inte kunna lira den kanske.

Mjo det blir nog så att jag låter beställningen gå igenom och så ploppar jag in den i hyllan och plockar fram den om ett par år när jag slutat sura.

Skrivet av anon301768:

Vilken press pratar vi om?

Jag har 2 utgåvor.

Vinyl, LP, Album, Limited Edition, Reissue, Grey
2 × Vinyl, LP, Limited Edition, Purple and Blue

Ljudmässigt så är de stor skillnad mellan dom 2 utgåvorna, dubbel lp låter betydligt bättre, mer bas, diskant ja rymd i ljudet, kan helt hålla med att enkel utgåvan låter platt.

Har testat att lyssna på bägge och skillnaden är stor.

Det är tyvärr enkel jag har. Så det stämmer ju helt med det du säger.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kandidaten:

Mjo det blir nog så att jag låter beställningen gå igenom och så ploppar jag in den i hyllan och plockar fram den om ett par år när jag slutat sura.

Det är tyvärr enkel jag har. Så det stämmer ju helt med det du säger.

Som sagt har lyssnat igenom bägge nu och enkel lp låter skit helt enkelt, riktigt platt ljud, näst intill obefintlig bas, väldig låg i alla fall och ljudet låter instängt liksom, dubbel utgåvan är enorm skillnad, jag har inte lyssnat på enkel utgåvan fören nu, hade inte ens sprättat plasten, den lär inte spelas mera i alla fall.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Som sagt har lyssnat igenom bägge nu och enkel lp låter skit helt enkelt, riktigt platt ljud, näst intill obefintlig bas, väldig låg i alla fall och ljudet låter instängt liksom, dubbel utgåvan är enorm skillnad, jag har inte lyssnat på enkel utgåvan fören nu, hade inte ens sprättat plasten, den lär inte spelas mera i alla fall.

På något sätt tycker jag att det lite skönt att höra, då vet jag att det inte är fel på mig eller min utrustning. Men samtidigt är det ju väldigt tråkigt att åtminstone 2, troligtvis de flesta, av enkel lp är slöseri med plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Som sagt har lyssnat igenom bägge nu och enkel lp låter skit helt enkelt, riktigt platt ljud, näst intill obefintlig bas, väldig låg i alla fall och ljudet låter instängt liksom, dubbel utgåvan är enorm skillnad, jag har inte lyssnat på enkel utgåvan fören nu, hade inte ens sprättat plasten, den lär inte spelas mera i alla fall.

Att mixa för vinyl är ju lite av en konst, är ju känsligt med både höga och låga frekvenser, någon som tagit lite genvägar antagligen för att vara på den säkra sidan och gjort den lite väl vinyl safe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Skulle rakt av gissa att tex både iFi Black mk3 och Chord Huei har mer inställningsmöjligheter till ett lägre pris. Och dessutom inte tillverkat i Kina.

Lägger Hegel sin tillverkning i Kina?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falistar:

Lägger Hegel sin tillverkning i Kina?

De stämmer men de är inget som jag tänker på, är produkten bra så köper jag den, finns väl inget som inte har någon form av koppling till kina nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Så är det, men det känns bara lite tråkigt snålt, samt att det är trevligt med hifiprylar som är tillverkade i Europa.

Permalänk
Medlem

Tycker det är undermåligt att sälja dyra produkter men lägger tillverkning i Kina. Sedan dessutom att skriva stort ’Designed in Oslo’ eller vad det nu står men pyttelitet att tillverkning sker i Kina.

Permalänk
Inaktiv

Dom utvecklar sina produkter i Norge och när de är testad klart så masstillverkas den i Kina så indirekt kan man ju säga att de är Design in Oslo.

Permalänk
Medlem

När det gäller bra ljud på lp så kan jag rekommendera Joan Armatrading Me myself i skivan. Superljud speciellt när det gäller dynamik, bas och trummor samt sång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Tack för alla svar! Vart ska man kolla begagnat? Blocket eller tradera eller finns det bra sidor för det?:)
Men ska kolla Rega också!

Här är Regas billigaste, med inbyggt RIIA: Planar 1 Plus

Jag har den vanliga Planar 1, dvs utan inbyggt RIIA då jag har det i min förstärkare. Fungerar klockrent och låter (enligt mina öron) väldigt bra. Det blir så klart ännu bättre med de dyrare modellerna, och dom är också mer välkomnande för diverse pulande/modifierande. Men jag körde på den billigaste då jag inte har världens fetaste ekonomi men hade hört mycket gott om den på diverse forum.

Och ett tips till dig och eventuellt andra som har problem med sprak/knaster, en billig och otroligt prisvärd skivtvätt för den som inte vill punga ut 5000+ på en automatisk:Knosti

Många begagnade skivor jag har köpt som sprakat och knäppt har mått riktigt gott av en tvätt i den där apparaten. Dessutom håller den skivan ostatisk(?) länge. Innan tvätt så suger mina skivor upp katthår här hemma, men efter en omgång så ignorerar dom allt som flyger omkring i min dåligt dammade lägenhet.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Dom utvecklar sina produkter i Norge och när de är testad klart så masstillverkas den i Kina så indirekt kan man ju säga att de är Design in Oslo.

Ja men de försöker få det att låta som att den är ’gjord’ i Oslo. Vi tycker helt enkelt olika, jag tycker det är kass att man tillverkar en förstärkare för 100kkr i Kina.

Permalänk
Medlem

Blev det någonsin en grej med piratkopierade LPs?
Eller är processen för komplicerad eller dyr för någon att kunna göra hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Blev det någonsin en grej med piratkopierade LPs?
Eller är processen för komplicerad eller dyr för någon att kunna göra hemma.

Det senare, komplicerad och mycket kostsam process och maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Blev det någonsin en grej med piratkopierade LPs?
Eller är processen för komplicerad eller dyr för någon att kunna göra hemma.

Det är en grej. Sist jag var på skivmässa så var det en säljare som sålde nästan enbart kopierade. Jag reagerade inte först men när jag såg att han hade bland annat alice in chains första album facelift, säkert tio stycken inplastade, för 200 kronor styck så klickade det. Det hade vid tidpunkten inte gjorts en legit nypress av den, och originalen från 90-talet går aldrig för under tusenlappen. Ett inplastat original hade varit riktigt dyrt.

Edit: Läste dåligt. Att göra hemma är nog ytterst ovanligt, det är kopiering på högre nivå som jag pratar om.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Det är en grej. Sist jag var på skivmässa så var det en säljare som sålde nästan enbart kopierade. Jag reagerade inte först men när jag såg att han hade bland annat alice in chains första album facelift, säkert tio stycken inplastade, för 200 kronor styck så klickade det. Det hade vid tidpunkten inte gjorts en legit nypress av den, och originalen från 90-talet går aldrig för under tusenlappen. Ett inplastat original hade varit riktigt dyrt.

Edit: Läste dåligt. Att göra hemma är nog ytterst ovanligt, det är kopiering på högre nivå som jag pratar om.

Okay, tänkte väl det. Och antar att Vinyl måste göras med riktigt bra maskiner för att man ska få bra kvalitet.

Blev bara nyfiken då jag såg massa inlägg om "hemma maskiner"
https://www.wired.com/story/phonocut/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Okay, tänkte väl det. Och antar att Vinyl måste göras med riktigt bra maskiner för att man ska få bra kvalitet.

Blev bara nyfiken då jag såg massa inlägg om "hemma maskiner"
https://www.wired.com/story/phonocut/

Säkerligen, är dåligt påläst inom ämnet men det är ju inte som att kopiera en CD som vilken svensson som helst kan göra. I min lokala skivaffär så har det pratats lite om kopior, någon påstod att han hade en kopia som klådde originalet, osäker på vilket album det handlade om, tror det var någon gammal blues. Har också hört om totala katastrofer, så det finns nog både och. Detta verkar tyvärr också gälla många nypressar.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Säkerligen, är dåligt påläst inom ämnet men det är ju inte som att kopiera en CD som vilken svensson som helst kan göra. I min lokala skivaffär så har det pratats lite om kopior, någon påstod att han hade en kopia som klådde originalet, osäker på vilket album det handlade om, tror det var någon gammal blues. Har också hört om totala katastrofer, så det finns nog både och. Detta verkar tyvärr också gälla många nypressar.

Här kommer lite inf om att framställa en vinylskiva, finns två filmer http://begagnadhifi.se.wolfdale.axentus.se/?p=200

Permalänk

Fot till Technics SL-1900

Hejsan
Jag sitter på en Technics SL-1900 som är i utmärkt skick, men jag saknar en fot, letat med ljus och lyckta på nätet efter nya fötter men har kammat noll. Är det någon här som har, eller vet någon som har sådana? Eller om det finns någon ersättnings fot som skulle kunna passa?

Felstavning
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Grändemyhr:

Hejsan
Jag sitter på en Technics SL-1900 som är i utmärkt skick, men jag saknar en fot, letat med ljus och lyckta på nätet efter nya fötter men har kammat noll. Är det någon här som har, eller vet någon som har sådana? Eller om det finns någon ersättnings fot som skulle kunna passa?

Finns anpassade nya och du kan säkert använda annat också om du byter alla fötterna så de inte blir olika.
https://www.mnpctech.com/products/copy-of-technics-sp-series-...
https://www.project-audio.com/en/product/damp-it/
https://www.audioquest.com/accessories/audio-enhancements/sor...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Technics SL-1900

Skrivet av mrqaffe:

Tack för snabbt svar👍

Du råkar inte veta vart man kan få tag i gångjärn till locket?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Grändemyhr:

Tack för snabbt svar👍

Du råkar inte veta vart man kan få tag i gångjärn till locket?

Du kan fråga om det här passar https://artofvinyl.nl/shop/technics-dustcover-repair-kit-2-hi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Slog till på en begagnad Rega P6 med Exact MM i helgen och vill bara säga att jag är toknöjd trots mediokert RIAA. Hade en lite billigare rega med en Elys 2 och trodde inte det skulle vara så mycket skillnad. Sitter o spelar mina gamla favoriter och jämför. Väldigt nöjd..

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Slog till på en begagnad Rega P6 med Exact MM i helgen och vill bara säga att jag är toknöjd trots mediokert RIAA. Hade en lite billigare rega med en Elys 2 och trodde inte det skulle vara så mycket skillnad. Sitter o spelar mina gamla favoriter och jämför. Väldigt nöjd..

Grattis, har hört mycket gott om den och dessutom är den toksnygg, får man fråga vad du fick ge för den?

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Slog till på en begagnad Rega P6 med Exact MM i helgen och vill bara säga att jag är toknöjd trots mediokert RIAA. Hade en lite billigare rega med en Elys 2 och trodde inte det skulle vara så mycket skillnad. Sitter o spelar mina gamla favoriter och jämför. Väldigt nöjd..

Grattis, har hört mycket gott om den och dessutom är den toksnygg, får man fråga vad du fick ge för den?

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Skrivet av sorcgsdf:

Grattis, har hört mycket gott om den och dessutom är den toksnygg, får man fråga vad du fick ge för den?

Tja, jag gav 9000:-, ca: 1 år gammal, lite spelad och i nyskick. Har varit nära att köpa ny P3:a länge för att fixa till med tangospinner och bättre pickup längs vägen men tycker nog jag gjorde rätt som gick på P6 direkt. Kanske tester MC i nästa steg men den låter riktigt bra redan!

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk

Hej på er alla!
Har bläddrat lite bland denna tråd.

Men bestämde mig nu för att bli medlem

Jag tror att jag har fått tag i en sällsynt LP och undrar om någon med mer kött på benen kan hjälpa mig.

Jag har en Guns n roses livet era 87-93 från Japan med OBI.

Men hittar bara en sån LP på Discogs för en sjuk summa pengar.

Har jag hittat en gyllene Sten eller är det inget speciellt?

Tack för svar i förhand och ha det bäst!

Gabriel L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabriel Vinyl:

Hej på er alla!
Har bläddrat lite bland denna tråd.

Men bestämde mig nu för att bli medlem

Jag tror att jag har fått tag i en sällsynt LP och undrar om någon med mer kött på benen kan hjälpa mig.

Jag har en Guns n roses livet era 87-93 från Japan med OBI.

Men hittar bara en sån LP på Discogs för en sjuk summa pengar.

Har jag hittat en gyllene Sten eller är det inget speciellt?

Tack för svar i förhand och ha det bäst!

Gabriel L

Det här var den enda japanska LP jag hittade: https://www.discogs.com/Guns-N-Roses-Live-Era-87-93/release/1.... Och det är en bootleg. Kan du länka den du menade? Och ta bilder på din.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Det här var den enda japanska LP jag hittade: https://www.discogs.com/Guns-N-Roses-Live-Era-87-93/release/1.... Och det är en bootleg. Kan du länka den du menade? Och ta bilder på din.

Hej,
Det är den!
missade den helt... såg bara originalet från 99.

Så då är den egentligen inte värd så mycket då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabriel Vinyl:

Hej,
Det är den!
missade den helt... såg bara originalet från 99.

Så då är den egentligen inte värd så mycket då?

Nej, bootlegs är väldigt sällan värda några större pengar.