VinylClockers - En samlingstråd för allt som gäller vinyl/lp.

Permalänk
Medlem

Gamingkollektionen, saknar dock Mass Effect och Demon's Souls

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Skulle vilja hänga upp mina favoritalbum på väggen och letade då ramar, vill helst att de ska hänga skyddade och inte "öppet" på skruv så att säga, vill slippa dammsamling osv.

Någon som har någon smidig produkt eller bra lösning, liknande denna t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Skulle vilja hänga upp mina favoritalbum på väggen och letade då ramar, vill helst att de ska hänga skyddade och inte "öppet" på skruv så att säga, vill slippa dammsamling osv.

Någon som har någon smidig produkt eller bra lösning, liknande denna t.ex.

Typ https://www.ginza.se/product/show-listen-lp-ram-svart/5532/?

Permalänk
Medlem

Finns hos Bengans också:
https://www.bengans.se/sv/artiklar/black-lp-flip-frame-black-...

Permalänk
Medlem

Tackar, dessa blir det att prova. Förhoppningsvis är de någorlunda lika i verkligheten som på bild.

Permalänk
Medlem

Vilket album?

Jag satt och kollade på Beatles serien på Disney+ och de pratade om Canned Heat. Ett albumomslag dök upp i huvudet på mig och undrar om någon känner till det.

  1. Det var ett av mina föräldrars album och de är födda på tidigt 50-tal.

  2. Det kanske inte alls var Canned Heat.

  3. I mitt minne så var det ett dubbelalbum där mittenbilden täckte båda halvorna. Blå himmel med en väg som sträcker sig till horisonten. Gruppen står framför en bulk trailer i typ rostfritt stål som slingrar sig utmed vägen.

Spännande att se om något av detta stämmer

Permalänk
Medlem

Det fina vädret till trots blir det lite vinylspinnande idag - är sjuk i Corona.

Kan verkligen rekommendera "The Waterboys" för de som inte hört dem innan.

Ha en go dag!

Permalänk
Medlem

Skantic Harmoni 7FG

Hej!

Är det nån som sitter på en vinylspelare av model Skantic Harmoni 7FG? Skulle behöva en bild på hur det ser ut under metalskivan som snurrar ovanpå. Dels för ta reda på vilken rem det ska vara samt se om det saknas nån del för mig då startmekaniken inte verkar fungera utan jag måste peta igång den manuellt.

Mvh Lockley

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Jag satt och kollade på Beatles serien på Disney+ och de pratade om Canned Heat. Ett albumomslag dök upp i huvudet på mig och undrar om någon känner till det.

  1. Det var ett av mina föräldrars album och de är födda på tidigt 50-tal.

  2. Det kanske inte alls var Canned Heat.

  3. I mitt minne så var det ett dubbelalbum där mittenbilden täckte båda halvorna. Blå himmel med en väg som sträcker sig till horisonten. Gruppen står framför en bulk trailer i typ rostfritt stål som slingrar sig utmed vägen.

Spännande att se om något av detta stämmer

Låter som Canned Heat - '70 Concert Live in Europe: Wikipedia

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lockley:

Hej!

Är det nån som sitter på en vinylspelare av model Skantic Harmoni 7FG? Skulle behöva en bild på hur det ser ut under metalskivan som snurrar ovanpå. Dels för ta reda på vilken rem det ska vara samt se om det saknas nån del för mig då startmekaniken inte verkar fungera utan jag måste peta igång den manuellt.

Mvh Lockley

En bild lär inte hjälpa dig att få rätt remdimension utan det behöver du mäta eller läsa i nått datablad, tar du med dig spelaren till en hifibutik som håller på med skivspelare har de nog också ett remsortiment hemma så det går att prova fram en passande rem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En bild lär inte hjälpa dig att få rätt remdimension utan det behöver du mäta eller läsa i nått datablad, tar du med dig spelaren till en hifibutik som håller på med skivspelare har de nog också ett remsortiment hemma så det går att prova fram en passande rem.

Vill se gärna se hur remen sitter också. Men största anledningen är nog att se om det saknas nån mekanisk dels som sätter igång att skivan snurrar. Som sagt så kan jag ta bort skivplattan och flytta på den del som startar manuellt men så ska det ju inte vara

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lockley:

Vill se gärna se hur remen sitter också. Men största anledningen är nog att se om det saknas nån mekanisk dels som sätter igång att skivan snurrar. Som sagt så kan jag ta bort skivplattan och flytta på den del som startar manuellt men så ska det ju inte vara

Det lär inte finnas nått som petar igång tallriken, remmen går mellan tallrik och motor så roterar motorn och det finns en rem snurrar tallriken.
Svalander har en ersättninggsrem som ska funka eftersom han skriver att orignalet inte går att få tag på. Eller heter den verkligen 7 och inte 17 ?
https://svalander.se/shoppen/tillbehoer-till-skivspelare/remm...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det lär inte finnas nått som petar igång tallriken, remmen går mellan tallrik och motor så roterar motorn och det finns en rem snurrar tallriken.
Svalander har en ersättninggsrem som ska funka eftersom han skriver att orignalet inte går att få tag på. Eller heter den verkligen 7 och inte 17 ?
https://svalander.se/shoppen/tillbehoer-till-skivspelare/remm...

Jo det finns en mekanik under skivan som ska starta den när man flyttar på själva nålen. Kan ta en bild så kommer ni förstå vad jag menar

EDIT: Japp, 100 att det är en 7 FG.

Så här ser den ut https://a.allegroimg.com/s1024/0c7990/3a91014d47d5afb8b49c7de...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lockley:

Jo det finns en mekanik under skivan som ska starta den när man flyttar på själva nålen. Kan ta en bild så kommer ni förstå vad jag menar

EDIT: Japp, 100 att det är en 7 FG.

Så här ser den ut https://a.allegroimg.com/s1024/0c7990/3a91014d47d5afb8b49c7de...

Du menar autostart, det är en mekanik som påverkar en strömbytare och sånt brukar man ganska lätt kunna ta bort för det brukar mest påverka ljudet till det sämre. Mekaniken sitter väl inte heller under tallriken (på det sätt man normalt pratar om skivspelardelar) utan på undersidan subchassit och mekaniken är kopplad till tonarmen.
Du får lyfta tallriken och kolla hur det ser ut under den och om remmen ev kan passa för det är möjligt att det bara är en senare version på stereon.
Du kan få hjälp med det om du tar den till en hifiaffär.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar autostart, det är en mekanik som påverkar en strömbytare och sånt brukar man ganska lätt kunna ta bort för det brukar mest påverka ljudet till det sämre. Mekaniken sitter väl inte heller under tallriken (på det sätt man normalt pratar om skivspelardelar) utan på undersidan subchassit och mekaniken är kopplad till tonarmen.
Du får lyfta tallriken och kolla hur det ser ut under den och om remmen ev kan passa för det är möjligt att det bara är en senare version på stereon.
Du kan få hjälp med det om du tar den till en hifiaffär.

Så här ser den ut under plattan https://photos.app.goo.gl/d48Mbw3DELnxRzrZ8

Tror remmen ska sitta här https://photos.app.goo.gl/Bya7e31Mk6EwobpP9

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lockley:

Så det är en mellanhjulsdriven modell, typiskt 60-70 tal.
De kan funka bra idag också men ibland är mellanhjulet kasst för de kan bli deformerade av att stå och de blir också hårda och då kommer tallriken inte att rotera jämnt, kollade på en gammal mellanhjuls Garrard för några dagar sedan och den hade verkligen kasst hjul så den skakade och lät rätt illa mekaniskt.
Kolla att mellanhjulet verkligen är runt och inte har hårdnat för det är oftast ovärt att renovera sånt så är hjulet dåligt leta nått annat (med riktig "full remdrift") om du inte verkligen vill renovera den och inte är rädd för att kanske behöva tillverka reservdelar själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Måste tipsa om den här annonsen om man bor i Stockholm, vilket jag tyvärr inte gör. Vad som ser ut som en Thoréns TD160B MK2 med SME 3009 för 1000 spänn.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/thorens_skivspelare_med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Måste tipsa om den här annonsen om man bor i Stockholm, vilket jag tyvärr inte gör. Vad som ser ut som en Thoréns TD160B MK2 med SME 3009 för 1000 spänn.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/thorens_skivspelare_med...

Det var nog en bra deal då den försvann snabbt

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Tog du kontakt med Svalander om detta ? Och om du gjorde det , vad sa dom.

Jadå. Det är numera Josefs svärson som driver butiken och svaret jag fick på min anmärkning var i princip ett "jasså". Inget erbjudande om retur eller ersättning.
Men jag har fått en så stor hjälp av Josef Svalander på den tiden han var avdelningsvchef för försäkringsbolaget Holmia Hand i Hand, redan på den tiden (tidigt 80-tal) pysslade han med lite importverksamhet och konstruerade egna (rör-)förstärkare.
Jag hade som kund i detta bolag svårt att få ersättning för mina stulna vinylskivor vid ett inbrott i min lägenhet men tack vara hans insats fick jag en rimlig ersättning. Så nej, jag gnäller inte över en rem för två hundra spänn

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Hallå
Är det några som hänger på discogs eller?
Vore kul att se era samlingar.

https://www.youtube.com/watch?v=vZLTOq-vV0g&ab_channel=Per%C3...

Jag har ju bara två vänner.

Hur fungerar det när man ska dela collection i Discogs? Måste man då lägga upp personen i fråga som vän först? Man kan inte enkelt dela sin samling till någon som inte har konto i Discogs?

Permalänk
Medlem

Någon som har tips om möbel för skivspelare och lp skivor?

Har Ikea någon vettig eller det är dödfött?

Problemet är att beroende på cable management och hur min receiver är placerad så har jag inte så mycket utrymme att spela på.

Jag vill nog inte att bordet ska vara mer än max 100 cm brett, helst mindre, däremot bra om det finns plats för ca 150 skivor under även om det kan fungera att ha skivorna i separata skivbackar. I värsta fall får jag väl möblera om, hmmm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Någon som har tips om möbel för skivspelare och lp skivor?

Har Ikea någon vettig eller det är dödfött?

Problemet är att beroende på cable management och hur min receiver är placerad så har jag inte så mycket utrymme att spela på.

Jag vill nog inte att bordet ska vara mer än max 100 cm brett, helst mindre, däremot bra om det finns plats för ca 150 skivor under även om det kan fungera att ha skivorna i separata skivbackar. I värsta fall får jag väl möblera om, hmmm.

Kallax från Ikea är ju ganska standard för vinylsamlare. Tror det finns nån 77x77 cm. 39 djup så borde ju kunna funka. De har också nåt samarbete med Swedish House Maffia. Obegränsad heter den men blir då 147 bred.

Själv kör jag Bolias Case som är helt perfekt i måtten för vinylskivor (35 djup) men inte för spelaren. Dessutom en ganska dyr lösning men jag hade sen tidigare.

Annars finns det massvis med specifika möbler för spelare och skivor. Bara googla Vinyl record furniture. Problemet är väl att det kanske är lite mer okända tillverkare så svårt att avgöra kvalitén.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Någon som har tips om möbel för skivspelare och lp skivor?

Har Ikea någon vettig eller det är dödfött?

Problemet är att beroende på cable management och hur min receiver är placerad så har jag inte så mycket utrymme att spela på.

Jag vill nog inte att bordet ska vara mer än max 100 cm brett, helst mindre, däremot bra om det finns plats för ca 150 skivor under även om det kan fungera att ha skivorna i separata skivbackar. I värsta fall får jag väl möblera om, hmmm.

Lack borden är en klassiker för skivspelare och övrig hifi då de även håller rätt bredd mellan benen så att man kan placera normalstora prylar mellan benen, vissserligen har de gjort dem sämre än de urrsprungligen var tex tagit bort den separata foten och fördubblat priset men de är ändå billiga och dugliga
Den här har många byggt hifimöblemang med, bara att sätta ihop till nått som passar.
https://www.ikea.com/se/sv/p/lack-sidobord-svart-20011408/#co...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Hur fungerar det när man ska dela collection i Discogs? Måste man då lägga upp personen i fråga som vän först? Man kan inte enkelt dela sin samling till någon som inte har konto i Discogs?

Bra fråga!
Jag kopierade bara url nu
https://www.discogs.com/user/RakatKadaver/collection

Är den öppen för dig?

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Bra fråga!
Jag kopierade bara url nu
https://www.discogs.com/user/RakatKadaver/collection

Är den öppen för dig?

Yes

Hmmm, fungerade inte igår kväll när jag provade för min, det var dock allra första gången jag använt Discogs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Bra fråga!
Jag kopierade bara url nu
https://www.discogs.com/user/RakatKadaver/collection

Är den öppen för dig?

Min? (jag har inte hunnit registrera så mycket ännu...)
https://www.discogs.com/user/makatech/collection

Tror inte det fungerar men kanske någon behörighetsinställning jag måste ändra (aha, ding dong: åtgärdat nu).

Toppen, ok

Får fortsätta det här tidskrävande arbetet med att försöka lägga upp min samling. Lyckades stöta på en samlingsskiva från Cream (inte utgivet av gruppen själva utan från något annat förlag 1970) där jag inte lyckades matcha min release mot Discogs release databas.

Även Hendrix "Axis: Bold as love" plattan var lite halvsuspekt, jag har katalognummer 613 003 och det är 1967 UK utgåva i Stereo, jag får match även på den här kryptiska märkningen på vinylen men min är inte en gatefold, kan möjligen (sannolikt) vara så att den varit gatefold men att tidigare ägare förstört den, det finns lite tejp.

Permalänk
Medlem

Tack för möbeltips.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Min? (jag har inte hunnit registrera så mycket ännu...)
https://www.discogs.com/user/makatech/collection

Tror inte det fungerar men kanske någon behörighetsinställning jag måste ändra (aha, ding dong: åtgärdat nu).

Toppen, ok

Får fortsätta det här tidskrävande arbetet med att försöka lägga upp min samling. Lyckades stöta på en samlingsskiva från Cream (inte utgivet av gruppen själva utan från något annat förlag 1970) där jag inte lyckades matcha min release mot Discogs release databas.

Även Hendrix "Axis: Bold as love" plattan var lite halvsuspekt, jag har katalognummer 613 003 och det är 1967 UK utgåva i Stereo, jag får match även på den här kryptiska märkningen på vinylen men min är inte en gatefold, kan möjligen (sannolikt) vara så att den varit gatefold men att tidigare ägare förstört den, det finns lite tejp.

Hahahah ja det är ett jävla hästjobb i början.
En halv flaska vin under ett kvällspass borde få dig på banan någorlunda.
Eller du kanske bara har nio skivor (som jag kunde se när jag tryckte länken, så den funkar!)

Om du inte hittat din press så kan du själv lägga till de uppgifterna du har. Detta verifieras sedan och kanske slås ihop med en annan press i framtiden.
Jag har en platta från In flames som jag ska göra så med men inte fått tummen ur.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Hahahah ja det är ett jävla hästjobb i början.
En halv flaska vin under ett kvällspass borde få dig på banan någorlunda.
Eller du kanske bara har nio skivor (som jag kunde se när jag tryckte länken, så den funkar!)

Om du inte hittat din press så kan du själv lägga till de uppgifterna du har. Detta verifieras sedan och kanske slås ihop med en annan press i framtiden.
Jag har en platta från In flames som jag ska göra så med men inte fått tummen ur.

Jag har ca 95 skivor kvar att lägga upp. Det är väl inte helt nödvändigt att lägga upp dem men jag får lite bättre känsla för vad det är jag har vilket också är bra om jag kommer försöka byta eller sälja en del (vilket jag med stor sannolikhet kommer göra).

Ja, vid tillfälle får jag väl lägga upp min variant av den här Cream samlingen, mina nummer (de som är tryckta på vinylen) skiljer sig lite från de releaser som finns på discogs.
https://www.discogs.com/release/3017258-Cream-Pop-History-Vol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Tack för möbeltips.

Såg att Ikeas serie Eket har samma mått som Bolias Case men typ 10ggr billigare. Kan ju va ett bra alternativ för vinylerna iaf. Personligen föredrar jag dessa typer av skåp/kuber framför kallax

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5