Ipadda Laddar inte alltid med icke Apple sladdar

Permalänk

Ipadda Laddar inte alltid med icke Apple sladdar

Hejsan!

Jag har en Ipadda pro gen.2 med USB C-uttag. När jag använder den medföljande sladden laddar paddan hur jag än vrider USB C-kontakten men när jag försöker ladda med en icke Apple-sladd laddar den bara när USB C-kontakten är inpluggad på ett speciellt håll. Måste man köpa en svindyr Apple-sladd, USB A till USB C, om man inte vill hålla på att vrida och vända på kontakten för att ladda hemma hos andra som inte har Apple-sladdar?

Ha en bra dag!
Steen

Visa signatur

Asus ROG Strix och HP Envy 17.

Permalänk

Vad är det för kabel du använder? Använder främst ikeas usb-c -> usb-c kabel till min ipad air 4 och det funkar utan problem oavsett kabel

Permalänk
Rekordmedlem

Kabeln behöver kanske stödja usb pd om den ska ladda med mer ström än datalägena ger och då finns det elektronik i kabeln men c kontakten borde du ändå kunna vrida hur som helst om den inte är skadad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan kanske vara lite knepigt när PD normalt är USB-C från laddaren, till skillnad från äldre QC o dyl som kunde vara USB-A.

Permalänk

(Den ena icke Apple sladden kom med min snabbladdare till One plus-mobilen, den andra med JBLs vattenskyddade högtalare och den tredje och fjärde är inköpta hos Net on Net).

Visa signatur

Asus ROG Strix och HP Envy 17.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Världsomseglaren:

(Den ena icke Apple sladden kom med min snabbladdare till One plus-mobilen, den andra med JBLs vattenskyddade högtalare och den tredje och fjärde är inköpta hos Net on Net).

Jag har nån liten JBL-läskburk själv och kabeln som kom med den har i vart fall inte stöd för usb pd, jag vet inte om det är det som bråkar men ska men snabbladda generellt via en usb c kontakt behöver man idag fullt stöd för usb-pd och Apple har tidigare även haft en egen "apple standard"med resistorer i usbkontakterna.
Jag är ingen appleexpert och finns det nån som vet i detalj hur deras laddanslutningar funkar vore det intressant med en genomgång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har nån liten JBL-läskburk själv och kabeln som kom med den har i vart fall inte stöd för usb pd, jag vet inte om det är det som bråkar men ska men snabbladda generellt via en usb c kontakt behöver man idag fullt stöd för usb-pd och Apple har tidigare även haft en egen "apple standard"med resistorer i usbkontakterna.
Jag är ingen appleexpert och finns det nån som vet i detalj hur deras laddanslutningar funkar vore det intressant med en genomgång.

Gen 3 av 11" Pro levereras med en USB-C-laddare, så den är troligen PD. Jag har inte testat att blanda runt kablarna, men att ladda med en Sony PD-laddare är inga problem. Skönare med den om man använder den för den skickar inte ut lika mycket skit i chassit... Alltså att man känner hur det "vibrerar" om man drar fingerspetsen längs kanten. Likadant med den äldre laddaren som nämns nedan med plattan den hör till, så det verkar vara Apple-standard.

Apples kabel är nog snålkopplad för USB 2 också, medan Sony är fullkopplad så att den faktiskt går att använda som datakabel.

Jag har även en gammal slö iPad-laddare med USB-A, men om det fungerar att ladda med den vet jag inte. Kabeln till den är Lightning så där finns inget annat val än en annan kabel isf. Lär dock ta lång tid oavsett eftersom effekten är lägre.

Permalänk

Hej igen!
Jag har experimenterat lite nu med en massa olika laddare och kommit underfund med att man slipper plugga in USB C-pluggen i paddan vridet på ett särskilt sätt om Laddaren har en USB C-utgång. Så det stämmer alltså inte att man kan vrida C-pluggen hursomhelst om inte man har C i andra änden också av sladden. Hur blir det då med synken om man pluggar paddan till datorn med USB C i ena änden av sladden och USB A i andra?

Visa signatur

Asus ROG Strix och HP Envy 17.

Permalänk

Nu har jag testat synksignalerna med fyra olika sladdar, One plus, läskburken, Net on Net, ja till och med Dollarstores, men det funkar heller inte här att vrida USB C hur som helst när man har USB A i andra änden. Har Apple en egen sladd som funkar?

Visa signatur

Asus ROG Strix och HP Envy 17.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag ingen Ipad men jag har en hel del andra USB C-enheter. Generellt funkar alla enheter med alla laddare, i varierande hastighet förstås. Men jag har en vape, alltså "e-cigarett" (Vaporesso), med USB C där vissa laddare måste vara vända åt ett specifikt håll för att den ska laddas, men samma laddare "laddar snabbt" oavsett orientering på telefoner och så. På andra laddare funkar vapen oavsett, och det verkar inte göra någon skillnad om det är USB C i båda ändar eller ej.