Mardrömsleveransen från Proshop var tom

Permalänk
Medlem

Skulle 'Proshop' återkomma med "vi kan tyvärr inte lösa detta åt er" (dvs en standard "we give zero crap about your issue")
så kanske du bör överväga polisanmäla det? (om det nu står fast att det är en sorts bedrägeri/grovt egenmäktigt förfarande nånstans mellan (inklusive) proshop och kunden.
Visst, "vad gott gör en polisanmälan?" well, det skulle göra det klart för proshop att kunden inte bara ger upp sitt påstående samt att kunden riskerar 'på heder och samvete' grova böter och/eller bli dömd ifall kunden skulle visa sig vara den som inte varit helt ärlig enligt polisanmälan (och så vidare..) också, hemförsäkringar som må täcka någon förlust i såna här fall kräver generellt en polisanmälan utöver alla fakturor och sånt i relevanta fall.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Skulle 'Proshop' återkomma med "vi kan tyvärr inte lösa detta åt er" (dvs en standard "we give zero crap about your issue")
så kanske du bör överväga polisanmäla det? (om det nu står fast att det är en sorts bedrägeri/grovt egenmäktigt förfarande nånstans mellan (inklusive) proshop och kunden.
Visst, "vad gott gör en polisanmälan?" well, det skulle göra det klart för proshop att kunden inte bara ger upp sitt påstående samt att kunden riskerar 'på heder och samvete' grova böter och/eller bli dömd ifall kunden skulle visa sig vara den som inte varit helt ärlig enligt polisanmälan (och så vidare..) också, hemförsäkringar som må täcka någon förlust i såna här fall kräver generellt en polisanmälan utöver alla fakturor och sånt i relevanta fall.

Konsumentköplagen är ingen fråga för polisen. Polisen lägger bara ner anmälan då det inte finns möjlighet att utreda eller åtala för det påstådda bedrägeriet utan kommer se det som en helt civilrättslig tvist.

Proshop följer ARNs rekommendationer så det är där du ska prova, men det finns ingen chans att det går så långt då Proshop skickat en försändelse utan bud och kund har haft möjlighet att granska försändelsen vid utlämnandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Konsumentköplagen är ingen fråga för polisen. Polisen lägger bara ner anmälan då det inte finns möjlighet att utreda eller åtala för det påstådda bedrägeriet utan kommer se det som en helt civilrättslig tvist.

Proshop följer ARNs rekommendationer så det är där du ska prova, men det finns ingen chans att det går så långt då Proshop skickat en försändelse utan bud och kund har haft möjlighet att granska försändelsen vid utlämnandet.

Nej, precis... en sådan tvist skulle i så fall tas upp direkt i tingsrätten, ingenting som polisen blandas in i öht.

ARN är en genväg för konsumenten att få ett *rådgivande* utlåtande (som seriösa verksamheter som regel följer) på ett riskfritt sätt för konsumenten.

Visa signatur

AMD Ryzen9 5900X || Gigabyte X570 Ultra || RTX 3090 FE || Gskill Trident Z 3600 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || Samsung 960 Pro 1024GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, precis... en sådan tvist skulle i så fall tas upp direkt i tingsrätten, ingenting som polisen blandas in i öht.

ARN är en genväg för konsumenten att få ett *rådgivande* utlåtande (som seriösa verksamheter som regel följer) på ett riskfritt sätt för konsumenten.

Tingsrätten är relevant när företag inte följer rekommendationerna. Gäller ju att det finns tillgångar att utmäta för att det ska vara någon vits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tingsrätten är relevant när företag inte följer rekommendationerna. Gäller ju att det finns tillgångar att utmäta för att det ska vara någon vits.

Ska kronofogden gå in med vår militär i Danmark och plocka proshops kaffemaskin och fruktkorg? *ironi*
Utifrån andra trådar har de lite knasigt lagersaldo så det kan vara så det de säljer saker innan de har det i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Jobbar inte för proshop men för en annan återförsäljare. Hos oss är det standard att vi måste undersöka med postnord för att se till att det inte är bedrägeri. Det kollas vikt förändring, kameror osv hos båda parter (centrallager där det skickats från och Postnords lokaler) och även om det finns liknande ärenden hos samma kund.

Självklart ska det undersökas åt båda hållen men en kund ska inte behöva hamna i kläm och vänta hur länge som helst för en telefon fattas och vad som hänt får ju företaget och posten försöka lösa mellan varandra.

Visa signatur

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 16 GB DDR3 @ 1600 MHz
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 10 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Självklart ska det undersökas åt båda hållen men en kund ska inte behöva hamna i kläm och vänta hur länge som helst för en telefon fattas och vad som hänt får ju företaget och posten försöka lösa mellan varandra.

Absolut inte, men det händer ju att det är bedrägeri från kunds håll, då är det svårt att lösa kund direkt.

Det brukar inte ta jättelång tid att undersöka detta med postnord beroende på hur stor backlog dem har.