Konstig fråga angående input lag och Hz

Permalänk
Medlem

Konstig fråga angående input lag och Hz

Hej allihopa jag har en lite konstig fråga

Spelar en del fightingspel och där är så lite input lag det alla strävar efter. Nu har en diskussion uppstått från staterna om att monitorer med högre Hz (144-240) är det som gör skillnad men av vad jag lärt mig av monitorer här säger att det inte korrelerar.

Alla fighters är låsta på 60fps och bör därför inte gynnas av högre Hz? Det som gör mig tveksam är att en beta rullat ut med Street Fighter 6 där ett 120hz läge för lägre input lag finns.

Min fråga är helt enkelt hur funkar det? Är märket av skärm inte viktigare än hur hög Hz den har?

Tack

Visa signatur

"Övning ger träning"

Permalänk
Keeper of the Bamse

En 60hz-skärm ger dig en ny bildruta var 16e millisekund, men en 144hz-skärm ger dig en bildrutan var 7e millisekund, så teoretiskt kan du ju få din bildruta tidigare än om det hade varit en 60hz-skärm, även om du bara spelar i 60fps.

LTT gjorde test för något år sen där de testar olika monitorer med olika uppdateringsfrekvens och olika fps-caps med datorspelsproffset "Shroud": https://www.youtube.com/watch?v=OX31kZbAXsA

Det ger nog inget för inputlag, utan snarare att du får bättre "reaktionsförmåga" för att dina ögon får informationen (supermarginellt) tidigare.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Ja man kan förklara det som att det är flera olika klockcykler för olika delar av systemet att ta hänsyn till.

Konsolen skickar ut 60 bilder per sekund. En bild var 16 millisekund. Så en bild förs över från konsol till skärmens krets. Denna bild läggs i en buffer i skärmen i väntan på att skärmen ska uppdatera panelinnehållet.
Kan skärmen visa 60 bilder per sekund så kan det bli så att när bilden kommit in till buffern i skärmen så har skärmen precis uppdaterat panelen redan. Då tar det 16 millisekunder innan skärmen uppdaterar igen. Det blir worst case 16 millisekunders väntetid i skärmen innan skärmen uppdateras med den nya bilden.
För den delen ska tilläggas. Finns fler delays i fler steg.

Men vad ger då en 240hz skärm istället?
Ja eftersom panelen uppdateras väldigt ofta så kommer en ny bild från konsolen inte kunna ligga i bufferten och vänta lika länge.
Den uppdaterar bilden ungefär var 4 millisekund. Så worst case så ligger bilden i skärmens bufferminne max 4 millisekunder innan den skickas ut till panelen.
Sedan kommer skärmen såklart inte få nya bilder att visa varje gång skärmen uppdaterar. För skärmen uppdaterar oftare än konsolen ger ut bilder. Så samma bild ifrån buffern kommer visas 4 gånger om. Tills det kommer en ny bild från konsolen.

Så här finns en vinst.

Sedan är det vanligen så att en skärm med 240hz ändrar färger mycket snabbare än en 60hz-skärm. Så tiden det tar för själva panelen att vrida kristallerna tar ju också kortare tid. Här vågar jag inte mig på nå räkneexempel riktigt - men det drar ju också ner tiden tills du ser en färdig bild på skärmen.

Så nog finns det vinster i att ha en skärm som klarar högre uppdateringsfrekvens än vad skärmen blir matad med.

----------------------------------------

Sedan finns det såklart mängder av andra faktorer att ta hänsyn till. Exempelvis kan TVapparater ha en massa fancy features eller långsamma kretsar som lägger till mängder av extra fördröjning. Man kan ha flera bildrutors fördröjning i fel mode eller med fel TV.
Här kan det alltså finnas större vinster med rätt val av TV än att de har 120hz.
Det finns alltså många olika delar att ta hänsyn till. Vilka TVapparater som har lägst total input delay vet jag inte riktigt tyvärr. Dåligt uppdaterad.
För datorskärmar med hög uppdateringsfrekvens är väl hela tanken att man vill ha totalt låg input delay så de brukar väl vara optimerade på det här området. Men ja - jag är dåligt uppdaterad på hur det ser ut i praktiken med befintliga produkter här också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Bildexpert 📺

Kort och gott: Panelfrekvens (i Hz) vinner i längden, även när spelen är låsta till lägre FPS. Fast det har inte så mycket med input lag att göra.

Diskussionerna blir ofta konstiga därför att det är den enskilda tekniska siffran som diskuteras som om det vore allt och inget. Ofta en supersnäv fokus på exempelvis eftersläp, eller skärmens "input lag". Samtidigt som "det laggar!" används som slasktratt för allt som är dåligt flyt i spelet. När någon skriver "jag får hög input lag" kan det lika gärna handla om synkproblematik, nätverksproblem eller buggar i spelet. Fast man letar efter svaret i skärmens latens. Blir ofta en klassisk forumdiskussion i åsnan-och-svansen-stil.

Skärmar har en latens från att signalen kommer över kabeln till att den ritas upp och blir ljus. En elektronisk fördröjning. På moderna spelskärmar är det mycket lågt, enstaka millisekunder. Kontorsskärmar (som då kör typiskt 60 Hz-paneler) ofta högre och kan vara så mycket som 40+ ms. Så ja, produkten avgör väldigt mycket.

Bildskärmar uppdateras uppifrån och ned. Vid 60 FPS på 60 Hz tar det 16,67 ms att rita upp hela bilden. Då är det alltså mycket mer latens i botten av skärmen jämfört med toppen. Om vi hade hjärnor som faktiskt kunde urskilja latens på den här nivån då hade alla redan upptäckt att spelet är mycket "rappare" i toppen och långsammare i botten som att bilden rinner ned. Men det är det ingen som diskuterar eller har märkt av – naturligtvis eftersom öga/hjärnan inte fungerar så som teknik gör på millisekundnivå.

Mäter man latens med en ljusmätare i mitten av skärmen får man signalfördröjningen plus ≈8 ms vid 60 FPS i 60 Hz. På det kommer att skärmar som är låsta till max 60 Hz ofta har högre elektronisk latens från början (eftersom de inte är byggda för spelande) vilket kanske ger en mätning på ≈15-25 ms. där särskilt äldre skärmar kan vara uppemot 40–50 ms eller mer.

60 FPS på 240 Hz innebär att skärmen ritar hela bilden på 4,16 ms. Då ritas samma bild om fyra ggr för att matcha 240 Hz.

Mäter man latens med en ljusmätare i mitten av skärmen får man signalfördröjningen plus ≈2 ms på 60 FPS i 240 Hz. På det kommer att spelskärmar med 240 Hz ofta har mycket lägre latens eftersom de är byggda för just spel. Då får man ofta en lägre siffra även fast det är samma 60 FPS, mätning ≈ 5–10 ms.

Börjar man mäta 240 FPS på 240 Hz är det sedan mycket lägre och kanske närmare 1–3 ms.

Högre panelfrekvens ger mindre eftersläp
Här finns ytterligare poänger med en 240 Hz-skärm även vid 60 FPS, likt att eftersläpsnivåerna är lägre även om "persistance of vision" för öga/hjärna vid 60 FPS är densamma så släpar det mindre från själva panelen på 240 Hz-skärmen. Om det nu inte är en typisk VA-panel då.

Högre panelfrekvens ger mindre ryck vid synkproblematik
En andra poäng är när det blir avbrott i flödet, vilket verkar drabba alla spel. Missas det frames i spelmotorn av olika anledningar dröjer det 16,67 ms innan 60 Hz-skärmen kan rita upp en ny frame. 240 Hz-skärmen behöver endast vänta 4,16 ms vilket gör att alla avbrott, hack och ryck blir kortare och mindre störande på 240 Hz-skärmen.

Ofta när det klagas över "låg input lag" så är det över rycken och segheten som kommer när frekvensen inte är konstant. De rycken blir mindre kännbara på högre panelfrekvenser.

Spelmotorn
Så det som alldeles för sällan diskuteras: spelmotorn. Den totala latensen från musklick genom dator och spelmotor, grafikbuffert (dubbel, trippel etc) till vad som sedan blir en signal ut från grafikkortet är mycket högre.

Räkna med 50–100+ ms innan det blir en bildsignal för en spelmotor som låser på 60 FPS. Då är det inte av så enorm betydelse ifall skärmen lägger på 5 ms eller 20 ms latens.

Nu vet jag inte vilket spel det handlar om. Min erfarenhet är att alla spelmotorer är ganska olika och det blir olika resultat. Vissa kombinationer av egenskaper och inställningar är perfekta för en typ av spel medan de blir en försämring för ett annat.

Permalänk
Bildexpert 📺

Reaktionsförmåga har inget med detta att göra.

Vår reaktionsförmåga är runt 100–250 ms i nyktert tillstånd beroende på vad man mäter. Det man är ute efter koordinationsförmågan. Förmågan att AFK träffa en boll med ett racket kräver öga/hand-koordination på millisekundnivå och detta applicerar rimligen för datorspel också. Med skillnaden att en dator och grafik i låga frekvenser har en betydande temporal aliasing. Upplösning i tid är för lågt. Grafiken bokstavligen hoppar fram.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Söderbäck:

Det finns alltså många olika delar att ta hänsyn till. Vilka TVapparater som har lägst total input delay vet jag inte riktigt tyvärr. Dåligt uppdaterad.

Standard för 2022-TV-utbudet är som följer
120 Hz: 5–10 ms
60 Hz: 10-20 ms

Exakta siffror varierar med vilken utrustning man använder och var på skärmen man sätter mätaren. Därför får olika testare olika siffror.

Gäller även Philips "egna", Panasonic och Sony. Bottenskraparna och OEM-modellerna, där Philips har många modeller som är OEM, ger ofta högre latens, 30–50+ även i spelläget. Ofta är spelläget på enkla TV-modeller endast ett bildläge bland alla andra och inget som ger lägre latens.

Total latens i hela spelmotorn är dock mycket högre och mycket (men inte allt) kommer från en grafikbuffert som ska hålla typiskt 1–3 frames. Orkar hårdvaran rendera 60 FPS tar det alltså 16–50 ms av extra latens (utöver alla annan spelkod etc.) att fylla bufferten. Vid 120 Hz-läge i spelen är samma tid 8-25 ms och man kanske kan tillåta sig en mindre buffert eftersom avbrotten blir kortare.

Vill man ha svår på hur 120 Hz i nya Street Fighter påverkar måste man mäta latensen från tryck på handkontrollen tills grafiken ändras specifikt i det spelet. Det är rätt komplicerat men bör gå med 1000 FPS-kamera och lite statistiskt arbete.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ha-ha, fjärde på raken här: Läste på lite om just Street Fighter 6 och där verkar det som 120 Hz-läget främst är just en 60 FPS-rendering fast den håller 120 Hz signalmässigt. Diskussionerna är ju lite röriga med tredjehandsuppgifter och gissningar.

Om det är just 60 FPS–120 Hz så kommer tv:ns latens vara några millisekunder lägre. Man spar kanske 5–10 ms i TV:n på en helhet från konsol–till–spelmotor–till–HDMI som är mycket större, kanske 50–100 ms totalt.

Har svårt att se hur exempelvis 80 ms skulle vara så mycket mer avgörande bättre än 90 ms total latens. Då är det mer ett önsketänkade för den här mångåriga och supersnäva fokusen på just displayens latens. Latens var ju ett problem när en TV år 2013 hade kanske 50–80 ms i spelläget. Men inte som det ser ut idag. Man räknar fortfarande millisekunder för millisekunders skull med skygglappar för allt annat. "Wow det är halva latensen i TV:n" fast TV:n bara utgör sista steget i hela kedjan.

Samtidigt kommer man med en 120 Hz-signal ändå få TV:n att göra sitt bästa med situationen. Utnyttja sin TV till max. Vilket är mer av FOMO-tänkandet och det klassiska "jag–har–ju–betalat–för–det"-argumentet, än någon faktisk fördel för spelandet.

Ifall 120 Hz-läget arbetar med en kortare renderingsbuffer finns det förstås en större poäng om man kan plocka av ≈16 ms plus korta lite till i TV:n. Men det är fortfarande inte drastisk skillnad på helheten.

För att avgöra hur det påverkar måste man börja mäta total latens hela vägen specifikt i spelet och jämföra 60 Hz mot 120 Hz-lägena.

Hur det sedan påverkar spelandet och upplevelse. Ja, då börjar man tala om kontrollerade blindtester och sådant som att finna statistisk signifikans för att man vinner oftare i 120 Hz. Jag tror man kan finna en sådan signifikans men att det är så marginellt. Den bättre spelaren vinner alltid ändå.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Högre panelfrekvens ger mindre eftersläp
Här finns ytterligare poänger med en 240 Hz-skärm även vid 60 FPS, likt att eftersläpsnivåerna är lägre även om "persistance of vision" för öga/hjärna vid 60 FPS är densamma så släpar det mindre från själva panelen på 240 Hz-skärmen. Om det nu inte är en typisk VA-panel då.

Kan du tipsa om en skärm under 6k som har minimalt med eftersläp. Tror att jag är superkänslig för det. När man i FPS drar musen fram och tillbaka snabbt så känns det grötigt.

Eller är det kanske hjärnan / ögonen som behöver överklockas på något sätt för sådana problem?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kelthar:

Kan du tipsa om en skärm under 6k som har minimalt med eftersläp. Tror att jag är superkänslig för det. När man i FPS drar musen fram och tillbaka snabbt så känns det grötigt.

Eller är det kanske hjärnan / ögonen som behöver överklockas på något sätt för sådana problem?

Har inte koll på priserna. Men minimalt med eftersläp är alla OLED. Vilket inte hjälper mot hur vi uppfattar eftersläp som följd av temporal aliasing. Dagens OLED-paneler ger alltså i princip noll eftersläp men du kommer ändå uppleva eftersläp pga av hur öga/hjärna upplever rörelse över tid.

Att det är grötigt när du rör musen kan bero på mer än enbart eftersläp och alltså inte bli bättre med en OLED. Upplevelse är också relativt något annat. Du kanske har en riktigt släpig VA-panel idag och du kör 60 Hz? Då kommer ju allt annat som kör 120+ Hz vara enorm förbättring. Ifall det är eftersläpen som är din grötighet vill säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Kan du tipsa om en skärm under 6k som har minimalt med eftersläp. Tror att jag är superkänslig för det. När man i FPS drar musen fram och tillbaka snabbt så känns det grötigt.

Eller är det kanske hjärnan / ögonen som behöver överklockas på något sätt för sådana problem?

Du är säker på att du inte bockat i "Visa pekarspår"?

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar! Jag tänkte inte alls på att uppdateringsfrekvens och Hz är samma sak men har fått lite kött på benen och det verkar vara 15-4ms som standard mellan de flesta seriösa tillverkare.

Vet att det var ett jävla liv om att få ner input lag så mycket som möjligt men väldigt lite handlade om att motverka ghosting osv men det beror nog mest på att allt spelades på konsoler på den tiden. Nu sitter alla på PC (som är det ända rätta att spela på överlag) och då har den här hetsen tagit fart igen.

Visa signatur

"Övning ger träning"

Permalänk
Medlem

Uppföljning, det är tydligen viktigt med gtg? helst 1ms men det finns 0,5?

Visa signatur

"Övning ger träning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kort och gott: Panelfrekvens (i Hz) vinner i längden, även när spelen är låsta till lägre FPS. Fast det har inte så mycket med input lag att göra.

Diskussionerna blir ofta konstiga därför att det är den enskilda tekniska siffran som diskuteras som om det vore allt och inget. Ofta en supersnäv fokus på exempelvis eftersläp, eller skärmens "input lag". Samtidigt som "det laggar!" används som slasktratt för allt som är dåligt flyt i spelet. När någon skriver "jag får hög input lag" kan det lika gärna handla om synkproblematik, nätverksproblem eller buggar i spelet. Fast man letar efter svaret i skärmens latens. Blir ofta en klassisk forumdiskussion i åsnan-och-svansen-stil.

Skärmar har en latens från att signalen kommer över kabeln till att den ritas upp och blir ljus. En elektronisk fördröjning. På moderna spelskärmar är det mycket lågt, enstaka millisekunder. Kontorsskärmar (som då kör typiskt 60 Hz-paneler) ofta högre och kan vara så mycket som 40+ ms. Så ja, produkten avgör väldigt mycket.

Bildskärmar uppdateras uppifrån och ned. Vid 60 FPS på 60 Hz tar det 16,67 ms att rita upp hela bilden. Då är det alltså mycket mer latens i botten av skärmen jämfört med toppen. Om vi hade hjärnor som faktiskt kunde urskilja latens på den här nivån då hade alla redan upptäckt att spelet är mycket "rappare" i toppen och långsammare i botten som att bilden rinner ned. Men det är det ingen som diskuterar eller har märkt av – naturligtvis eftersom öga/hjärnan inte fungerar så som teknik gör på millisekundnivå.

Mäter man latens med en ljusmätare i mitten av skärmen får man signalfördröjningen plus ≈8 ms vid 60 FPS i 60 Hz. På det kommer att skärmar som är låsta till max 60 Hz ofta har högre elektronisk latens från början (eftersom de inte är byggda för spelande) vilket kanske ger en mätning på ≈15-25 ms. där särskilt äldre skärmar kan vara uppemot 40–50 ms eller mer.

60 FPS på 240 Hz innebär att skärmen ritar hela bilden på 4,16 ms. Då ritas samma bild om fyra ggr för att matcha 240 Hz.

Mäter man latens med en ljusmätare i mitten av skärmen får man signalfördröjningen plus ≈2 ms på 60 FPS i 240 Hz. På det kommer att spelskärmar med 240 Hz ofta har mycket lägre latens eftersom de är byggda för just spel. Då får man ofta en lägre siffra även fast det är samma 60 FPS, mätning ≈ 5–10 ms.

Börjar man mäta 240 FPS på 240 Hz är det sedan mycket lägre och kanske närmare 1–3 ms.

Högre panelfrekvens ger mindre eftersläp
Här finns ytterligare poänger med en 240 Hz-skärm även vid 60 FPS, likt att eftersläpsnivåerna är lägre även om "persistance of vision" för öga/hjärna vid 60 FPS är densamma så släpar det mindre från själva panelen på 240 Hz-skärmen. Om det nu inte är en typisk VA-panel då.

Högre panelfrekvens ger mindre ryck vid synkproblematik
En andra poäng är när det blir avbrott i flödet, vilket verkar drabba alla spel. Missas det frames i spelmotorn av olika anledningar dröjer det 16,67 ms innan 60 Hz-skärmen kan rita upp en ny frame. 240 Hz-skärmen behöver endast vänta 4,16 ms vilket gör att alla avbrott, hack och ryck blir kortare och mindre störande på 240 Hz-skärmen.

Ofta när det klagas över "låg input lag" så är det över rycken och segheten som kommer när frekvensen inte är konstant. De rycken blir mindre kännbara på högre panelfrekvenser.

Spelmotorn
Så det som alldeles för sällan diskuteras: spelmotorn. Den totala latensen från musklick genom dator och spelmotor, grafikbuffert (dubbel, trippel etc) till vad som sedan blir en signal ut från grafikkortet är mycket högre.

Räkna med 50–100+ ms innan det blir en bildsignal för en spelmotor som låser på 60 FPS. Då är det inte av så enorm betydelse ifall skärmen lägger på 5 ms eller 20 ms latens.

Nu vet jag inte vilket spel det handlar om. Min erfarenhet är att alla spelmotorer är ganska olika och det blir olika resultat. Vissa kombinationer av egenskaper och inställningar är perfekta för en typ av spel medan de blir en försämring för ett annat.

Om vi snackar ’helig graal’ och så vidare, dvs CRT, så skickades väl den analoga signalen direkt till bildröret och blev ljus på knappt mätbar tid, kanske mikrosekuner?

Alla moderna platta paneler har väl en buffer för att hålla bilden i? Funkar Vsync på samma sätt att man kan skicka signal från grafikkortet ’i synk’ med uppdateringen och nå minimal latens, eller börjar den då visa bilden först när hela är överförd till skärmen och säker i buffern?

Fyller man på buffern strax innan bilden ritas ut så borde man ju få liknande effekt som för en CRT, och om datorn skickar signalen snabbare än utritningen sker så byter den till ny bildruta så fort signalen kör om, det som kallas tearing. Vid just tearing borde ju hela skärmen vara ungefär lika långt efter antar jag eftersom nedre halvan av bilden kan ritas ut först

Skärmar och signaler är verkligen komplexa grejer om man ger sig in på detaljerna mer än vilken kabel som passar i hålet

Permalänk
Bildexpert 📺

Någon form av buffring måste alltid i skärmen, därav fördröjning + den tid det tar att rita bilden uppifrån och ned. Så mycket av den optimering som skett på kretsnivå handlar om att korta ned tiden på den buffringen. Jag antar med tanke på latenstiderna att moderna spelskärmar är väldigt nära CRT-idealet där signalen i princip drev elektronstrålen. TV-apparaterna har en längre tradition att alltid buffra flera bildrutor för diverse (onödigt) processande. Där börjar TV-spellägena komma ned på spelskärmsnivåer, bara att de startade längre bak så att säga.

Ironin i det hela är att diskussionerna idag kanske rasar som mest när latens och input lag i dagens TV och spelskärmar är så låga att det kan räknas som obetydande i förhållande till den totala systemlatensen. Ett himla gormande huruvida de där 2 eller 5 millisekundrarna är avgörande. Jämfört då med skillnader på 20 och 50 ms som det var för tio år sedan.

Latensnivåerna har alltså krympt tiofaldigt på tio år och på samma tio år har diskussionen istället blivit tio gånger högljuddare?

Skrivet av iiTungii:

Uppföljning, det är tydligen viktigt med gtg? helst 1ms men det finns 0,5?

Totalt oviktigt och verkligen en diskussion utan substans. En del av det jag läser får mig att tänka på barn som leker tebjudning och börjar bråka över vem som har bästa tesorten.

Det är påhittade siffror som skrivs på kartongen. För 10 år sedan var "4 ms" normen. Nu är det "1 ms" sedan några år tillbaka. Därför måste tillverkarna hitta på lägre siffror för att sälja in nya produkter som bättre. Faktiska responstider är något helt annat och ett mycket mer komplext ämne. En äldre kvalitetsskärm med "4 ms" på kartongen kan ha mindre eftersläp än en modern "1 ms"-skärm eftersom det är just påhittade siffror och inte kopplat till verklig prestanda eller kvalitet.

Gjorde en artikel om ämnet för ett par år sedan: https://www.sweclockers.com/artikel/30553

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har inte koll på priserna. Men minimalt med eftersläp är alla OLED. Vilket inte hjälper mot hur vi uppfattar eftersläp som följd av temporal aliasing. Dagens OLED-paneler ger alltså i princip noll eftersläp men du kommer ändå uppleva eftersläp pga av hur öga/hjärna upplever rörelse över tid.

Att det är grötigt när du rör musen kan bero på mer än enbart eftersläp och alltså inte bli bättre med en OLED. Upplevelse är också relativt något annat. Du kanske har en riktigt släpig VA-panel idag och du kör 60 Hz? Då kommer ju allt annat som kör 120+ Hz vara enorm förbättring. Ifall det är eftersläpen som är din grötighet vill säga.

Har en 144Hz och brukar ligga mellan 120-144 fps. Acer XF270HU. Provat alla lägen för overdrive, men tycker att alla ger för mycket eftersläp när jag kollar ufo test.

Får se om det blir någon OLED i framtiden. 11-20k är lite saftigt just nu

Skrivet av snajk:

Du är säker på att du inte bockat i "Visa pekarspår"?
<Uppladdad bildlänk>

Det är inte muspekaren som släpar alltså, det är när jag spelar FPS.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kelthar:

Har en 144Hz och brukar ligga mellan 120-144 fps. Acer XF270HU. Provat alla lägen för overdrive, men tycker att alla ger för mycket eftersläp när jag kollar ufo test.

Får se om det blir någon OLED i framtiden. 11-20k är lite saftigt just nu

Det kommer bli mindre eftersläp eftersom OLED-panelen adderar försumbara släp på mikrosekundnivå. Däremot är det inte säkert du upplever så värst mycket mindre eftersläp.

Har ingen erfarenhet av Acer XF270HU – det är dessutom flera skärmar som heter Acer XF270HU, någon med TN och någon med IPS, kanske någon med VA också eftersom Acer har det märkligaste namnschemat av alla...
Acer XF270HUbmiprx (IPS/AHVA)
Acer XF270HUCbmiiprx (TN)
Acer XF270HUbmijdprz (IPS/AHVA)

...är några jag finner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det kommer bli mindre eftersläp eftersom OLED-panelen adderar försumbara släp på mikrosekundnivå. Däremot är det inte säkert du upplever så värst mycket mindre eftersläp.

Har ingen erfarenhet av Acer XF270HU – det är dessutom flera skärmar som heter Acer XF270HU, någon med TN och någon med IPS, kanske någon med VA också eftersom Acer har det märkligaste namnschemat av alla...
Acer XF270HUbmiprx (IPS/AHVA)
Acer XF270HUCbmiiprx (TN)
Acer XF270HUbmijdprz (IPS/AHVA)

...är några jag finner!

Jag ska kolla det när jag kommer hem. Hade för mig att det var IPS.

Tror det handlar om upplevelsen, att det kanske är så att det är hjärnan / ögonen som inte hänger med eller att de ser att skärmen inte hänger med, men att det inte kan bli bättre än vad det är.

Kollar guiden till bildskärmar som du gjort och ser att TN ligger bäst till för att reducera eftersläp. Är den fortfarande aktuell?
Eftersläpsreducerad TN, släpar minst
Eftersläpsreducerad IPS
Eftersläpsreducerad VA
Gaminganpassad TN, 120 Hz+
Gaminganpassad IPS, 120 Hz+
Gaminganpassad VA, 120 Hz+
Alla andra skärmar, 60 Hz, släpar mer

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kelthar:

Jag ska kolla det när jag kommer hem. Hade för mig att det var IPS.

Tror det handlar om upplevelsen, att det kanske är så att det är hjärnan / ögonen som inte hänger med eller att de ser att skärmen inte hänger med, men att det inte kan bli bättre än vad det är.

Kollar guiden till bildskärmar som du gjort och ser att TN ligger bäst till för att reducera eftersläp. Är den fortfarande aktuell?
Eftersläpsreducerad TN, släpar minst
Eftersläpsreducerad IPS
Eftersläpsreducerad VA
Gaminganpassad TN, 120 Hz+
Gaminganpassad IPS, 120 Hz+
Gaminganpassad VA, 120 Hz+
Alla andra skärmar, 60 Hz, släpar mer

Produktens kvalitet i sig är viktigare än de tekniska parametrarna. Det är också därför mer djupgående tester är den tydligaste guiden för när det är avgörande skillnader eller inte. Ofta är det ju ungefär samma-lika när vi talar om toppskiktet av spelskärmar. Kan däremot vara precis hur mediokert som helst när man tittar på det billigare utbudet.

Detta är ett galet vanligt misstag kring teknik: man får en idé om att "...tekniken XXX har jag hört är den bästa!". Så köper man den billigaste skärmen med tekniken XXX och tänker inte på att man faktiskt köper den sämre produkten. Men det är ju också lite av tillverkarnas plan. Låt den dyrare och mycket bättre produkten sälja in idén om högsta kvaliteten. Sedan går majoriteten och köper den billiga och mediokra skärmen fast de tar med med sig sinnebilden från det dyrare idealet. Eftersom man inte får chansen att jämföra är man rätt nöjd ändå.

VA-paneler har sämst förutsättningar för att lyckas med eftersläp fast det går även där. Samsung har lyckats motverka eftersläpen väldigt väl (man betalar dock på andra sätt) på flera av sina bästa spelmonitorer. Samsung producerar både högt och lågt i fråga om kvalitet. Andras VA-skärmar kan vara alldeles smetiga. Handlar därför om produkten, inte om vilken förkortning som står i specen.

Vad som inte fanns när guiden skrev är den utveckling som skett på senare år med paneler som kör 360 Hz och snart 480 och 500 Hz. Där är det mest utvecklingen med IPS-liknande patent, samt några TN-produkter. Detta handlar inte så mycket om att "IPS är bäst" som så många vill få till det, utan om vad man paneltillverkarna prioriterar. Vilket rätt självklart handlar om att de utveckla den egna tekniken och de patent man besitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag ska kolla det när jag kommer hem. Hade för mig att det var IPS.

Tror det handlar om upplevelsen, att det kanske är så att det är hjärnan / ögonen som inte hänger med eller att de ser att skärmen inte hänger med, men att det inte kan bli bättre än vad det är.

Kollar guiden till bildskärmar som du gjort och ser att TN ligger bäst till för att reducera eftersläp. Är den fortfarande aktuell?
Eftersläpsreducerad TN, släpar minst
Eftersläpsreducerad IPS
Eftersläpsreducerad VA
Gaminganpassad TN, 120 Hz+
Gaminganpassad IPS, 120 Hz+
Gaminganpassad VA, 120 Hz+
Alla andra skärmar, 60 Hz, släpar mer

OLED släpar långt mindre än de andra teknikerna

Det betyder dock inte att bilden nödvändigtvis får bättre flyt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Produktens kvalitet i sig är viktigare än de tekniska parametrarna. Det är också därför mer djupgående tester är den tydligaste guiden för när det är avgörande skillnader eller inte. Ofta är det ju ungefär samma-lika när vi talar om toppskiktet av spelskärmar. Kan däremot vara precis hur mediokert som helst när man tittar på det billigare utbudet.

Detta är ett galet vanligt misstag kring teknik: man får en idé om att "...tekniken XXX har jag hört är den bästa!". Så köper man den billigaste skärmen med tekniken XXX och tänker inte på att man faktiskt köper den sämre produkten. Men det är ju också lite av tillverkarnas plan. Låt den dyrare och mycket bättre produkten sälja in idén om högsta kvaliteten. Sedan går majoriteten och köper den billiga och mediokra skärmen fast de tar med med sig sinnebilden från det dyrare idealet. Eftersom man inte får chansen att jämföra är man rätt nöjd ändå.

VA-paneler har sämst förutsättningar för att lyckas med eftersläp fast det går även där. Samsung har lyckats motverka eftersläpen väldigt väl (man betalar dock på andra sätt) på flera av sina bästa spelmonitorer. Samsung producerar både högt och lågt i fråga om kvalitet. Andras VA-skärmar kan vara alldeles smetiga. Handlar därför om produkten, inte om vilken förkortning som står i specen.

Vad som inte fanns när guiden skrev är den utveckling som skett på senare år med paneler som kör 360 Hz och snart 480 och 500 Hz. Där är det mest utvecklingen med IPS-liknande patent, samt några TN-produkter. Detta handlar inte så mycket om att "IPS är bäst" som så många vill få till det, utan om vad man paneltillverkarna prioriterar. Vilket rätt självklart handlar om att de utveckla den egna tekniken och de patent man besitter.

Tack så mycket. Ska plöja igenom blurbusters forum och se var jag landar!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?