Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köra spel på 3 skärmar, köpråd tips och input önskas!

Permalänk
Medlem

Köra spel på 3 skärmar, köpråd tips och input önskas!

Hej alla har kört fast lite i hur jag ska göra hade därav uppskattat era rekommendationer råd och tips vänder mig till er som sitter på bra kunskaper

Jag har alltid velat ha 3 likadana skärmar och köra ett spel över via Nvidia surround.

Nu till varför jag inte går efter en ultrawide 49 tum. Är att jag kör mer eller mindre mestadels tävlingsinriktade fps spel som counter strike och dylikt inom den kategorin men likaså en hel del spel som far cry gta med flera. Av den anledningen vill jag kunna hålla fps spelen på mitten skärm och det andra på 3 skärmar och ha dem andra två till annat under den tiden.

I nuläget har jag en vettig 1440p skärm 32” Asus 165hz och två andra gamla vid sidorna av.

Men jag misstänker att mitt 3060ti och ryzen 5600x komme ej vara optimalt för att driva något i en human fps på 3 st 1440p skärmar. Där av har jag börjat kolla alternativen vilket är följande antingen 3 likadana 27 tums skärmar eller 24 tum då 1080p är nog det jag får nöja mig med. Hört och läst mig till att 1080p ser som bäst ut på 24 tum men kanske är mer en vanesak med 27 tum.

Hårdvaran kommer uppdateras med tiden givetvis när möjligheten ges. Men jag vill ha hz frekvensen säkrad för framtiden så kommer gå efter 165hz eller 240hz troligen det sistnämnda.

Vad hade ni valt och varför? Likaså gärna tips om bra vettiga skärmar i 2000-3500kr klassen kan jag sträcka mig till. Väldigt stort plus om det är med tunna kanter på skärmarna.

Gärna även vilken typ av panel man ska gå efter va ips led osv då vissa typer kan se illa ut i vissa vinklar vad jag hört. Tacksam för svar och rådgivning om ni skulle kunna hjälpa mig med lite vägledning inom detta.

Hoppas detta inlägg inte blir allt för rörigt och går att tyda någorlunda. Annars får ni gärna ställa motfrågor om något är oklart så ska jag gör mitt bästa att besvara dem så gott jag kan.

Permalänk

Gör som jag, ha en uldtrawide på en monitor-arm och en 1080p på en annan arm, sedan är det bara byta snabbt till när man ska spela fps.

Du behöver inte ha en ultrawide 49 tum, din setup är rätt kass för att driva en sådan. En 3440x1440 duger tro mig.

Skulle nog köpa en begagnad ultrawide och uppgradera cpun till en 5800x3d, sedan är du good to go.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Bildexpert 📺

Stort och brett, både i fråga om själva idén och den fysiska uppställningen. 24 eller 27 tum är främst en fråga om skrivbord, avstånd och syn. Sådant kan du endast svara själv på.

3060Ti med övrig dator är något underkant när man börjar räkna in aktuella och nya speltitlar. Kör du på 3 st. 1080p-skärmar är det så klart enklare att åstadkomma något med nuvarande dator och moderna titlar. Men du missar grafikmöjligheterna som du kommer få med 3 st. 1440p-skärmar den dag du uppgraderar hårdvaran i övrigt.

Plus att när du redan sitter med en 32-tums 1440p idag. 3 st 1080p-skärmar på bredden var en het potatis 2013. Du har nog redan smak för framtiden (nutiden) gissar jag? Risken är att tre st. 24-tums 1080p upplevs som en försämring mot vad du har. Bilden krymper på höjden, blir trängre och pixligare jämte vad du kanske är van med. Många har svårt att backa nedåt.

Anser också att en UW-skärm med din befintliga 32:a på sidan kan vara en kompromiss. Även skönt att slippa en kant. Kruxet är att du har en 32-tums 1440p-skärm och UW-varianten av det är 3440x1440 på 40 tum för samma fysiska bildhöjd och pixeldensitet. Där är utbudet mycket mindre, väldigt glest. Absoluta majoriteten (100+ modeller på marknaden) UW kör 3440x1440 på 34-35-tum vilket skalar med 27-tums 1440p-skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Stort och brett, både i fråga om själva idén och den fysiska uppställningen. 24 eller 27 tum är främst en fråga om skrivbord, avstånd och syn. Sådant kan du endast svara själv på.

3060Ti med övrig dator är något underkant när man börjar räkna in aktuella och nya speltitlar. Kör du på 3 st. 1080p-skärmar är det så klart enklare att åstadkomma något med nuvarande dator och moderna titlar. Men du missar grafikmöjligheterna som du kommer få med 3 st. 1440p-skärmar den dag du uppgraderar hårdvaran i övrigt.

Plus att när du redan sitter med en 32-tums 1440p idag. 3 st 1080p-skärmar på bredden var en het potatis 2013. Du har nog redan smak för framtiden (nutiden) gissar jag? Risken är att tre st. 24-tums 1080p upplevs som en försämring mot vad du har. Bilden krymper på höjden, blir trängre och pixligare jämte vad du kanske är van med. Många har svårt att backa nedåt.

Anser också att en UW-skärm med din befintliga 32:a på sidan kan vara en kompromiss. Även skönt att slippa en kant. Kruxet är att du har en 32-tums 1440p-skärm och UW-varianten av det är 3440x1440 på 40 tum för samma fysiska bildhöjd och pixeldensitet. Där är utbudet mycket mindre, väldigt glest. Absoluta majoriteten (100+ modeller på marknaden) UW kör 3440x1440 på 34-35-tum vilket skalar med 27-tums 1440p-skärmar.

Hej jag har ett väldigt stort bord så har strax över 2 meter med spelrum på bredden och cirka 80-90cm på djupe så ytan den finns till. Mycket sant om 24-27 kört på en 27” skärm i många år innan jag uppgraderade.

Jo visst märkt av detta mer och mer men gått från väldigt gammal hårdvara. Men känner jag är villig att lägga pengarna på en rejäl uppgradering nu inom det kommande efter jag kommit in i det igen fullt ut efter flertal år med uppehåll.

Var därav jag tänkte 1080p men är som du säger kan nog vara ett problem att gå ner till det igen efter en längre period av 1440p kommer nog kännas som en rejäl downgrade överlag. Likaså det kanske är i lite att gå bak i tiden till något gammalt som du säger.

Skärmen jag har i nuläget är väldigt trevlig med singleplayer spel på alla sätt och vis kanske är bättre att lägga dem pengarna på bättre hårdvara och få ett bättre flyt i modernare titlar och i sin tur en bättre skärm och införskaffa en bredvid till endast fps kvar bredvid till fps som du säger. En väldigt bra och klok tanke.

Vad skulle du säga man ska uppgradera för att kunna få ut möjligheterna och upplevelsen av en G9 5 120 × 1440?

-3090 3090ti eller gå på 4000 serien?

-CPU väg tänkte jag en bättre Ryzen serie 7 eller 9 någonstans så slipper jag byta ut moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Gör som jag, ha en uldtrawide på en monitor-arm och en 1080p på en annan arm, sedan är det bara byta snabbt till när man ska spela fps.

Du behöver inte ha en ultrawide 49 tum, din setup är rätt kass för att driva en sådan. En 3440x1440 duger tro mig.

Skulle nog köpa en begagnad ultrawide och uppgradera cpun till en 5800x3d, sedan är du good to go.

Låter som ett bra alternativ även mer ekonomiskt så sätt också skulle också kunna vara en bra möjlighet att göra och kunna flytta fram en uppgradering av hårdvara.

Kör du med två olika armar en varsin per skärm då? Kan ju vara bra med placeringen och praktiskt att flytta och byta mellan.

Hur som blir det uppgradering på gpu och CPU nu framöver 3060ti kortet kom jag över för ett väldigt bra pris av en kollega som köpt nytt så kunde inte hålla mig gick från ett 1060 till det så stor skillnad under tiden tills uppgraderingen blir av.

Vad hade du valt för grafikkort och CPU inom ryzen serien för att kunna köra av att driva en 49 uw g9 5 120 × 1440 på ett bra sätt?

Permalänk
Bildexpert 📺

Den frågan om GPU är ju rätt enkel. För så hög frekvens som möjligt i 5120x1440 för så lång framtid som möjligt går du på senaste generationerna så högt upp i serierna som du kan. Handlar därför om pengarna du kan (och vill) spendera.

Bara att titta på Swec:s aktuella GPU-tester och senaste prestandaindex för 3840x2160 som berättar mest om skillnaderna för 5120x1440 där du kan jämföra vad en 3060Ti presterar mot de modeller du funderar på.

Permalänk
Skrivet av Nexz:

Låter som ett bra alternativ även mer ekonomiskt så sätt också skulle också kunna vara en bra möjlighet att göra och kunna flytta fram en uppgradering av hårdvara.

Kör du med två olika armar en varsin per skärm då? Kan ju vara bra med placeringen och praktiskt att flytta och byta mellan.

Hur som blir det uppgradering på gpu och CPU nu framöver 3060ti kortet kom jag över för ett väldigt bra pris av en kollega som köpt nytt så kunde inte hålla mig gick från ett 1060 till det så stor skillnad under tiden tills uppgraderingen blir av.

Vad hade du valt för grafikkort och CPU inom ryzen serien för att kunna köra av att driva en 49 uw g9 5 120 × 1440 på ett bra sätt?

Japp två olika armar. sälj ditt 3060 ti för typ 4k och köp ett 4070ti för runt 10k, det borde funka fin fint med en 5800x3d- Bästa vore så klart att köpa nya 7000 x3d serien, men 5800 kommer funka bra.

Mest ekonomiska är väl köpa en 5800x3d och köra vidare på 3060 ti och hitta en begagnad ultrawide, många nyare spel har ju DLSS också.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none