Revi OS - tweak för Windows 10/11 för snabbare ping och spelupplevelse och trading ...

Permalänk
Medlem

Revi OS - tweak för Windows 10/11 för snabbare ping och spelupplevelse och trading ...

Läste på ett annat forum om www.revi.cc där det står att pingen och allt annat går fortare med Revi OS.
Prestandamässigt har andra skrivit att det blir en klar förbättring.

Citerar:
ReviOS strävar efter att återskapa vad Windows som operativsystem borde ha varit - enkelt och simpelt.

Med huvudpubliken som spelare, kraftanvändare och entusiaster förstår vi att prestanda, hastighet och låg latens är obligatoriska, vilket är anledningen till att stora ansträngningar har investerats i att göra ReviOS till ett kapabelt, effektivt men ändå privat operativsystem.

Performance
Windows is notoriously known for its less-than-ideal performance, especially when compared to its predecessors.
ReviOS attempts to speed up the system, by eliminating redundant tasks and services running in the background, without sacrificing on stability.
Better yet, framerate stability is greatly improved, meaning your FPS is less prone to fluctuation.

Privacy
Microsoft's Windows operating system is infamous for its privacy-intrusive behaviour towards consumers, which is why ReviOS takes the privacy aspect into serious account.
A plethora of telemetry backdoors have been terminated including but is not limited to UWP/AppX Apps, Windows Update and Cortana.
Data collection and reporting increase the system load, and as a bonus, that too is severely reduced, hereby promoting performance.

dom har 20k medlemmar på discord

Notera jag har provat 1 Mbit/s och 3 Mbit/s med det funkar inte med trading så jag ändra mig och skaffa 100/100 lina.
Läste att trading kräver hastigher runt 40 Mbit/s för optimal situation.
Och eftersom jag fundera på öka insatserna så var detta rätt val.

Fundera även på en Mac mini men efter jag sett detta med ReviOS får jag ta mig en till funderare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Läste på ett annat forum om www.revi.cc där det står att pingen och allt annat går fortare med Revi OS.
Prestandamässigt har andra skrivit att det blir en klar förbättring.

Citerar:
ReviOS strävar efter att återskapa vad Windows som operativsystem borde ha varit - enkelt och simpelt.

Tycker att det verkar dåligt med info om vad faktiskt ReviOS gör. Speciellt då Windows Defender och annan säkerhet är avaktiverad från start.

Vill du slimma Windows, så finns det WinReducer, NTlite och MSMG ToolKit.

I övrigt så finns det egentligen inget "hokus pocus" bakom ReviOS, utan det är bara en vanlig homebrew ISO (om dock dåligt dokumenterad sådan).

Själv föredrar jag att ha koll på vad Windows gör, så ändrar hellre i register, group policies och services själv.

Permalänk
Avstängd

En del säger att det innehåller keyloggers och liknande skit, så jag hade inte rört det i alla fall. De tweaks de har gjort är väl inte så komplicerade att göra själv dock, så vill man pilla för att i bästa fall få någon procent mer prestanda så är det bara att köra på.

Jag förstår att man kanske inte litar på MS och deras mjukvara, men att då istället lita på random grejer man hittar på nätet känns... lite kontraproduktivt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av walkir:

I övrigt så finns det egentligen inget "hokus pocus" bakom ReviOS, utan det är bara en vanlig homebrew ISO (om dock dåligt dokumenterad sådan).

Själv föredrar jag att ha koll på vad Windows gör, så ändrar hellre i register, group policies och services själv.

Kan man inte så är det ju bra med val.

Skrivet av snajk:

Jag förstår att man kanske inte litar på MS och deras mjukvara, men att då istället lita på random grejer man hittar på nätet känns... lite kontraproduktivt.

Well, handlar ju inte bara om vem man litar på. Som du skrev får man ju lite prestanda också.

Frågan är hur Sweclockers ställer sig till detta dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kan man inte så är det ju bra med val.

Jo, men då väljer jag hellre något som återfinns på Github eller motsvarande.

Den vinsten i prestanda som ReviOS åstadkommer jämfört med Debloater-/Decrapifier-script samt ShutUp10 vill jag påstå är försumbar.

Att öppna upp sitt OS för all världens malware med ReviOS känns mindre begåvat med tanke på det läge världen befinner sig i nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Notera jag har provat 1 Mbit/s och 3 Mbit/s med det funkar inte med trading så jag ändra mig och skaffa 100/100 lina.
Läste att trading kräver hastigher runt 40 Mbit/s för optimal situation.

Kan du utveckla vad "trading" innebär i detta sammanhang och varför det skulle kräva 40Mbit av någon anledning?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Så länge det är ok att all den information du har på din dator kan komma i händerna på vem som helst är det väl ofarligt att testa?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av walkir:

Jo, men då väljer jag hellre något som återfinns på Github eller motsvarande.

Den vinsten i prestanda som ReviOS åstadkommer jämfört med Debloater-/Decrapifier-script samt ShutUp10 vill jag påstå är försumbar.

Att öppna upp sitt OS för all världens malware med ReviOS känns mindre begåvat med tanke på det läge världen befinner sig i nu.

Har du jämfört prestandan med rent OS och Revi?
Öppna upp för malware anser jag man gör redan när man använder Windows, vet man vad utvecklarna gör så kan det vara mer OK (ReviTool finns på github)

PS. Jag är såklart förespråkare för att man gör mer själv och är vare sig för eller emot homebrew's rent generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Notera jag har provat 1 Mbit/s och 3 Mbit/s med det funkar inte med trading så jag ändra mig och skaffa 100/100 lina.
Läste att trading kräver hastigher runt 40 Mbit/s för optimal situation.
Och eftersom jag fundera på öka insatserna så var detta rätt val.

???

Ingen aning om vad du yrar om? Kan du förklara?

Som andra redan påpekat så skulle jag inte installera något som detta utan att först gjort ordentlig research + egna tester med AV/WireShark under en längre tid på en helt isolerad PC alternativt i en isolerad VM (stor del av malware kollar om det är en VM koden körs på och om så är fallet dödar sig själv så bara testa på VM är ingen garanti).

Min tolkning av dessa hemma gjorda ISO's (finns fler än ReviOS) är att MS gör ett fundamentalt fel med deras påtvingade bloat/telemetri/uppdateringar. MS hade enkelt kunnat förhindra allt detta genom att erbjuda två simpla val vid installation av Windows som vilken användare oavsett kunskap förutom läskunninghet hade förstått...

1. Default install där de installerar typ som de gör idag för användare som inte bryr sig eller som litar på MS.

2. Anpassad installation där användaren SJÄLV väljer vad som skall installeras eller inte och dessutom har FULL kontroll över OS uppdateringar!

Precis som vi är vana vid i Linux. Inte rocket sience precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Kan du utveckla vad "trading" innebär i detta sammanhang och varför det skulle kräva 40Mbit av någon anledning?

Skrivet av KeyCat:

???

Ingen aning om vad du yrar om? Kan du förklara?

Som andra redan påpekat så skulle jag inte installera något som detta utan att först gjort ordentlig research + egna tester med AV/WireShark under en längre tid på en helt isolerad PC alternativt i en isolerad VM (stor del av malware kollar om det är en VM koden körs på och om så är fallet dödar sig själv så bara testa på VM är ingen garanti).

Nu är jag inte trådskaparen. Men när man håller på med aktiv trading vill man ha så låg latens som möjligt.
Om man pratar mycket pengar så kan man också se skillnad på transaktionerna när svarstiderna förändras.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Nu är jag inte trådskaparen. Men när man håller på med aktiv trading vill man ha så låg latens som möjligt.
Om man pratar mycket pengar så kan man också se skillnad på transaktionerna när svarstiderna förändras.

Make sense, tack för förklaringen!

Dock måste skillnaden i stock Win 11 vs slimmad/debloatad Win 11 handla om mS men det kanske är så "känsligt" när man "tradar"?

Av egen erfarenhet kan jag däremot säga att I spel kan en stock Windows vs slimmad/debloatad Windows göra ganska stor skillnad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har du jämfört prestandan med rent OS och Revi?

Anser att mitt Windows 10 LTSC är något mer optimerat än vad folk här på forumet kör med

Dock så strävar jag efter att ha ett fullt fungerande system framför att spara någon extra GB på hårddisken.

Är man ute efter prestanda utan att bry sig om konsekvenserna, så är det bara att stänga av Windows Defender, Windows Firewall samt patchar för Spectre och Meltdown

Har Tiny10 i VirtualBox här, som i sig är imponerande med sin installation på under 2GB. Men som OS är det ganska trasigt under huven.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av walkir:

Anser att mitt Windows 10 LTSC är något mer optimerat än vad folk här på forumet kör med

Dock så strävar jag efter att ha ett fullt fungerande system framför att spara någon extra GB på hårddisken.

Är man ute efter prestanda utan att bry sig om konsekvenserna, så är det bara att stänga av Windows Defender, Windows Firewall samt patchar för Spectre och Meltdown

Har Tiny10 i VirtualBox här, som i sig är imponerande med sin installation på under 2GB. Men som OS är det ganska trasigt under huven.

Baah jag kör Enterprise LTSC i en VM och smått modifierat 10 Pro på speldatorn;)
Tiny10 är jag iofs intresserad av men hur långt funkar det egentligen.

Permalänk
Medlem

En fråga från en numera Windows nybörjare: Är Windows fortfarande bloatat som zlatan? Kan man ens mecka med Windows och stänga av mkt av det bloatade?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av hobs0n:

En fråga från en numera Windows nybörjare: Är Windows fortfarande bloatat som zlatan? Kan man ens mecka med Windows och stänga av mkt av det bloatade?

Det finns mycket man kan göra själv och det är fortfarande väldigt nedskräpat.
Chris Titus debloat & Sycnex Windows 10 Debloater alt. SlimDown10 på MDL Forum för ISO's