AMD stryper leveranser för att hålla priserna uppe

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Att bokstavligen strypa "marknaden" i en lågkonjunktur kan få konsekvenser i framtiden, grafikkortsmarknaden bygger på att föräldrar har råd att köpa kort till sina snorungar istället för en gamestation. Desktop marknaden hade annars dött helt för 10 årsedan.
Sen är frågan varför AMD är nöjda att harva runt 15% av marknaden (steam) och oftast i de lägre segmenten.
Har också alltid varit en av AMDs akilleshäl när de väl får en produkt som säljer har de alltid blivit överraskade och är först när produkten är ointressant produktionen har kommit ikapp.

Men om man inte köper en PC utan en konsoll istället, vem är det som gör kretsarna till dessa? 🤔

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Att Nvidia tror sig kunna hålla på med prismanipulation förstår jag pga deras. monolitiska andel av marknaden.

Amd dock, den är mer svårsåld för mig. De borde väl försöka konkurrera med medel de behärskar, dvs. aggressiva priser, inte minst för stt vinna marknadsandelar. Det spelar liksom ingen roll om produkten är likvärdig konkurrentens om konkurrenten har ett så pass hårt grepp om marknaden som Nvidia har.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Företag gör det företag gör, försöker skaffa marginaler för att utvecklas.
AMD försöker slå sig in på server sidan, det är deras fokus just nu. Där har det just nu en bra tillväxt sett till deras mått.

Det är låg konjunktur och att sänka priser så inflationen går upp (så folk spenderar) är motsatsen mot vad dem vill. De håller rimlig försäljning till okej marginaler för att stimulera tillväxt där dem ser utrymme. Konsumentsidan kommer de fokusera på när vindarna vänder
AMD har typ monopol på konsol sidan får man tänka på och där har de mycket försäljning till låg vinst %

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ahmen meh!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Det var väl Jensen öppen med också i vad det nu var för kvartalsrapport att de minskar 3000-seriens tillverkning bara för att kunna hålla ett högre pris på 4000-serien.

Nu flyger ju dock inte grafikkort från hyllorna längre så frågan är hur länge de kan hålla på, de som köper nu är desperat/måste ha folk, majoriteten ( där största omsättningen borde finnas ) köper inte grafikkort för 16-24k.

Samtidigt borde de kanske ha tryckt på tillverkningen så de kan ersätta defekta MBA-kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Företag gör det företag gör, försöker skaffa marginaler för att utvecklas.
AMD försöker slå sig in på server sidan, det är deras fokus just nu. Där har det just nu en bra tillväxt sett till deras mått.

Det är låg konjunktur och att sänka priser så inflationen går upp (så folk spenderar) är motsatsen mot vad dem vill. De håller rimlig försäljning till okej marginaler för att stimulera tillväxt där dem ser utrymme. Konsumentsidan kommer de fokusera på när vindarna vänder
AMD har typ monopol på konsol sidan får man tänka på och där har de mycket försäljning till låg vinst %

"okej"

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Varför kom inga nyheter med rubriken: "Amd överlevererae för att sänka priserna" under de föregående kvartalen?

Sjukt sensationalistisk nyhet, är väl techspot som brustit i sin journalistik och sweclockers som översatt rakt av. Lagren har ökat hos alla hårdvaruleverantörer, man har levererart mer än vad man sålt i minst två kvartal. Visst är det kul för oss konsumenter när de finns lager som måste säljas till förlust men företagen ska ju försöka undvika just det, sunt förnuft även för deltagare i lyxfällan.

Den här "nyheten" är vinklad som om följande vore normalt:

-Så du brukar tanka 50 liter bensin varje månad?
-Ja, men har senaste månaderna börjat cykla mer och nu är tanken överfull. Jag tänkte dock fortsätta tanka 50 liter varje månad. Det mesta rinner över men det känns rimligt att fortsätta tanka lika mycket även om mitt behov har sjunkit.

AMD har av olika anledningar varit väldigt restriktiva med gpu leveranser efter att de blev brända vid första kryptoboomen. I senaste vägrade de att öka produktionen och försöka mätta marknaden pga risken att kryoto skulle sjunka och bli sittandes med stora lager som man måste sälja till förlust/mycket sämre marginaler. Nvidia däremot körde på och jag tror de tjänade rätt bra på det eftersom krypto boomen höll i sig betydligt längre än man först hade trott. I slutändan blev de dock sittande med större lager än normalt och det har setts som en risk i deras kvartalsrapporter.

Permalänk
Medlem

Ja. Det här med marknadsekonomi är visst bara något som fungerar bra när företagen tjänar pengar på det genom äkta hög efterfrågan och äkta låg tillgång. Gäller inte de förhållandena så är tydligen marknaden inget att ha. Vilken överraskning. Undrar vad folk som försvarat den fria marknaden har att säga nu då

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Du behöver nog en ”reality check”.
Vad är ett företags primära uppgift? Att tjäna så mycket pengar som möjligt. Ju större vinst, desto mer pengar kan man återinvestera i bolaget.

Deras R&D kostar extremt mycket pengar och vill man föra företaget framåt som marknadsledare, ja, då måste man ha en så hög vinstmarginal som möjligt.

De flesta företag är inte noterade på börsen utan enmans/fåmansbolag som naturligtvis behöver göra vinst men i praktiken handlar det mer om att gå runt och kunna styra sin egen tid. Så det där med att det att säga att det är ett företags primär uppgift är inte riktigt sant. De flesta handlar om att skapa en utkomst för ägaren.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Det är nästan som att varken AMD, Nvidia eller Intel är din kompis, utan de är bara ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Det är nästan som att varken AMD, Nvidia eller Intel är din kompis, utan de är bara ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt...

Det låter nästan som om du pratar om ett företag.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Du behöver nog en ”reality check”.
Vad är ett företags primära uppgift? Att tjäna så mycket pengar som möjligt. Ju större vinst, desto mer pengar kan man återinvestera i bolaget.

Deras R&D kostar extremt mycket pengar och vill man föra företaget framåt som marknadsledare, ja, då måste man ha en så hög vinstmarginal som möjligt.

Amd och intel bör bygga upp en fan base och få ut kort och ta över marknaden från Nvidia. Nvidia har inget att förlora dom har mycket mer vinst att göra över amd och intel i detta spelet. Skulle alldrig köpa en amd eller intel gpu över en nvidia om inte priset var mycket bättre. Man missar för mycket mjukvara som nvidia kör runt sina kort för att gå över till något annat.

Permalänk
Medlem

Vilket företag vill producera hyllvärmare? Inte min arbetsgivare heller i dessa tider.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Det enda som överraskar mig nämnvärt här är Lisa Sus uppriktighet. Jag kan ju verkligen inte säga att jag blir särskilt sugen på att köpa ett grafikkort inom den närmsta framtiden i alla fall.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ju större vinst, desto mer pengar kan man återinvestera i bolaget.

Apropå reality check...är det det enda målet med att ett företag tar hutlösa priser? Nästan som att det inte finns aktieägare och investerare alls. Gammal hederlig girighet har nog ett par fingrar, en hand, större delen av armen och ett par tår med i spelet också.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Blir lite fundersam här. En del hävdar att marknaden funkar så länge de säljer slut på lagret. (Tycker alltid nån flikar in en kommer i den riktningen när det diskuteras grafikkort osv osv)

Gäller det även vid artificiell brist för att hålla uppe priserna?

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt av AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

För något år bara sedan var det ett ständigt bölande på detta forum om hur intel och nvidia tog ockerpriser.. Men nej det skulle aldrig de vita riddarna AMD göra

Haha, here we go… 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Tjäna så mycket pengar som möjligt - ja. Men inte till vilket pris som helst. När ska antimononopol myndigheter bli trötta på dem? Kan man inte hälsa på dem och förklara att kartell bildning är olagligt och att man kan bli uppstickande i många små företag för detta.

Är detta verkligen "kartell bildning"?

Ser det snarare som att företag oberoende av varandra anpassar sig efter en mättad marknaden, som då knappast kan anses som kartell.

Saxat:
"En kartell är ett olagligt samarbete mellan konkurrerande företag med avsikt att påverka konkurrensen på marknaden."
Källa: https://www.konkurrensverket.se/konkurrens/lagar-och-regler/samarbeten-som-begransar-konkurrensen/karteller/

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är detta verkligen "kartell bildning"?

Ser det snarare som att företag oberoende av varandra anpassar sig efter en mättad marknaden, som då knappast kan anses som kartell.

Saxat:
"En kartell är ett olagligt samarbete mellan konkurrerande företag med avsikt att påverka konkurrensen på marknaden."
Källa: https://www.konkurrensverket.se/konkurrens/lagar-och-regler/samarbeten-som-begransar-konkurrensen/karteller/

Det blir nog svårt att bevisa att de faktiskt har ett prissamarbete och därigenom påvisa att det är en kartell. Däremot är det utan tvekan oligopol, vilket är nästan lika illa och oligopol brukar oftast vara förstadiet till karteller.

https://www.konkurrensverket.se/konkurrens/om-konkurrens/olig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Hej Bengt-Arne, först vill jag bara säga att jag inte uppskattar när du på ett besserwisser-sätt antyder att jag inte skulle förstå vad en reality check skulle kunna betyda. Trist att se.

Med det sagt, min kommentar med "reality check" syftade inte på det fundamentala med hur en marknadsekonomi fungerar med tillgång och efterfrågan. Istället hur att denna värld och dess konsumenter som potentiellt ska kunna köpa dessa grafikkort förmodligen inte kan eller kommer kunna göra det till de priser som de här företagen har vant sig vid och detta pga inflation, ökande energipriser, stigande räntor, krig/osäkerhet, etc. De kan sitta där och hålla på sina lager och förmodligen enorma marginaler men det kommer till en punkt när deras minskande försäljning kommer att påverka deras resultat tillräckligt mycket att de måste inse att enda sättet att fortsätta är att acceptera de lägre marginaler som de hade före kretsbrist och covid. Därav "reality check".

Bessevisser för "reality check"... Ja, säkert...

Först så är det inte AMD som trissat upp priserna under pandemin, som ju känt gått upp långt över deras rekommenderade utpris, vilket du borde veta.

För du menar väl ändå inte att dom trissade priserna som skedde i försäljningsledet hamnade i AMD's kassa?
Däremot så fick dom in mer pengar genom att dom sålde mer high end, ett val dom tog pga. problem att få fram kretsar.
Även det en verklighet som du borde veta.
Dom sålde hela tiden produkter via sin egna sida till just "rekommenderat pris", problemet var där att dom inte alltid hade produkter i lager pga. kretsbrist.

Att dom nu drar ner är en anpassning för att få ut det som redan finns ute. Ännu en verklighet.
Vart företag med någon form av överlevnadsinstinkt agerar just så, dom kan inte ge bort sina produkter även om nu någon skulle tycka det vore bra, "det är verkligheten" oavsett hur man tycker.

Kan vara en fördel att läsa förbi rubriken

Saxat:
"För att råda bot på den höga inflationen höjer riksbanker världen över sin räntor i rasande takt, något som fått såväl företag som konsumenter att hålla hårt i plånboken. Efterfrågan har därför bromsat in, något som sammanfaller med att AMD producerat allt de kunnat för att möta den tidigare efterfrågan som var ett resultat den länge rådande kretsbristen. Med andra ord vill AMD sälja slut på äldre produkter, utan att sänka sina priser allt för mycket, innan de skruvar upp produktionstakten på Ryzen 7000-serien processorer och Radeon RX 7000-serien grafikkort."

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Det såg ju rätt så illa ut för intel med deras mediokra gpu, men nu när nvidia och amd vägrar sänka priserna så känns det nästan som att de verkligen VILL ha ytterligare en konkurrent, då de mer eller mindre ger bort lågprispallen till den som vill ta den. Kom igen nu intel, jag vet att ni kan!

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Det blir nog svårt att bevisa att de faktiskt har ett prissamarbete och därigenom påvisa att det är en kartell. Däremot är det utan tvekan oligopol, vilket är nästan lika illa och oligopol brukar oftast vara förstadiet till karteller.

https://www.konkurrensverket.se/konkurrens/om-konkurrens/olig...

Möjligen!

Det är något vi haft i flera årtionden när det gäller x86/x64, nej uppriktigt så har det snarare varit en snedvriden konkurrens. Vilket då knappast visar på oligopol.

Källa: https://money.cnn.com/magazines/fortune/fortune_archive/2006/...
Källa: https://homework.study.com/explanation/loyalty-payments-intel...

Samma gäller AMD och Nvidia, dom är rivaler och har ännu inte haft något mer gemensamt mer än konkurrerande produkter.
Mer intressant är att vi nu fått in en tredje aktör på grafik sidan, vilket i sig talar emot oligopol så länge inte någon av dom tre går ihop för att styra marknaden. Vilket inte ser ut att hända i en snar framtid...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Jag tycker det är lite dumt att diskutera om tillverkarna borde sänka priserna eller ej utan satt ha information om deras marginaler. Frågan är på inget sätt enkelt, även för de med all kunskap om marginalerna.
Rent generellt är en lösning att ta fram billigare produkter, detta gör nu AMD med nya moderkort etc.

Folk pratar ofta att marknaden är mättad, men idag tycker jag det mycket handlar om att de nya bättre produkterna är så "extremt dyra", detta i kombination med att de inte är så otroligt mycket bättre än vad man redan har.

Permalänk
Medlem

Samma företag som en gång i tiden gav oss en av de mest prisvärda korten (r9 290 och rx 580) har blivit en av de giriga.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Det blir nog svårt att bevisa att de faktiskt har ett prissamarbete och därigenom påvisa att det är en kartell. Däremot är det utan tvekan oligopol, vilket är nästan lika illa och oligopol brukar oftast vara förstadiet till karteller.

https://www.konkurrensverket.se/konkurrens/om-konkurrens/olig...

Det bör väl i någon mån vara övergående vid det här laget i så fall?

Har ett exempel med min nya kollega som kör win11 för ARM för att utveckla för Win32/x86 inuti en VM på en M1 Pro Mac med MacOS… emuleringen och exekveringen av gamla binärer för x86 är inget problem alls längre (tänk Rosetta 2 för M1)

Snart kommer Qualcomm och andra med egna chip för laptops åtminstone, så tror dominansen är på väg att luckras upp med nya idéer. Om M1 är något att jämföra med ligger ju Intel minst 5 år efter energimässigt i alla fall

Ska man kolla historiskt så har ju AMD inte fått mer andelar av låga priser, bara kassa marginaler, så om de kan hålla sig flytande utan att konkurrera med sig själva så är det ju bara bra. Väldigt få som byter grafikkortstillverkare spontant om man varit nöjd med Nvidia, i alla fall om man ska se sedan DX10 tiden och framåt

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Apropå reality check...är det det enda målet med att ett företag tar hutlösa priser? Nästan som att det inte finns aktieägare och investerare alls. Gammal hederlig girighet har nog ett par fingrar, en hand, större delen av armen och ett par tår med i spelet också.

Nej, inte grighet. Det ordet dyker upp så fort forummedlemmar tycker att saker är dyra, men det handlar inte om girighet.

Det handlar enbart om att folk gör sitt jobb. Det är väl ingen tvekan om att Lisa får en del av kakan, i form av bonusar, när AMD går bra, men jag tvivlar på att det är hennes primära drivkraft. Företagets uppgift är att generera pengar till ägarna, inte att producera top-of-the-line-grafikkort och sälja dem billigt. Så länge efterfrågan är större än tillgången finns det ingen anledning att hålla ner priset, right?

Om företagsledningen inte maximerar vinsten utan säljer till underpris, måste de kunna övertyga styrelsen och bolagstämman att det, i det långa loppet, kommer leda till ännu större vinst. Annars blir de utbytta.

Hur har ni det där du jobbar? Brukar ni låta bli att ta betalt av era kunder när det närmar sig slutet av månaden och ni har tjänat tillräckligt? Är det inte girigt att ta alla pengar ni kan? Och du avstod väl senaste löneförhöjningen du blev erbjuden? Det hade varit girigt att ta den...

Permalänk

det var länge sedan jag skrev här men jag måste bara skriva att jag inte tror inte på amd:s förklaring att de struper tillgången för att hålla uppe priserna. jag tror amd har tillverkningsproblem och jag tror de inte vill erkänna det. ända sedan lanseringen av 7000 serien så har amd varit oärliga. men jag kanske tror fel, eller så tror jag rätt...

Visa signatur

ska hitta på en ny först ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men om man inte köper en PC utan en konsoll istället, vem är det som gör kretsarna till dessa? 🤔

Ryktet är att Nvidia gav upp konsolmarknaden pga att det kostade mer än det smakade. Konsoler säljs ofta till förlust speciellt de första åren och marginalerna är noll.
Nvidia fick ca 10USD per såld PS3, och det skulle också täcka utveckling som jag tolkade det.
länk Nvidia PS3
Är ganska säkert på att marginalerna för det genomsnittliga Nvidia kortet är betydligt högre.
Nu har AMD I princip monopol på konsolmarknaden så de kanske har fått igenom en bättre deal.

Samtidigt så är intresset för en AMD CPU desktop också i princip noll utan spelmarknaden och speciellt premium segmentet som faktiskt har lite marginaler. Frågan är om inte hela X86-marknaden hade varit död utan oss fjantar som lirar spel och vi hade alla suttit på nån ARM-variant som Apple byte till från en dag till en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Känns som de här bolagen behöver en s.k. "reality check"...

Håller med. De behöver inse att verkligheten nu är tillbaka till den när Nvidia lanserade ex. 3080 för knappt 8000 kr och tyckte det gav en bra maginal.

Ovanligt bra år verkar inte kunna hanteras vettigt av stora företag. Inget är någonsin "ovanligt bra", det är istället det nya normala.

Lisa och Jensen kan därför inte säga "Vi blev höga på kryptoboom och pandemi och har satt priserna för högt denna generationen" utan istället gör de allt de kan för att "skydda marginalerna". Marginaler som de för ett fåtal år sen inte ens kunde drömma om.