Permalänk
Medlem

Wifi Hub C2 med annan operatör

Hej,

Jag vet knappt något om nätverk, men har bytt leverantör från Tele2 till Bredband2. Min bostad har coax-uttag och jag har kvar Tele2 wifi hub c2 som inte funkar efter byte av operatör. Kan man ändra på inställningarna så jag kan fortsätta använda den eller behöver jag verkligen köpa Bredband2 router för 79kr/m?

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Rätt säker på att du inte kan byta från koax/DOCSIS till LAN/Fiber med den eftersom Koax är den enda WAN-porten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Free2fly:

Hej,

Jag vet knappt något om nätverk, men har bytt leverantör från Tele2 till Bredband2. Min bostad har coax-uttag och jag har kvar Tele2 wifi hub c2 som inte funkar efter byte av operatör. Kan man ändra på inställningarna så jag kan fortsätta använda den eller behöver jag verkligen köpa Bredband2 router för 79kr/m?

Tacksam för all hjälp!

Är nog vettigare att köpa en router själv istället för att betala per månad till BB2. Då äger du ju själv en ok router (~2 000kr) efter två år, så går du "plus" efter det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag lyckades inte använda min C2 med annan leverantör, men jag kanske missade något. Skulle däremot också rekommendera att du köper en egen istället för att använda deras avbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Jag lyckades inte använda min C2 med annan leverantör, men jag kanske missade något. Skulle däremot också rekommendera att du köper en egen istället för att använda deras avbetalning.

Vilken router köpte du? De enda jag hittar har bara ethernet uppkoppling. Blir tokig!!

Permalänk
Medlem

Något härifrån om du vill ha wifi6e (den senaste och snabbaste standarden för wifi idag): https://www.prisjakt.nu/c/routrar?108546=108547%7C108550%7C10...

Om du inte behöver det senaste så sikta på en med "vanliga" wifi6: https://www.prisjakt.nu/c/routrar?108546=108547%7C108550%7C10...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Något härifrån om du vill ha wifi6e (den senaste och snabbaste standarden för wifi idag): https://www.prisjakt.nu/c/routrar?108546=108547%7C108550%7C10...

Om du inte behöver det senaste så sikta på en med "vanliga" wifi6: https://www.prisjakt.nu/c/routrar?108546=108547%7C108550%7C10...

Räcker det då om jag köper koaxial-ethernet kabel?
https://www.satpro.se/products/productview.aspx?pid=6812&gcli...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Free2fly:

Räcker det då om jag köper koaxial-ethernet kabel?
https://www.satpro.se/products/productview.aspx?pid=6812&gcli...

Det betvivlar jag starkt. Ska man omvandla coax till ethernet behöver man moca-enheter såvitt jag vet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Nej, de har tyvärr inga extra WAN-portar. Endast för Coax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Free2fly:

Vilken router köpte du? De enda jag hittar har bara ethernet uppkoppling. Blir tokig!!

men det är väl ethernet du ska ha?

Permalänk
Medlem

Tror du har missuppfattat lite vad du behöver.

Så vitt jag vet så är det endast tele2(fd com hem) som leverar Internet via coax, då behöver man t ex en c2 modem/router. Bredband2 och liknande är med största sannolikhet riktigt fiber, dvs en ethernetport rakt in i väggen. Till denna kan du ta nästan vilken router som helst och köra en ethernetkabel mellan vägg och router. Du ska med största sannolikhet alltså inte ha något med coax alls efter bytet av leverantör

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Tror du har missuppfattat lite vad du behöver.

Så vitt jag vet så är det endast tele2(fd com hem) som leverar Internet via coax, då behöver man t ex en c2 modem/router. Bredband2 och liknande är med största sannolikhet riktigt fiber, dvs en ethernetport rakt in i väggen. Till denna kan du ta nästan vilken router som helst och köra en ethernetkabel mellan vägg och router. Du ska med största sannolikhet alltså inte ha något med coax alls efter bytet av leverantör

Sant att om han är Bredband2 kund så skall inte coax användas... kan Bredband2 ha accepterat han som kund utav misstag?
kanske missade Brendband2 att han har coax?
för som det ser ut nu så har inte Bredband2 coax modem/routers, endast anslutning till nätverksuttag som du säger!.

Permalänk
Medlem

Generellt sätt så är ju modem/routers konfiguerade utav leverantören och då passar dom inte en annan leverantör.
Byter man leverantör så för man nytt modem/router utav dem.

Jag bor också i ett com-hem hus med Coax uttag (numera Tele2), när man blir kund hos Tele2 så får man som standard skickat till sig
en WiFi router med inbyggt modem MEN om man säger till vid beställningen så accepterar dem att endast skicka ett modem då kan jag köpa en egen separat router!. så jag kör med Tele2 modem Sagemcom model: F@st 3893 kopplad till en egen ASUS RT-AX86S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Free2fly:

Hej,

Jag vet knappt något om nätverk, men har bytt leverantör från Tele2 till Bredband2. Min bostad har coax-uttag och jag har kvar Tele2 wifi hub c2 som inte funkar efter byte av operatör. Kan man ändra på inställningarna så jag kan fortsätta använda den eller behöver jag verkligen köpa Bredband2 router för 79kr/m?

Tacksam för all hjälp!

Du får nog ringa till Bredband2 supporten och vara tydlig med att du har Coax uttag i väggen och att du vill ha ett Modem skickat till dig INTE WiFi-Router med inbyggt modem. Får du bara modemet så kan du använda en egen router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeyboy:

Du får nog ringa till Bredband2 supporten och vara tydlig med att du har Coax uttag i väggen och att du vill ha ett Modem skickat till dig INTE WiFi-Router med inbyggt modem. Får du bara modemet så kan du använda en egen router.

Det lär inte fungera. Tele2:s nät är inget öppet bredband. Frågan är om TS har missuppfattat det hela.

Permalänk
Medlem

https://www.bredbandsval.se/bredband/kabel-tv-bredband

Citat:

Exempel på andra operatörer som levererar bredband via tv-uttaget (koaxial) i mindre omfattning är Telenor, Köpings Kabel-TV, Olofströms Kabel-TV, Teleservice, Bredband2 och Bahnhof.

Så vad TS ska ha för router/modem och om det befintliga koax-uttaget som användes för Tele2 kan användas... är lite av en gåta för oss som inte har varit med om beställningen och inte har gått husesyn och letat efter uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

https://www.bredbandsval.se/bredband/kabel-tv-bredband
Så vad TS ska ha för router/modem och om det befintliga koax-uttaget som användes för Tele2 kan användas... är lite av en gåta för oss som inte har varit med om beställningen och inte har gått husesyn och letat efter uttag.

Koax-modem/nät aktiveras alltid via utrustning, de kan därför inte användas av andra leverantörer.

TS behöver en router (vanlig router med wan-uttag) som kan anslutas till det öppna fibernätets nätverksuttag.

Bredband2 och Bahnhof finns som leverantörer i Seths fiberkoax-nät. Seths står för utrustningen – de är alltså ensamma om att driva koax-nät som öppet nät. De andra två leverantörerna i Seths koax-nät är Bitcom och NetAtOnce.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeyboy:

Generellt sätt så är ju modem/routers konfiguerade utav leverantören och då passar dom inte en annan leverantör.
Byter man leverantör så för man nytt modem/router utav dem.

F@st 3893 ..

Vad har du för hastigheter med det modemet ?
Det var rätt många år sen dom sålde det nämligen, så det börjar ju bli till åren..

Permalänk
Skrivet av Oppna:

Tror du har missuppfattat lite vad du behöver.

Så vitt jag vet så är det endast tele2(fd com hem) som leverar Internet via coax, då behöver man t ex en c2 modem/router. Bredband2 och liknande är med största sannolikhet riktigt fiber, dvs en ethernetport rakt in i väggen. Till denna kan du ta nästan vilken router som helst och köra en ethernetkabel mellan vägg och router. Du ska med största sannolikhet alltså inte ha något med coax alls efter bytet av leverantör

Har också för mig att det enbart är Tele2 (comhem) som kör coaxial.
När jag hade comhem så hade jag tre hål i väggen i vardagsrummet och fiber i hallen för bredbandsbolaget direkt innanför entrén. Så jag skulle nog kolla i hemmet efter ett fiberuttag.
Och med tanke på att du kan ha bredband 2 där du bor så bör du ha ett fiberuttag någonstans.