Krönika: Uppdateringar – besatthet eller entusiasm?

Permalänk
Medlem

Rolig artikel, jag känner igen mig mycket, framför allt gällande operativsystem. Insett att en ny punktversion av ett OS är i regel roligare än ny hårdvara, vilket bl a medförde att jag lämnade Android för iOS efter 10 år för att slippa köpa ny telefon på många år. Köpte en router med stöd för OpenWRT av samma anledning. Hänger nästan alltid på låset för nytt Windows (även om 11 kräver en del tredjepartslösningar och registertweaks för att vara acceptabelt i dagsläget).
Med det sagt ska jag dock säga att gällande mjukvara som inte är operativsystem har jag på senare år blivit mycket mer restriktiv, men det har en mycket enkel förklaring; för dagens utvecklare gäller att förändring för förändringens skull är mycket viktigare än förändring för förbättring. Därför stänger jag alltid av automatiska uppdateringar av appar på mobilen. De flesta appar jag kör är inte så kritiska, men några vågar jag aldrig uppdatera av rädsla för att någon förändringsnarkoman varit i farten och fullständigt designat om UI:t eller tagit bort de funktioner jag vill ha. Hade hellre sett att man kunde stänga av automatiska uppdateringar för enstaka appar dock.

Permalänk
Medlem

Förr i tiden när både jag själv och de tekniska prylarna var "yngre" så gillade jag att hänga med i framkant av utveckling, då upplevde jag att det mesta som ändrades åtgärdade något problem eller implementerade ett nytt och "bättre" sätt att göra något..

Det är dock nu ganska länge sen jag kände så.
Den spontana reaktionen när det dyker upp någon form av påtryckning att uppdatera något blir alltid i stil med "Va faan ska de ändra nu då?!?!?!"

Jag är inte längre villig att hänga med i utveckling, jag är bekväm med "mitt sätt" att göra allt jag gör, jag är inte intresserad av nya och "innovativa" gränssnitt eller sätt att göra saker o ting...

Jag tar gladeligen emot säkerhetespatchar och buggfixar 1 gång i timmen dygnet runt 365 dagar om året, bara jag tillåts avstå all "innovation" gällande GUI och alla "feature updates"....

Idag är jag så innerligt nöjd över mig själv att jag tog mig i kragen och hoppade när W7 nådde EOL, efter att då i många år ha funderat på saken tog jag äntligen klivet fullt ut över till Linux även på min huvudmaskin.
Nu är det bara telefonhelvetet jag då o då tvingas skrika mig hes över, tyvärr är man ju idag allt för beroende av mobilt bank-id för att sköta många samhällsfunktioner när man är ute på prång....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Den myten fungerar som vi redan rett ut bara med en väldigt selektiv världsåskådning

Eller så får man ha en selektiv världsåskådning för att den inte skall fungera. Jag pratar alltså om hela versioner på konsumentoperativen. Blandar inte in decimalversioner, serveroperativ eller annat skumt. För mig har det stämt klockrent ända sedan Windows 3.

Sen kan man såklart få det att inte stämma om man frångår ovan nämnda riktlinjer. Men t ex windows 2000 var ju för servrar även om många körde det hemma. Så det räknas inte. Så nä. Vi har inte rett ut någonting, annat än möjligen att man kan få vilken teori som helst att inte stämma om man blandar in knasiga och irrelevanta data och parametrar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag förstår din fascination av att stirra på en progress bar, själv satt jag sedan DOS tiden och glatt tittade på defrag tills den var klar.

Permalänk
Medlem

Ja, allt måste hållas uppdaterat hela tiden, så är det ju...

Vet inte hur rimligt det är *egentligen*, det här med tillfredställelsen av att uppdatera saker.
Samtidigt har det motsatta agerandet, att försöka undvika uppdateringar, som jag ser det betydligt större praktiska problem, så känns inte som ett beteende som det finns någon större anledning att försöka stävja. Ska nog gå riktigt över styr isf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag är likadan med att uppdateringar måste in, har varit så sedan början av 90 talet med all mjukvara/drivrutiner.

Det är ren nöjsessurfning att leta efter alla möjliga uppdateringar 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Du kan ändra så Discover letar uppdateringar en gång i veckan eller varannan vecka.

Har ställt frågan en gång på ett fedora-forum och läst en del trådar en annan gång (när senast installerade om systemet), ingen har svarat och inget svar jag sett har sagt att det går att schemalägga till whenever. Det är mycket möjligt att det går, jag kanske ser efter nästa gång det beger sig, in the meantime är det rätt enkelt att bara ta bort en eller två Discovery-relaterade ting (förutsätt att inget behov finns av den mjukvaruaffären och grafiska installeraren) (eller automatiska uppdateringar)

* https://www.reddit.com/r/archlinux/comments/mb4ydc/how_to_dis...
** https://superuser.com/questions/1368573/how-to-disable-notifi...
*** https://www.reddit.com/r/kde/comments/sc8aa3/how_to_properly_...

Det talas om att avinstallera det jag avinstallerat, att försöka ta bort automatiska uppdateringar (vilket inte verkar påverka Discover jämt), dölja notiser (vilket inte påverkade Discovers sist jag provade)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag tycker alla uppdateringar är ett nödvändigt ont. varje gång man inte startat ett spel på en vecka så kommer det installing update, ibland är det en stor en som tar massor av tid.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Inte haft några större problem med Windows Update sedan typ Windows 7. På datorerna kör jag alltid in alla uppdateringar. Mobilen är inte lika viktigt med systemuppdateringar då det kan göras via Play Store med många av Androids appar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jag upplever 2 läger som typ är:

  • Pelle 12år. Så fort det kommer en uppdatering så installerar den, det fungerar felfritt på min dator som jag endast har för att uppdatera min facebook status om vad min katt har hittat på.

  • Nils Arne 40år, mina datorer har hand om avfyrningen för kärnvapenmissiler. Jag är lite skeptisk till att dra hem en uppdatering så fort som den har kommit utan att läsa på vad som den ändrar och vilka problem folk har haft med den.

Nå det börjar idag komma nya tekniker för att isolera ens mjukvara och ha kontroll över den. Först VM, sedan Docker m.m.
Det var inte länge sedan alla system körde med tänket att skyddet handlar om att det ska vara svårt att ta sig in, de datorerna som är inne i nätverket har sedan ej internet access etc. Detta tänk håller på att överges och det kostar extremt mycket pengar, men företag blir idag tvingade.

Så bäst och allt vore på sätt och vis och internet ej funnits och det vore som år 1980, men det är svårt att ändra tillbaka till och då är enda alternativet att bråka med dessa uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade alltid apple maskinerna när jag satt 100% med Mac men windows så blir jag bara irriterad. Datorn har hux flux startat om uppdateringarna när jag suttit och jobbat ett X antal gånger och jag har sagt till mina kollegor att en uppdatering kan komma när som (alla förutom jag sitter på mac) - Har hänt att maskinen startat om under möten också - sköna 2 timmars uppdateringar.. Vet inte hur jag lyckades eller om det är en "ny feature" men jag har lyckats pausa ordentligt nu och inte bara "påmin mig igen om 1 vecka". Har inte uppdaterat till 2h22 än och den släpptes väl i (?) oktober förra året? Va ju mycket snack om att den inte va riktigt bra för alla maskiner... Samma sak för mjukvara. Har bränt mig förut att projekt jag jobbat med inte ville leka efter en uppdatering (när man varit lite för snabb med att uppdatera)

Så njä.. Inte mycket för uppdateringar. De bråkar mest... (tycker windows xp fortfarande är ms bästa os - Inget jävla fluff, inga dubbla menyer eller banderoll eller trams.)

Visa signatur

/925

Intel 8700|32Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag tycker alla uppdateringar är ett nödvändigt ont. varje gång man inte startat ett spel på en vecka så kommer det installing update, ibland är det en stor en som tar massor av tid.

Håller till viss del med, men i praktiken finns ju inget egentligt alternativ utan bara frågan om när de installeras.

Att vara i fas med uppdateringarna är i min värld generellt mindre smärtsamt än att överraskas av dem, som i ditt exempel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Känner igen mig en del. Jag kanske inte hysteri uppdaterar hela tiden. Men det känns najs när man precis uppdaterat till senaste versionen av något.
Jag inaktiverar automatiska uppdateringar just för att det inte ska bli problem när jag använder datorn. Där emot så har jag popups på för vissa saker så jag direkt får veta att det finns en nyare version. Ibland gör jag som det nämndes tidigare, en räd och massuppdaterar allt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Har ställt frågan en gång på ett fedora-forum och läst en del trådar en annan gång (när senast installerade om systemet), ingen har svarat och inget svar jag sett har sagt att det går att schemalägga till whenever. Det är mycket möjligt att det går, jag kanske ser efter nästa gång det beger sig, in the meantime är det rätt enkelt att bara ta bort en eller två Discovery-relaterade ting (förutsätt att inget behov finns av den mjukvaruaffären och grafiska installeraren) (eller automatiska uppdateringar)

* https://www.reddit.com/r/archlinux/comments/mb4ydc/how_to_dis...
** https://superuser.com/questions/1368573/how-to-disable-notifi...
*** https://www.reddit.com/r/kde/comments/sc8aa3/how_to_properly_...

Det talas om att avinstallera det jag avinstallerat, att försöka ta bort automatiska uppdateringar (vilket inte verkar påverka Discover jämt), dölja notiser (vilket inte påverkade Discovers sist jag provade)

Discover > Settings, en lång lista med källor, bör stå något i stil med "Default source Software Sources" som går att trycka på.

Slå in lösenord.

Nytt fönster > Updates > Automatic updates.

Jag kör Kubuntu nu, men rätt säker jag hade liknande i Fedora.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Men t ex windows 2000 var ju för servrar även om många körde det hemma. Så det räknas inte.

Men t ex där har du ju helt fel hur man än ser på det om du inte menar att Windows 2000 professional är ett serveroperativ? Vad är då windows 2000 server för något?

Kunde du inte hitta ett bättre exempel än ett som är så uppenbart uppåt väggarna?

Permalänk
Medlem

Jag är helt tvärt om, jag uppdaterar inte om jag verkligen inte måste eller om det är nån specifik buggfix jag vill ha. Ser ingen anledning alls att riska att förstöra nånting som fungerar med eventuellt nya buggar eller att dom ändrar eller tar bort nån funktion som jag gillar. Har hänt alllldeles för många gånger att jag blivit bränd på det.
Dessutom har jag i många år kört antingen jailbreakad iPhone eller en rootad Android med custom firmware, o att uppdatera sånt kan innebära att man måste bygga om hela konfen.
Så nä, alla automatiska updates stängs av direkten, även Windows där jag måste köra lite fulhack för att stänga av.

Dock finns det ett undantag o det är Blender, där kör jag nästan alltid absolut senaste alphan för att få tillgång till alla nya trevliga features. Blenders alpor är ju generellt sett väldigt stabila också så är inte mycket att oroa sig för där

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Håller till viss del med, men i praktiken finns ju inget egentligt alternativ utan bara frågan om när de installeras.

Att vara i fas med uppdateringarna är i min värld generellt mindre smärtsamt än att överraskas av dem, som i ditt exempel.

Ja det var bättre förr. fanns inga dryga uppdateringar till c64an inte

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar bara när när jag får problem med något, nyare uppdateringar ställer ofta till det så varför uppdatera när det fungerar felfritt liksom.

Permalänk
Musikälskare

Hmm uppdaterar bara om jag måste men ibland slinker OS uppdateringar igenom för Win 10 och Mac OS, speciellt om man är tvungen att göra det pga att jobbet säger det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Har varit torsk på uppdateringar sen jag fixade första datorn.
Meckade ihop egna drivrutiner med en häxblandning av senaste DLLerna på den tiden när nvidia och Ati i regel inte distribuerade generella drivrutiner. La till PCIID med hexeditor så att nyare firmware från modeller i samma familj CD-brännare gick att använda på min etc.
Optar in i alla betaprogram osv.

Meckade tidigt med att slipstreama egna Windows-skivor med alla updated som drivrutiner etc.

Trots det har jag väääldigt sällan stött på något problem.

Så jag aldrig förstått folk som väntar månader med att installera ett servicepack eller ny drivrutin etc. 😅

Känns lite som att överklocka, man lurar ut ytterligare lite prestanda (och funktionalitet) än vad som var tillgängligt när man köpte produkten. Helt gratis.

Dessutom är det ju väldigt lärorikt att mecka och ta sönder saker för att sedan laga dem!

Känner igen detta mycket väl, alla de där sakerna var något jag också pysslade med tidigare..
Man lär ju sig mer när saker inte bara fungerar direkt och man måste lösa något.

När det gäller uppdateringar är det väl mycket så att det känns bra att ha det senaste, för då vet man att man ligger i framkant och de flesta dittills kända felen är åtgärdade och förhoppningsvis har det inte tillkommit nya.
Är ju liknande som att ha fått bilen servad, då vet man att den nog inte borde sluta fungera strax efter åtminstone.
I vissa fall har ju uppdateringar också inneburit nya funktioner el förbättrad prestanda.

Men ibland undrar man ju varför det ska krävas så enormt många uppdateringar jämnt.
Visst, många utvecklare jobbar agilt med sprintar osv, men den till synes oändliga mängden uppdateringar där det knappast någonsin märks något av dem kan man ju undra kring.
Vissa mobilappar uppdateras väldigt regelbundet, trots att apparna i sig inte är särskilt komplexa.

I arbete med support mot kunder/användare är omstart och uppdatering av drivrutiner+Windows några av de första och mest grundläggande sakerna som görs, för att de löser en hel del saker. Detsamma gäller för program och appar, har man den senaste el inte? Börjar man med de sakerna kan man ofta undvika att behöva felsöka djupare, då arbetet redan gjorts av någon annan.

Därmed inte sagt att uppdateringar aldrig skapar problem, snarare kan det många gånger vara dessa som ändrar något som påverkar funktionen för något annat.
Arbetar själv inom en organisation med en hel del olika system, policyn, applikationer, hårdvara osv som är av olika åldrar. Om t ex Microsoft gör någon ändring för att öka säkerheten är det mycket troligt att något någonstans inom organisationen slutar fungera el fungerar sämre/annorlunda. Att hitta el lista ut vad det kan vara är många gånger långt ifrån enkelt, då symtomen kan vara väldigt långsökta.
Även för privatpersoner kan det ha betydelse, varför det är rimligt att vänta åtminstone några dagar innan man installerar de senate OS-uppdateringarna så att ev större/kritiska fel hinner upptäckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Discover > Settings, en lång lista med källor, bör stå något i stil med "Default source Software Sources" som går att trycka på.

Slå in lösenord.

Nytt fönster > Updates > Automatic updates.

Jag kör Kubuntu nu, men rätt säker jag hade liknande i Fedora.

Cheers for the hint.

Även om Software updates i Systeminställningar är inställt på Manual och notifications Never så är det en illgul uppseendeväckande liten pil i Discover som är omöjlig att ignorera som påstår att det finns -heltal- uppdateringar. Möjligt att notiserna försvunnit den här gången, jag tänkte inte ha kvar programvaran jag inte behöver (grafisk affär, notiser vid uppdateringar eller grafisk installerare) i så många minuter till : )

(I Discover - settings finns en lista repos, varav en kategori heter Default Source och alla repos som tillhör den finns under. De har en textrad och en checkbox, sökas i Discover antar jag eller ej. Det går övrigt inte att klicka på nåt.)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Men t ex där har du ju helt fel hur man än ser på det om du inte menar att Windows 2000 professional är ett serveroperativ? Vad är då windows 2000 server för något?

Kunde du inte hitta ett bättre exempel än ett som är så uppenbart uppåt väggarna?

Jag menar alltså att Windows 2000 inte ska räknas.

Ett annat exempel är väl att vissa räknar windows 8.1 som en egen version, eller windows 98SE. Så där har du några fler exempel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är likadan. Det känns inte alls bra att sitta med gammal firmware eller gamla drivrutiner.

Däremot är jag mer konservativ med operativsystem. Men det är inte mitt fel att Microsoft på något hemligt styrelsemöte tydligen bestämt att det ska vara varannan bra, varannan dålig. Så jag är kvar på Windows 10, men självklart med senaste uppdateringarna

Alla är vi olika, jag håller fast vid de bra versionerna av Windows...
Win11 FTW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är likadan. Det känns inte alls bra att sitta med gammal firmware eller gamla drivrutiner.

Däremot är jag mer konservativ med operativsystem. Men det är inte mitt fel att Microsoft på något hemligt styrelsemöte tydligen bestämt att det ska vara varannan bra, varannan dålig. Så jag är kvar på Windows 10, men självklart med senaste uppdateringarna

Kunde inte sagt det bättre själv. Du känns som min spegelbild 😂

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Kul skriven artikel och jag håller med i de flesta fall.

De senaste åren har jag dock börjat bli gammal och grå, och uppdaterar sällan, mer än nödvändigt.
Fungerar programvaran som den ska - då uppdaterar jag inte, så enkelt är det.

Med det sagt kan det vara bra att uppdatera t.ex grafikdrivrutiner så att spelen flyter tillräckligt bra etc

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Rolig artikel, håller med till 100%

Visa signatur

Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Alla är vi olika, jag håller fast vid de bra versionerna av Windows...
Win11 FTW

Jag är påtvingad Windows 11 på jobbet så har i alla fall testat. Sålänge det inte finns "never combine" så blir det "never install" hemma Men lika illa som Windows 8 är det i alla fall inte. Men tillräckligt många småsaker jag stör mig på för att vilja ha det hemma,

Skrivet av mastrovious:

Kunde inte sagt det bättre själv. Du känns som min spegelbild 😂

Jag kan skicka ett kort på mig så kan du ge bort alla speglar där hemma då

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

99% av uppdateringarna tillför eller ändrar inget som man märker.

Permalänk
Medlem

Jag håller i regel mina grejer uppdaterade. Med det sagt hoppar jag inte på senaste versionen så fort det finns något nytt tillgängligt, väntar ett par dagar och ser efter om andra börjar rapportera problem med den nya versionen. När det gäller byte av OS brukar jag ha en "karantäntid" på ungefär 1 år för att undvika de vanliga barnsjukdomarna, jag har väntat lite längre med Win11 då diverse prestandabuggar och annat flitigt avlöst varandra, fast det känns som att det snart kan vara dags för det hoppet också.

Har i regel aldrig haft problem med nya versioner av något, där undantagen har varit när t.ex. någon grafikdrivrutin haft stora problem som påverkat i princip alla som installerat den och liknande.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Sötast

Uppdateringar på mina linux servrar = ger ett lugn och en avstressande känsla.
Uppdaterar på MacBook = trevligt, är det något nytt skoj?
Uppdateringar på Windows datorn = hm. let's hope nothing breaks. samt vad är nästa bloat? Installeras onedrive och snapchat om igen för åttonde gången?