Krönika: Uppdateringar – besatthet eller entusiasm?

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Uppdateringar – besatthet eller entusiasm?

Anders tar sig en funderare kring den tillfredsställelse han upplever vid uppdateringar och uppgraderingar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Svårt att argumentera emot uppdateringar när jag själv sitter på Arch Linux och okynneskör `yay` i tid och otid

Däremot är det rationellt inte nödvändigt att alltid uppdatera till senaste versionen av allt och man kan ibland undra hur mycket tid som läggs på att uppdatera helt i onödan.

Permalänk
Medlem

Jag är likadan. Det känns inte alls bra att sitta med gammal firmware eller gamla drivrutiner.

Däremot är jag mer konservativ med operativsystem. Men det är inte mitt fel att Microsoft på något hemligt styrelsemöte tydligen bestämt att det ska vara varannan bra, varannan dålig. Så jag är kvar på Windows 10, men självklart med senaste uppdateringarna

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Svårt att argumentera emot uppdateringar när jag själv sitter på Arch Linux och okynneskör `yay` i tid och otid

Däremot är det rationellt inte nödvändigt att alltid uppdatera till senaste versionen av allt och man kan ibland undra hur mycket tid som läggs på att uppdatera helt i onödan.

Exakt samma här✋

Har blivit någon märklig vana att köra pacman -Syu, flatpak update och yay när jag startar datorn för dagen 😅

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Visst finns det en trygghet i att ha den senaste versionen men jag har sällan haft den där stressen att jag bara måste uppdatera!
Och jag har aldrig känt någon önskan alls att installera beta versioner - jag vill ha en stabil produkt och jag får inte betalt för att vara betatestare

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag är nog lite tvärt emot, särskillt när det kommer till Windows-system.
Då jag ett flertal gånger råkat ut för problem med uppdateringar så är det inget som jag direkt hurrar över när jag ser att det dyker upp nya...
Inställningar som i vissa fall helt ologiskt (har inte med uppdateringen att göra) ändras bara för att man kör in en uppdatering eller inkompatibilitet som uppstår med vissa versioner vare sig det är frågan om beta-versioner eller slutgiltiga...
Att hålla på och backa till tidigare versioner har bara lett till att hackar sönder registret för att unvika att vissa saker uppdateras vilket istället leder till att det inte uppdateras...
Det finns inget jag hatar så mycket som uppdateringar som är påtvingade.

Konstigt nog är jag mer imponerad av när man kör "systemuppdateringar"(all mjukvara uppdateras) i Arch Linux. Sålänge man inte väntat för länge med att köra en uppdatering så har det fungerat i princip felfritt.
När det väl uppstått problem så har tagit lite tid att lösa även om det inte varit speciellt svårt att lösa men det beror nog mest på att jag är "för mycket" av en Windows-användare fortfarande...

Permalänk
Medlem

Jag kör med en rolling distro med unstable repos påslagna och uppdaterar mjukvaran på min dator ett antal gånger om dagen, klart man ska ha det senaste!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Det beror på om uppdateringen är påtvingad eller frivillig. Om ett problem blir löst känns det skönt men orsakar det nya problem är det trist. I vissa fall när allt funkar så kan jag avstå uppdateringar för att inte förstöra det som fungerar. Ofta får jag tänka till om det är bra tillfälle att uppdatera just nu.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar när jag känner att jag behöver... Vilket är mer sällan idag än för 10 år sedan. Ny drivrutin till gpu med ett års mellanrum.... Chipset/cpu aldrig.. Windows aldrig..

Men å andra sidan spelar jag bara ett spel på datorn nu för tiden

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

Känner en instinktiv ilska när jag ser att en uppdatering vill göras, eftersom det är så fastetsat i ryggmärgen hur bloatat det kan bli. Det som förstörde mig var MSN messengers utveckling.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Jag är inne på samma spår som @grumie
Idag är man inte alls lika inbiten som för kanske 10-15 år sen men brukar köra en räd nån gång i månaden och kollar om det finns nåt nytt, eller så är det mer "jaha har det kommit en ny uppdatering" eller om man ska skoja till det "varför laga nåt som inte är trasigt".

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Oftast är det väl ganska meningslöst med uppdateringar. I teorin så kan man alltid argumentera för att man så ofta som möjligt ska göra säkerhetsuppdateringar.
Men i många fall handlar det nog om att man får den där dopaminkicken som ger oss en kortsiktig tillfredsställelse och som gör oss mer beroende av ständiga uppdateringar av det mesta.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ser ingen hysteri i med att ligga först på att uppdatera.
Böt nyligen till W11 på min laptop medans min stationära fortfarande kör W10 21H2 / 19044. Kör Server 2019 på en äldre dator.

Permalänk
Medlem

Google på Android har en förmåga att uppdatera massor av appar konstant och jag märker aldrig någon skillnad. Det händer ibland att jag märker förbättringar med det enstaka appar och väldigt sällan. Android Auto uppdaterade designen på huvudskärmen för inte länge sedan, en bra förbättring dessutom. I övrigt är det tusentals av appuppdateringar av Google som varit "jaha?".

Permalänk
Avstängd

Inväntar nu släpp på Android 13 även om jag inte tror att det blir större skillnader alls.
Android I övrigt seg med att uppdatera appar av sig själv. Borde sätta igång snabbare så fort wifi är på.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag är helt tvärtom. Jag har haft mycket problem med de nyaste uppdateringarna från tidigt i livet och därför försöker jag alltid vänta ut allt tills det inte går längre. Så många gånger jag uppdaterat drivrutiner som gjort att jag måste felsöka och greja i timtal innan saker har fungerat. Ser jag en uppdatering på typ grafikkortsdrivrutiner blir jag alltid lite nervös och helst skulle jag vilja vänta att uppgradera.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Har varit torsk på uppdateringar sen jag fixade första datorn.
Meckade ihop egna drivrutiner med en häxblandning av senaste DLLerna på den tiden när nvidia och Ati i regel inte distribuerade generella drivrutiner. La till PCIID med hexeditor så att nyare firmware från modeller i samma familj CD-brännare gick att använda på min etc.
Optar in i alla betaprogram osv.

Meckade tidigt med att slipstreama egna Windows-skivor med alla updated som drivrutiner etc.

Trots det har jag väääldigt sällan stött på något problem.

Så jag aldrig förstått folk som väntar månader med att installera ett servicepack eller ny drivrutin etc. 😅

Känns lite som att överklocka, man lurar ut ytterligare lite prestanda (och funktionalitet) än vad som var tillgängligt när man köpte produkten. Helt gratis.

Dessutom är det ju väldigt lärorikt att mecka och ta sönder saker för att sedan laga dem!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Men det är inte mitt fel att Microsoft på något hemligt styrelsemöte tydligen bestämt att det ska vara varannan bra, varannan dålig.

Den myten fungerar som vi redan rett ut bara med en väldigt selektiv världsåskådning

Permalänk
Medlem

Uppdateringar har bara en poäng om dom åtgärdar ett problem eller lägger till ny funktionalitet, dessvärre orkar jag inte läsa alla changelogs så det blir att rutinmässigt uppdatera och hoppas att någon bugg försvann på kuppen ... har man känslig/avancerad programvara som man absolut vill ska fortsätta fungera ska man INTE uppdatera om man inte är helt säker på vad man gör.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

KDE-miljön kommer med nåt slag "Discover" som gillar att hitta uppdateringar med en notis flera gånger på en dag synligen. Har avinstallerat en nyckelkomponent de få gånger jag installerat ett nytt Fedora KDE för att föredrar att uppdatera manuellt en gång i veckan ca. Går oftast utan problem och är det problem jag inte löser med ens brukar det redan finnas en forumtråd om det / folk som vet hur det bör behandlas.

Har även en Windows11partition för Age of Wonders-PBEM som kör ett par drag i veckan i mot en forna arbetskollega, lagom för att hålla kontakten samt tar inte så lång tid per drag (nätverksdelen fungerar dåligt med Proton), den verkar vara lite som Windows 10 var som meddelade mig "Windows är en tjänst." när det var på väg att tvinga en uppdatering. Det brukar vara en uppdatering ett par gånger i månaden vare sig jag vill eller inte och låter den bara göra klart. Gör absolut inget i det sys:et förutom starta och avsluta Planetfall.

Trådlösa routern kollar jag om finns uppdatering nån gång i halvåret. Känns hyfsat relevant då wifi blir rätt synligt i stan.

När det gäller objektiv eller kameror samt BIOS så brukar jag kolla vad uppdateringarna gör (och om det finns en allmän rek).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Uppdateringar är numera hur man felsöker barnens datorer vid problem. Dom startar aldrig om dom vilket medför att det alltid blir Ubisoft connect som får problem först av någon anledning. Så man uppdaterar allt som går sen fungerar det .lol.

Permalänk
Medlem

Minns inte senast jag alls uppdaterade någon drivrutin eller firmware om det inte fanns ett strikt behov. Det är ju som att bara byta moderkort på en dator eller något annat som knappt spelar roll

Jag kan förstå om man väntar sig någon specifik funktion eller har mysko problem (hej Steam OS!)

Men att uppdatera när allt fungerar brukar mest riskera att leda till problem och framförallt mer på senare tid brukar releaser aldrig vara stabila första gången. Det är nästan varje gång man måste uppdatera igen och igen efter några dagar/veckor och ändlöst felsökande och strul längs vägen…

Rör inte det som fungerar brukar vara min filosofi

Permalänk
Medlem

Jag kör safe-upgrade sedan några år, efter ha blivit bränd någon gång av allt för hetsigt uppdaterande. Jag kör trots allt Debian Sid, vilket även har den lätt missvisande synonymen Debian unstable. Min rutin några gånger per vecka är:

aptitude update aptitude safe-upgrade

Någon gång per månad kan det hända att jag även kör

aptitude full-upgrade

Efter varje uppgradering kör jag städpatrullen:

apt-get autoremove aptitude autoclean aptitude clean deborphan | xargs aptitude -y purge aptitude purge \~c dpkg -l | grep -v '^ii'

Jag bootar med

tune2fs -c 1 /dev/sda1

OCD? Nej, men lite ordning får det väl vara.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

När jag var yngre så ville jag alltid köra senaste. Nu på äldre dar så värdesätter jag min tid och energi mer och vill bara att vissa saker ska funka. Fungerar något och det inte finns behov av en ny feature eller säkerhetspatch ser jag ingen anledning att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Hatar uppdateringar då det bara förstör hela datorn och man måste lägga ner massa tid för att få bort uppdateringen/roll backa.

Bara senast igår fick jag lägga 3h, då när jag vaknade hade datorn lyckats startat om och lyckats installera 2 windows updates (stängt av alla Windows Updates). Bara mainskärmen funkade och gick via den interna grafiken. Trodde mitt grafikkort hade gått sönder. Men då jag fick bild ut via grafikkortet samt om jag klickade ur "0 db Fan" så började fläktarna på kortet snurra. Hittade inte gpun i aktivitetshanteraren eller i hwmonitor. Det syntes i bios dock. Klickade runt och kom fram till att drivrutinerna till grafikkortet va borta. Gick in via Inet - Mina Sidor och klickade in på grafikkortets hemsida (tycker det går smidigare än att googla och hitta precis rätt modell) och klickade hem AMD Radeon Adrenaline, gick inte installera, testade en annan version, gick inte. Letade upp original installationsfilen på datorn från när jag installerade kortet, den funkade. Installerade sig och hittade gpun och körde in drivrutiner, blinka till och alla skärmar gick igång.

Hatar uppdateringar. Gillar heller inte när det kommer ny Android och hela mobilens layout ändras ._.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det beror på om uppdateringen är påtvingad eller frivillig. Om ett problem blir löst känns det skönt men orsakar det nya problem är det trist. I vissa fall när allt funkar så kan jag avstå uppdateringar för att inte förstöra det som fungerar. Ofta får jag tänka till om det är bra tillfälle att uppdatera just nu.

Helt klart. På Ubuntu är det nu standard att Firefox inte uppdateras med allt annat, och det kommer upp en nagpopup om att uppdatera. Uppdaterade igår efter ett par dagars klagande. Var inte imponerad.

Citat:

Reverted changes to Windows font smoothing which caused poor rendering on some configurations (bug 1803154)

Fixed jank when loading pages containing a large number of emoji characters (bug 1809081)

Fixed an issue causing authentication prompts to not appear when loading pages in some enterprise environments (bug 1809151)

Fixed inconsistent sizing of event listener checkboxes inside the Inspector developer tool (bug 1811760)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

KDE-miljön kommer med nåt slag "Discover" som gillar att hitta uppdateringar med en notis flera gånger på en dag synligen. Har avinstallerat en nyckelkomponent de få gånger jag installerat ett nytt Fedora KDE för att föredrar att uppdatera manuellt en gång i veckan ca. Går oftast utan problem och är det problem jag inte löser med ens brukar det redan finnas en forumtråd om det / folk som vet hur det bör behandlas.

Har även en Windows11partition för Age of Wonders-PBEM som kör ett par drag i veckan i mot en forna arbetskollega, lagom för att hålla kontakten samt tar inte så lång tid per drag (nätverksdelen fungerar dåligt med Proton), den verkar vara lite som Windows 10 var som meddelade mig "Windows är en tjänst." när det var på väg att tvinga en uppdatering. Det brukar vara en uppdatering ett par gånger i månaden vare sig jag vill eller inte och låter den bara göra klart. Gör absolut inget i det sys:et förutom starta och avsluta Planetfall.

Trådlösa routern kollar jag om finns uppdatering nån gång i halvåret. Känns hyfsat relevant då wifi blir rätt synligt i stan.

När det gäller objektiv eller kameror samt BIOS så brukar jag kolla vad uppdateringarna gör (och om det finns en allmän rek).

Du kan ändra så Discover letar uppdateringar en gång i veckan eller varannan vecka.

Permalänk
Medlem

Jag hänger alltid på låset med nya uppdateringar oavsett enhet.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Inaktiv

För mig är det baranågot som måste göras och de få gånger jag märker någon skillnad så är det bara nackdelar, typ weather widgets, reklam eller barnspel

Permalänk

If it aint broken dont fix it.
Är väl mer om det är någon funktion eller stor prestanda-justering. Gäller alla maskiner oavsett OS.
Men förr i tiden skulle det helst vara beta för att vara så långt fram det gick. Men då var ju intresset för maskinen att meka med OS och inte som nu en plattform för att starta program.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här