Krönika: Uppdateringar – besatthet eller entusiasm?

Permalänk
Medlem

Drivrutiner och sånt är inte något jag uppdaterar speciellt ofta om det nu inte behövs..

Men programvara vill man ju gärna ha senaste ifall det nu har tillkommit något av intresse..
Dock ej Windows som jag helst väntar med att uppdatera..
känns som risk för att Windows antingen flyttar om saker i onödan eller tillför buggar med nya versionen.

Edit: jag har faktiskt Win11 på nya datorn men gillar inte att uppdatera windows.

Permalänk
Medlem

Vet precis…

Jag har varit med i Windows insider preview sedan 2014-10-01 så jag vet känslan.
Men efter sista builden 25290 blev jag tvungen att ta en paus fram Dev då vissa buggar blev för jobbiga. Det var speciellt när man ville starta om i felsäkert läge för att om och om igen installera om AMD grafikdrivrutiner som kraschar minst ett par gånger i veckan som det plötsligt inte gick att använda musen. Muspekaren suddade ut texten på sidan och det gick inte att klicka någonstans. Så för tillfället kör jag vanliga Windows 11 22H2 tills suget blir för stort igen….

Autocorrect ändrade ordet builden
Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26058.1100|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: MSI Radeon RX 6900 XT GAMING Z TRIO 16G|Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1000i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Och det är lätt att säga att någon har fel, om man sen inte behöver förklara varför

Sen får man ha i åtanke att det är en lite skämtsam teori. Windows 95, ME, Vista, 8, etc etc är säkert omtyckta av en del och något sådant så komplext som ett operativsystem är svårt att objektivt sammanfatta som "bra" eller "dåligt", men även vid skämtsamma saker tycker jag det är lämpligt att hålla sig till relevanta saker för det som diskuteras, annars blir det ju inte ens roligt.

Vista var egentligen inte dåligt, var system kraven som ställde till det. Gillar dock det första namnet "Loghorn" (stavning?).

Men objektiv var 8.1 sista stabila os från ms. mer risk för buggar när du uppdaterar win 10 I alla fall, har inte koll på 11 om man även där ska vänta några månader innan man installerar en större uppdatering.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vista var egentligen inte dåligt, var system kraven som ställde till det. Gillar dock det första namnet "Loghorn" (stavning?).

Men objektiv var 8.1 sista stabila os från ms. mer risk för buggar när du uppdaterar win 10 I alla fall, har inte koll på 11 om man även där ska vänta några månader innan man installerar en större uppdatering.

Första intrycket är svårt att bli av med. Och det var en felbedömning av Microsoft att dra på som de gjorde med Vista när de flesta som var tänkta användare inte hade hårdvara som orkade driva det. Men om stabilitet är det enda som definierar om ett OS är bra eller dåligt så var Vista inte dåligt, nej. Det var bara det att folk varken hade hårdvara som klarade det eller drivrutiner som var färdiga än var väl då de började med någon ny modell om jag minns rätt, och tillverkarna hängde inte riktigt med.

8.1 var stabilt. Men hade förändringar i UI som folk varken bett om eller såg ett behov av. Microsoft ville sälja telefoner och tänkte att deras operativsystem var en bra reklampelare för det och folk höll inte med

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Första intrycket är svårt att bli av med. Och det var en felbedömning av Microsoft att dra på som de gjorde med Vista när de flesta som var tänkta användare inte hade hårdvara som orkade driva det. Men om stabilitet är det enda som definierar om ett OS är bra eller dåligt så var Vista inte dåligt, nej. Det var bara det att folk varken hade hårdvara som klarade det eller drivrutiner som var färdiga än var väl då de började med någon ny modell om jag minns rätt, och tillverkarna hängde inte riktigt med.

8.1 var stabilt. Men hade förändringar i UI som folk varken bett om eller såg ett behov av. Microsoft ville sälja telefoner och tänkte att deras operativsystem var en bra reklampelare för det och folk höll inte med

Det är väl dock samma problem som Microsoft stått inför om och om igen vid nya lanseringar.
Känns alltid underligt när specifikt Vista sållas ut på den punkten, känns mer som att det bara är ett mem än att det är särskilt verklighetsförankrat.

Jag upplever att det mer är att Microsoft den gången valde en strategi där de relativt snabbt "offrade" Vista och släppte Windows 7 istället, som i stort var Vista med ett nytt namn och nytt "skin", som gör att folk minns Vista som ett misslyckande.

Den direkta föregångaren Windows XP är ju ett praktexempel på hur motsatt agerande ändå kan fungera, där de höll fast vid den satsningen trots en mycket problemfylld lansering (sett till höga hårdvarukrav, drivrutinskompatibilitet, osv), och nu i efterhand verkar många helt ha glömt att XP hade en ungefär lika lyckad lansering som Vista.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl dock samma problem som Microsoft stått inför om och om igen vid nya lanseringar.
Känns alltid underligt när specifikt Vista sållas ut på den punkten, känns mer som att det bara är ett mem än att det är särskilt verklighetsförankrat.

Jag upplever att det mer är att Microsoft den gången valde en strategi där de relativt snabbt "offrade" Vista och släppte Windows 7 istället, som i stort var Vista med ett nytt namn och nytt "skin", som gör att folk minns Vista som ett misslyckande.

Den direkta föregångaren Windows XP är ju ett praktexempel på hur motsatt agerande ändå kan fungera, där de höll fast vid den satsningen trots en mycket problemfylld lansering (sett till höga hårdvarukrav, drivrutinskompatibilitet, osv), och nu i efterhand verkar många helt ha glömt att XP hade en ungefär lika lyckad lansering som Vista.

Som sagt, det är svårt att skaka av sig ett dåligt första intryck. Dessutom hade Vista en hel drös olika SKU's som ingen begrep. Så allt var bara jävligt grötigt. Windows 7 kunde man älska direkt så fort man stängt av Aeroglass, 10 kunde man älska direkt för att startmenyn var tillbaks och så vidare.

Microsoft har ju nu en feedback app. Där borde de kunna få en hint om vad folk vill ha och använder. Men det verkar inte som de tittar så mycket i den. De flyttar osten för ofta vid nya lanseringar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Första intrycket är svårt att bli av med. Och det var en felbedömning av Microsoft att dra på som de gjorde med Vista när de flesta som var tänkta användare inte hade hårdvara som orkade driva det. Men om stabilitet är det enda som definierar om ett OS är bra eller dåligt så var Vista inte dåligt, nej. Det var bara det att folk varken hade hårdvara som klarade det eller drivrutiner som var färdiga än var väl då de började med någon ny modell om jag minns rätt, och tillverkarna hängde inte riktigt med.

8.1 var stabilt. Men hade förändringar i UI som folk varken bett om eller såg ett behov av. Microsoft ville sälja telefoner och tänkte att deras operativsystem var en bra reklampelare för det och folk höll inte med

Skulle säga det är det viktigaste i ett os. Om den kraschar eller bara startar soliga dagar är inget lyckat os.

Windows 10 har dragits med mer problem speciellt med dom stora halvårs uppdateringar, som knappt verkar ha testas.

Var mindre strul gå från 8 till 8.1 (var seg updating, men kom inte lastad med någon valfri bug på köpet).

Ui ja det var en katastrof och windows 10 är inte mycket bättre (vad är det för fel på gamla settings meny, där gick det hitta saker i alla fall). Sen har den sämre ljud på mikrofon och mindre inställnings möjligheter än vad windows 7 har och windows 10 ärver många dåliga delar från 8 och tyvärr inte från det bättre 7 utan det ska fasas ut.

Windows 11 ska jag inte ens nämna, ser ut som dålig clone av macOS.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar