Permalänk
Medlem

Billig dator för chatt

Hej. Det är såhär att jag bor utomlands och jobbar online. Det är inget krävande arbete men jag vill gärna ha en snabbare dator. Använder nu en laptop ja köpte för 600kr begagnad. Inga Specs att nämna. Intel B960. 2.2g. 4gb ram.

Jobbar som chattoperatör. Funderade på att köpa en större skärm. Men kanske är det bättre ja köper en stationär dator.

Kan ni ge exempel på mini specs jag behöver. Jag bor i Tunisien och kommer troligen köpa av dessa. https://megapc.tn/shop/Nos-categorie/ORDINATEURS

. Läste någonstans att ja måste ha i5 eller i7.

Kan någon kika på deras hemsida och rekommendera något. Vill helt enkelt ha en dator för chatt. Tack på förhand. 1td är 3 kr. Köper gärna så billigt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonazid:

Hej. Det är såhär att jag bor utomlands och jobbar online. Det är inget krävande arbete men jag vill gärna ha en snabbare dator. Använder nu en laptop ja köpte för 600kr begagnad. Inga Specs att nämna. Intel B960. 2.2g. 4gb ram.

Jobbar som chattoperatör. Funderade på att köpa en större skärm. Men kanske är det bättre ja köper en stationär dator.

Kan ni ge exempel på mini specs jag behöver. Jag bor i Tunisien och kommer troligen köpa av dessa. https://megapc.tn/shop/Nos-categorie/ORDINATEURS

. Läste någonstans att ja måste ha i5 eller i7.

Kan någon kika på deras hemsida och rekommendera något. Vill helt enkelt ha en dator för chatt. Tack på förhand. 1td är 3 kr. Köper gärna så billigt som möjligt.

Du bör minst nämna hur många skärmar du behöver för ditt jobb, och hur många du vill ha i framtiden (och helst vilken upplösning, om du vet det). Som jag förstår det har du i dagsläget två skärmar, en på laptopen och en extern. Du bör också nämna vilken/vilka anslutningsmöjligheter din externa skärm har (eller vilken modell det är).

Anledningen är att de billiga datorerna på sajten du länkar till har exakt en (samtidigt användbar) HDMI-utgång och sedan i vissa fall DVI- och VGA-utgångar. De saknar DisplayPort-utgångar, vilket är den mest använda utgången på moderna skärmar.

Jag gissar på att du jobbar 100% genom webbläsare. För det lär 8 GB RAM räcka (speciellt om du klarar dig på 4 GB idag), även om 16 GB är att föredra. Du kommer klara dig med vilken processor som helst som säljs på den där sajten. Så begränsningen kommer att vara vilken skärm du ska använda och hur många skärmar du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonazid:

Hej. Det är såhär att jag bor utomlands och jobbar online. Det är inget krävande arbete men jag vill gärna ha en snabbare dator. Använder nu en laptop ja köpte för 600kr begagnad. Inga Specs att nämna. Intel B960. 2.2g. 4gb ram.

Jobbar som chattoperatör. Funderade på att köpa en större skärm. Men kanske är det bättre ja köper en stationär dator.

Kan ni ge exempel på mini specs jag behöver. Jag bor i Tunisien och kommer troligen köpa av dessa. https://megapc.tn/shop/Nos-categorie/ORDINATEURS

. Läste någonstans att ja måste ha i5 eller i7.

Kan någon kika på deras hemsida och rekommendera något. Vill helt enkelt ha en dator för chatt. Tack på förhand. 1td är 3 kr. Köper gärna så billigt som möjligt.

Köp någon barebone som finns på den sidan. Liten och smidig. Kolla bara så det finns stöd för fler skärmar.
8gb ram räcker men kör 16gb om du har pengar för det.
Kolla in NUC och mini pc på amazon. Brukar finnas rätt billigt.

Permalänk
Inaktiv

I3 10th gen eller nyare med 8GB RAM kommer räcka bra. Tyvärr verkar alla på den hemsidan ha grafikkort vilket jag tycker är onödigt i ditt fall (men nödvändigt på deras datorer eftersom de valt "F" processorer utan inbyggd grafik).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Du bör minst nämna hur många skärmar du behöver för ditt jobb, och hur många du vill ha i framtiden (och helst vilken upplösning, om du vet det). Som jag förstår det har du i dagsläget två skärmar, en på laptopen och en extern. Du bör också nämna vilken/vilka anslutningsmöjligheter din externa skärm har (eller vilken modell det är).

Anledningen är att de billiga datorerna på sajten du länkar till har exakt en (samtidigt användbar) HDMI-utgång och sedan i vissa fall DVI- och VGA-utgångar. De saknar DisplayPort-utgångar, vilket är den mest använda utgången på moderna skärmar.

Jag gissar på att du jobbar 100% genom webbläsare. För det lär 8 GB RAM räcka (speciellt om du klarar dig på 4 GB idag), även om 16 GB är att föredra. Du kommer klara dig med vilken processor som helst som säljs på den där sajten. Så begränsningen kommer att vara vilken skärm du ska använda och hur många skärmar du vill ha.

Jag har ingen extra skärm i dagsläget. Tänkte köpa en idag, men vet inte om det är värt det. Har en HDMI utgång på laptopen. Tänkte om det gör datorn slöare. Men tänkte det hjälper mina ögon. Hittade en MSI 27 tum ja gillade. Men det är FHD och det använder inte min laptop som standard.

Det stämmer jag kör via webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

I3 10th gen eller nyare med 8GB RAM kommer räcka bra. Tyvärr verkar alla på den hemsidan ha grafikkort vilket jag tycker är onödigt i ditt fall (men nödvändigt på deras datorer eftersom de valt "F" processorer utan inbyggd grafik).

Senaste generationen kom hit nu. Funderar på o skippa skärm nu, och spara och satsa på en bra komplett dator istället.

Permalänk
Medlem

Vilken extern skärm som helst blir nog ett bra lyft från den bärbara, kör på den MSI du hittade! Om du kan få en 27 tum med lite högre upplösning (2560x1440) inom din budget är det ännu bättre. Tittade lite snabbt över deras datorer på MegaPC.tn, någon av deras Sunny ser rimliga ut, ex. den: https://megapc.tn/shop/product/ORDINATEURS/LIGHT%20GAMING/pc-...

Där har du en 12:e generationens i3 som lär stå sig ett tag, tillsammans med SSD, 8GB RAM och ett enkelt grafikkort.

Permalänk
Medlem

En kollega till mig köpte en I7 13700k med 32BG ram. Han säger det gjorde enorm skillnad i hur snabbt han kunde jobba. Dock har han 1000/1000mb. Jag har bara 40-50/mbit. Ligger i valet o kvalet vad ja ska köpa. Kollade på en sådan 13700k men den kostade 5100 där ja bor. Spelar en del och tror ja skulle gilla att spela mer på dator än ps5. Kanske en i5 13400f skulle vara tillräckligt.
Är AMD sämre än Intel. läste att AMD funkar bra på multitasking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonazid:

En kollega till mig köpte en I7 13700k med 32BG ram. Han säger det gjorde enorm skillnad i hur snabbt han kunde jobba. Dock har han 1000/1000mb. Jag har bara 40-50/mbit. Ligger i valet o kvalet vad ja ska köpa. Kollade på en sådan 13700k men den kostade 5100 där ja bor. Spelar en del och tror ja skulle gilla att spela mer på dator än ps5. Kanske en i5 13400f skulle vara tillräckligt.
Är AMD sämre än Intel. läste att AMD funkar bra på multitasking.

Om du vill ha en dator att spela på så är AMD mer prisvärt.
Sedan så beror det på vad för krav du kommer ha när det gäller grafik och vilka spel du är intresserad av att spela.
En ryzen 5 3600 ihop med tex ett rx 6600 spelar de flesta spelen helt okej i full hd (1080p) tex.
Går du upp ett steg till en ryzen 5 5600 med ett rx 6700 xt så kan du till och med spela i 1440p.
Men allt beror på din budget.
Begagnat är också ett alternativ.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jonazid:

En kollega till mig köpte en I7 13700k med 32BG ram. Han säger det gjorde enorm skillnad i hur snabbt han kunde jobba. Dock har han 1000/1000mb. Jag har bara 40-50/mbit. Ligger i valet o kvalet vad ja ska köpa. Kollade på en sådan 13700k men den kostade 5100 där ja bor. Spelar en del och tror ja skulle gilla att spela mer på dator än ps5. Kanske en i5 13400f skulle vara tillräckligt.
Är AMD sämre än Intel. läste att AMD funkar bra på multitasking.

Oavsett vad du köper idag så är B960 en 12 år gammal instegsprocessor i laptopformat. Du kommer ha så mycket mer prestanda att det blir svårt att hitta något liknande hopp i prestanda.

Intel B960
321 Single core
535 Multi core

Intel i9-14900k
3000 Single Core
20000 Multi-core

AMD 5600
2000 Single Core (6 gånger prestanda)
8640 Multi-core (16 gånger prestanda av B960)

Släng sedan på att du kanske har en dammig laptop och processorn går lite varmt i den gamla datorn.
Tror det är lite skitsamma vad du köper så länge det inte är något gammalt restlager av åldrade maskiner.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin