Bort med synology & slänga in extra hdd i servern. Vad för os? Hur når jag enklast filerna utanför lokala nätverket?

Permalänk

Bort med synology & slänga in extra hdd i servern. Vad för os? Hur når jag enklast filerna utanför lokala nätverket?

Halojjjsan!! Kommer bli ett oerhört rörligt inlägg, men hoppas ni hänger med.

Har idag en synology ds218play med ironwolf 2x4tb med raid 1 som inte har mycket lagring kvar.
Samt en ProxMox maskin med Ryzen 5 1600, 32gb ram & någon SSD & hdd för OS.

På proxmox maskinen kör jag, PfSense, Win-Ser, Jellyfin, Minecraft-server, Ubuntu för bla WireGuard.

Nu har jag fått ny bostad med 30/10 mbits/s, dvs helt omöjligt för mig/farsan att kika film på annan plats än lokalt, eller få några högre torrent hastigheter.

Så min plan är att dumpa Synology'n & smälla ihop allt under 1 låda & ha den hos min far med 1000/1000 mbits/s.
Har köpt 1 likadan Ironwolf för att ev få ihop dem 3 ironwolf's i raid 5?

Men nu kommer vi till det jobbiga, har precis börjat få hyfsad koll på Proxmox & tycker det funkar skit smiddigt med PfSense tillsammmans med ett Pci kort & alla andra VM's.

Men så kommer problemet att jag vill kunna nå "lagringen" hyfsat enkelt. Är för djävla smiddigt att ha den som "nätverksplats".

Hade ni fortsatt med Proxmox & typ slängt in truenas som vm med dem 3 ironwolf?

Eller finns det bättre lösningar?

Kraven är iaf: Möjlighet att installera vm's, köra jellyfin, helst PfSense. Samt att jag kan nå mina filer enkelt på annan ort.

Hoppas ni förstod hyfsat vad jag är ute efter, tacksam för all tips/råd jag kan få.

Ha en dunderhelg, skål!

Permalänk
Medlem

Att lägga trunas ovanpå proxmox och bakom PFSense är väl en rätt bra lösning.
Iom PFSense så kan du ju sätta upp en VPN tunnel från dig till PFSense burken och bör du kunna få ungefär samma upplevelse som om truenas stog hos dig.

krävs då naturligtvis att du kan nå fram till PFSense burken hemifrån dig

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415