Intel "Sapphire Rapids" för HEDT kan dra över 900 watt överklockad

Permalänk
Melding Plague

Intel "Sapphire Rapids" för HEDT kan dra över 900 watt överklockad

När Intel tar "Sapphire Rapids" från server till HEDT väntas hög prestanda, vilket kan komma på bekostnad av aldrig tidigare skådat effektuttag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vem köper en sådan Hedt processor och överklockar?
Inte för att klacka ner på överklockade, men majoriteten av alla som överklockar kör inte precis system som där det vid ett datafel kan bli härdsmälta i ett kärnkraftverk eller några kärnvapenmissiler råkar avfyras etc. Utan snarare system där de vid de flesta datafel inte upptäcker något alls, inte ens i deras felloggar. Vid extremt stora datafel, ja då kanske de får ett pixelfel i spelet och i värsta fall stängs spelet av och de får starta om spelet.

Dessa dyra Hedt cpuer kommer troligen arbeta i system där datafel är dyra, att gå över specifikation och använda väldigt dåliga testprogram för att se systemet är stabilt, ja det gör de ej.

Att processorn är strömtörstig i vanliga fall, ja det ska ställas emot alternativen vad de drar. Ofta är alternativen flera enklare cpuer eller xeons.

Permalänk
Medlem

14W per kärna, det är väl ungefär samma som hela M1 vid maxbelastning

För en workstation med legacy-mjukvara kanske, men inte till servers i alla fall, det kan du köra flera Graviton-noder på

Permalänk

@Jacob fin clickbait försår din Trollfabrik status Jacob Hugosson

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
99:e percentilen

Vi får snart börja ange komponenters och datorers effektutveckling i kilowatt, tror jag. ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

En 3435x vore skoj att prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vem köper en sådan Hedt processor och överklockar?
Inte för att klacka ner på överklockade, men majoriteten av alla som överklockar kör inte precis system som där det vid ett datafel kan bli härdsmälta i ett kärnkraftverk eller några kärnvapenmissiler råkar avfyras etc. Utan snarare system där de vid de flesta datafel inte upptäcker något alls, inte ens i deras felloggar. Vid extremt stora datafel, ja då kanske de får ett pixelfel i spelet och i värsta fall stängs spelet av och de får starta om spelet.

Dessa dyra Hedt cpuer kommer troligen arbeta i system där datafel är dyra, att gå över specifikation och använda väldigt dåliga testprogram för att se systemet är stabilt, ja det gör de ej.

Att processorn är strömtörstig i vanliga fall, ja det ska ställas emot alternativen vad de drar. Ofta är alternativen flera enklare cpuer eller xeons.

Det hela handlar om att dessa kommer nog till 90% gå till arbetsstationer och precis som du säger så må dom inte vara ett dugg intresserade av att överclocka dessa sen finns det dom där sista % som bara vill slå rekord osv och där kommer dessa att sälja, sure kanske handlar om ett hundratal mer sålda cpuer över hela världen men för absolut ingen kostnad alls för intel varför inte?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Prestanda per Watt kan ändå vara bra.

Permalänk
Medlem

Intel lätt desperata att bräcka AMD på HEDT-fronten för stunden, så nu kanske nästa produkt drar som ett kylskåp bokstavligt talat, fast de blir säkert bra i absolut prestanda.

Spekulation om överklockat effektuttag spelar lite roll då det inte överklockningsfolk som kommer köpa den ändå till 99.9%.... ingen som vill köra en rigg som riskerar att haverera då de tänker tjäna pengar på att använda CPUn och inte leka och stoja med den.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Intel lätt desperata att bräcka AMD på HEDT-fronten för stunden, så nu kanske nästa produkt drar som ett kylskåp bokstavligt talat, fast de blir säkert bra i absolut prestanda.

https://www.eon.se/el/guider-tips/kok

Citat:

Energiförbrukning kylskåp och frys (i watt)

Kyl och kyl/sval per dygn – 0,5-0,8 kWh
Kyl/frys per dygn – 0,8-2,0 kWh
Frys per dygn – 0,8-2,0 kWh
Frysbox per dygn – 0,6-2,0 kWh

Energiförbrukningen beror på skåpets storlek och ålder.

Temperaturer: Sval +8° till +12°, Kyl +2° till +6°, Frys –18°

Om vi säger 2 kWh = 2000W i en timme.
Men så har dygnet 24timmar (För man brukar ha kyl och frys inkopplade dygnet runt).
2000/24 ~= 84W

Så en kyl eller frys drar inte så mycket.
Det är ju mera i nivå med en laptop än en stationär dator.
Exempelvis finns det en del lite tunnare laptops som har externt nätagg på runt 60-70W eller så.

Men då vet jag inte vad maxförbrukningen på en kyl eller frys är.
Grejen med kyl och frys är att man vill att de är bra isolerade och att man inte håller på att öppna dem för mycket, så kompressorn inte behöver köras aktivt hela tiden.

Säg exempelvis att du sätter in en ny kyl/frys som inte har varit inkopplad och är rumstempererad.
När du då kopplar in den så borde strömförbrukningen under första timmen ligga betydligt högre än genomsnittsförbrukningen per timme.
Framförallt om du dessutom lägger in rumstempererad mat i kyl och/eller frys innan de har kommit ner i temperatur.

Men sen när de kommit ner i temperatur och du är på jobb eller i skola och inte springer och öppnar kyl/frys dörren hela tiden så är genomsnittsförbrukningen per timme betydligt lägre.
Eftersom kompressorn inte behöver jobba hela tiden.
Då är ett genomsnitt per timme under 100Wh inte alls orimligt.

Det är skillnad på de som använt kompressorkylning för att kyla exempelvis en processor.
För då får kompressorn gå hela tiden när datorn är igång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Vi får snart börja ange komponenters och datorers effektutveckling i kilowatt, tror jag. ¯\_(ツ)_/¯

Tack!

Tack för att du skriver att något utvecklar en viss effekt och inte att det "drar" en denna.

Permalänk
Medlem

Det var ju ett jävla liv om att Nvidia 4090 skulle dra 600 watt, har inte sett mitt överklockade kort dra över 430 watt i diverse spel.

Så jag tar denna nyhet med en nypa salt.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Jacob fin clickbait försår din Trollfabrik status Jacob Hugosson

Jag utgick från källan och för i artikeln ett resonemang kring varför det mycket väl kan stämma. Ordet "kan" är också med i rubriken. Om jag inte visste bättre tänkte någon till vid rubriksättning för att gardera sig mot obekräftade uppgifter.

Tycker rubriken är rätt snustorr, faktiskt.

Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

<Uppladdad bildlänk>

Titeln bär jag med stolthet! Så jävla fin.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

En 3435x vore skoj att prova.

Blir nog en sån för mig å den lär inte dra 900watt med 16 kärnor inte ens om överklockad
Fast beror på hur priset blir så klart

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Hur i hela friden kyler dom en sån?

Permalänk
Medlem

Nu vattnas det! Blir att kasta 13900KF systemet och skaffa denna HEDT top of the line CPUn. Förstå vilken ökning i prestanda det blir i microsoft edge!! 🥰

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

Nu vattnas det! Blir att kasta 13900KF systemet och skaffa denna HEDT top of the line CPUn. Förstå vilken ökning i prestanda det blir i microsoft edge!! 🥰

Eller i kommande 128 bitars edlin!

Permalänk
Medlem

Överlag måste Intel, AMD, Nvidia börja fokusera på att göra sina prylar mer strömsnåla. Dom borde kolla mer på Apple, de har ju helt sjukt strömsnåla datorer nu som också presterar extremt bra.
Med dagens elpriser har ju snart ingen råd att att ha igång sina pc om de ska dra 1000+ watt totalt.
Helt otroligt med en cpu som drar 900 watt, visserligen klockad, men ändå.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Datavetare

900 Watt låter som en rätt dålig idé av flera orsaker. Har jag förstått det hela rätt har LGA 4677 har en maximal specificerad effekt på 764 Watt (vilket i sig är totalt bonkers, AMD nöjde sig med "endast" max 700 W i deras senaste server-sockel, både Intel och AMD ökade max sockel-effekt brutalt mycket denna generation).

Nu pratar man här om överklockning, så är ju per definition "out-of-spec". Vidare är det möjligt att det refererar till peak-effekt, inte steady-state effekt. Annars är det lite som att dra 16 A genom 1,5 mm² kablar: det kommer fungera och dåliga saker händer antagligen inte på ett hyfsat tag...

Skrivet av SanTeoX:

Överlag måste Intel, AMD, Nvidia börja fokusera på att göra sina prylar mer strömsnåla. Dom borde kolla mer på Apple, de har ju helt sjukt strömsnåla datorer nu som också presterar extremt bra.
Med dagens elpriser har ju snart ingen råd att att ha igång sina pc om de ska dra 1000+ watt totalt.

Håller med. Skulle inte ens använda produkten i artikeln med mindre än att någon betalade mig för att göra det, d.v.s. kan tänka mig använda den i jobbet men skulle inte vilja ha den för privat bruk om jag så fick den gratis (ignorera att det går att sälja). Fast det har mindre att göra med elpriset och mer att det känns som totalt fel utvecklingsriktning.

För att sätta det lite i perspektiv: M2 Pro/Max lanserades helt utan fanfar, hade själv inga direkta förväntningar på dessa.

Ändå, M2 Pro/Max i MBP drar jämt med 13600K både i ST och MT (inom ±10 %). D.v.s. väldigt jämt även med AMD 7000 serien ST, MT-mässigt ligger man mellan 7700X och 7900X.

Intel/AMD är patetiskt dåliga vad det gäller energieffektivitet, är inte en tiopotens i skillnad men väl ett gäng heltalsfaktorer. Visst, deras bärbara plattformar har väsentligt bättre perf/W, men då når man inte Apples absoluta prestanda och man är fortfarande rejält efter i perf/W även om det i vissa lägen hamnar under en faktor 2x.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Läget Aftonbladet?
Sweclockers är ibland värre än blaskan på hörnet

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Fast har man råd med en sånhär processor behöver man troligen inte ens bry sig om elpriser 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Fast har man råd med en sånhär processor behöver man troligen inte ens bry sig om elpriser 😬

Det här är en lite farlig/olycklig tankebana som ofta kommer till uttryck på Sweclockers. ”Om man har tillräckligt mycket pengar behöver man inte bry sig om vad det kostar.” Och det kan sedan motivera att strömslukande komponenter, bränsleslukande bilar, ineffektiva distributionsnät osv är helt OK.
Men konsekvenserna av resursslöseri begränsar sig sällan till individen. (Och har dessutom sekundära konsekvenser som värmeutveckling/oväsen, respektive dålig aktionsradie och utrymmeskrav i exemplen ovan.)

Att bränna resurser i onödan är en dålig idé generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det här är en lite farlig/olycklig tankebana som ofta kommer till uttryck på Sweclockers. ”Om man har tillräckligt mycket pengar behöver man inte bry sig om vad det kostar.” Och det kan sedan motivera att strömslukande komponenter, bränsleslukande bilar, ineffektiva distributionsnät osv är helt OK.
Men konsekvenserna av resursslöseri begränsar sig sällan till individen. (Och har dessutom sekundära konsekvenser som värmeutveckling/oväsen, respektive dålig aktionsradie och utrymmeskrav i exemplen ovan.)

Att bränna resurser i onödan är en dålig idé generellt.

Men det är ju så precis alla företag och många tänker. Plånboken går ALLTID först och styr hur ens liv ser ut. Jag själv är omedvetet miljövänlig för att jag gillar att laga äldre saker och förbättra dom och köper sällan nytt om jag inte måste.

Sen har jag även svårt för dom som skaffar 25 barn och hävdar att dom värnar om miljön men det är för en helt annan tråd.

Det jag finner lite fascinerande är att energi effektivitet och jakten på denna verkar ha upphört på teknik sidan och visst kanske man inte kan minska värmen men man kanske skulle kunna få folk att nyttja den bättre. Hur vet jag inte men ett sätt skulle kunna vara att koppla in datorn till värmepannan där en värmeväxlare får tex dumpa ut värmen till elementsystemet eller vissa element. istället för att pojkrummet/mancaven blir 30 grader varm. Tänkt på det själv ibland när man sitter nere i mancaven och spelar hårt och pumpen(inställd på 19 grader) sedan länge är avstängd och man sitter i kallingar och svettas i det 27 gradiga rummet medan damen på ovan våningen sitter och fryser i 17 grader.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det jag finner lite fascinerande är att energi effektivitet och jakten på denna verkar ha upphört på teknik sidan…

Fast det gäller ju inte "på tekniksidan", det gäller ju bara vissa datorsegment.
Den industrin har ju länge (över ett decennium) stått inför realiteten att de litografiska framstegen som möjliggjort en snabb prestandautveckling successivt avstannat, och utöver planned obsolescense har det varit svårt att hitta andra motiv att driva snabba uppgraderingscykler. Vilket förutom hype över kejsarens allt genomskinligare kläder också drivit upp energiförbrukning för att fortsätta kunna leverera prestandahöjningar för att driva uppgraderingar och intäkter.

Den höga energiförbrukningen är påtagligt ur fas med sin omvärld och samtid, där all annan konsumentteknologi från kyl/frysar till belysning och fordon sänker sina energikrav, och där detta i sig själv används framgångsrikt som försäljningsargument.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BMac:

Tack!

Tack för att du skriver att något utvecklar en viss effekt och inte att det "drar" en denna.

Tänker att det är helt OK att säga att en dator drar 500 W (särskilt i kontexter där fokus är energiförbrukning, snarare än t ex kylning), men vad skulle motsvarande substantiv vara? ”Effektdrag”? Det går ju inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Fast det gäller ju inte "på tekniksidan", det gäller ju bara vissa datorsegment.
Den industrin har ju länge (över ett decennium) stått inför realiteten att de litografiska framstegen som möjliggjort en snabb prestandautveckling successivt avstannat, och utöver planned obsolescense har det varit svårt att hitta andra motiv att driva snabba uppgraderingscykler. Vilket förutom hype över kejsarens allt genomskinligare kläder också drivit upp energiförbrukning för att fortsätta kunna leverera prestandahöjningar för att driva uppgraderingar och intäkter.

Den höga energiförbrukningen är påtagligt ur fas med sin omvärld och samtid, där all annan konsumentteknologi från kyl/frysar till belysning och fordon sänker sina energikrav, och där detta i sig själv används framgångsrikt som försäljningsargument.

Uttryckte mig lite felaktigt. Ja på datorsidan så klart. men jag tycker tekniksidan överlag stannat av också eftersom det blir svårare och svårare att pressa fram framsteg, tillslut tar det stop PGA naturlagarna. Pengarna styr såklart så viss kan man gå långt men kostnaden är inte värt det.
Titta bara på guld batterierna, dom är bättre på allt än dagens eller har den potentialen iallafall...förutom de faktum att dom använder guld så dom kommer aldrig lämna tidigt alpha stadie.

Fast det är bra att dom gjort om det dåliga energi systemet där allt nästan hade A eller högre, nu kan en ledlampa ha D eller E. det pressar dom att göra bättre saker men frågan är om man kan göra så mycket mer med LED lampor. tror dom nått sin peak precis som många batterier.

Nu hamnar jag allt mer offtopic här. Ja det jag märkt på senare år är att många datorlösningar har stor potential att bli väldigt mycket snålare om man drar ned prestandan kanske 10-20% vilket inte är så farligt att göra men då vinner man inte heller.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Sötast

Jag har I en längre tid yttrat mig om hur Intels processorer går för varmt och drar för mycket ström...

Men det känns som att de kanske helt enkelt bara gav upp och tänkte att bli som amerikanska bilar istället?

Enorma motorer som drar minst 4 gånger mer soppa än andra bilar, höga brum brum ljud och svart rök.

De känns iallafall inte seriösa längre. Thats for sure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Det var därför jag skrev överlag först, d.v.s. att de borde se över strömförbrukningen för alla deras processorer och grafikkort. Allt drar på tok för mycket idag, man borde fokusera mer på att göra allt strömsnålt. Det mesta har redan tillräcklig prestanda, ta en generation och fokusera på energiförbrukningen istället tycker jag.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det var därför jag skrev överlag först, d.v.s. att de borde se över strömförbrukningen för alla deras processorer och grafikkort. Allt utvecklar på tok för mycket idag, man borde fokusera mer på att göra allt strömsnålt. Det mesta har redan tillräcklig prestanda, ta en generation och fokusera på energiförbrukningen istället tycker jag.

Prestanda bör ALLTID prioriteras före energiförbrukning och storlek.