Dockstation för att hantera två olika datorer; Pumpa ut 3440x1440@144hz till skärm

Permalänk

Dockstation för att hantera två olika datorer; Pumpa ut 3440x1440@144hz till skärm

Hejsan,

Om det är i fel underforum så får mod gärna flytta. Var osäker på var jag skulle lägga frågan så chansar här.

Jag är på jakt efter en enkel docka till mina två bärbara datorer. En från jobbet, och min egna.
Båda laptopsen har USB-C ut, tror dock inte Thunderbolt men väldigt osäker (usb 3.2 iallafall..).

Det jag vill uppnå är att jag endast flyttar om sladden från dockan mellan laptopsen för att skifta om skärm, tangentbord, mus, hörlurar etc. Just nu har jag en USB-C till DP-sladd som gör att laptopsen kan mata skärmen i 3440x1440@144hz, men det hade varit trevligt om man kunde slippa den sladden (och flytta runt).

Vad köper man? Jag ahr väl inte direkt tänkt mig köpa någon Calitech för 4000 SEK utan tänker mig runt 500-1500 SEK. Form och färg gör ingen skillnad då den kommer gömmas under skrivbordet. Den kommer inte tas med på pendlingen eller liknande.

Vad köper man? Vart börjar man titta?

EDIT:

Laptopen som jag använder mest är Lenovo Legion 7 16ACHg6. Om det nu gör någon skillnad.

Permalänk

stödjer bägge Displayport passthrough på usb-c porten?

bör stå i instruktionsboken till dem om de har stödet.

om en eller bägge saknar så är det kört och du får isf använda den dedikerade bildutgången på laptopen istället.

lenovon du nämnde verkar ju ha DP1.4 via usb-c porten iaf.

nr 6 eller 3

om den andra har det är svårt att säga utan att veta vad det är för modell.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Jag köpte: https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B09W1YZK6Z

Den klarar bara 4K i 30 Hz så jag antar 3440x1440 i 50 Hz. I övrigt har den funkat bra, dock har jag inte testat ethernet. Jobblaptopen orkar inte laddas av den eller USB C alls, typ väldigt långsamt om datorn är av, utan jag behöver dess specifika adapter men det har ju inget att göra med den här. Till andra enheter har den funkat bra även med laddning och så.

Edit: Den har inte ljudutgång dock. Det lär finnas snarlika modeller som har det, men annars får man ju ljudet till skärm/TV via HDMI så man kan ju koppla in sina högtalare eller lurar dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag köpte: https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B09W1YZK6Z

Den klarar bara 4K i 30 Hz så jag antar 3440x1440 i 50 Hz. I övrigt har den funkat bra, dock har jag inte testat ethernet. Jobblaptopen orkar inte laddas av den eller USB C alls, typ väldigt långsamt om datorn är av, utan jag behöver dess specifika adapter men det har ju inget att göra med den här. Till andra enheter har den funkat bra även med laddning och så.

Edit: Den har inte ljudutgång dock. Det lär finnas snarlika modeller som har det, men annars får man ju ljudet till skärm/TV via HDMI så man kan ju koppla in sina högtalare eller lurar dit.

Då saknas det bara ca 100 Hz så är han snart i mål 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

Då saknas det bara ca 100 Hz så är han snart i mål 😁

Ah, missade den detaljen. Då blir det genast dyrare förstås.

Permalänk
Medlem

Det du missat (och vår itavdelning) är att många QHD skärmar och bättre redan har usb hub och usb pd och bakar man i priset av en docka är det självklart att välja skärm efter det.

Nu slutade det med att min stationära är på nästan jämt ändå så den får agera server för mus och tangentbord så drar jag bara muspekaren över skärmkanten till laptopen när den är inkopplad, så egentligen behövs bara usbc i skärmen