Microsoft lägger ned Metaverse-satsning – efter fyra månader

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lägger ned Metaverse-satsning – efter fyra månader

Förutom att överge Mark Zuckerbergs dröm får en majoritet av de anställda som arbetar med AR-glasögonen Hololens gå.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Likt andra stora teknikbolag har Microsoft drabbats av den ekonomiska nedgången, vilken föranlett uppsägningarna.

"Microsoft annual gross profit for 2022 was $135.62B, a 17.06% increase from 2021."
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/MSFT/microsoft/gros...

Precis som typ alla andra techbolag så utnyttjar de inflationen och läget i omvärlden för att sparka folk helt appropå.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

"Microsoft annual gross profit for 2022 was $135.62B, a 17.06% increase from 2021."

Precis som typ alla andra techbolag så utnyttjar de inflationen och läget i omvärlden för att sparka folk helt appropå.

Samtidigt är arbetslösheten i USA i det närmaste rekordlåg, så ingen brist på jobb än i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Samt att för att hålla aktievärdet uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Amerikanska företag kan sparka folk närsom, de behöver ingen anledning. 2022 var ett bra år för alla, 2023 kommer vara ett kasst år för alla. Man drar ner på arbetskraften baserat på hur kommande tid ser ut, inte hur det var tidigare.

Permalänk
Medlem

AR/VR är 20-talets motsvarighet till Netbooks och 3D TV.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Ett jobb är inte en socialförsäkring. För somliga kanske. Men i överlag så innebär din befattning något sorts syfte. Försvinner syftet, så klart som glas - ifrågasätts och utreds din position.

Om MS anser att de inte behöver all den här talangen för de ämnar att bespara på sina nutida/framtida satsningar, då framtiden är okänd. Jaha, folket som berörs, har då möjlighet att ta sig an helt andra projekt bland andra företag. Eller satsa på utbildning, komma till skott att pröva en annan sektor.

Det kan vara nyttig att röra på sig, för att utvecklas som person. T om fast man tror sig jobba inom världens bästa arbetsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Ja eller hur! Bästa är att skitföretaget facebook, förlåt meta kastar in pengar där. Men förstår det, dom vill ju vara relevanta och ser trenden att folk överger fejjan.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag tror på AR inom produktion, operation (på djur och människor), och VR för att styra robotar - där de inte kan/bör/ska köra sig själva. Tänker på gruvnäringen och räddningsuppdrag där det lär krävas mänsklig handpåläggning för finjustering etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Borde vara mer som Internet, med tanke på hur många Ines Uusmanns det lockar fram.

Permalänk
Medlem

Metaverse/AR etc känns som 2020-talets version av Virtual Boy.
VR, sure ser att användningsområde utöver endast spel osv och där funkar det fin-fint men ... Nej, bara nej.
Det är för tidigt och inte genomtänkt bra nog för att "Svenssons" ska få intresse av det. Imo.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Porrindustrin har alltid gått före i nästan allt som blivit framgångsrikt. Jag har inte hört om något porr-metaverse så eh... Rätt beslut.

Jag har ingen spåkula. Men metaverse känns inte som en sak som är skapat ur ett behov utan mer som mode eller som musik var innan det fanns streaming. Dvs det sitter slipsar och bestämmer vad som ska vara populärt och sedan öses det in pengar tills det blir det. Streaming har I alla fall gett oss hårda data på att det folk faktiskt lyssnar på mest är absolut inte den typen av musik som brukade spelas i radio. Så det är väl samma med metaverse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Får se om någon annan tar över. AR kan ha väldigt nyttiga användningsområden. Ett jag såg var ett hus som var gjort där man med AR glasögonen kunde sa alla rör och ledningar i väggarna vilket kan vara väldigt bra vid felsökning eller ombyggnation.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Porrindustrin har alltid gått före i nästan allt som blivit framgångsrikt. Jag har inte hört om något porr-metaverse så eh... Rätt beslut.

Jag har ingen spåkula. Men metaverse känns inte som en sak som är skapat ur ett behov utan mer som mode eller som musik var innan det fanns streaming. Dvs det sitter slipsar och bestämmer vad som ska vara populärt och sedan öses det in pengar tills det blir det. Streaming har I alla fall gett oss hårda data på att det folk faktiskt lyssnar på mest är absolut inte den typen av musik som brukade spelas i radio. Så det är väl samma med metaverse.

Porrindustrin har ju knappast byggt ny teknik, så måttet borde i så fall vara hur mycket VR-porr det finns. Och där finns det rätt mycket.

Metaversum är snarare en självklarhet. Det är endast en fråga om att VR och AR är här för att stanna, och i takt med att det utvecklas kommer både enheter och personer bli mer sammankopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Porrindustrin har ju knappast byggt ny teknik, så måttet borde i så fall vara hur mycket VR-porr det finns. Och där finns det rätt mycket.

Metaversum är snarare en självklarhet. Det är endast en fråga om att VR och AR är här för att stanna, och i takt med att det utvecklas kommer både enheter och personer bli mer sammankopplade.

Ja jag menade mer att de flitigt nyttjar ny teknik som kommer bli framgångsrik på bred front sen. VR och metaverse är inte riktigt samma sak. Det är självklart att om tekniken var mer spridd och folk hade råd med den så hade det varit en helt annan sak. Men fräsiga koncept blir inte fräsiga längre om priset är för högt. Se bara på hur det är med grafikkortsmarknaden nu. Självklart vill alla ha så snabb och snygg grafik som tekniskt möjligt. Utmaningen ligger ju i att paketerade på ett sätt så att folk har råd, och där har de stora misslyckats.

Metaverse har ingen Wow-faktor vad gäller att vara early adopter eftersom det handlar om att interagera med andra, och de flesta skulle inte ha råd så det skulle bli ganska ensamt just nu

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

De är ju trots allt vinstdrivande företag. Så man bör ju inte överraskas när dessa beslut tas.

Samtidigt anställde Microsoft 60000 personer under pandemin. Men man glömmer lätt de nyheter som har något positivt och fokuserar väl enbart på det negativa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja jag menade mer att de flitigt nyttjar ny teknik som kommer bli framgångsrik på bred front sen. VR och metaverse är inte riktigt samma sak. Det är självklart att om tekniken var mer spridd och folk hade råd med den så hade det varit en helt annan sak. Men fräsiga koncept blir inte fräsiga längre om priset är för högt. Se bara på hur det är med grafikkortsmarknaden nu. Självklart vill alla ha så snabb och snygg grafik som tekniskt möjligt. Utmaningen ligger ju i att paketerade på ett sätt så att folk har råd, och där har de stora misslyckats.

Metaverse har ingen Wow-faktor vad gäller att vara early adopter eftersom det handlar om att interagera med andra, och de flesta skulle inte ha råd så det skulle bli ganska ensamt just nu

4500Kr för ett Pico 4 headset, 5400Kr för Quest 2. Det borde inte vara så svårt att ha råd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

De är ju trots allt vinstdrivande företag. Så man bör ju inte överraskas när dessa beslut tas.

Samtidigt anställde Microsoft 60000 personer under pandemin. Men man glömmer lätt de nyheter som har något positivt och fokuserar väl enbart på det negativa.

Jag vet. Känns bara som "Vi gjorde bara 20 trilljarder i vinst detta kvartal, analytikerna hade räknat med 21 triljarder, nu måste vi sparka hundratusen anställda för att spara pengar".

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Let me introduce you to JOI.CITY - The Metaverse Of Erotica
Vad jag kan se är det Brazzers som ligger bakom så finns antagligen en del pengar bakom och ett antal av deras talanger ska redan vara 3d-skannade.

Men porrindustrin har även pushat mycket som inte slagit igenom, i alla fall inte ännu, som VR och NFT.

Permalänk

Lågkonjektur på ingående, vissa pratar om att lågkonjektur redan har kommit. Företag börjar skära, naturligt är att ge sig på de mest exotiska projekten med hög sannolikhet att de blir en flopp.

Jag själv tror skarp på Metaverse, AR och liknande. Men jag tror inte på att det kommer idag eller imorgon.
Jag ser lite som att innan iPhone fanns det flera mobiler där man kunde använda enbart touchscreen och en penna. Men att få till det som iPhonen fungerar, ja det gick inte precis göra slutet av 90talet. Den som försökte få till samma funktion då, var en som skulle skapa ett stort förlustprojekt.

När jag tror Metaverse, AR etc slår igenom? Så finns det ett gigantisk hinder som är att bygga kompakta glasögon. Och batteriutvecklingen står nästan still, ska man ha bra batteritid, ja då blir glasögonen klumpiga. Om man inte gör extremt resurssnåla kretsar plus display, vilket heller inte går att göra närmsta tiden.
Så jag tror folk får vänja sig med lite klumpiga, men då krävs dessutom att de är mycket bättre för att folk ska acceptera detta.

Så jag påstår att ju klumpigare någon portabel pryl är, ju högre krav ställs på denna portabla pryls funktioner innan folk vill bära med sig den för jämnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Varför är det negativt att de säger upp personal som inte behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Samtidigt är arbetslösheten i USA i det närmaste rekordlåg, så ingen brist på jobb än i alla fall.

Om arbetslösheten är rekordlåg då borde det verkligen finnas brist på jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Det kan man tycka, men så är det oftast inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Om arbetslösheten är låg så har man ju åtminstone färre personer att konkurrera med för nytt jobb. Men det ekonomiska läget gör ju också att färre bolag nyrekryterar jämfört med innan...

Permalänk
Medlem

Sagt de i flera år. Den som lyckas skapa de första MMORPG med AR kommer rulla i pengar.

Tänk er springa runt i skogen med folk från din hemstad, samla ihop en raid och skjuta eldklot med händerna mot en stor jävla drake.

Lägg till en ekonomi där man behöver farma material ute i världen och folk är ute o rör på sig hela dagarna för få bäst gear.

Bara kopiera WoW med AR. Kom igen!!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Sagt de i flera år. Den som lyckas skapa de första MMORPG med AR kommer rulla i pengar.

Tänk er springa runt i skogen med folk från din hemstad, samla ihop en raid och skjuta eldklot med händerna mot en stor jävla drake.

Lägg till en ekonomi där man behöver farma material ute i världen och folk är ute o rör på sig hela dagarna för få bäst gear.

Bara kopiera WoW med AR. Kom igen!!

Allemansrätten gäller inte för hela jordens befolkning. Därtill är naturen inget lekrum eller lekstuga för det där vidöppna ändamålet. Jag förstår precis vad du menar och tycker också idén verkar fridfull, men flertalet tusen människor som trampar runt helt obehindrat, inom ett och samma område, lär ta kål på allt det som växer och lever under träden.

Och det är knappast värt att förstöra dessa naturytor eller störa floran för en dos dopamin via en virtuell pålagd miljö.

Permalänk
Inaktiv

Jag visste detta innan de ens försökte. VR är trams i teorin och riktigt uselt i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343390:

Jag visste detta innan de ens försökte. VR är trams i teorin och riktigt uselt i praktiken.

Det kanske är dåligt nu för sådana här företagslösningar. Men jag kan verkligen se nyttan uttav det när det blivit bättre.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Amerikanska företag kan sparka folk närsom, de behöver ingen anledning. 2022 var ett bra år för alla, 2023 kommer vara ett kasst år för alla. Man drar ner på arbetskraften baserat på hur kommande tid ser ut, inte hur det var tidigare.

Exakt. Vettiga bolag blickar mer framåt än bakåt.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jo, det är nog den största hypen som verkligen kommit av sig.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]