Anmäl dig till Roborock Challenge!

Problem - Låg/Varierande FPS - AMD 6700 XT

Permalänk

Problem - Låg/Varierande FPS - AMD 6700 XT

Hej!
Ny medlem fr.o.m. idag men behöver lite hjälp och hoppas att någon här på forumet kan komma med något tips.

Skaffade nyligen ett AMD Radeon RX 6700 XT GPU tillsammans med en Corsair RM850x PSU. Uppgradering från ett GTX1060 6gb och förväntade mig ett ganska stort lyft.
Jag har dock haft väldigt varierande resultat.

Spelar främst Warzone II men får inte upp FPSen oavsett vilka inställningar jag sätter. GPUn ligger på ca 60 % och CPU ligger närmare 70% men FPSen håller sig på ca 65 i snitt men droppar så fort det händer lite mer i spelet vilket är helt värdelöst i ett spel som Warzone..

Drivrutiner är borttagna med DDU och nya är installerade.
Har även tagit bort AMDs Adrenaline mjukvara och bara installerat drivrutinerna vilket vilket tog bort problem i t.ex WoW där jag också hade problem i början (hade max 60 fps oavsett inställningar).
Deras uppskalnings funktion gav inte heller något resultat om det är värt något.

För övrigt har jag även problem med att minnet inte längre håller sig på 3000 mHz som de ska men vet inte hur stor påverkan det har på fps i spel. Nu ligger de enligt CPU-Z på 1500 mHz..

Min klompletta build är följande:
AMD Ryzen 7 1800X ( 4 GHz)
Sapphire NITRO+ Radeon RX 6700 XT 12 GB
Corsair Vengeance LPX 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3000
Asus STRIX B350-F GAMING ATX (BIOS versionen är 3803 daterad 01/22/2018)
Samsung 850 Evo 250 GB 2.5"
Corsair MP510 960 GB M.2-2280 PCIe 3.0 X4 NVME
Seagate BarraCuda 1 TB 3.5" 7200 RPM
Corsair RM850x (2021) 850 W 80+ Gold

Har i skrivandets stund även tänkt köra ett test med PassMarks mjukvara för att se så allt presterar som det ska. Vet inte om det är rätt test att använda?

Uppskattar all hjälp eller vägvisning jag kan få.
Tack på förhand!

Mvh Petter

Permalänk
Medlem

Antagligen är det processorn (singel-trådsprestandan) som inte riktigt orkar med det snabbare grafikkortet. Ditt moderkort stödjer upp till Ryzen 5000-serien efter en BIOS-uppdatering vilket vore en smart uppgradering.

Skrivet av Tyttebaer:

För övrigt har jag även problem med att minnet inte längre håller sig på 3000 mHz som de ska men vet inte hur stor påverkan det har på fps i spel. Nu ligger de enligt CPU-Z på 1500 mHz..

CPU-Z visar rätt. Den riktiga frekvensen är 1500MHz men p.g.a. DDR (double data rate) så blir det 3000MT/s.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Det som håller dig tillbaka är din CPU.

Uppgradera till följande och din dator kommer prestera mycket mycket bättre.

Billigt alternativ (1700kr): Ryzen 5600
Dyrare alternativ (4100kr): Ryzen 5800X3D

Permalänk
Skrivet av Decster:

Antagligen är det processorn (singel-trådsprestandan) som inte riktigt orkar med det snabbare grafikkortet. Ditt moderkort stödjer upp till Ryzen 5000-serien efter en BIOS-uppdatering vilket vore en smart uppgradering.

CPU-Z visar rätt. Den riktiga frekvensen är 1500MHz men p.g.a. DDR (double data rate) så blir det 3000MT/s.

Okej, tackar för god förklaring!.
Processorn hänger helt enkelt inte med men jag förstår nog inte riktigt hur det hänger ihop med de problem jag haft att det kvittar vilken inställning/upplösning jag sätter i spelet och får samma fps. Du har ingen förklaring till vad som kan orsaka det? Jag menar nu har det löst sig i WoW och Overwatch effter att jag tog bort AMDs Adrenalin för att nämna några men beter sig fortfarande så i Warzone, eller kan det helt enkelt bli så när processorn inte orkar?

Har btw aldrig uppdaterat BIOSen. Är det något jag bör tänka på?

Har även ett annat problem som jag inte vet vad det beror på så tänkte lyfta det här. Ibland när jag startar datorn så kommer det inte upp något på skärmen utan är helt svart men jag ser och hör att datorn är igång. För att få igång den får jag stänga av och dra ur strömmen för att sedan kunna starta. Vad är det som kan orsaka det?
Detta problemet hade jag inte innan jag bytte grafikkortet utan uppstod i efterhand.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Det som håller dig tillbaka är din CPU.

Uppgradera till följande och din dator kommer prestera mycket mycket bättre.

Billigt alternativ (1700kr): Ryzen 5600
Dyrare alternativ (4100kr): Ryzen 5800X3D

Tack för tipset!
Gjorde en snabb sökning och ser att Ryzen 5800X är billigare än 5800X3D och enligt Passmark.se även bättre. Vad är det som är fördelaktigt med 3D-versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyttebaer:

Processorn hänger helt enkelt inte med men jag förstår nog inte riktigt hur det hänger ihop med de problem jag haft att det kvittar vilken inställning/upplösning jag sätter i spelet och får samma fps. Du har ingen förklaring till vad som kan orsaka det? Jag menar nu har det löst sig i WoW och Overwatch effter att jag tog bort AMDs Adrenalin för att nämna några men beter sig fortfarande så i Warzone, eller kan det helt enkelt bli så när processorn inte orkar?

Har btw aldrig uppdaterat BIOSen. Är det något jag bör tänka på?

Har även ett annat problem som jag inte vet vad det beror på så tänkte lyfta det här. Ibland när jag startar datorn så kommer det inte upp något på skärmen utan är helt svart men jag ser och hör att datorn är igång. För att få igång den får jag stänga av och dra ur strömmen för att sedan kunna starta. Vad är det som kan orsaka det?
Detta problemet hade jag inte innan jag bytte grafikkortet utan uppstod i efterhand.

Du skulle kunna prova en senare BIOS-version, men om du har viktiga filer på datorn så kanske du bör överväga att göra backups i fall en nyare version skulle göra saker värre. Ett annat alternativ kan vara att göra en ren ominstallation av operativsystemet.

Skrivet av Tyttebaer:

Gjorde en snabb sökning och ser att Ryzen 5800X är billigare än 5800X3D och enligt Passmark även bättre. Vad är det som är fördelaktigt med 3D-versionen?

Jämför Passmark spelprestanda när de testar processorer? Det ser ut som de endast testar diverse matte-ekvationer och liknande? 5800X3D brukar inte skala lika bra i sådana tester, men i spel så skalar den bättre då den har mer L3-cache. Jag har hört att den är speciellt bra för WoW / MMORPGs.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyttebaer:

Tack för tipset!
Gjorde en snabb sökning och ser att Ryzen 5800X är billigare än 5800X3D och enligt Passmark.se även bättre. Vad är det som är fördelaktigt med 3D-versionen?

3d versionen är bäst för spel då den har en cache som gör att spel flyter bättre.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Decster:

Du skulle kunna prova en senare BIOS-version, men om du har viktiga filer på datorn så kanske du bör överväga att göra backups i fall en nyare version skulle göra saker värre. Ett annat alternativ kan vara att göra en ren ominstallation av operativsystemet.

Jämför Passmark spelprestanda när de testar processorer? Det ser ut som de endast testar diverse matte-ekvationer och liknande? 5800X3D brukar inte skala lika bra i sådana tester, men i spel så skalar den bättre då den har mer L3-cache. Jag har hört att den är speciellt bra för WoW / MMORPGs.

Skrivet av Swedishchef_90:

3d versionen är bäst för spel då den har en cache som gör att spel flyter bättre.

Okej, låter som att jag ändå kommer behöva köpa en nyare processor trots att jag försökt hålla nere prislappen för denna uppgraderingen. Börjar med det och sen får jag se om problemen försvinner eller om jag får göra en ominstallation av Windows eller nya BIOS.

Gälllande uppgraderingen, hur framtidssäkrad är t.ex. 5800X3D? Försöker hålla nere prislappen men är det bättre i det långa loppet att köpa den över 5600 versionen kan jag överväga det iaf. Vad tycker ni? Nästa gång det blir nya delar gissar jag på att jag kommer bli tvungen att ha nytt moderkort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyttebaer:

Okej, låter som att jag ändå kommer behöva köpa en nyare processor trots att jag försökt hålla nere prislappen för denna uppgraderingen. Börjar med det och sen får jag se om problemen försvinner eller om jag får göra en ominstallation av Windows eller nya BIOS.

Gälllande uppgraderingen, hur framtidssäkrad är t.ex. 5800X3D? Försöker hålla nere prislappen men är det bättre i det långa loppet att köpa den över 5600 versionen kan jag överväga det iaf. Vad tycker ni? Nästa gång det blir nya delar gissar jag på att jag kommer bli tvungen att ha nytt moderkort också.

Du behöver ändå uppdatera BIOS om du ska stoppa i en CPU från Ryzen 5000-serien.

Om du kör på 5800X3D så kommer den orka med snabbare grafikkort i framtiden, upp till motsvarigheter av RTX 4090-prestanda i de flesta fall, men det beror på vilken upplösning du kör, uppdateringsfrekvens, vilken FPS-nivå du siktar på, hur spelen utnyttjar hårdvaran osv.

Om du inte har höga krav, och planerar att behålla grafikkortet tills du hellre köper en ny dator, så skulle 5600 vara mer logiskt om du vill spara lite pengar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Decster:

Du behöver ändå uppdatera BIOS om du ska stoppa i en CPU från Ryzen 5000-serien.

Om du kör på 5800X3D så kommer den orka med snabbare grafikkort i framtiden, upp till motsvarigheter av RTX 4090-prestanda i de flesta fall, men det beror på vilken upplösning du kör, uppdateringsfrekvens, vilken FPS-nivå du siktar på, hur spelen utnyttjar hårdvaran osv.

Om du inte har höga krav, och planerar att behålla grafikkortet tills du hellre köper en ny dator, så skulle 5600 vara mer logiskt om du vill spara lite pengar.

Hmm, ja jag har en 1440p/144 hz skärm men siktar på att hålla mig över 90 fps i snitt, helt ok med att ställa ner grafiken i spelen till medium/high och tycker väl att steget till ultra inte ger så mkt mer i de spel jag kör utan har hellre lite mer fps. Låter ändå som det är mer logiskt att gå på 5600 versionen om jag tolkar det hela rätt.

Permalänk
Skrivet av Decster:
Skrivet av Bobiri:

Vill såklart tacka för att ni tagit er tid till detta. Ni har kommit med snabba svar och varit till stor hjälp.
Tack som fan helt enkelt!

Ha det fint
Mvh Petter