Moderkortsförsäljning störtdyker

Permalänk
Melding Plague

Moderkortsförsäljning störtdyker

De fyra största tillverkarna levererade betydligt färre moderkort under 2022. Värst gick det för Asrock, som tappade 55 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Inte oväntat.
Folk håller mycket hårdare i slantarna än tidigare, för de flesta är en uppgradering totalt onödig och skenande priser har tagit bort väldigt mycket villhöver köp.

Vi ser och kommer se samma fenomen överallt inom teknik som mobiltelefoner, TV, osv, det folk har idag är till 98% mer än tillräckligt eller mycket overkill.

Sedan finns inte riktigt behovet av att bräcka grannarna eller kollegorna genom att köpa en ny 85" OLED varje år samt senaste iPhone eller Samsung Galaxy telefonen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Brand/översvämning/Godzilla på gång alltså…

Permalänk
Medlem

Allt har ju blivit dyrare. Kronan är svag. Man håller hårt i sitt gamla.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Asrock gick från -6 under 2021 till +2,7 i 2022..? Det är väl en förbättring ?

Edit: Det var ju "~" inte "-". Får skylla på gubb-ögon och liten skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Allt har ju blivit dyrare. Kronan är svag. Man håller hårt i sitt gamla.

Japp, globala försäljningen har med svenska kronan o göra

Sorry, kunde inte låta bli Fast jag antar att alla länder har hög inflation och sitter i samma sits som oss. Allas pengar har blivit svagare

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Det är tydligen dyrt att tillverka moderkort så med minskad efterfråga så behöver inte de tillverka så många. Win-Win!

Permalänk

Jag kör med min vanliga hypotes.
Ja, marknaden är säkert mättad. Men det är de extremt höga priserna som får många att helt tappa köplusten. Där moderkort till AMD är bland de värre sakerna.
Och ofta är moderkorten trots de höga priserna snålt utrustade. När kom t.ex "de vanliga" moderkorten med 5GbE respektive 10 GbE?
Och så kollar man på moderkort idag, som detta ASUS ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI för 6500kr med 2,5GbE
https://www.webhallen.com/se/product/352274-ASUS-ROG-STRIX-X6...

*edit*
Jag ser samma sak med de mesta. Som artikeln om att någon inte känner för att uppgradera sin mobil och många håller med. Jag påstår dock att priserna på de nya bättre som hamnar över 15 000kr är den stora boven till att så många helt tappar intresse att köpa en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Asrock gick från -6 under 2021 till +2,7 i 2022..? Det är väl en förbättring ?

Edit: Det var ju "~" inte "-". Får skylla på gubb-ögon och liten skärm

Hade varit lustigt om de gav bort 6 miljoner moderkort

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Skulle gärna köpa fem nya moderkort, processorer och minnen till familjen då det behöver uppgraderas... Tyvärr så är det ju grafikkorten som stoppar mig från att köpa en enda komponent.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Om det fanns en gemensam faktor som kunde härleda till detta försäljningsbortfall.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Oj va konstigt att folk inte handlar när varje komponent numera kostar som en hel dator. xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja, marknaden är säkert mättad....

Och vad händer när en marknad är mättad (och tillverkare ska ha in sin produktionskostnader på färre antal sålda produkter...)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Japp, globala försäljningen har med svenska kronan o göra

Sorry, kunde inte låta bli Fast jag antar att alla länder har hög inflation och sitter i samma sits som oss. Allas pengar har blivit svagare

Faktiskt inte Sveriges inflation tillsammans med Tyskland och några länder är högre än andra globalt sett . Tex China har 3 % USA 6,5 % . Sverige har 10,2

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Riktigt synd att ASRock störtdyker, otroligt fina budget moderkort men inte till premium priser.

Jag är själv skyldig till att köpa något annat då jag köpte Asus istället då priset var lägre än motsvarande ASRock...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

2022 var ett år som jag köpte nytt moderkort. Dessförinnan var det 2017. Men om man ser hur det ser ut på jobbet så köper de in nästan enbart bärbara datorer. Kan det vara så att folk föredrar bärbart istället för stationärt?

Permalänk

Jag önska att allt blev som 2019 igen när allt var billigt. Har gått runt i tankarna att uppgradera i två år nu men de sista åren har helt fått mig att tappa sugen.

Datorkomponenter har höjts lika mycket i pris som mjölken i Sverige. Just processorer är nog det enda som fortfarande är lika billiga relativt sett men allt annat som moderkort och grafikkort har blivit mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt med priserna på grafikkorten vilket är en stor faktor när man behöver eller inte behöver uppgradera sin plattform. Gjorde ett test hemma och min nya dator med 10700kf 32gb ram nvme ssd presterar identiskt i spel med min förra dator med 7700k eftersom jag fortfarande har mitt 2080 super kvar.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

vem vill inte köpa ett nytt moderkort för 5k inkl processor etc, för 4% bättre 4k gaming-..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Okej det ska komma nya moderkort som är billigare. Men är dessa moderkort bättre än det vi redan sitter på då?

Permalänk
Medlem

Fast är det så konstigt med tanke på att moderkortet skall hålla flera gen, många sitter kvar på AM4 då X3d är en duglig Gaming cpu.
Lga 1700, z690 fungerar till 13th gen.

Att gigabyte knappt har fått ändrade försäljningssiffror antar jag beror på att många åker på rma och slängs, är ju typ enbart gigabyte man ser här med diverse fel just nu.... Samt att de har bra pris oftast

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Idag får man välja, antingen uppgradera MB+CPU eller spara alla slantar till graffet
Blir graffet för egen del. 9900K:n hänger med ett tag till.

Permalänk
Medlem

Då vevar den fattige svensken igång sitt gnäll igen.. zzz.

Permalänk

Bra nyheter. Marknaden talar och företagen får förstå att deras produkter inte är värda det de vill ha. Dags att tänka om och erbjuda något bättre. Skönt att det finns några komponenter där det nyaste inte säljer slut oavsett pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Skulle gärna köpa fem nya moderkort, processorer och minnen till familjen då det behöver uppgraderas... Tyvärr så är det ju grafikkorten som stoppar mig från att köpa en enda komponent.

Nvidia (och lillebror AMD) håller med sin girighet och styrning av tillgång på att döda pc-spelandet. Heja konsoll och mobilspelandet! Inte konstigt att Switch går som tåget. Den kostar ungefär som ett modernt moderkort och endast en bråkdel av ett hyfsat grafikkort.

Fakta: Nvidias första storsäljande grafikkort Riva 128 kostade vid lansering i Sverige ungefär 2150 kr omräknat till dagens penningvärde, det har hänt en del sedan dess!

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Och vad händer när en marknad är mättad (och tillverkare ska ha in sin produktionskostnader på färre antal sålda produkter...)?

De säljer mindre och tvingas öka priserna.
Min poäng är dock att det finns fortfarande många som vill köpa nytt, men dessa priser får oss att tappa intresse.
En kombination. Liten förbättring emot vad man redan har med väldigt höga priser är ej bra.

Permalänk
Medlem

Man har ju själv spenderat ca 10% av det man brukar per år.

Priserna gör att man inte vill köpa något nytt hela tiden en annan faktor är plattformsbyte som är ett måste för nyare generation och prestandaökningen från förra generationen är inte stor nog för det man betalar.

Många faktorer men det är pengar som avgör allt.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir våldsamma prissänkningar som följd. Asus får gärna droppa x670 Gene till åtminstone under 5k fram till april när 7800X3D kommer ut....

Men jo, DDR5 börjar långsamt röra på sig ser det ut som. Hoppas att pcie4 lagring följer med lite, vill gärna se under 1gig/kr för de snabba.

Permalänk
Medlem

Det var bättre förr när Intel hade monopol. Då kunde man vänta 10år mellan varje uppgradering utan att hamna efter i prestanda.

Permalänk
Medlem

Köpte nytt mobo och Ryzen 5 1600 under 2017, uppgraderade till Ryzen 5 5600X under 2022, så nu känns det som jag klarar mig rätt bra i ett par år till. AM4 ftw!