Ny TV - Philips PUS9006, PUS8536, PUS8807 eller Sony XR-55X90J?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av scainic:

Permanent Burn-In Risk

10 för X90 ingen risk
2.0 för A80J stor risk

Inbränningar på OLED handlar om hur du använder TV:n under de kommande åren. Det är inte så att högre makter rullar tärningar om vem som ska få inbränningar eller inte, utan det är en risk som i betydelsen av riskbeteende.

För övrigt nackdelarna med rtings och deras förmåga att presentera allt som siffror utan större kontext och djupare förklaringar. Blir alltid märkliga tolkningar.

Philips är onekligen särpräglade direkt ur kartong med diverse olika bildfinesser igång. Det normala läget där färger ser ut som de ska göra är Filmmaker mode. Även Personlig-läget där man stänger av alla extra finesser som är igång (i princip så att menyerna ser ut som Filmmaker) resulterar i vettig bild.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara super om du kunde testa Philips PML9507 hemma i nåt test

Permalänk
Medlem

Det e 60 dagars öppet köp men tv:n är använd så hur funkar det då?

Stod nåt om "Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion."

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av scainic:

Det e 60 dagars öppet köp men tv:n är använd så hur funkar det då?

Stod nåt om "Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion."

Det är nog precis vad det låter som. Om du inte kan återställa kartong och emballage i någorlunda skick får antagligen inte tillbaka alla pengar eftersom butiken måste sälja den returnerade produkten som en fyndvara. Glöm inte att logga ut från appar och fabriksåterställa.

Permalänk
Medlem

Vad snackar ni om alla? Pus9006 har hdmi 2.1 jag har fått det beräftat från Philips i Sverige och Philips från utlandet. Sen att den inte klarar 120hz, vem bryr sig? den klarar 4k 60hz utan problem. Så spela XSX eller PS5 är inga problem.

Permalänk
Skrivet av scainic:

Inte nöjd alls med tv, dålig bild, både i sdr o hdr, använder out of the box inställningarna

Sök på "Philips PML9507 settings" så får du upp olika tips bara att söka och läsa så hittar du nog några bra inställningar

Inte behöver du lämna tillbaka den på en gång bara för du tycker det suger med" kartong inställningar "
Får du till inställningarna så blir det nog jätte bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejon83:

Vad snackar ni om alla? Pus9006 har hdmi 2.1 jag har fått det beräftat från Philips i Sverige och Philips från utlandet. Sen att den inte klarar 120hz, vem bryr sig? den klarar 4k 60hz utan problem. Så spela XSX eller PS5 är inga problem.

Jag tror ganska många bryr sig om att en ny modern TV klarar 4k/120Hz som äger en ny spelkonsol. Alla nya 4K TVs klarar såklart av att hantera en konsol men alla har inte 120Hz-panel, långtifrån iaf i basklassen.

Att den har HDMI 2.1 säger ingenting om den klarar full kapacitet / VRR heller för den delen, därav viktigt att man dubbelkollar att TVn klarar just 4k/120Hz samt har VRR-funktion om man är ute efter det...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lejon83:

Man behöver backa till 2014 och äldre för att finns en 4K-TV som har problem med 4K/60 och XSX/PS5.

Det man är ute efter hos nya TV-apparater är 4K/120- och VRR-kapaciteten. "HDMI 2.1" säger ingenting om de funktioner och det tillverkarna hänvisar till med "HDMI 2.1" är endast eARC och ALLM vilket i nästan alla TV har sedan ett par år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Man behöver backa till 2014 och äldre för att finns en 4K-TV som har problem med 4K/60 och XSX/PS5.

Det man är ute efter hos nya TV-apparater är 4K/120- och VRR-kapaciteten. "HDMI 2.1" säger ingenting om de funktioner och det tillverkarna hänvisar till med "HDMI 2.1" är endast eARC och ALLM vilket i nästan alla TV har sedan ett par år tillbaka.

Viktigt för vem? viktigt för den som vill ha 120hz panel. Grafikmässigt är det ingen skillnad på 60hz och 120hz. Enda skillnaden smoother gameplay. Sen så har Pus9006 VRR för smidigt och snabbt spelande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lejon83:

Viktigt för vem? viktigt för den som vill ha 120hz panel. Grafikmässigt är det ingen skillnad på 60hz och 120hz. Enda skillnaden smoother gameplay. Sen så har Pus9006 VRR för smidigt och snabbt spelande.

Viktigt för den som vill spela i 120 Hz och för den som vill ha VRR med kvalitet. Du kanske är helnöjd med 60 Hz, vilket alla inte är.

VRR finns på flera TV-apparater och skärmar med 60 Hz-panel. Funktionen med Adaptiv synk som sådan blir däremot först riktigt användbar när det är tillräckligt stort synkspann att grafikkorten kan arbeta med frekvensdubbling. Displayen med 120 Hz-panel har typiskt 48–120 Hz och då kan låga renderingsfrekvenser, likt 30–45 fps frekvensdubblas till 60–90 Hz så att panelen hela tiden håller sig inom synkspannet.

Adaptiv synk på en 60 Hz-panel blir då typiskt 48–60 Hz och då går det inte att frekvensdubbla. VRR är inte alltid funktionellt beroende på hur den individuella produkten beter sig när man kliver under och över synkspannet. Typiskt för Philips TV (och många skärmar) är att det hackar till när man kliver över och under synkspannet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Viktigt för den som vill spela i 120 Hz och för den som vill ha VRR med kvalitet. Du kanske är helnöjd med 60 Hz, vilket alla inte är.

VRR finns på flera TV-apparater och skärmar med 60 Hz-panel. Funktionen med Adaptiv synk som sådan blir däremot först riktigt användbar när det är tillräckligt stort synkspann att grafikkorten kan arbeta med frekvensdubbling. Displayen med 120 Hz-panel har typiskt 48–120 Hz och då kan låga renderingsfrekvenser, likt 30–45 fps frekvensdubblas till 60–90 Hz så att panelen hela tiden håller sig inom synkspannet.

Adaptiv synk på en 60 Hz-panel blir då typiskt 48–60 Hz och då går det inte att frekvensdubbla. VRR är inte alltid funktionellt beroende på hur den individuella produkten beter sig när man kliver under och över synkspannet. Typiskt för Philips TV (och många skärmar) är att det hackar till när man kliver över och under synkspannet.

Ja, du må ha rätt när det kommer till det du beskriv, men för mig så är jag nöjd att jag kan spela i 4k bild med min pus9006. Prisvärd tv om man inte vill betala trippla priset för en 120hz.

Permalänk
Medlem

Om jag har på source hdmi 2 vilket är Earc på tvn, där inne kan jag sen välja optimal eller optimal auto. När jag väljer optimal så kan jag inte ha på VRR på xboxens inställningar, väljer jag optimal auto då kan VRR väljas på xboxen. Min fråga är, gör VRR det sämre för grafiken eller är det inget som händer med grafiken förutom att den spelar spelet bättre?

Permalänk
Bildexpert 📺

Oklart vad den inställningen gör exakt. Man måste bli detektiv.

Är "optimal" och "optimal auto" knuten till eARC/ljud-inställningarna? I sådana fall kan förklaringen vara att "optimal" förutsätter en fast signalfrekvens, då ljud och bild skickas tillsammans över HDMI i datapaket. Med VRR kommer frekvenserna variera hela tiden och då kanske Philipsens kretsar inte längre klarar av att hålla mer komplexa ljudformat över eARC. "optimal auto" torde i sådana fall stänga av VRR och ta bort VRR från EDID så att Xboxen rödmarkerar VRR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Oklart vad den inställningen gör exakt. Man måste bli detektiv.

Är "optimal" och "optimal auto" knuten till eARC/ljud-inställningarna? I sådana fall kan förklaringen vara att "optimal" förutsätter en fast signalfrekvens, då ljud och bild skickas tillsammans över HDMI i datapaket. Med VRR kommer frekvenserna variera hela tiden och då kanske Philipsens kretsar inte längre klarar av att hålla mer komplexa ljudformat över eARC. "optimal auto" torde i sådana fall stänga av VRR och ta bort VRR från EDID så att Xboxen rödmarkerar VRR.

Ja, när jag går in i inställningar på tvn för HDMI port 2 (Earc) så finns det två alternativ, Optimal och Optimal auto gaming. När jag alltså väljer optimal då kan inte vrr väljas i Xboxen. När jag väljer optimal auto gaming, då kan vrr väljas i Xboxen. Förstår mig inte riktigt på detta. Hitta någonstans på nätet nu där någon har skrivit "Optimal offers the best picture settings but has high input lag. The optimal auto gaming offers VRR and a low input lag"

Så detta betyder att har man VRR på så försämras bilden? jag har inte märkt någon skillnad alls men skulle ju vara bra om någon här inne visste exakt svar.

Behövdes
Permalänk
Bildexpert 📺

Med "best bicture settings" brukar det betyda att en stor del av den extra processningen, brusfilter, interpolering och allmänna så kallade enhancers inte fungerar eftersom själv poängen med låglatenslägen är att minska all denna extra bildprocessning som tar tid.

Alltså bara ett sätt att beskriva att spelläget stänger av allt jox man inte behöver i spelläget, vilket ur tillverkarens synpunkt är "Perfect picture jada-jada"-funktionerna man ändå inte vill använda i spelläget eftersom de går emot syftet med ett spelläge till att börja med. Bara att Philips bygger sin reklam på hur deras P5-kretsar skapar den perfekta bilden. Då blir det du läser en liten friskrivning från att man stänger av allt genom att prioritera spelfunktioner.

Med andra ord: allt är precis som väntat.

Permalänk
Medlem

Så med andra ord ska man köra med Optimal auto gaming, eller vad säger du?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lejon83:

Så med andra ord ska man köra med Optimal auto gaming, eller vad säger du?

Ifall du tänkt köra xbox på den anslutningen så är det det rimliga valet eftersom den inställningen verkar krävas för att VRR ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du tänkt köra xbox på den anslutningen så är det det rimliga valet eftersom den inställningen verkar krävas för att VRR ska fungera.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Sambon köpte ny philips teve till vardags rummet kostade runt 6-7 tusen och jag tycker det är minst lika bra bild när man tittar på vanliga tv kanaler och film om inte bättre än min "värsting" samsung q90t från 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Sambon köpte ny philips teve till vardags rummet kostade runt 6-7 tusen och jag tycker det är minst lika bra bild när man tittar på vanliga tv kanaler och film om inte bättre än min "värsting" samsung q90t från 2020

Vanliga TV-kanaler? Om man ger TVn en kass signal så kan jag förstå att man inte ser skillnad på dålig och dålig bild.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Håller med, Den jag har, den har grym bild och för 7 tusen kronor och den har dolby vision, hdr och hdr10 och lite annat. Kan inte önska mig annat, visst 120hz hade inte varit fel men det kostar ju mycket mer då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vanliga TV-kanaler? Om man ger TVn en kass signal så kan jag förstå att man inte ser skillnad på dålig och dålig bild.

Ok det är mest cmore, netflix, svt play, viaplay och sånt vi tittar på philipsen och då är det riktigt bra bild tycker jag.. Men spela xbox series x och pc det gör jag på samsung som då är betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejon83:

Håller med, Den jag har, den har grym bild och för 7 tusen kronor och den har dolby vision, hdr och hdr10 och lite annat. Kan inte önska mig annat, visst 120hz hade inte varit fel men det kostar ju mycket mer då.

Precis så tänker jag också det finns allt på den och med bra bild, tycker det är mycket teve för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejon83:

Nu menar jag inget specifikt om just din TV men generellt så är inte Dolby Vision och HDR något man behöver bry sig om ifall man köper budget-segment. Dom flesta billiga TV-modeller kan ändå inte bli tillräckligt mörka eller tillräckligt ljusa och i dessa fall är HDR, Dolby Vision bara kryssboxar som tillverkarna kan kryssa i som försäljningsargument.

Många av marknadens absolut billigaste TV-apparater har stöd för Dolby Vision i den mån att signalen kan avkodas men man har ingen som helst nytta av funktionen i praktiken.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nu menar jag inget specifikt om just din TV men generellt så är inte Dolby Vision och HDR något man behöver bry sig om ifall man köper budget-segment. Dom flesta billiga TV-modeller kan ändå inte bli tillräckligt mörka eller tillräckligt ljusa och i dessa fall är HDR, Dolby Vision bara kryssboxar som tillverkarna kan kryssa i som försäljningsargument.

Många av marknadens absolut billigaste TV-apparater har stöd för Dolby Vision i den mån att signalen kan avkodas men man har ingen som helst nytta av funktionen i praktiken.

Må vara som du säger, men sanningen är att denna tvn jag har, den har en grym jäkla bild. Varför jag valde just denna tvn är för att det är en Android tv. Man kan göra mycket med en android tv och dom som vet hur kodi funkar, ja dom vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejon83:

Må vara som du säger, men sanningen är att denna tvn jag har, den har en grym jäkla bild. Varför jag valde just denna tvn är för att det är en Android tv. Man kan göra mycket med en android tv och dom som vet hur kodi funkar, ja dom vet.

Ja jag blev också förvånad eftersom det är så pass bra bild då jag ändå haft Samsung i två år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Ja jag blev också förvånad eftersom det är så pass bra bild då jag ändå haft Samsung i två år.

Vet inte vilken Philips du har, men den jag har kom ut 2022, så det är en ny tv. Vad behöver man i en tv egentligen? för mig handlar det om att kunna ha KODI installerad och återigen, dom som vet vad jag menar här, ja dom vet. Att installera KODI på en annan tv än Android är ganska omöjligt. Sen att man kan spela på series x med den, (visst 120hz är bättre flyt) men detta funkar bra för mig. Sen så har den otroligt bra 4k bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejon83:

Vet inte vilken Philips du har, men den jag har kom ut 2022, så det är en ny tv. Vad behöver man i en tv egentligen? för mig handlar det om att kunna ha KODI installerad och återigen, dom som vet vad jag menar här, ja dom vet. Att installera KODI på en annan tv än Android är ganska omöjligt. Sen att man kan spela på series x med den, (visst 120hz är bättre flyt) men detta funkar bra för mig. Sen så har den otroligt bra 4k bild.

Det viktiga är ju att du känner dig nöjd med TVn och då spelar det ju ingen roll. Men det finns mycket andra kan tänkas vilja ha i en TV. Bland annat FALD, 120Hz, högre ljusstyrka så man faktiskt har användning av Dolby Vision, bättre färgåtergivning, bättre SoC för högre prestanda (speciellt om man använder program som Kodi) och mycket mer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det viktiga är ju att du känner dig nöjd med TVn och då spelar det ju ingen roll. Men det finns mycket andra kan tänkas vilja ha i en TV. Bland annat FALD, 120Hz, högre ljusstyrka så man faktiskt har användning av Dolby Vision, bättre färgåtergivning, bättre SoC för högre prestanda (speciellt om man använder program som Kodi) och mycket mer.

Ja så klart. Jag är super nöjd. Har inte upplevt några problem med kodi alls, ingen buffering inget hackande här och där, allt flyter på bra och i 4k bild. Enda som man önskade sig är ju 120hz som du nämner men det får bli om 2-3 år

Permalänk
Bildexpert 📺

Handlar om krav, situation och användning. En Q90T har helt andra förutsättningar till bildkvalitet är Philips "The One". Men det förutsätter att man använder i TV:n situation och med det källmaterialet som låter de förutsättningarna komma fram.

Man kan använda båda apparaterna på ett sådant sätt att den skillnaden sällan eller aldrig blir uppenbar. Mest handlar det om att en del användare är så pass kravlösa att de aldrig lägger märke till de skillnader som andra direkt kan peka ut.

Detta är en del av den där nöjdhetsparadoxen som förbryllat så många så länge. Likt att toppklassmodeller möts av kritik och användare som har synpunkter och bara är 3-av-5-nöjda. Trots att de köpt den objektivt kanske bästa TV:n på jorden har de krav och förväntan bort vad som faktiskt existerar. Medan andra plockar hem betydligt enklare TV-apparater, kör dem i kartongläge och är alldeles 5-av-5-helnöjda.

Säger förstås ingenting om kvalitetsskillnaden mellan TV-apparaterna. Men väldigt mycket om hur människor fungerar.