Möjligt att bara byta ut gammal processor för bättre spelupplevelse
Hej!
Jag har dålig koll på datorer men läser på för att lära mig då den gamla stationära behöver byta delar. Har t.ex. nyligen satt in ett MSI GeForce 3060 Ti då det gamla kortet gick sönder.
Men nu har jag problem. Vill spela Hogwarts Legacy och jag får stutter, långa laddtider i loadingscreens och grafiken tar också tid att ladda upp så detaljer kan se blurrigt ut en stund innan det kommer fram (ska inte nämna fighter som blir näst intill omöjliga). Jag har inga krav på ultra kvalité, kan gott spela på lägre men stör mig på att vissa delar av spelet blir i stort sett ospelbart.
Min dator är från 2014 där endast GPU är utbytt. Jag byter helst bara en del om det är möjligt men pga åldern är jag väl medveten om att det inte kommer lösa allt men kanske kan göra spelet åtminstonde mer spelbart än nu. Så kan jag på något års sikt byta ut resterande delar.
Chassi: Corsair Obsidian 250D mini ITX
CPU: Intel Core i5-4670 3,40 GHz (fyrkärnig)
RAM: 2 x Corsair 2x4 GB 1,33 MHz (tror det är 1,33) DDR3
Mobo: ASUS Z971-Plus
Hårddisk minns jag inte men tyvärr inte SSD
Skärm är en EIZO Foris FS2333 (har en nyare skärm men använder på annat ställe, en AOC CQ27G2U/BK)
GPU enligt ovan
Om jag förstått det rätt så kan jag inte stoppa i mer än 8GB RAM och mobo fixar inte DDR4 (rätta mig gärna om jag har fel). Som jag förstår det så optimalt byts allt utom GPU ut men är det rimligt att försöka byta ut bara processorn och tro att det blir en tydlig förbättring?