Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Jag kan inte påstå att min PS5 är lika tyst som en Xbox series X eftersom jag inte själv har någon Xbox och kan därför inte jämföra. Jag påstår inte heller är en PS5 är knäpptyst då jag hör den om jag går närmare än ca 1 meters avstånd. Det jag säger är att jag inte hör den där jag normalt sitter, ca 2-3 meter ifrån enheten (undantaget är när skivspelaren börjar snurra). Och för mig så är det det som räknas.

Min stationära dator låter mer än min PS5:a.

Samma här, och den går ganska frekvent min PS5. Forbidden West borde ju även ha varit tungt nog att det trigga det om det har med belastning att göra.

Men som sagt, vet inte ens om jag hör coil whine längre, inget som jag ens har funderat på på många år. När jag var yngre höll jag på som en galning för att eliminera minsta missljud. Påminner mig om en gång när jag kom hem till min dåvarande flickväns föräldrar och de hade installerat såna musskrämmare som alstrar ett högfrekvent ljud. De hörde inte ett smack, medan jag, hon och hennes hemmaboende lillebror höll på att bli vansinniga.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

"bad game"

Permalänk
Medlem

En användare på reddit säger sig precis ha fått sitt PSVR2. Tyvärr har han inte kunna ladda ner något spel än, men han verkar imponerad av "cinema mode" och verkar nästan föredra det framför sin 77" OLED
https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/1124fa2/i_got_psvr_2_im_normal_consumer/?sort=old

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Denna diskussion har vi haft många gånger. Skulle gärna vilja se video på att era PS5:or är lika tysta som ett XSX... vill verkligen tro på det efter att ha gått igenom 10+ PS5 med coilwhine med varierande fläktljud. Det handlar nog mer om hörsel och miljö. Att man inte hör något är inte samma sak som att PS5 är knäpptyst.

Minns att min mor inte kunde höra coilwhine från en tv jag köpte för några år sedan men det kunde jag, rätt så irriterande var det också. När teknikern kom över kunde han inte heller höra ljudet, båda 50+ vilket förklarar varför. Alla har inte samma hörsel och hörseln förändras med åldern. Det finns omständigheter där PS5 kan vara nästintill knäpptyst: om man har delta eller nmb fläkten (och inte nidec) och att man inte gör något krävande som triggar igång coil whine.. när jag bara kollar på film så hör jag inget och som tur är lyckades jag få tag på ett PS5 med nmb fläkten.

Men visst kan det finnas ett par enstaka PS5 som inte har coil whine överhuvudtaget, men det är nog dom som är måndagsexemplar och inte tvärtom haha. Detta är ju inte världens undergång, löses enkelt med ett par hörlurar eller grymma högtalare. Priset man får betala för bättre spelutbud jämfört med Xbox.. Men synd att Sony inte kan tillverka en lika tyst konsol som Microsoft... det är ju inte en teknisk begränsning och hittills har jag inte hört talas om ett enda Xbox Series X med coil whine.

Räcker det med forbidden West? Bästa jag kan göra för att mäta ljudet är att använda min telefon, men då har jag inget att filma med.. självklart tror jag inte att den är knäpptyst, men att inte höra den under kvällen, när man spelar med låg volym är ju klart godkänt. Skulle ge den MVG till och med. Att den skulle vara tystare än att jag inte hör den, vet jag inte om jag ser en poäng med 🤷🏼‍♂️.

Permalänk
Medlem

Jag stängde av allt runtom i lägenheten och spelade in ett klipp när ena sonen spelade Forbidden west.
Första gången jag hört PS5:an på 9 månader. Sitter vanligtvis ca 3 meter ifrån den och hör den _aldrig_.

Inget coilwhine, bara ett lågt susande från fläkten. Då har han spelat i ca en timme när detta spelas in.

https://youtube.com/shorts/wvxpdB7HdmU?feature=share

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Jag stängde av allt runtom i lägenheten och spelade in ett klipp när ena sonen spelade Forbidden west.
Första gången jag hört PS5:an på 9 månader. Sitter vanligtvis ca 3 meter ifrån den och hör den _aldrig_.

Inget coilwhine, bara ett lågt susande från fläkten. Då har han spelat i ca en timme när detta spelas in.

https://youtube.com/shorts/wvxpdB7HdmU?feature=share

Kan du hålla micken närmare självaste konsolen? Och har du möjlighet att testa Destiny 2? Tack.

Edit: Pallar inte filma själv, men testade nyss Guardians of the Galaxy och kunde inte höra coil whine, men när jag kör Destiny 2 då låter det som fan. Så det varierar från spel till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Kan du hålla micken närmare självaste konsolen? Och har du möjlighet att testa Destiny 2? Tack.

Edit: Pallar inte filma själv, men testade nyss Guardians of the Galaxy och kunde inte höra coil whine, men när jag kör Destiny 2 då låter det som fan. Så det varierar från spel till spel.

Jah var väl 10cm ifrån vid denna inspelning, lär inte göra någon skillnad. Hörs det inte på 10cm, så hörs det inte 2-3m bort.
Tyvärr har jag inte Destiny 2, får se om jag orkar installera det.

Men jag har inte hört min konsoll oavsett spel under denna tid, har väl ett 15-tal spel.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Nu när jag lyssnade på mobilen kunde jag höra coil whine från ditt PS5, men konstigt nog hördes det inte på min laptop. Så här låter min när jag växlar mellan playstation menyn och Destiny 2. Vilket av någon konstig anledning inte heller hörs när jag kollar videon på datorn, samma för andra?

https://youtube.com/shorts/ckDqnXnWK4s?feature=share

Skrivet av OC&Burn:

Hörs det inte på 10cm, så hörs det inte 2-3m bort.

Bara för att du inte kan höra det från 2-3m bort, betyder inte det att andra inte kan det men det viktigaste är ju förstås att du är nöjd. Ville bara se om det verkligen fanns ett PS5 utan coil whine, men ditt PS5 lät exakt som min.

Permalänk
Medlem

När det gäller coilwhine så tror jag att det är som med grafikkort, hög fps genererat coilwhine. Alla grafikkort jag haft de senaste 7 åren har haft en form av coilwhine som dyker upp vid hög fps.

Jag får även coilwhine på min PS5 och har endast märkt det på kvällar när det är låg volym som gäller och endast i spel som når 120 fps tex Fortnite. Vet inte om Destiny når 120 fps men vet att Forbidden West ej gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Nu när jag lyssnade på mobilen kunde jag höra coil whine från ditt PS5, men konstigt nog hördes det inte på min laptop. Så här låter min när jag växlar mellan playstation menyn och Destiny 2. Vilket av någon konstig anledning inte heller hörs när jag kollar videon på datorn, samma för andra?

https://youtube.com/shorts/ckDqnXnWK4s?feature=share

Bara för att du inte kan höra det från 2-3m bort, betyder inte det att andra inte kan det men det viktigaste är ju förstås att du är nöjd. Ville bara se om det verkligen fanns ett PS5 utan coil whine, men ditt lät exakt som min.

Jag hör coilwhine i din video men inte i den andra varken på telefon eller datorn.

Permalänk
Medlem

Destiny 2 når bara 120fps i pvp, annars är det 60fps.

Skrivet av Kelzzor:

Jag hör coilwhine i din video men inte i den andra varken på telefon eller datorn.

Min mobil har rätt så bra ljudupptag och jag lämnade mobilen på konsolen i ett knäpptyst rum. Men jag hör exakt samma ljud i den andra videon som jag hör från min, dock bara när han höll mobilen nära konsolen i nån sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Destiny 2 når bara 120fps i pvp, annars är det 60fps.

Min mobil har rätt så bra ljudupptag och jag lämnade mobilen på konsolen i ett knäpptyst rum. Men jag hör exakt samma ljud i den andra videon som jag hör från min, dock bara när han höll mobilen nära konsolen i nån sekund.

Ok, men som sagt hörde endast coilwhine i din video. Coilwhine existerar och hur tydligt det är skiljer sig säkert från konsol till konsol precis som det är med grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Ok, men som sagt hörde endast coilwhine i din video.

Ja det hörs mycket bättre i min video för att jag gjorde ett ordentligt test precis bredvid konsolen. Men det buzzande ljudet i den andra videon är exakt likadant som det jag hör från min. Hör man det inte så är det nog hörseln eller för låg volym på enheten som är orsaken.

Citat:

Coilwhine existerar och hur tydligt det är skiljer sig säkert från konsol till konsol precis som det är med grafikkort.

Ja det är sant. Mitt första PS5 (1:a gen) lät mycket mindre än mitt nuvarande (2:a gen).

Permalänk
Medlem

Haha, ja jag är då tydligen halvdöv och hör inte coilwhine alls IRL på min PS5. Döv och lycklig.
Tycker den är helt galet tyst. Med ljud på TV:n finns det inte en suck att jag hör fläkten ens. Det här är ju ett scenario i mitt hem som aldrig är ens nära relevant då jag alltid spelar med ljud, oavsett om det är med Sonos arc eller hörlurar.

Men alla är vi olika och har olika preferenser.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Haha, ja jag är då tydligen halvdöv och hör inte coilwhine alls IRL på min PS5. Döv och lycklig.
Tycker den är helt galet tyst. Med ljud på TV:n finns det inte en suck att jag hör fläkten ens. Det här är ju ett scenario i mitt hem som aldrig är ens nära relevant då jag alltid spelar med ljud, oavsett om det är med Sonos arc eller hörlurar.

Men alla är vi olika och har olika preferenser.

Helt ärligt talat, döv och lycklig är något jag önskade jag kunde vara men men. Inte världens undergång, har blivit så van med oljudet att jag knappt märker av det längre.

Permalänk
Medlem

Efter att ha levt med PS4 Pro i ett antal år så går det inte ens att jämföra coilwhine eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Efter att ha levt med PS4 Pro i ett antal år så går det inte ens att jämföra coilwhine eller ej.

Det går knappt att spela med vänner som har PS4 Pro, jag hör ju deras jetplan i hörlurarna!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Skrivet av nu1mlock:

Det går knappt att spela med vänner som har PS4 Pro, jag hör ju deras jetplan i hörlurarna!

+1 här. Speciellt första revisionen var helt bedrövlig, herregud vad de lät men berodde främst på att hela konsolen agerade aktivt fläktintag för damm. Sedan gick detta ofta att fixa för den händige genom att blåsa ur det värsta dammet samt ev. repaste av CPU även om det senare inte ska behövas på en relativt ny konsol.

Permalänk
Medlem

FEBRUARY 14th, 2023 Patch
Build Version - 1120320
Developer Note - This patch addresses overall gameplay performance and stability as well as online connection improvements.
https://hogwartslegacy.bugs.wbgames.com/patch-notes

Lite skum changelog, men antar att detta gäller PS5: Improved performance on Fidelity mode.

Nej, PS5 patchen kommer senare:
PS5 players, due to some unforeseen issues, we're targeting later this week to get your patch to you. Thanks for your patience!
https://twitter.com/AvalancheWB/status/1625558782981074945

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Mitt PS4 var likadant

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

+1 här. Speciellt första revisionen var helt bedrövlig, herregud vad de lät men berodde främst på att hela konsolen agerade aktivt fläktintag för damm. Sedan gick detta ofta att fixa för den händige genom att blåsa ur det värsta dammet samt ev. repaste av CPU även om det senare inte ska behövas på en relativt ny konsol.

I slutändan spelade det ingen roll vad man gjorde den lät förfärligt ändå 🤣 jag skruvade isär och blåste rent samt bytte kylpasta 2-3 gånger om året och vågade knappt ha igång den på natten för att jag var rädd att väcka frugan och barnen 😂

Permalänk
Permalänk
Medlem

Resident Evil Village VR Mode Gameplay Trailer https://youtu.be/E6C95i1D1GE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Resident Evil Village VR Mode Gameplay Trailer https://youtu.be/E6C95i1D1GE

Kommer vara hemskt! Det där dockhuset alltså... Tur att jag kört igenom spelet och låst upp diverse infinite ammo vapen, kommer kanske mildra skräcken

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av pinkified:

Kommer vara hemskt! Det där dockhuset alltså... Tur att jag kört igenom spelet och låst upp diverse infinite ammo vapen, kommer kanske mildra skräcken

Skoja inte, testade 7an i VR och vågade knappt gå ner för första trappan. Klarar av skräckfilm och spel utan problem men i VR, FY FAN 😆

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Har getgifted och benify slutat med presentkort för ps store? Inte värt att köpa ett enda spel från svenska ps store utan rabatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Har getgifted och benify slutat med presentkort för ps store? Inte värt att köpa ett enda spel från svenska ps store utan rabatten

Det har funnits ganska nyligen men bara 10% om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Skrivet av Squallie:

Det har funnits ganska nyligen men bara 10% om jag minns rätt.

Brukar bara finnas under korta perioder, ofta väldigt långt emellan dem också.
Sist man fick 20% var väl i November och då tog dem slut så fort att många inte gick att lösa ut utan fick returneras.
Så lös ut dem som du köpt nära inpå köpet, annars så kan det bli så att du inte kan aktivera dem på PSN.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har någon tips på trevlig co-op game? Vet om Rayman.