Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av BeanoBauer:

Jag köpte en hörlursförstärkare/DAC för 8 år sen från Kina för 150kr. Har ett gäng hörlurar jag föredrar och använder och har jämfört med polares dyrare DACs och måste säga att jag inte tycker att ljudet från deras system låter bättre.

Är jag "ljudblind" eller har jag blivit för van vid ljudet från min DAC? Eller måste man klättra långt i pris för att höra skillnad?

Min lilla DAC jag beställde en gång i tiden: LÄNK

Tja, berätta gärna vilka hörlurar och vad för annan utrustning du lyssnat på som du inte tycker låter bättre. Din DAC ser ut att ha hörlursutgång så det är en DAC/AMP, så jag förutsättter att du inte har en separat hörlursförstärkare.

Finns en massa faktorer som påverkar tex din hörsel, vad du lyssnar efter, inspelningskvalitet, källa, all utrustning i kedjan och om dina hörlurar skalar uppåt eller låter typ likadant med all elektronik. Sen tycker jag de flesta Delta/Sigma DAC-arna och de flesta transistorförstärkarna i min ägo och de jag lyssnat på låter snarlikt. Men beroende på vilka hörlurar man använder så är skillnaderna ibland lättare att uppfatta men ofta inte. Särskilt DACar är det svårt att höra skillnad på, ibland mycket enklare när man kopplar in en DAC till stereon istället för hörlursriggen. Vill du ha ett annat ljud från DAC:en så är väl Multibit, NOS, R2R eller FPGA (ex Chord) något att utforska. Men val av hörlur och även förstärkare bör göra större skillnad.

Är numera själv mest inne på rör eller rörhybrid-förstärkare till hörlursriggen, då rörljudet tilltalar mig mer. Även skillnaderna mellan olika rörförstärkare och rör är mer hörbara. Rör är dock en slippery slope som lätt blir dyr och kräver sin insats. Hörlur + rörförstärkare kan spela fantastiskt, ok, meh eller pannkaka, tycker enda sättet att avgöra är att lyssna själv.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Tja, berätta gärna vilka hörlurar och vad för annan utrustning du lyssnat på som du inte tycker låter bättre. Din DAC ser ut att ha hörlursutgång så det är en DAC/AMP, så jag förutsättter att du inte har en separat hörlursförstärkare.

Finns en massa faktorer som påverkar tex din hörsel, vad du lyssnar efter, inspelningskvalitet, källa, all utrustning i kedjan och om dina hörlurar skalar uppåt eller låter typ likadant med all elektronik. Sen tycker jag de flesta Delta/Sigma DAC-arna och de flesta transistorförstärkarna i min ägo och de jag lyssnat på låter snarlikt. Men beroende på vilka hörlurar man använder så är skillnaderna ibland lättare att uppfatta men ofta inte. Särskilt DACar är det svårt att höra skillnad på, ibland mycket enklare när man kopplar in en DAC till stereon istället för hörlursriggen. Vill du ha ett annat ljud från DAC:en så är väl Multibit, NOS, R2R eller FPGA (ex Chord) något att utforska. Men val av hörlur och även förstärkare bör göra större skillnad.

Är numera själv mest inne på rör eller rörhybrid-förstärkare till hörlursriggen, då rörljudet tilltalar mig mer. Även skillnaderna mellan olika rörförstärkare och rör är mer hörbara. Rör är dock en slippery slope som lätt blir dyr och kräver sin insats. Hörlur + rörförstärkare kan spela fantastiskt, ok, meh eller pannkaka, tycker enda sättet att avgöra är att lyssna själv.

Vid musikproduktion använder jag främst AKG K712 Pro. Annars i vardagen tycker jag Philips Fidelio X2HR ger en rätt rolig och varm ljudbild. Använder även ett par Sennheiser HD 650. Det stämmer att jag inte använder en separat hörlursförstärkare.

Jag skulle säga att polarnas DAC/hörlursförstärkare kostar mellan 1500-3000kr. Skulle vara intressant att pröva betydligt dyrare prylar och jämföra. Jag försöker få tag i det mesta i musikväg i FLAC.

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Inte så klart att dom skulle, är dist/brus nedanför hörbar och frekvensgången linjär vilket förmodligen är fallet så kan ingen i hela världen höra någon skillnad vid ett blindtest.

Jo menade "skulle kunna" som att dom potentiellt kan men inte alltid kan. Så precis som du säger så beror det massa saker, men generellt sett så är det inte alls så lätt att höra så stor skillnad som många påstår.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera ett par schyssta hörlurar till PC/PS4?

Sitter i nuläget med ett par skruttiga Deltaco hörlurar. Så det mesta lär nog vara en förbättring i alla fall.

Inget specifikt användningsområde. Främst lyssna på musik, film och gaming. Min budget är runt 1000kr. Kan givetvis gå upp ifall det behövs.

Tack på förhand

Visa signatur

Dator #1: | Intel i5 4670K | 8 GB ram | GTX 770 2GB|Samsung 840 120 GB SSD|Samsung 850 EVO 250GB | ASUS Z87-A|
Dator #2: | Intel C2D E6750 | 2 GB ram | 8800GTS 640MB | 500GB HD | Gigabyte P35-DS4|

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av ALI:

Någon som kan rekommendera ett par schyssta hörlurar till PC/PS4?

Sitter i nuläget med ett par skruttiga Deltaco hörlurar. Så det mesta lär nog vara en förbättring i alla fall.

Inget specifikt användningsområde. Främst lyssna på musik, film och gaming. Min budget är runt 1000kr. Kan givetvis gå upp ifall det behövs.

Tack på förhand

Hörlurar eller headset?
Öppna eller slutna?
Trådat eller trådlöst?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Hörlurar eller headset?
Öppna eller slutna?
Trådat eller trådlöst?

I första hand tänkte jag mig trådade hörlurar. Såvida prisskillnaden mellan trådat och trådlösa inte är allt för stor.
Vad gäller öppna/slutna så vet jag inte, vad skulle du rekommendera för en amatör i brist på bättre uttryck?

Visa signatur

Dator #1: | Intel i5 4670K | 8 GB ram | GTX 770 2GB|Samsung 840 120 GB SSD|Samsung 850 EVO 250GB | ASUS Z87-A|
Dator #2: | Intel C2D E6750 | 2 GB ram | 8800GTS 640MB | 500GB HD | Gigabyte P35-DS4|

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av ALI:

I första hand tänkte jag mig trådade hörlurar. Såvida prisskillnaden mellan trådat och trådlösa inte är allt för stor.
Vad gäller öppna/slutna så vet jag inte, vad skulle du rekommendera för en amatör i brist på bättre uttryck?

Trådat bör låta bättre om du bryr dig om hur det låter
Har du tyst omkring dig så är öppna hörlurar att föredra. Blir mindre varmt kring öronen och soundstage mm är oftast bättre.
Testade mina Fidelio X2 från direkt PS5 kontrollen nyss. Fungerar fint. En del tycker dom ger för mycket bas, det tycker inte jag. Men vill man ha en slank hörlur så välj något annat.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4388967

Amazons svarta version av HD599 ligger lite över tusingen men kan vara intressant också. Den bör ha lite mindre baskvantitet än Philips X2HR. 1231kr just nu https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3889311
https://www.amazon.se/dp/B07Q7S7247/

Båda dessa har reats till lägre men nu har vi inflation mm som drivit upp priserna.

Sennheiser HD560S ska tydligen vara bra i spel och uppskattas av många, har tyvärr inte testat dom själv. 1547kr från Italienska Amazon, 1690kr i Sverige. Den har lite högre impedans på 120ohm men även hög känslighet på 110dB, är inte helt säker på hur väl den spelar från en playstation kontroll.
https://www.amazon.it/gp/product/B08HNFV61M/
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5517723

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Liten reflektion på hur priserna går upp.

Sennheiser HD660S ligger nu 4290kr och rek 4690kr
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4527562
https://www.hifiklubben.se/sennheiser-hd-660-s-head-fi-horlur...

Ersättaren HD660S2 6590kr, det är +40% på rek priset
https://www.hifiklubben.se/sennheiser-hd-660s2-head-fi-horlur...

Minns när man kunde få HD650 för 2000kr från Tyskland eller Massdrop

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Liten reflektion på hur priserna går upp.

Sennheiser HD660S ligger nu 4290kr och rek 4690kr
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4527562
https://www.hifiklubben.se/sennheiser-hd-660-s-head-fi-horlur...

Ersättaren HD660S2 6590kr, det är +40% på rek priset
https://www.hifiklubben.se/sennheiser-hd-660s2-head-fi-horlur...

Minns när man kunde få HD650 för 2000kr från Tyskland eller Massdrop

Det blir ett dyrt år, allt är dyrare, i fallet lurar jag köpte DT1990 Pro förra året för 4000Kr nu kostar dom som lägst 6000Kr. Nåväl, jag har ingen brist på lurar så jag klarar mig till världens ände ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Trådat bör låta bättre om du bryr dig om hur det låter
Har du tyst omkring dig så är öppna hörlurar att föredra. Blir mindre varmt kring öronen och soundstage mm är oftast bättre.
Testade mina Fidelio X2 från direkt PS5 kontrollen nyss. Fungerar fint. En del tycker dom ger för mycket bas, det tycker inte jag. Men vill man ha en slank hörlur så välj något annat.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4388967

Amazons svarta version av HD599 ligger lite över tusingen men kan vara intressant också. Den bör ha lite mindre baskvantitet än Philips X2HR. 1231kr just nu https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3889311
https://www.amazon.se/dp/B07Q7S7247/

Båda dessa har reats till lägre men nu har vi inflation mm som drivit upp priserna.

Sennheiser HD560S ska tydligen vara bra i spel och uppskattas av många, har tyvärr inte testat dom själv. 1547kr från Italienska Amazon, 1690kr i Sverige. Den har lite högre impedans på 120ohm men även hög känslighet på 110dB, är inte helt säker på hur väl den spelar från en playstation kontroll.
https://www.amazon.it/gp/product/B08HNFV61M/
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5517723

Tack! Skall titta närmre på lurarna du länkat.
Som sagt, det mesta är ett lyft mot vad jag har nu

Visa signatur

Dator #1: | Intel i5 4670K | 8 GB ram | GTX 770 2GB|Samsung 840 120 GB SSD|Samsung 850 EVO 250GB | ASUS Z87-A|
Dator #2: | Intel C2D E6750 | 2 GB ram | 8800GTS 640MB | 500GB HD | Gigabyte P35-DS4|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Det blir ett dyrt år, allt är dyrare, i fallet lurar jag köpte DT1990 Pro förra året för 4000Kr nu kostar dom som lägst 6000Kr. Nåväl, jag har ingen brist på lurar så jag klarar mig till världens ände ...

Ja det blir ett dyrt år detta. Jag köpte DT 1770 pro för 4390kr, då nedsatta, fick hem dem på en månad, lite strul i leverans till butik. De spelar på så pass bra att jag kör dem hela tiden. Mina Sennheiser HD6XX, från drop.com ca 2200kr, hänger på hörlursstället fortfarande. De har hängt med i så många år nu, var dags för någon slags upgrade på den sidan och jag verkar ha lyckats! Kör dem med en RebelAmp class A sak. Den gav HD6XX lite mer äkta ljud, fast jäklar DT 1770 pro spelar med lite mer detaljer, inte knivskarp diskant som jag var orolig för. Har ju testat DT 990 i ca 30s innan de åkte av, så var lite orolig 1770 skulle ha åt det hållet, fast icke.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av BeanoBauer:

Vid musikproduktion använder jag främst AKG K712 Pro. Annars i vardagen tycker jag Philips Fidelio X2HR ger en rätt rolig och varm ljudbild. Använder även ett par Sennheiser HD 650. Det stämmer att jag inte använder en separat hörlursförstärkare.

Jag skulle säga att polarnas DAC/hörlursförstärkare kostar mellan 1500-3000kr. Skulle vara intressant att pröva betydligt dyrare prylar och jämföra. Jag försöker få tag i det mesta i musikväg i FLAC.

Ok du har ju hörlurar som borde avslöja skillnader, särskilt HD650 och K712. X2HR låter väl ganska likt på de flesta icke diskreta solidstate/transistor, ljudkort osv. HD650 går ju att dra åt olika håll beroende på vad du vill uppnå, jag kör mina HD6XX helst på rör.

Tyvärr är det mesta inom rimlig DAC/AMP prisklass en 3-chip Delta-Sigma DAC (ESS/AKM/BB/Wolfson/Cirrus) + TI chipbaserad (icke diskret) hörlursförstärkare. Allt låter bra numera men rätt likadant om inte tillverkaren ansträngt sig för att få till ett specifikt sound.

Om inte rör lockar så tycker jag diskret uppbyggda solid state och särskilt class A har ett annorlunda ljud. Mina diskreta class A spelar mjukare än mina icke diskreta class A/B förstärkare, dock inte alltid en förbättring, beror på hörlur.

Om inte rören går varma så spelar jag oftast på diskret class A/B (Liquid Carbon) eller icke-diskret class A/B (Zen Can Signature HFM) och sen icke-diskret class A/B (THX AAA789) med specifika hörlurar när jag vill ha laserprecision.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av ALI:

Tack! Skall titta närmre på lurarna du länkat.
Som sagt, det mesta är ett lyft mot vad jag har nu

Budgetval är ett par jag tipsade om i PS5 tråden.

HyperX Cloud PS4/PS5/PC är fortfarande prisvärda på 489kr tycker jag, låg ännu lägre under 400 nyligen.
Slutna så läcker inget ljud.
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5194833

Sitter med dom nu, Spotify från jobblaptopen. Micken går att ta av, blir som en vanlig hörlur då. Bra ljud för femhunkan. Diskanten kan bli lite essig på vissa låtar dock.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALI:

Någon som kan rekommendera ett par schyssta hörlurar till PC/PS4?

Sitter i nuläget med ett par skruttiga Deltaco hörlurar. Så det mesta lär nog vara en förbättring i alla fall.

Inget specifikt användningsområde. Främst lyssna på musik, film och gaming. Min budget är runt 1000kr. Kan givetvis gå upp ifall det behövs.

Tack på förhand

Om du behöver mic så har Elgiganten ett schysst pris på Sennheiser/Epos GSP 500.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingtillbehor/gami...

De är öppna så ljud läcker in och ut. En stor fördel med öppna lurar (förutom att ljudet oftast är att föredra) är att du slipper fixa sidetone. Har du stängda lurar behöver man imo fixa sidetone och det är lite stökigt på PS4/PS5 då funktionen inte stöds direkt på konsolen för de flesta HS.

GSP500 är en utgående modell men elementen som sitter i dem används i ex Epos H6 Pro, PC38x mfl

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det blir ett dyrt år, allt är dyrare, i fallet lurar jag köpte DT1990 Pro förra året för 4000Kr nu kostar dom som lägst 6000Kr. Nåväl, jag har ingen brist på lurar så jag klarar mig till världens ände ...

Går ju dock att beställa för 4600 om man kan vänta två veckor.

Permalänk
Medlem

HENLO

Har flyttat min lilla hörlurs-rigg till kontoret då jag inte använder den så ofta hemma
längre - blir mest gaminglurar där när jag spelar nuförtiden. Men så snubblde jag över
ett erbjudande här i marknaden som jag inte kunde säga nej till; ett par Fidelio X2HR.
Så nu behöver jag ett DAC som endast drivs av USB då jag inte kan/vill dra ström till
skrivbordet på ett snyggt sätt ^^ Körde en NuForce uDac som jag är väldigt nöjd med
men den går inte att köpa längre tyvärr.. Gillar att den har en tydlig volymratt och
är nätt med diskret design. Skicka PM om du har något att sälja eller lämna tips här

Permalänk

Glöm ej deaktivera normalisering i t.ex. Spotify, och välj High Quality. Ljuddrivrutiner spelar stor roll också.. 44.1/16

Permalänk

Köpte ett par Sennheiser HD 4.50BTNC för ett gäng år sedan, då jag ville ha ett par BT-lurar när jag är i rörelse, tex klipper gräs, ute och går, städar, diskar, osv.
Hade innan det bara kört på billiga, trådade in-ear-lurar och blev förundrad över hur bra ljud det var i HD 4.50, för att inte tala om hur bra det var när man kablade lurarna!

Efter det har jag varit riktigt intresserad av att få höra hur bra ett par "riktiga" hörlurar låter, snabbspola till helgen då jag fick hem ett par Sennheiser HD 600.

Steget mellan HD 4.50 -> HD 600 var självklart inte lika stort som det var när jag gick från skräplurar -> HD 4.50. Men jag märkte ändå direkt att ljudet är ännu fylligare och innesluter mig på ett helt annat sätt med HD 600. Dessutom sitter hörlurarna oerhört bekvämt på huvudet, även om jag tyckte att HD 4.50 redan satt behagligt.

Vi har nyligen flyttat till nytt hus, så nästa steg blir att koppla in min LP-spelare till förstärkare och avnjuta ett par skivor med mina HD 600. Väldigt kul hur ett par lurar kan få mig att bli alldeles sprallig bara på tanken att få sätta mig och lyssna på musik!
Jag kan väldigt lätt se hur folk fastnar i det här med hörlurar och att ständigt söka nästa steg om man får en sådan här kick varje gång. Men jag kommer nog sansa mig och köra med mina HD 600 tills jag eller lurarna ger upp, tror inte jag har tillräckligt bra öron för att höra skillnad på kvaliteten från hörlurarna som ligger på nästa prissteg, jag är dessutom för snål för att lägga mer pengar på ett par hörlurar.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Litecore:

HENLO

Har flyttat min lilla hörlurs-rigg till kontoret då jag inte använder den så ofta hemma
längre - blir mest gaminglurar där när jag spelar nuförtiden. Men så snubblde jag över
ett erbjudande här i marknaden som jag inte kunde säga nej till; ett par Fidelio X2HR.
Så nu behöver jag ett DAC som endast drivs av USB då jag inte kan/vill dra ström till
skrivbordet på ett snyggt sätt ^^ Körde en NuForce uDac som jag är väldigt nöjd med
men den går inte att köpa längre tyvärr.. Gillar att den har en tydlig volymratt och
är nätt med diskret design. Skicka PM om du har något att sälja eller lämna tips här

X2HR behöver inte mycket kraft. Förslag på All-in-One desktop DAC/AMP med USB-power mellan 890-2090kr:
iFi Uno DAC
iFi Zen Air DAC
Topping DX1
SMSL D12
iFi Zen DAC v2

Eller begagnat:

iFi Zen Air DAC 500kr beg
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/ifi_zen_air_dac/10...

iFi Zen DAC v2 1000kr beg
https://hifitorget.se/visa_annons.php/ifi_zen_dac_v2_169537.h...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

X2HR behöver inte mycket kraft. Förslag på All-in-One desktop DAC/AMP med USB-power mellan 890-2090kr:
iFi Uno DAC
iFi Zen Air DAC
Topping DX1
SMSL D12
iFi Zen DAC v2

Eller begagnat:

iFi Zen Air DAC 500kr beg
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/ifi_zen_air_dac/10...

iFi Zen DAC v2 1000kr beg
https://hifitorget.se/visa_annons.php/ifi_zen_dac_v2_169537.h...

Många tack!! Ska undersöka detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

X2HR behöver inte mycket kraft. Förslag på All-in-One desktop DAC/AMP med USB-power mellan 890-2090kr:
iFi Uno DAC
iFi Zen Air DAC
Topping DX1
SMSL D12
iFi Zen DAC v2

Eller begagnat:

iFi Zen Air DAC 500kr beg
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/ifi_zen_air_dac/10...

iFi Zen DAC v2 1000kr beg
https://hifitorget.se/visa_annons.php/ifi_zen_dac_v2_169537.h...

Vilken hade du valt av FiiO E10K TC och Topping DX1 till ett par ATH AD1000X?

Ser knappt någon skillnad på de i spec..?

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Vilken hade du valt av FiiO E10K TC och Topping DX1 till ett par ATH AD1000X?

Ser knappt någon skillnad på de i spec..?

DX1 har högre listad output (280mW på 32 Ω mot 200 mW på 32 Ω), och Internet™ verkar mer upphetsade över DAC-kretsen i DX1:an.

Ingen egen erfarenhet av enheterna eller hörlurarna, dock.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Mansion:

Vilken hade du valt av FiiO E10K TC och Topping DX1 till ett par ATH AD1000X?

Ser knappt någon skillnad på de i spec..?

På spec och DAC-chip så DX1 som är klart nyare.
Fiion är numera riktigt gammal men har fått mindre uppgraderingar, historiken är väl E10, E10K, E10K TC eller något sådant.

Men vilken som spelar trevligast (om det nu är någon skillnad) med ATH 1000X avgör dina öron. Jag har inte testat någon av dem förutom E10 eller E10K på någon mässa.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@Mansion @Tigerhamster @Mumu55

Jag har en gammal HLLY T-Amp 20 som jag tidigare använt för att driva
högtalare till datorn - men även kört golvhögtalare med bravur så jag
har stort förtroende för just Topping som var en "stor aktör" när Class-D
amps var en grej för ett par år sedan (kanske även är det fortfarande)

Av de tips jag fått så är nog DX1'an vad jag landar i att köpa själv
Kan återkomma med mer information när den är hemma och testad !

Permalänk
Medlem

Topping har ju visat många gånger nu att dom vet hur man bygger transparenta grejer, o för det priset så är det väl inget snack om saken imo, det är helt enkelt en hörlursförstärkare du köper nu o förhoppningsvis kommer ha tills du dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

DX1 har högre listad output (280mW på 32 Ω mot 200 mW på 32 Ω), och Internet™ verkar mer upphetsade över DAC-kretsen i DX1:an.

Ingen egen erfarenhet av enheterna eller hörlurarna, dock.

Skrivet av Mumu55:

På spec och DAC-chip så DX1 som är klart nyare.
Fiion är numera riktigt gammal men har fått mindre uppgraderingar, historiken är väl E10, E10K, E10K TC eller något sådant.

Men vilken som spelar trevligast (om det nu är någon skillnad) med ATH 1000X avgör dina öron. Jag har inte testat någon av dem förutom E10 eller E10K på någon mässa.

Stort tack för svaren mina herrar.

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

En följdfråga på Topping DX1 (och liknande utan extern strömmatning): Nån som testat köra genom en KVM-switch? Funkar byte av uppspelande källa smidigt utan eventuella omstarter av DAC/AMP?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av clnr:

En följdfråga på Topping DX1 (och liknande utan extern strömmatning): Nån som testat köra genom en KVM-switch? Funkar byte av uppspelande källa smidigt utan eventuella omstarter av DAC/AMP?

KVM kan jag inte svara på.

DX1 är en USB driven combo, så den kommer starta med kabeln i usb. Vanligtvis tar combon över som ljudkälla autmatiskt, fast det är bra ställa in bit/Hz efter vad man ska spela upp. Topping kör med xmos chip, så drivrutin finns på deras driver hemsida för nedladdning (det fungerar med windows usb2 ljud, linux utan driver). Min 10s kör med samma driver, så det är bara ta hem installera drivern och koppla in combon efter det. Sedan är det bara att lyssna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheBauz:

Har tänkt att slå till på ett par Sennheiser HD 650 med Schiit Hel plus en Antlion ModMic.
Angående ModMic:en, är det bättre att köpa USB versionen och koppla in den i modebordet eller köpa MidMic Uni och koppla in den i Schiit Hel:en?

Blev det en Schiit Hel? Vart köpte du ifrån i så fall, och är du nöjd?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tigerhamster:

Jag använder fortfarande ett ASUS Xonar-ljudkort som DAC.

Vilken av dem är det du kör?