Playstation 5-försäljningen tredubblades i januari

Permalänk
Melding Plague

Playstation 5-försäljningen tredubblades i januari

Playstation 5 är betydligt lättare än tidigare att lägga vantarna på och säljsiffrorna pekar rakt uppåt, medan försäljningen av Xbox dippar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Så länge det går på nära 10 000 kr för konsol plus utökat lagringsutymme så kommer andra inköp prioriteras högre.

Vår diskmaskin är från 2006 och min landsvägscykel har en kraftig skada på ramen som tillverkaren bedömt att den på sikt riskerar att knäckas vid fortsatt användning. Och det lär knappast ske i 10 km/h det lär hända utan i mycket högre hastighet kombinerat med ojämnhet i marken.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Så helt plötsligt blev tillgången bättre...

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem

Det är klart försäljningen går upp när utbudet kan nå upp till efterfrågan.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Så helt plötsligt blev tillgången bättre...

Brukar ju bli det med tiden?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Vår diskmaskin är från 2006 och min landsvägscykel har en kraftig skada på ramen som tillverkaren bedömt att den på sikt riskerar att knäckas vid fortsatt användning. Och det lär knappast ske i 10 km/h det lär hända utan i mycket högre hastighet kombinerat med ojämnhet i marken.

Relevant osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Så länge det går på nära 10 000 kr för konsol plus utökat lagringsutymme så kommer andra inköp prioriteras högre.

Vår diskmaskin är från 2006 och min landsvägscykel har en kraftig skada på ramen som tillverkaren bedömt att den på sikt riskerar att knäckas vid fortsatt användning. Och det lär knappast ske i 10 km/h det lär hända utan i mycket högre hastighet kombinerat med ojämnhet i marken.

Du får väl se till att köpa PS5an hos Elgiganten då. 😉

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Sony har ju höjt priset med 1000 kr. Det är lite saftigt liksom, men uppenbarligen säljs det som smör. Ska bli intressant om Sony kommer med en "nu är pandeminseffekter över och vi sänker till normala 5990 kr för standardversionen.

Permalänk

Min hypotes. Eftersom försäljningen av mycket annat störtdyker, så kan Sony få tillverkare som AMD m.m enkelt att öka produktionen av komponenter till Ps5an.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag väntat så länge på playstation 5, så bestämde jag mig tillslut att avboka och väntar istället in Playstation 6 Mitt PS3 får duga ett tag till

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Du får väl se till att köpa PS5an hos Elgiganten då. 😉

https://i.ibb.co/hHhPr89/elgiganten-cykel-pc3a5-kc3b6pet.jpg

Fan är den tillbaka. Kanske ska köpa nåt, sambon behöver by cykel.
Kanske en tidsmaskin eller nåt.
Det var en bra kampanj tycker jag. Cykeln höll ett bra tag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Eftersom jag väntat så länge på playstation 5, så bestämde jag mig tillslut att avboka och väntar istället in Playstation 6 Mitt PS3 får duga ett tag till

Hur länge fick du vänta och när bokade/avbokade du? När jag köpte ett för en present november 2021 så var leveranstiden 2-4 veckor hos Inet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Fortfarande brist på PS5:or, vill du ha en utan God of war så är det väldigt knapert.
Webhallen har inga inne och Elgiganten har ingen version tillgänglig, GoW versionen kostar också 8K på Elgiganten.

I köptråden så finns de dock hos Dustinhome(48st) och sedan Amazon.se.

Så för den stora massan så är det fortfarande brist helt enkelt, är man fan eller motiverad så går dem att få tag i, men sällan i lager hos butik om man bara droppar förbi.

Med tanke på att dem kan ta 2000Kr mer för sin konsol än största konkurrenten och ändå ha högt tryck pekar ju på en väldigt lyckad generation. Jag tror att dem skulle kunna ta ca 5000Kr nu utan att det skulle bli några större problem. De skulle nog ligga runt +/- 0 då men det får de ju tillbaka på mjukvaran, prenumerationer med mer.

Rätt sjukt att man måste betala dubbelt så mycket som PS4 kostade vid releasen i vanliga butiker nu, men det har väl hänt lite sedan 2013. Det sas ju att en av anledningarna till att PS4 sålde så bra jämfört med Xbox one(som inkludera kinect) var priset som var 100$ billigare, det verkar dock inte lika viktigt den här generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min hypotes. Eftersom försäljningen av mycket annat störtdyker, så kan Sony få tillverkare som AMD m.m enkelt att öka produktionen av komponenter till Ps5an.

Samtidigt är det nu stor brist på Xbox Series X. Om det är enda anledningen så borde det även finnas många Xbox att köpa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Sony har ju höjt priset med 1000 kr. Det är lite saftigt liksom, men uppenbarligen säljs det som smör. Ska bli intressant om Sony kommer med en "nu är pandeminseffekter över och vi sänker till normala 5990 kr för standardversionen.

Nu är det inte enbart Sony själva som har höjt priset med 1000-1500 kr utan Nordisk Interactive (officiell distributör av PS5 i Norden) samt svenska återförsäljare vill ha sin beskärda del i det hela också.

Tror för övrigt att priserna är här för att stanna ett tag framöver, uppenbarligen då dessa säljs frekvent trots det nuvarande priset. När Hogwarts Legacy släpptes förra fredagen var det flera personer i kön på Mediamarkt som hade plockat på sig en (GoW/Dualsense-bundle).

Permalänk

Det är helt otroligt att den säljer såhär bra med tanke på priset. Detta är samma typ av pris som PS3 hade vid lanseringen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Folk vill spela nya spel som tex Hogwarts... Och har du inte en dator så köper folk en konsol, dem är ju "billigare" i pris kontra en jämnvärdig dator tyvärr.

Folk verkar sitta på pengar i dagsläget

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Mycket snack om priset här, att Sony tjänar mycket mer.. Det gör dom inte, då kronan sjunkit i värde något enormt.

November 2020 låg dollarn på 8,6 kr , nu ligger den på 10,4.

Permalänk
Skrivet av ågren:

Du får väl se till att köpa PS5an hos Elgiganten då. 😉

https://i.ibb.co/hHhPr89/elgiganten-cykel-pc3a5-kc3b6pet.jpg

Bästa repliken på länge! Fy fan vad jobbig den reklamen var.

Om jag får en skivbromscross på köpet, då handlar jag garanterat diskmaskin på Elgiganten. Tummis på den.

Skämt åsido. Fysträning är en oerhört viktig grej för mig. Det är dags att lösa det här problemet en gång för alla.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Konsollerna blir mer prisvärda ju dyrare PC-komponenter blir. Det är väldigt svårt att bygga en motsvarande PC när bara ett godkänt grafikkort (RX 6600 XT/RTX 3060) kostar 4000-5000 kr; om de nu ens går att få tag på.

Permalänk
Medlem

Har man en begränsad mängd tid för att spela så blir ju ett PS5 väldigt prisvärt jämfört med en datorn - lägg under 10000:- och få en konsol samt flera spel som räcker för hundratals timmar av spelande. Därtill slipper du hålla på och leta komponenter, bygga och uppdatera etc., det är rent plug-and-play.

Permalänk
Medlem

Trodde marknaden var lite halvt mättad för länge sedan.

Permalänk
Medlem

Skulle ytterst gärna köpa en, men har 0 intresse för GOW så då är man ju i princip utan möjligheter såvida man inte spammar F5 på vareviga köpsida dygnet runt.

Permalänk
Inaktiv

Hade den inte varit så fruktansvärt barnslig i utseendet hade jag köpt en också. Det förvånar mig att Xbox säljer sämre denna generation men kanske det är väldigt viktigt med "exclusives" för majoriteten.

Permalänk
Medlem

PSVR2 lockar köpare med, bara dagar kvar nu. Releaselistan till PSVR2 var dessutom en riktigt trevlig start, vilket bygger förtroende för Sony även för de som inväntar bättre pris.

Series S, inga exklusiva spel och att helt skippa VR var en rad dåliga beslut i följd.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Skulle ytterst gärna köpa en, men har 0 intresse för GOW så då är man ju i princip utan möjligheter såvida man inte spammar F5 på vareviga köpsida dygnet runt.

https://www.dustinhome.se/product/5011308212/playstation-5

Fanns 48 i morse, nere i 32 nu.

Permalänk
Medlem

har haft ps5 i snart 2 år nu, knappt några spel GJORDA för ps5 värda namnet. körde god of war och god of war ragnarök och det var det tyvärr. väntar på nästa killer app

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tror tyvärr inte jag kan köpa en från Dustin i Sverige och få den levererad till Finland, men vore onekligen bra då kronan är rätt svag i förhållande till euron just nu, lite billigare än dom egentligen är här i landet.

Permalänk
Medlem

Ny fattas det bara att alla utvecklare fokuserar på att optimera för next gen.

Eller helt enkelt bäst vore att endast utveckla för next gen konsoller!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Tror tyvärr inte jag kan köpa en från Dustin i Sverige och få den levererad till Finland, men vore onekligen bra då kronan är rätt svag i förhållande till euron just nu, lite billigare än dom egentligen är här i landet.

15 kvar, samma lagersaldo på finska:
https://www.dustinhome.fi/product/5011308212/playstation-5