Port forward i Telia Sagemcom Fast5370e-01 slutar fungera efter ett tag

Permalänk
Medlem

Port forward i Telia Sagemcom Fast5370e-01 slutar fungera efter ett tag

Hej!
Jag har problem med den nya router som jag fått från Telia. Jag har port forward uppsatt för port 80 och 443 för att kunna komma åt en raspberry pi utifrån. Detta fungerade jättebra i några dagar eller en vecka, och sedan kom jag plötsligt inte åt den längre. Efter en stunds felsökning och pill på brandväggsinställningar hoppade det igång igen, troligen kopplat till att jag startade om routern.

Några dagar senare så dog det igen, och denna gång var min första åtgärd att starta om routern. Och då hoppade det återigen igång när routern efter några minuter var färdig med sin omstart.

Jag har hela tiden kunnat komma åt internet inifrån, och upplever inte problem med varken wifi eller trådad uppkoppling i de här lägena, utan det är bara just att port forward inte fungerar.

Konfigurationen för port forward ser ut så här, känns inte som nåt underligt. Jag har dubbelkollat att intern ip stämmer, samt att extern ip stämmer via whatsmyip

Port forward på 444 satte jag upp för att testa om det gjorde någon skillnad att komma åt en ny port forward i samband med att det strulade den första gången, men den gick då heller inte att nå. Förrän jag startade om routern.

Tips?

Permalänk
Vila i frid

Hur du satt reserveringar för DHCP i routern så att klienterna begär ordet ibland och frågar efter IP med jämna mellanrum? Routern kanske tolkar "tystnad" som "inte hemma" dvs om du har statisk IP i klienterna och ingen av dem frågar efter DHCP.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har samma problem som adron, har satt upp port forward till en webserver och det fungerar i ca 1 vecka, därefter måste jag starta om routern. Finns det någon lösning så att man inte behöver starta om routern?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cyberpoe:

Hej,
Jag har samma problem som adron, har satt upp port forward till en webserver och det fungerar i ca 1 vecka, därefter måste jag starta om routern. Finns det någon lösning så att man inte behöver starta om routern?

Använd statisk IP istället för dynamisk (DHCP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberpoe:

Hej,

Började du få detta problem nyligen? Jag upplevde det för första gången ca en månad sen, bytte till slut bara router. Känns som någon firmware som är trasig...

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Började du få detta problem nyligen? Jag upplevde det för första gången ca en månad sen, bytte till slut bara router. Känns som någon firmware som är trasig...

Har haft det här problemet ca 1-2 år, funderar på att göra samma sak, dvs. byta router...