Svensk infrastruktur drabbas av breda DDoS-attacker

Permalänk
Melding Plague

Svensk infrastruktur drabbas av breda DDoS-attacker

De påverkade inkluderar bland annat MSB, Vattenfall och SL, och listan kan komma att bli längre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Enligt DI’s artikel är det rysk grupp bakom som stökar till det pga svenskt stöd för Ukraina /Nato.

Permalänk
Sötast

Fan vad häftigt!
Finns det kurs att gå för att bli lika häftig som de här pojkarna?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Ibymafayhas:

Enligt DI’s artikel är det rysk grupp bakom som stökar till det pga svenskt stöd för Ukraina /Nato.

Ja, det finns experter som menar att så kan vara fallet och det är givetvis vettigt att ha i bakhuvudet.

Med det här meddelandet vill jag bara påminna om att inte låta kommentarerna spåra ut i politik, och att i vanlig ordning hålla god ton

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Finns det kurs att gå för att bli lika häftig som de här pojkarna?

Självklart: Penetrationstestning och etisk hackning 7,5 hp

Det krävs dock två års relevant arbetslivserfarenhet för att få gå kursen, så det är väl den erfarenheten som de här håller på och skaffar sig

Permalänk
Medlem

Har väl varnats i rätt många år att detta kan hända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har väl varnats i rätt många år att detta kan hända?

Nu är det ju pga av kränkta religösa fanatiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Självklart: Penetrationstestning och etisk hackning 7,5 hp

Det krävs dock två års relevant arbetslivserfarenhet för att få gå kursen, så det är väl den erfarenheten som de här håller på och skaffar sig

Jag har en kompis som läser en hel utbildning som handlar i stort sett om "etisk hackning"
Fyra månader kvar men han har redan ett jobb åt ett medelstort företag gällande iT säkerhet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

1337 H4xx0r med DDoS attack.......
Ja en hemsida är nere en stund. O sen då?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mullvaden83:

1337 H4xx0r med DDoS attack.......
Ja en hemsida är nere en stund. O sen då?

Många Svenska siter har varit nere. Är ju dessa som tagit på sig ansvaret: https://en.wikipedia.org/wiki/Killnet

Och det är inte bara en sida som du själv kan se om du läser artikeln. Och det påverkar bla de som jobbar hos företaget som påverkats och de som tar nytta av deras sida/tjänster.

Permalänk
Medlem

Team kränkta-profeten som låter sina botnät göra DDOS, inget nytt eller svårt men det krävs extrem bandbredd.
(det är ju trots allt dom som uttalat hotet på senaste).

Precis som vanligt så får Ryssland skulden oavsett vad motivet är.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Många Svenska siter har varit nere. Är ju dessa som tagit på sig ansvaret: https://en.wikipedia.org/wiki/Killnet

Jo men vad gör det?

Dom kan ju komma tillbaka o säga att dom kan nåt när dom sänkt Elförsörjningen i landet eller nåt.

Att folk inte kommer åt nåra siter i ett par timmar för ju inte så stor skada i det hela.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Dags med ett West Wide Web för kritiska sidor kanske?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Team kränkta-profeten som låter sina botnät göra DDOS, inget nytt eller svårt men det krävs extrem bandbredd.
(det är ju trots allt dom som uttalat hotet på senaste).

Precis som vanligt så får Ryssland skulden oavsett vad motivet är.

Perfekt nu när dansken och övriga likasinnade blir nekade

Sämsta regeringen någonsin.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Gött med lite ddos får hoppas att sverige lägger mer pengar på cyberdefense, då detta lär bli mer och mer vanligt. Oftast är det dom enklare attackerna som utförs. Low effort men big reward.. (om man nu lyckas stänga ner sammhäll kritiska resurser)

Permalänk
Musikälskare

Att dom orkar, ska inte skriva mera då jag har för mycket att säga

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Nu är det ju pga av kränkta religösa fanatiker.

Som jag förstått det så vill man bara få folk att tro det, därav "Anonymous Sudan" även fast det är ryssar som ligger bakom det hela. Attackerna sker nog snarare pga Ukrainastöd och NATO-ansökan.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Så det är lite lattjo som flera av er uttrycker att flera samhällsviktiga och ekonomiska institutioner blir utsatta för DDOS?
Energiförsöjning, banktransaktioner, kommunikationer? Det skiter vi i? Det är bara "en stund" så det spelar ingen roll?

Nu skall jag inte bli kriminell genom mitt ordval, men milt sagt kan jag väl uttrycka mitt djupaste avsky för de åsikterna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad handlade det om egentligen? Någon sa att det var en protest mot koranbränningar? Fast vet inte om man ens får prata om det här, är det politiskt? Ingen koll!

Permalänk
Medlem

Kan vi bara inte bestämma oss för att koppla bort Ryssland från Internet?

De har väl visat tillräckligt att de inte respekterar resten av världen redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Så det är lite lattjo som flera av er uttrycker att flera samhällsviktiga och ekonomiska institutioner blir utsatta för DDOS?
Energiförsöjning, banktransaktioner, kommunikationer? Det skiter vi i? Det är bara "en stund" så det spelar ingen roll?

Nu skall jag inte bli kriminell genom mitt ordval, men milt sagt kan jag väl uttrycka mitt djupaste avsky för de åsikterna.

Selektivt läsande kallas den tekniken.
Om nån attackerar ett par hemsidor är det inte ”samhällskritiskt”, deras tjänster (el etc) fungerar ju.

Prova att faktiskt läsa genom posterna innan du ”uttrycker avsky”

Permalänk

Om det nu skulle vara pga koranbrännaridioten Paludan och det är muslimer som bor i USA, är det då USA som ligger bakom attacken?

Permalänk
Medlem

Verkligheten är att det är relativt lätt att orsaka tillfälliga störningar på det här sättet. Hur stort problemet blir har mest med att göra med hur förberett målet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Selektivt läsande kallas den tekniken.
Om nån attackerar ett par hemsidor är det inte ”samhällskritiskt”, deras tjänster (el etc) fungerar ju.

Prova att faktiskt läsa genom posterna innan du ”uttrycker avsky”

Exakt, det har väl inte skett någon nämnvärd påverkan?

Det är mest media som blåser upp det hela som vanligt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Så det är lite lattjo som flera av er uttrycker att flera samhällsviktiga och ekonomiska institutioner blir utsatta för DDOS?
Energiförsöjning, banktransaktioner, kommunikationer? Det skiter vi i? Det är bara "en stund" så det spelar ingen roll?

Nu skall jag inte bli kriminell genom mitt ordval, men milt sagt kan jag väl uttrycka mitt djupaste avsky för de åsikterna.

Ingen har skrattat åt att Energiförsöjning, banktransaktioner, kommunikationer skulle vara nere?
Det är nåra hemsidor som gick ner en stund. Det är inte speciellt samhällskritiskt. Att man inte kan läsa sin lönespec på kivra på nåra timmar dör man inte av.
Det är ju just det att dom inte har haft ner Energiförsöjning, banktransaktioner, kommunikationer som vi skrattar åt derast 1337 h4xx0r skillzzzz. Vem som helst kan köpa DDoS kraft o sänka nån hemsida.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Kan vi bara inte bestämma oss för att koppla bort Ryssland från Internet?

De har väl visat tillräckligt att de inte respekterar resten av världen redan?

Om det är ryska grupper bakom det betyder inte att attacken utförs från ryska internet eller att personerna ens befinner sig i Ryssland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om det är ryska grupper bakom det betyder inte att attacken utförs från ryska internet eller att personerna ens befinner sig i Ryssland.

Nej men de borde ändå bli bortkopplade från resten av världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Perfekt nu när dansken och övriga likasinnade blir nekade

Sämsta regeringen någonsin.

Regeringen har inget att göra med det. De får inte bestämma vem som får tillstånd att demonstrera. Det är grundlagarna och polisen och domstolen som bestämmer om sådant.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirre:

Som jag förstått det så vill man bara få folk att tro det, därav "Anonymous Sudan" även fast det är ryssar som ligger bakom det hela. Attackerna sker nog snarare pga Ukrainastöd och NATO-ansökan.

Då hade väl övriga länder som också stödjer Ukraina drabbats, Finland och Norge bl.a. Att attackerna kommer från Ryssland är mycket möjligt, men då handlar det mest troligt fortfarande om kränkta muslimer, bosatta i Ryssland då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Kan vi bara inte bestämma oss för att koppla bort Ryssland från Internet?

De har väl visat tillräckligt att de inte respekterar resten av världen redan?

Det hade inte varit fel om USA och Europa införde rejäla böter för organisationer som peerar med de organisationer som peerar mot Ryssland. Att tro att man kan få ryska befolkningen att byta åsikter genom att de har tillgång till det internationella internet börjar te sig tämligen naivt.