Kodare, hur använder du chatGPT?

Permalänk

Kodare, hur använder du chatGPT?

Tjo! Jag har nyligen börjat använda chatGPT i mina studier som blivande Webbutvecklare. Jag är däremot extremt försiktig med att ställa för stora frågor som skulle ge ett svar utan något behov till eget tänkande (för mycket färdig kod).

Exempelvis provar jag någonting när jag kodar och sedan frågar jag chatGPT exempelvis varför en lösning inte fungerar. Då kan jag få svar på vad som skulle kunna fungera och då frågar jag sedan varför det fungerar istället.

Exempelvis ville jag kunna visa ett eget felmeddelande när en SQL-databas ej kunde anslutas. Jag använde mig av connect_errno men jag fick inte mitt eget felmeddelande att synas. Så efter fram och tillbaka med chatGPT så fick jag lära mig att det är mysqli_sql_exception som kan göra så att jag kan visa eget felmeddelande om felet uppstår under själva anslutningsskedet (när objektet instansieras om jag minns rätt).

Mer komplex kod än så länge har gett blandade resultat. Exempelvis har jag kodat en funktion som tar två argument där andra argument är ...spread-operatorn inom php. Den kan sedan sy ihop en INSERT SQL-query sträng och skilja på om datatyp är numerisk eller sträng (så slipper jag två separata funktioner för det).

En sak jag hade problem med var att få in mysql_real_escape_string på rätt plats i funktionens flöde så jag frågade chatGPT och fick svar på det. Provkörde det i databas och det fungerade (kan mata in ' vilket blir \' men lagras som ').

När jag däremot bad chatGPT att göra en möjlig förbättring av min funktion så ledde det istället till att placeholder-kod (?,?,?) dök upp där det egentligen skulle vara variablerna från ...spread-operatorn. Så jag behöll min egen kod. Och jag är noga med att bara använda kod som jag faktiskt förstår och kan kommentera varenda kodrad om så skulle behövas.

Tanken är att jag ska lära mig, inte få det serverat på silverfat. En dag kanske chatGPT också stängs ned så bäst att nyttja det på ett sätt som ger bäst långsiktig avkastning tänker jag. Skulle jag sammanfatta mitt eget inlägg så använder jag chatGPT lite som en snällare variant av stackOverflow!

Hur använder du chatGPT inom din programmering eller ditt kodande, vare sig det är på jobbet och/eller fritiden?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Keeper of the Bamse

ChatGPT kan inte skriva kod åt en, men jag använder ibland som mall för att skriva ansible-grejer

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har bara använt den ett fåtal gånger, men jag tycker att den fungerar ganska bra som alternativ till att söka på t.ex.Google. Ungefär som en kollega som man kan diskutera sig fram till en lämplig lösning på ett problem med.

Som ett exempel hade jag haft lite problem med att hitta en lämplig ersättare till ett bibliotek och gav då ChatGPT ett försök och kunde, efter en hel del stötande och blötande, hitta en möjlig lösning.

Som det gamla ordspråket lyder: "Trust, but verify".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Ungefär som en kollega som man kan diskutera sig fram till en lämplig lösning på ett problem med.

Jao, sen behövs inga kollegor annat än kanske för fikaraster Intressant att se att de börjar bli bra på poesi, programmering, musik och konst. Kan tänka mig att en del yrken kommer att formuleras om till att interagera med en ai inom ett visst fält. (Såvida en inte blir Skynet först).

Som svar på frågan så inte alls, känner bara en viss olust (delvis för att ser någon form av självmedvetande som oundviklig, likaså vad en objektiv observatör rimligen kan dra för slutsatser om vår art, delvis för är van att hitta lösningar på problem på ställen som Stackoverflow och diverse guider..om dessa och forum och andra kunskapsbärande resurser till sist ersätts med olika AIar så är det anpassa sig eller försvinna som gäller antar jag). För de som föredrar lärarledd undervisning (rätt så många verkar vara funtade så) så ska AI vara relativt bra, har jag läst, på att förklara begrepp osv, så för de som talar programmeringsproblem med kollegor för att fråga för att lära sig ofta så kan det kanske vara intressant.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Har använt den för att förklara vissa koncept och även ge exempel när det används. Samma sak går att googla fram men har faktiskt varit överraskande positiv till svaren jag fått.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jao, sen behövs inga kollegor annat än kanske för fikaraster Intressant att se att de börjar bli bra på poesi, programmering, musik och konst. Kan tänka mig att en del yrken kommer att formuleras om till att interagera med en ai inom ett visst fält. (Såvida en inte blir Skynet först).

Ser det mer som en sökmotor som man kan "resonera" med och be om konkreta exempel.

Systemutveckling är ofta så pass domänspecifikt att jag inte ser det som särskilt troligt att en AI skulle kunna ersätta människor än på väldigt länge, om ens någonsin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Mer komplex kod än så länge har gett blandade resultat. Exempelvis har jag kodat en funktion som tar två argument där andra argument är ...spread-operatorn inom php. Den kan sedan sy ihop en INSERT SQL-query sträng och skilja på om datatyp är numerisk eller sträng (så slipper jag två separata funktioner för det).

En sak jag hade problem med var att få in mysql_real_escape_string på rätt plats i funktionens flöde så jag frågade chatGPT och fick svar på det. Provkörde det i databas och det fungerade (kan mata in ' vilket blir \' men lagras som ').

När jag däremot bad chatGPT att göra en möjlig förbättring av min funktion så ledde det istället till att placeholder-kod (?,?,?) dök upp där det egentligen skulle vara variablerna från ...spread-operatorn. Så jag behöll min egen kod. Och jag är noga med att bara använda kod som jag faktiskt förstår och kan kommentera varenda kodrad om så skulle behövas.

Är du säker på att det inte var en faktiskt bättre lösning som du slängde bort där? Ett "?" på platsen där ett värde ska föras in i ett SQL-kommando används just vid parametrisering och är generellt rätt väg att gå. På det viset sköts all sådan "escape"-ning av värdena automatiskt av ramverket (värdena anges istället separat från kommandot).
Att istället manuellt placera ut mysql_real_escape_string på rätt ställen och aldrig göra något snedsteg låter mycket mer riskabelt.
(Se t.ex. https://www.php.net/manual/en/mysqli.quickstart.prepared-stat... )

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

ChatGPT är mycket användbart som bollplank och kanske särskilt för att snabbt vidareutveckla idéer och även få exempelkod genererad.

Det är lite att ha någon med oändligt tålamod och arbetsvilja som snabbt kan göra en massa grovjobb på prov. Sedan får man förstås själv utvärdera hur bra det stämmer med avsikten och iterativt förbättra (genom förbättring av frågeställningen eller bara manuellt anpassa, det kan ju variera vad som känns rimligt).

Man får ju dock ha i åtanke att ju bättre man lyckas rama in problemet i frågeställningen desto större chans är det att svaret faktiskt blir bra...

Vad jag skulle anse är ett nyttigt mantra: ChatGPT vet ingenting, det är ett verktyg.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Inte alls och misstänker att jag inte kommer behöva göra det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Inte alls och misstänker att jag inte kommer behöva göra det heller.

Utifrån vad ChatGPT faktiskt kan göra sett till kodgenerering osv så är min känsla att det där nog bara stämmer om tar frågan extremt bokstavligt.

Det är kanske inte exakt tjänsten ChatGPT som kommer vara "grejen", men liknande funktion (kanske inte lika förutsättningslös utan något lite mer fokuserat på t.ex. just kodgenerering) känns nästan konstigt om det på sikt inte blir en närmast självklar grej att integrera i varenda IDE värt namnet.

Det är den spontana känslan jag har iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Inte alls, men däremot har jag märkt att den är förnämlig på att skriva 'marketing wank'.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Samma sak här har ej börjat ännu.
Det beror på ett par saker.
Kräver de fortfarande telefonnummer för registrering?
Och sedan beror det på vad jag för stunden jobbar med.

Där mitt huvudsakliga problem är att jag har ett problem som att skriva en csv fil som tillåter "alla tecken" i strängarna som kolon, semicolon osv. Ja, man måste begränsa sig på något sätt. I vilket fall när stötte folk på detta problem först, var det före 1950 talet?
Och jag vill ha en snabb lösning för det språk jag jobbar med, genom att googla hittar jag mängder med trådar folk diskuterar olika lösningar, ofta ger de lösningarna betyg upp eller ner. Jag får då många alternativ att välja på, många personer som har kommenterat lösningarna.

Jag tror det dröjer länge innan ett Ai kan ge ett bättre svar. Detta till stor del att jag inte exakt har definierat försättningarna. Liksom av dessa 20 st alternativ som jag får upp på google, så är det inte alltid det alternativ med högst poäng som i mitt fall är bäst.
Inte helt ovanligt har jag snarare fått välja ett av de sämre nedröstade alternativen, för de bättre fungerar ej i mitt fall.

*edit*
I framtiden så lär sig säkert folk att bättre formatera en fråga. Där jag funderar på att när man håller på att ställer frågan så borde Ai komma med följdfrågor så det blir att diskutera med en senior utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Utifrån vad ChatGPT faktiskt kan göra sett till kodgenerering osv så är min känsla att det där nog bara stämmer om tar frågan extremt bokstavligt.

Det är kanske inte exakt tjänsten ChatGPT som kommer vara "grejen", men liknande funktion (kanske inte lika förutsättningslös utan något lite mer fokuserat på t.ex. just kodgenerering) känns nästan konstigt om det på sikt inte blir en närmast självklar grej att integrera i varenda IDE värt namnet.

Det är den spontana känslan jag har iaf.

Kanske! Personligen hänger det mer på implementationen än hur bra den gissar. Det måste vara busenkelt att avvisa eller acceptera förslag och gärna vara hyfsat deterministiskt också så man inte måste stanna upp hela tiden.

Men alla fungerar vi olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Kanske! Personligen hänger det mer på implementationen än hur bra den gissar. Det måste vara busenkelt att avvisa eller acceptera förslag och gärna vara hyfsat deterministiskt också så man inte måste stanna upp hela tiden.

Men alla fungerar vi olika.

Det är förstås inte lösningen på allt i alla situationer, men just invändningen du lägger fram gör ändå att jag vill poängtera vad jag ser som själva poängen:

Flödet med ChatGPT är ju *alltid* iterativt, och det är i just detta som jag ser den allra största vinsten.
Svaren skapas baserat på vad du efterfrågat, och du kan i konversationen steg för steg göra tillägg/förtydliganden av vad du faktiskt vill ha. Motparten har i princip oändligt tålamod och oändlig arbetsvilja och är snabb som rackarn på att formulera potentiell lösningar i form av kod i valfritt språk.

Förvänta dig bara inte att den magiskt gör det du vill ha i steg 1, men om det finns ett faktiskt problem att lösa så kan det fortfarande bespara dig massor av tid att snabbt iterera vidare tillsammans med ChatGPT fram till en faktisk lösning.

Användningsexempel som är relevant för den här tråden:
* Du börjar med att ställa en fråga som försöker beskriva problemet och vad du behöver
* Får ett svar i text som förhoppningsvis ser rimligt ut rent principiellt, annars påpekar du det som inte stämmer med vad du tänkt dig
* Ber om python-kod (t.ex.) som implementerar det som diskuterats
* Får python-kod som svar
* Inser X som du vill ska fungera annorlunda och påpekar detta
* Får ny kod som hanterar X också
* Inser Y som du vill ska fungera annorlunda och påpekar detta
* Får ny kod som även hanterar Y
* ...

Och sedan är det kanske bra nog att alla är glada.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är förstås inte lösningen på allt i alla situationer, men just invändningen du lägger fram gör ändå att jag vill poängtera vad jag ser som själva poängen:

Flödet med ChatGPT är ju *alltid* iterativt, och det är i just detta som jag ser den allra största vinsten.
Svaren skapas baserat på vad du efterfrågat, och du kan i konversationen steg för steg göra tillägg/förtydliganden av vad du faktiskt vill ha. Motparten har i princip oändligt tålamod och oändlig arbetsvilja och är snabb som rackarn på att formulera potentiell lösningar i form av kod i valfritt språk.

Förvänta dig bara inte att den magiskt gör det du vill ha i steg 1, men om det finns ett faktiskt problem att lösa så kan det fortfarande bespara dig massor av tid att snabbt iterera vidare tillsammans med ChatGPT fram till en faktisk lösning.

Användningsexempel som är relevant för den här tråden:
* Du börjar med att ställa en fråga som försöker beskriva problemet och vad du behöver
* Får ett svar i text som förhoppningsvis ser rimligt ut rent principiellt, annars påpekar du det som inte stämmer med vad du tänkt dig
* Ber om python-kod (t.ex.) som implementerar det som diskuterats
* Får python-kod som svar
* Inser X som du vill ska fungera annorlunda och påpekar detta
* Får ny kod som hanterar X också
* Inser Y som du vill ska fungera annorlunda och påpekar detta
* Får ny kod som även hanterar Y
* ...

Och sedan är det kanske bra nog att alla är glada.

Jag förstår, jag tänker bara att det är lätt att överskatta ett sådant här system när man själv tycker det är så förträffligt. Alla arbetar ju olika. Jag ser inte riktigt i vilka situationer jag skulle använda det. Att be en person/AI/katt om kod och sedan smälla in det i min kodbas är inte så jag brukar arbeta. Jag lär mig helt enkelt inte så mycket då.

Men det kan vara jag som är gammal och bakåtsträvande. Kanske finns det bra YouTube videor som demonstrerar ett praktiskt exempel eller så. Får väl bli hemläxa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag förstår, jag tänker bara att det är lätt att överskatta ett sådant här system när man själv tycker det är så förträffligt. Alla arbetar ju olika. Jag ser inte riktigt i vilka situationer jag skulle använda det. Att be en person/AI/katt om kod och sedan smälla in det i min kodbas är inte så jag brukar arbeta. Jag lär mig helt enkelt inte så mycket då.

Men det kan vara jag som är gammal och bakåtsträvande. Kanske finns det bra YouTube videor som demonstrerar ett praktiskt exempel eller så. Får väl bli hemläxa.

Jag håller helt med såtillvida att man inte bara ska ta saker ChatGPT spottar ur sig okritiskt, men just itererandet fram till lösningen är ju bra i det att utvecklaren är direkt involverad i processen att tänka fram vad de underliggande kraven var osv.

Och om man nu tänker sig ett scenario med en utvecklare som inte vet vad de sysslar med så riskerar de förstås att skjuta dig i foten oavsett om de använder ChatGPT, klipper och klistrar något från Stackoverflow eller vad de nu ser för alternativ i det läget.

Hursomhelst, just som ett *verktyg* för ett accelererat arbetsflöde för någon som åtminstone har hygglig ordning på vad de sysslar med ser jag det stora värdet. Ett verktyg som kan jämföras med något slags hjälpreda som snabbt kan producera utkast på väg fram mot lösningen, typ.

Ett par exempel som jag kommer att tänka på som visar lite vad ChatGPT ändå kan göra åt en gällande kodgenerering:

Dold text
Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kräver de fortfarande telefonnummer för registrering?

Nej, inte vad jag minns iaf.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och sedan beror det på vad jag för stunden jobbar med.

Där mitt huvudsakliga problem är att jag har ett problem som att skriva en csv fil som tillåter "alla tecken" i strängarna som kolon, semicolon osv. Ja, man måste begränsa sig på något sätt. I vilket fall när stötte folk på detta problem först, var det före 1950 talet?
Och jag vill ha en snabb lösning för det språk jag jobbar med, genom att googla hittar jag mängder med trådar folk diskuterar olika lösningar, ofta ger de lösningarna betyg upp eller ner. Jag får då många alternativ att välja på, många personer som har kommenterat lösningarna.

Jag tror det dröjer länge innan ett Ai kan ge ett bättre svar. Detta till stor del att jag inte exakt har definierat försättningarna. Liksom av dessa 20 st alternativ som jag får upp på google, så är det inte alltid det alternativ med högst poäng som i mitt fall är bäst.
Inte helt ovanligt har jag snarare fått välja ett av de sämre nedröstade alternativen, för de bättre fungerar ej i mitt fall.

*edit*
I framtiden så lär sig säkert folk att bättre formatera en fråga. Där jag funderar på att när man håller på att ställer frågan så borde Ai komma med följdfrågor så det blir att diskutera med en senior utvecklare.

Det du ändå får redan idag i en konversationen med ChatGPT är ju att du snabbt kan iterera dig fram genom nya varianter av lösningar med uppföljande "använd X istället", "hantera även Y" och liknande. Det är faktiskt inte så vansinnigt långt ifrån det du beskriver som "i framtiden".

(Sedan är ju just CSV i sig stökigt eftersom formatet har så lång historik *innan* det existerade någon gemensam spec för vad som är Rätt Sätt att hantera de där kantfallen du nämner. I praktiken är ju CSV en familj av format snarare än ett format, tyvärr.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Inte ens testat det, men ur min synvinkel är det väl mest som en mer interaktiv variant av StackOverflow, dvs bra för att lösa diverse små eller udda problem om man kört fast eller bara är lat (det senare är nog det vanligaste ).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag använder det inte alls och har inte testat det. Är aningen ointresserad av att integrera det i mina arbetsflöden men jag skrattar gärna åt trams som folk åstadkommer med DAN.

Permalänk
Avstängd

Jag har inte använt det alls, men jag tror att det kan gå rätt fort för AI att ta över en hel del programmering. Mycket kräver ju domänkunskaper och så, men mycket av utvecklingen idag är ju typ att byta ut tjänst X mot tjänst Y utan att något ändras i API eller gränssnitt, byt från ramverk X till ramverk Y men allt ska se likadant ut, utöka denna service så att den kan ta emot flyttal och inte bara heltal, implementera en integration mot LDAP för vår autentiseringstjänst, lägg till audit-logging på denna funktion, etc. Mycket av det kräver inte så mycket funderande liksom, utan det handlar bara om att följa specen även om det förstås kan krävas lite antaganden och så. Där tror jag AI kan göra mycket så småningom. Sen lär det väl krävas ganska detaljerade specar för att allt ska bli som tänkt, men det problemet finns ju redan när det är personer som skriver koden liksom.

Permalänk
Medlem

Felsöka, skriva enkla loops, information, förklara, etc. Inte för att man alltid sparar tid utan för att det är coolt! Tror dock Bing Chat hade varit mer användbar iom den t.ex. kunde läsa igenom API-dokumentation (up-to-date sådan).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Ni som tvärvägrat att testa det hittills, använder ni inte IntelliSense heller när ni kodar? Är det Notepad.exe eller Emacs fullt ut?
IntelliSense har sedan länge get förslag på nästa kodrad. Sen finns Github co-pilot också. På det här sättet kommer ChatGPT eller liknande att implementeras i Visual Studio.

För inse fakta. Oavsett hur specifikt ni tror att ni kodar så har nån annan redan löst problemet och kodat samma sak, hundratals gånger.

Sen kanske jag inte skulle sitta med just ChatGPT och växla fönster, utan jag väntar på att det blir implementerat i Visual Studio (Borde ske snart? MS har ju pumpat in några miljoner i open.ai)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Ni som tvärvägrat att testa det hittills, använder ni inte IntelliSense heller när ni kodar? Är det Notepad.exe eller Emacs fullt ut?
IntelliSense har sedan länge get förslag på nästa kodrad. Sen finns Github co-pilot också. På det här sättet kommer ChatGPT eller liknande att implementeras i Visual Studio.

För inse fakta. Oavsett hur specifikt ni tror att ni kodar så har nån annan redan löst problemet och kodat samma sak, hundratals gånger.

Sen kanske jag inte skulle sitta med just ChatGPT och växla fönster, utan jag väntar på att det blir implementerat i Visual Studio (Borde ske snart? MS har ju pumpat in några miljoner i open.ai)

MS hade ju en liknande funktion i VS 2013 som kunde analysera din kod eller ditt projekt och leta fram passande metoder från stack overflow, programmers.com och MS egna forum som den föreslog med dina variabler och så. Det blev aldrig någon skarp release dock, det kanske inte var moget för tio år sedan helt enkelt.

Jag vägrar inte använda det men jag ser heller inte riktigt att det hjälper mig så mycket. Intellisense är förstås väldigt nice, men jag har ju slutat använda Resharper exempelvis då dess mer avancerade intellisense gjorde allt för segt utan att tillföra så mycket. CoPilot ser rätt spännande ut men jag hade nog fått sparken direkt om jag släppte in det i vår kodbas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

ChatGPT kan inte skriva kod åt en, men jag använder ibland som mall för att skriva ansible-grejer

Har du prövat?

Tom Scott låter ChatGPT skriva skript för att sortera mail
https://www.youtube.com/watch?v=jPhJbKBuNnA

Kaze försöker att optimera c-kod med ChatGPT. ChatGPT förstår koden och ger rimliga optimeringsförslag, däremot leder det ingenstans då det redan är noga handoptimerad kod för Nintendo 64. Hade det varit "vanlig" kod till x86 hade det nog gått betydligt bättre.
https://www.youtube.com/watch?v=9QZlQMpNk-M

Jag prövade att be om följande:
"Jag vill ha ett program i python som först skriver ut fizzbuzz och sedan gör hello world. Slutligen ska det ladda hem html från google och skriva ut titeln på hemsidan."

# FizzBuzz for num in range(1, 101): if num % 3 == 0 and num % 5 == 0: print("FizzBuzz") elif num % 3 == 0: print("Fizz") elif num % 5 == 0: print("Buzz") else: print(num) # Hello World print("Hello World") # Hämta HTML från Google och skriv ut titeln import requests from bs4 import BeautifulSoup url = "https://www.google.com" response = requests.get(url) soup = BeautifulSoup(response.text, "html.parser") title = soup.title.string print("Title of Google's homepage is:", title)

Det fungerade direkt när jag provkörde det. Simpelt exempel så klart, men ChatGPT kan skriva kod.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag går en kurs i programmering där jag körde fast och visste inte hur jag skulle tänka, så jag frågade chatgpt och fick en fungerande kod för hela uppgiften.
Använde den såklart inte utan hade den mer som mall.
Nu är det bas-kursen i detta språket så det var inget svårt men det funkade iaf.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nu är jag mer PHP/JS-mupp vad gäller kod...
Mest sena kvällar när man kört fast o snekodar, helst SQL-joins min hjärna inte riktigt vill fungera på så brukar jag köra GPT och be den korrigera.
Eller om man behöver input, beskriv vad man vill göra så spottar den ur sig kod, åtminstone jag har fått en annan vinkel på hur man kan koda en funktion gentemot hur jag själv hade börjat göra det, inte nödvändigtvis använd koden - mest approach.
Hämta data ur en SQL kan man göra på 100 olika sätt, en del mer effektiva än andra t.ex.

bash-script har jag bett den göra en del av när man behöver nåt snabbt och dendär latmasken är hård i betten 😁
Det blir inte rätt varje gång, men man får grunden och ser ofta själv vad som ska va annorlunda.
Bad den göra ett bash-script igårkväll som synkar två kataloger och spottade iväg en tarboll till ett arkiv. Hade jag kunnat göra det själv? sure, men det tog en halv minut med GPT, och det fungerar.

Skulle jag låta GPT skapa hela kodstycken som ska köras i verksamhet eller driftkritisk setup? njaaa, inte riktigt den feelingen ännu.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ni som tvärvägrat att testa det hittills, använder ni inte IntelliSense heller när ni kodar? Är det Notepad.exe eller Emacs fullt ut?
IntelliSense har sedan länge get förslag på nästa kodrad. Sen finns Github co-pilot också. På det här sättet kommer ChatGPT eller liknande att implementeras i Visual Studio.

För inse fakta. Oavsett hur specifikt ni tror att ni kodar så har nån annan redan löst problemet och kodat samma sak, hundratals gånger.

Sen kanske jag inte skulle sitta med just ChatGPT och växla fönster, utan jag väntar på att det blir implementerat i Visual Studio (Borde ske snart? MS har ju pumpat in några miljoner i open.ai)

Nej fy, inte Emacs men 100% Vim.

Jag vet inte vilken abstraktionsnivå du tänker dig att problemet redan är löst? Om problemet redan varit löst så hade jag inte skrivit kod för att lösa det.

Tvärvägra är väl kanske att ta i men jag kan inte använda AI i mitt dagliga arbete därför är jag i nuläget ointresserad. Jag tycker att kodning och tekniska utmaningar är intressanta därför är jag ointresserad av att ha en annan entitet som löser problem åt mig. Låter som man ska jobba med management om man inte vill koda.

Permalänk
Medlem

Nej, kodar nästan bara i jobbet senaste tiden och det skulle ta alldeles för lång tid att beskriva hur alla delar av programmet fungerar. Tror inte det skulle uppskattas att jag delar med mig hur företagets IP funkar till ett annat företag.

Alla exempel jag ser är väldigt generiska, om jag behöver skriva ut primtal så finns det redan på nätet visst, men när jag behöver läsa av ett register på en annan krets via ett API som inte har publik dokumentation och sen se om det motsvarar förväntat värde, ifall det inte är det så ska vi sätta en etta i en specifik bit av en variabel och stänga av komponenterna som är inblandade via deras APIer. Då har jag i princip redan mitt flöde så jag kan redan skriva koden.

Om ni orkar så kan ni testa att få den att lösa det här: Jag vill kunna skriva värden på 8-bitar och alla steg upp till 64-bitar till EEPROM på en atmega328p, värdena ska vara säkrade med crc, värdena ska ha 5st backups som skrivs alt eftersom, det ska även gå att läsa ut dessa och anta att det högsta värdet med verifierad crc är det senaste. Vart värdena är placerade är redan förutbestämt då den måste vara kompatibel med versionen innan, de nya crc värdena måste alltså placeras på lediga platser och vara länkade till de platser som är förutbestämda. De förutbestämda platserna är definierade i en enum "memorySlot".

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Nej fy, inte Emacs men 100% Vim.

Jag vet inte vilken abstraktionsnivå du tänker dig att problemet redan är löst? Om problemet redan varit löst så hade jag inte skrivit kod för att lösa det.

Tvärvägra är väl kanske att ta i men jag kan inte använda AI i mitt dagliga arbete därför är jag i nuläget ointresserad. Jag tycker att kodning och tekniska utmaningar är intressanta därför är jag ointresserad av att ha en annan entitet som löser problem åt mig. Låter som man ska jobba med management om man inte vill koda.

Majoriteten av kod är ju boiler plate som bara måste göras. De spännande algoritmerna och optimeringarna är ofta en väldigt liten del av hela applikationen. Även för inbyggda system eller shader programmering så tycker jag det är så. Kanske bara haft otur med mina arbetsgivare?

Men allt blir vardag när man kodat några år. Enligt mig

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Majoriteten av kod är ju boiler plate som bara måste göras. De spännande algoritmerna och optimeringarna är ofta en väldigt liten del av hela applikationen. Även för inbyggda system eller shader programmering så tycker jag det är så. Kanske bara haft otur med mina arbetsgivare?

Men allt blir vardag när man kodat några år. Enligt mig

Jo lite så. Även om man bygger något "helt nytt" så är ju det mesta kodandet att få det att fungera ihop med hela miljön och liknande. De riktigt coola grejerna utgör ju sällan mer än några procent liksom, så att få allt det andra gratis hade ju varit grymt, så kan man fokusera på det svåra/roliga. Samtidigt lär det ju bli jobbigt när man väl behöver gå in i all genererad kod för att förbättra prestanda eller liknande, eller det är i alla fall min erfarenhet av allt autogenererat.