Hur mycket får du tillbaka i elstöd?

Permalänk
Medlem

När borde man se sitt besked? Jag är registrerad hos Försäkringskassan (i och med allt karensskit under Covid), är kund hos Swedbank och har dubbelkollat att inbetalningskonto är registrerat; plus är boende i SE4 (flyttade efter oktober 2021 till nytt boende men har alltid stått på elavtal som privatperson).

Permalänk
Medlem

Får relativt lite tillbaka..
Försökte vara sparsam med energi och sänkte min förbrukning med 30% mätt över hela året.

Från 17440kWh till 12046kWh.

Permalänk
Medlem

Finns ingenting på FKassan än (SE3) så jag vet inte än. Flyttade 1a november 2022 så jag borde ju fortfarande få del av gamla boendet. Enligt egna beräkningar av diverse fakturor (Vattenfall tar bort all info från "mina-sidor" vid flytt, även fast det fortfarande är hos Vattenfall?) så borde det landa på ca 2500kr (5k kWh ish)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Finns ingenting på FKassan än (SE3) så jag vet inte än. Flyttade 1a november 2022 så jag borde ju fortfarande få del av gamla boendet. Enligt egna beräkningar av diverse fakturor (Vattenfall tar bort all info från "mina-sidor" vid flytt, även fast det fortfarande är hos Vattenfall?) så borde det landa på ca 2500kr (5k kWh ish)

Ser ut som du har otur
"Elstödet går till den som stod på elnätsavtalet den 17 november 2022. Stödet kan alltså gå till någon annan än den som betalade för elförbrukningen under den 12‑månadersperiod som stödet beräknas utifrån (oktober 2021–september 2022).

Om du sålde eller flyttade från en bostad före den 17 november 2022, så kommer den person som köpt eller flyttat in att få hela elstödet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uroth:

Ser ut som du har otur
"Elstödet går till den som stod på elnätsavtalet den 17 november 2022. Stödet kan alltså gå till någon annan än den som betalade för elförbrukningen under den 12‑månadersperiod som stödet beräknas utifrån (oktober 2021–september 2022).

Om du sålde eller flyttade från en bostad före den 17 november 2022, så kommer den person som köpt eller flyttat in att få hela elstödet."

Flyttade ut ur gamla lägenheten 1a december så jag stod fortfarande på elnätsavtalet under hela november, bara att jag hade ännu ett avtal parallellt med det gamla under november. Hur nu Vattenfall tänker lösa detta vet jag ej då jag inte kan se några uppgifter längre :/

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Panna? Dvs. trä, olja eller pellets?

Fel ord, värmepump, luftvatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fel ord, värmepump, luftvatten.

Ok, menade inte att märka ord, blev bara fundersam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Ja låt se.... se3, bundet på 85öre/kwh....och så fick jag ihop 11000 kwh under året så bör vara 5500:- i första omgången. sen har jag förbrukat sjuka mängder under nov-dec 2022 pga att pelletsen tog slut och jag vägrar betala 100kr säcken - finns inte på kartan liksom. Sp i nov-dec har jag förbrukat 8200kwh bara under 2 månader alltså... (enorm hus o värma)

Så om jag fattar det rätt så är det 8200kwh gånger 192öre blir 15744kr....i andra omgången kan det verkligen stämma? Eller så var multiplikatorn lägre i november... minns ej- i vilket fall som blir ju en j-a slant!

Så här beräknas stödet för de olika elområdena:

I elområde SE1 och SE2 får du 90 öre per kWh för 80 procent av din uppmätta elförbrukning under november och december 2022.
I elområde SE3 får du 126 öre per kWh för 80 procent av din uppmätta elförbrukning under november och december 2022.
I elområde SE4 får du 129 öre per kWh för 80 procent av din uppmätta elförbrukning under november och december 2022.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte se nånstans hur mycket man får tillbaka ? Fattar noll

Permalänk
Medlem

Vart ser man hur mycket man får?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Varför kan man inte se nånstans hur mycket man får tillbaka ? Fattar noll

Skrivet av Bazisten:

Vart ser man hur mycket man får?

Du kan lätt räkna ut det själv: Din elförbrukning i kW/h från och med Oktober 2021 till och med September 2022.
Elförbrukning * 0.79 för Elområde 4, Elförbrukning * 0.5 För Elområde 3. Resultatet är hur mycket du får tillbaks denna rundan. Elområde 1-2 får inget denna rundan, men får nästa för November - December 2022.

Permalänk
Medlem

För att se sin förbrukning är enda sättet justnu som jag förstår är logga in på sitt elhandel eller elnätsbolag och kolla hur mycket man förbrukat under perioden oktober 2021–september 2022, gick efter lite mek se hos både SEVAB och Karlstad energi för mig, inte helt intiutiva system hos någondera

Permalänk
Medlem

Fick ellevio brev förra veckan och F - kassan just nu.
Kommer inom några dagar.

KWh och kr/kWh står längre ner med anläggnings id

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Anläggning ################# på #####gatan ### har använt 1 854 kWh.
Ditt elstöd blir då 927 kr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ingen info ännu. Men är det 1,29 eller 0,79 om man bor i område 4?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Ingen info ännu. Men är det 1,29 eller 0,79 om man bor i område 4?

0,79kr, 1,29kr är för 80% av förbrukningen november-december 2022

Permalänk
Medlem

Vi har bundet pris 60 öre kW men fick ändå elstöd 50 öre kW.

Riktigt snällt av regeringen

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Ow hade ingen anning om att FK sände ut brev, de hade jag missat de skulle göra, ingenting i kivran än men antar de kanske tar ett tag innan de sänt ut till alla

Permalänk
Medlem

0 SEK pga gemensamt avtal för vår BRF vilket suger enormt.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

0 SEK pga gemensamt avtal för vår BRF vilket suger enormt.

Brf kommer fortfarande få pengar och lär väl så drag av priset på era kommande räkningar?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Brf kommer fortfarande få pengar och lär väl så drag av priset på era kommande räkningar?

Är väl oklart om BRF ens får ersättning för samtliga månader samt om när exakt det sker: https://fastighetstidningen.se/bostadsrattstrio-vill-se-rattv...

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Är väl oklart om BRF ens får ersättning för samtliga månader samt om när exakt det sker: https://fastighetstidningen.se/bostadsrattstrio-vill-se-rattv...

Står ju att de kommer få när företag får...
Bara att de behandlas olika gentemot villa, lägenhet med egen mätare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hm. Har jag förstått det rätt: Omgång två, som gäller även i Norrland, ger tillbaka 90 öre per kWh för 80% av förbrukningen under november och december?
Det jag reagerar på är att jag betalar 61 öre / kWh inklusive skatt & moms. Men stödet betalar ut 72 öre per kWh! Om det stämmer är det ju helknasigt och ett synnerligen trubbigt instrument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Hm. Har jag förstått det rätt: Omgång två, som gäller även i Norrland, ger tillbaka 90 öre per kWh för 80% av förbrukningen under november och december?
Det jag reagerar på är att jag betalar 61 öre / kWh inklusive skatt & moms. Men stödet betalar ut 72 öre per kWh! Om det stämmer är det ju helknasigt och ett synnerligen trubbigt instrument.

Är väl 61 öre +120 öre I skatter och avgifter också 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Oj, får man för hela året alltså? Jag trodde det bara gällde vissa månader. En annan som inte förbrukar el nämnvärt kan ju tycka att det är lite slöseri med skattepengar att alla ska få det.
Om siffrorna här stämmer så kommer jag att få 844kr. Nåja, Ukrainska armén kommer inte att klaga i alla fall för det är dit dessa pengar kommer att gå

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

En annan som inte förbrukar el nämnvärt kan ju tycka att det är lite slöseri med skattepengar att alla ska få det.

Det är bara de som bor i SE3 och SE4 som får del av detta elstödet. Elstödet för nov och dec 2022 kommer däremot även de som bor i SE1 och SE2 ta del av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Hm. Har jag förstått det rätt: Omgång två, som gäller även i Norrland, ger tillbaka 90 öre per kWh för 80% av förbrukningen under november och december?
Det jag reagerar på är att jag betalar 61 öre / kWh inklusive skatt & moms. Men stödet betalar ut 72 öre per kWh! Om det stämmer är det ju helknasigt och ett synnerligen trubbigt instrument.

Det råkar inte vara elöverföringen du menar? Skatten ska ligga på den delen av fakturan. Annars känns 0,61kr/kwh väldigt billigt för november/december, om du inte har fast pris såklart.

Permalänk
Medlem

Fick besked precis, och får 1165 kr.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

0kr

Hyresvärden tar det.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är väl 61 öre +120 öre I skatter och avgifter också 😊

Jo, c:a 110 öre / kWh på elnätsfakturan.

Skrivet av anden55:

Det råkar inte vara elöverföringen du menar? Skatten ska ligga på den delen av fakturan. Annars känns 0,61kr/kwh väldigt billigt för november/december, om du inte har fast pris såklart.

Ja, jag blandade ihop begreppen - trodde energiskatten var på elhandelsfakturan, men den är på elnätsfakturan.
Jag syftade på elhandelsfakturan - där har jag fast pris på 61 öre / kWh, "ink. allt", d.v.s. utöver själva förbrukningen även elcertifikatsavgiften (det var den som jag blandade ihop med energiskatten) och moms.

Så med andra ord får jag mer tillbaka än jag betalat för själva elen. Men då har jag som konstaterat inte räknat med elnätsavgiften.
Rätt sorglig läsning, att läsa elnätsfakturan: jag betalar mer till nätägaren+staten än till elproducenten+staten.