Permalänk
Medlem

Här kommer det snart (förhoppningsvis inom en månad) ett inlägg på min fysiska setup. Någon som under tiden har förslag på en bra svart färg för att måla om mitt skrivbord med? Gärna en ganska matt finish och inte alldeles för dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Här kommer det snart (förhoppningsvis inom en månad) ett inlägg på min fysiska setup. Någon som under tiden har förslag på en bra svart färg för att måla om mitt skrivbord med? Gärna en ganska matt finish och inte alldeles för dyr.

Beror på vad skivan är gjord av, och vilken typ av finish du vill ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Beror på vad skivan är gjord av, och vilken typ av finish du vill ha?

Det är en MDF-skiva med laminatyta i dagsläget (99% säker), tänk dig: https://www.dpj.se/skrivbord-med-t-stativ/5186-202231-skrivbo...

Mitt skrivbord är nästan identiskt men har också lite mer än ett årtionde på nacken om inte något mer, men håller ju måttet än idag, hade lika väl kunnat fortsätta använda det som det är men känner för att ge det lite kärlek. Finns inga sprickor eller dylikt överhuvudtaget.

En mer matt finish är jag väl ändå ute efter, tänk dig som ett halvmatt kakel (https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/kakel-och-klinker/kake...).

Fråga på om du vill veta mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Det är en MDF-skiva med laminatyta i dagsläget (99% säker), tänk dig: https://www.dpj.se/skrivbord-med-t-stativ/5186-202231-skrivbo...

Mitt skrivbord är nästan identiskt men har också lite mer än ett årtionde på nacken om inte något mer, men håller ju måttet än idag, hade lika väl kunnat fortsätta använda det som det är men känner för att ge det lite kärlek. Finns inga sprickor eller dylikt överhuvudtaget.

En mer matt finish är jag väl ändå ute efter, tänk dig som ett halvmatt kakel (https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/kakel-och-klinker/kake...).

Fråga på om du vill veta mer

Vad är "inte så dyr"?

För du kommer behöva, slipa, grundfärg, slutfärg.

Innan du bestämmer dig, tänk på att det är svårare att få bra vidhäftning på laminat så det kommer mycket enklare uppkomma skrap och skavmärken där färgen lossnar, jämnfört med ex. trä.

Så innan du lägger ner allt jobb, fundera på om det verkligen är värt det, eller om det är bättre att köpa en ny skiva i trä som du faktisk sen kan måla om när du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Vad är "inte så dyr"?

För du kommer behöva, slipa, grundfärg, slutfärg.

Innan du bestämmer dig, tänk på att det är svårare att få bra vidhäftning på laminat så det kommer mycket enklare uppkomma skrap och skavmärken där färgen lossnar, jämnfört med ex. trä.

Så innan du lägger ner allt jobb, fundera på om det verkligen är värt det, eller om det är bättre att köpa en ny skiva i trä som du faktisk sen kan måla om när du vill.

Inte så dyrt är bara själva färgen, allt annat (slip, grund osv) är redan medräknat. Laminatytan kommer att tvättas noggrant först med målartvätt och sen grundligt slipas så att färgen får en bättre chans att fästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Inte så dyrt är bara själva färgen, allt annat (slip, grund osv) är redan medräknat. Laminatytan kommer att tvättas noggrant först med målartvätt och sen grundligt slipas så att färgen får en bättre chans att fästa.

Då är det bara att välja en akrylbaserad lackfärg i en nyans du gillar. Men kom ihåg att man med färg oftast får vad man betalar för. Köper man rusta, så får man rusta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Då är det bara att välja en akrylbaserad lackfärg i en nyans du gillar. Men kom ihåg att man med färg oftast får vad man betalar för. Köper man rusta, så får man rusta.

Haha Rusta hade nog aldrig varit ett alternativ. Var mer inne på någon snickerifärg från Nordsjö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Haha Rusta hade nog aldrig varit ett alternativ. Var mer inne på någon snickerifärg från Nordsjö.

Denna fungerar men, är tyvärr halvblank.
https://www.nordsjo.se/sv/produkter/nordsj%C3%B6-original-m%C...

Denna fungerar också, och är matt. Ingen superfärg, men helt ok.
https://beckers.se/produkter/living-lackfarg-matt

Båda kan såklart blandas i en nyans du gillar. Bara att besöka ett valfritt gubbdagis eller en färgbutik.

(Det bästa vore en tvåkomponents lack, men detta ställer höga krav på ventilation i rummet du målar, absolut inget att rekommendera i en lägenhet eller liknande miljö.)

Permalänk
Medlem

Oj vad fin ordning de flesta har på sina skrivbord...

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av wuseman:

Jävlar, snyggt alltså!!

Hos mig om jag skall få besök det får jag typ aldrig (självvalt):

https://i.imgur.com/VqmvOSw.jpg

En vanlig typ som nu ser ut typ såhär:

https://user-images.githubusercontent.com/26827453/202099561-fb485649-748f-47c3-a003-7132e557d35d.jpg

Tack!

Permalänk
Medlem

Nu har jag flyttat in mitt skrivbord i dotterns gamla rum
Så nu ser det ut på detta sätt.

En bild på färgen på rummet innan med.

Jag vet att det inte är samma hörn.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Nån som har tips på en mörkbrun bänkskiva? Minst 80cm i djup, helst 90-100cm. Längd helst 160-180cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Nån som har tips på en mörkbrun bänkskiva? Minst 80cm i djup, helst 90-100cm. Längd helst 160-180cm.

Hade köpt ett begagnat köksbord i massiv ek från blocket och tagit skivan, betsat och oljat in själv. Många är kring 90 djup, 160-180 lång. Det är inte svårt och kräver minimalt med verktyg om ens några. Räkna med ~1000kr inklusive allt som kvalitetsmässigt slår det mesta.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Skrivet av KniFF:

Hade köpt ett begagnat köksbord i massiv ek från blocket och tagit skivan, betsat och oljat in själv. Många är kring 90 djup, 160-180 lång. Det är inte svårt och kräver minimalt med verktyg om ens några. Räkna med ~1000kr inklusive allt som kvalitetsmässigt slår det mesta.

Ok, tack. Får kolla på det. Jag är absolut nybörjare på detta, men betsa betyder färga det till mörkt? Hur ofta måste man olja? Räcker en gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Ok, tack. Får kolla på det. Jag är absolut nybörjare på detta, men betsa betyder färga det till mörkt? Hur ofta måste man olja? Räcker en gång?

Finns massor med olika bets och kulörer, men jo det är att färga träet! Som skydd oljar eller lackar man därefter på den betsade ytan. Finns även polyurethane/epoxy men då blir det dyrare men dom håller längre än olja. Det är dock inte på något sätt jobbigt att olja in skivan i framtiden om du går den rutten.

I några projekt har jag b la använt:
https://www.byggmax.se/oljebets-mork-ek-275-ml-herdins-p18620...
+
https://www.byggmax.se/hardvaxolja-rokt-ek-herdins

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Ok, tack. Får kolla på det. Jag är absolut nybörjare på detta, men betsa betyder färga det till mörkt? Hur ofta måste man olja? Räcker en gång?

Använd oljebets då denna ger en betydligt jämnare ton över skivan och sedan använder du hårdvaxolja som skyddande lager över.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Använd oljebets då denna ger en betydligt jämnare ton över skivan och sedan använder du hårdvaxolja som skyddande lager över.

OK. Kan man använda oljebets på denna bänkskiva? https://www.bauhaus.se/bankskiva-ek-2020x900x27mm-b-c-grundol...

Står att den är grundoljad, om det nu gör något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Ok, tack. Får kolla på det. Jag är absolut nybörjare på detta, men betsa betyder färga det till mörkt? Hur ofta måste man olja? Räcker en gång?

Här kommer två bilder som finns tidigare i tråden.

Detta är innan betsning

Och detta är efter en svart oljebets och hårdvaxolja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

OK. Kan man använda oljebets på denna bänkskiva? https://www.bauhaus.se/bankskiva-ek-2020x900x27mm-b-c-grundol...

Står att den är grundoljad, om det nu gör något?

Det går fint, men du måste slipa skivan först, i minst 2 omgångar om det ska bli bra. Först ett grövre papper ~P80 och sedan ett finare ~P180-P240. Annars kommer du få ett extremt ojämnt resultat.

Går att göra för hand, men enklare, och bättre med en excenterslip.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Här kommer två bilder som finns tidigare i tråden.

Detta är innan betsning
<Uppladdad bildlänk>

Och detta är efter en svart oljebets och hårdvaxolja.
<Uppladdad bildlänk>

Ok, nice! Vilka 2 produkter använde du? Kan du möjligtvis länka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Ok, nice! Vilka 2 produkter använde du? Kan du möjligtvis länka?

För den skivan var det Hedins produkter.
Svart oljebets och hårdvaxolja(matt), finns på alla vanliga gubbdagis (byggvaruhus).

Använd en pensel av vettig kvalité för applicering.
Och slipa noga, resultatet kommer hänga på hur bra du slipar.

Om du vill kunna montera isär bordet så föreslår jag att du monterat skivan med rampamuffar och maskinskruv. Använder du vanliga träskruv kommer skivan sitta sämre för varje gång du monterar ner bordet, vilket är lite tråkigt.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

För den skivan var det Hedins produkter.
Svart oljebets och hårdvaxolja(matt), finns på alla vanliga gubbdagis (byggvaruhus).

Använd en pensel av vettig kvalité för applicering.
Och slipa noga, resultatet kommer hänga på hur bra du slipar.

Om du vill kunna montera isär bordet så föreslår jag att du monterat skivan med rampamuffar och maskinskruv. Använder du vanliga träskruv kommer skivan sitta sämre för varje gång du monterar ner bordet, vilket är lite tråkigt.

Ok, tack för info. Blir nog set and forget på bordet, så antar vanliga träskruvar funkar bra då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Nån som har tips på en mörkbrun bänkskiva? Minst 80cm i djup, helst 90-100cm. Längd helst 160-180cm.

Såg tidigare idag att Bauhaus hade något de kallade arbetsskiva, finns i 150x75x2,7 och 202x80x2,7 cm. Arbetsskiva ska inte vara samma kvalité som bänkskiva och de jag såg hade både ek och ask. Perfekt att olja in eller köra lackbets på, men färgen kommer ju kanske inte bli lika jämn som på en skiva av högre kvalité, men priset kan vara lägre tänk bara på att välja en skiva på varuhuset då kvalitén/utseende varierar.

Bauhaus har också en bänkskiva i akacia som redan är behandlad och mörk på 200x80x2,6 cm.

Andra bygghandlare finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Såg tidigare idag att Bauhaus hade något de kallade arbetsskiva, finns i 150x75x2,7 och 202x80x2,7 cm. Arbetsskiva ska inte vara samma kvalité som bänkskiva och de jag såg hade både ek och ask. Perfekt att olja in eller köra lackbets på, men färgen kommer ju kanske inte bli lika jämn som på en skiva av högre kvalité, men priset kan vara lägre tänk bara på att välja en skiva på varuhuset då kvalitén/utseende varierar.

Bauhaus har också en bänkskiva i akacia som redan är behandlad och mörk på 200x80x2,6 cm.

Andra bygghandlare finns.

”Arbetsskiva” är ett riktigt bra alternativ. Dessa har mer variation än vanliga bänkskivor och har då fördelen att inte skrivborden heller ser ut som avsågade köksbänkar.

Edit: om man nu inte vill ha det utseendet förstås, no diss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

”Arbetsskiva” är ett riktigt bra alternativ. Dessa har mer variation än vanliga bänkskivor och har då fördelen att inte skrivborden heller ser ut som avsågade köksbänkar.

Edit: om man nu inte vill ha det utseendet förstås, no diss.

Hej Cerb,

Du verkar ha bra koll på att behandla trä, så tar din input.

Har en IKEA bänkskiva https://www.ikea.com/se/sv/p/vrena-baenkskiva-ek-faner-704371... som jag ska köra som skrivbord. Vill inte ändra färgen på träet utan bara göra den mer tålig och lite slätare.

Tips på behandling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Hej Cerb,

Du verkar ha bra koll på att behandla trä, så tar din input.

Har en IKEA bänkskiva https://www.ikea.com/se/sv/p/vrena-baenkskiva-ek-faner-704371... som jag ska köra som skrivbord. Vill inte ändra färgen på träet utan bara göra den mer tålig och lite slätare.

Tips på behandling?

Slipa den börja lite grövre och kör finare och finare tills då når P240. Kör sedan 2 lager hårdvaxolja.
(Förutsättter att skivan inte är behandlad sedan tidigare annat än från fabrik)

Edit: FYI, gillar trä och har lite koll, men amatör av högsta grad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Slipa den börja lite grövre och kör finare och finare tills då når P240. Kör sedan 2 lager hårdvaxolja.
(Förutsättter att skivan inte är behandlad sedan tidigare annat än från fabrik)

Edit: FYI, gillar trä och har lite koll, men amatör av högsta grad.

Stämmer bra! Förbehandlad från fabrik. Ytan är lite skrovlig fortfarande samt att bänken har några mindre skavanker.

Försökt läsa på lite och det verkar som sidenmatt hårdvaxolja bäst behåller originalkaraktären på bänken (vilken jag gillar)

Tror du LÄNK är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Stämmer bra! Förbehandlad från fabrik. Ytan är lite skrovlig fortfarande samt att bänken har några mindre skavanker.

Försökt läsa på lite och det verkar som sidenmatt hårdvaxolja bäst behåller originalkaraktären på bänken (vilken jag gillar)

Tror du LÄNK är bra?

Personligen gillar jag Hedins produkter bättre än Osmo, men den funkar.
Du kan också polera en matt vaxolja med polerduk, så du kommer nog kunna få karaktären du är ute efter vilket som.

Slipa dock inte för hårt då vi inte vet hur tjock fanérn faktiskt är, men en 4mm borde den nog vara iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Personligen gillar jag Hedins produkter bättre än Osmo, men den funkar.
Du kan också polera en matt vaxolja med polerduk, så du kommer nog kunna få karaktären du är ute efter vilket som.

Slipa dock inte för hårt då vi inte vet hur tjock fanérn faktiskt är, men en 4mm borde den nog vara iaf.

Stort tack!

Permalänk
Medlem

Inget speciellt, det får jobbet gjort